Tjänster för äldre
Kortfattat
- Välfärdsområdena ordnar de social- och hälsovårdstjänster som äldre personer behöver.
- Social- och hälsovårdsministeriet och Kommunförbundet har publicerat en kvalitetsrekommendation med syftet att trygga ett bra åldrande och verkningsfulla tjänster 2024–2027.
- Från och med 2025 är personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen minst 0,6 anställda per klient.
- Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården och regionförvaltningsverken övervakar tjänsternas kvalitet, och Institutet för hälsa och välfärd producerar information om tjänsterna för äldre och om äldres funktionsförmåga.
Var finns information för äldre och deras anhöriga om den offentliga förvaltningens tjänster?
Välfärdsområdena ordnar de social- och hälsovårdstjänster som äldre människor behöver. Äldres sociala trygghet består av social- och hälsovårdstjänsterna och utkomstskyddet.
I Suomi.fi-portalen finns det ett informationspaket för äldre och anhöriga med information inför olika livssituationer och om den offentliga förvaltningens tjänster.
Social- och hälsovårdsministeriet har i samarbete med Kommunförbundet publicerat en kvalitetsrekommendation med syftet att trygga ett bra åldrande och verkningsfulla tjänster för äldre.
Man kan också kontakta det egna välfärdsområdet för att få mer information och stöd.
Vilken lagstiftning baserar sig tjänsterna och förmånerna för äldre på?
Social- och hälsovårdsministeriet fastställer riktlinjerna för utvecklandet av tjänsterna för den äldre befolkningen, bereder lagstiftningen och styr genomförandet av reformer.
Rätten till social- och hälsovårdstjänster enligt lag baserar sig i regel på behovet av tjänster, inte till exempel på personens ålder.
Vilken är personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen för äldre?
Från ingången av 2025 har personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen för äldre varit 0,6 anställda per klient.
Det viktigaste syftet med den lagstadgade personaldimensioneringen är att trygga äldres rätt till oundgänglig omsorg, tillräckliga social- och hälsovårdstjänster och likabehandling och delaktighet i samhället.
Enligt den ändring som trädde i kraft den 1 januari 2025 (741/2024) ska den faktiska personaldimensioneringen vara minst 0,6 anställda per klient.
Vem övervakar kvaliteten på tjänsterna för äldre och producerar information om dem?
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) är den nationella styrnings- och tillsynsmyndigheten för socialvården. Verket ska styra regionförvaltningsverken så att tillsynen över tjänsterna för äldre och styrningen av dem är enhetliga i hela landet.
Institutet för hälsa och välfärd (THL) producerar information om tjänsterna för äldre och om äldres funktionsförmåga och förutsättningar.
Mer information
Satu Karppanen, konsultativ tjänsteman
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga / YTO, Enheten för funktionsförmåga / TOK Telefon:0295163549 E-postadress: fornamn.efternamn@gov.fi
Seija Viljamaa, specialsakkunnig
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga / YTO, Enheten för funktionsförmåga / TOK Telefon:0295163609 E-postadress: fornamn.efternamn@gov.fi