Anmärkning, klagomål och ändringssökande

Socialombud och patientombud 

Patientombudet och socialombudet informerar patienter och klienter inom socialvården om deras rättigheter och bistår vid behov till exempel med att framställa en anmärkning.

Ändring av beslut som fattats av en tjänsteinnehavare inom socialvården 

Den som ansöker om socialvårdstjänster eller utkomststöd har rätt att få ett skriftligt motiverat beslut. Beslut om utkomststöd ges inte muntligt. I beslutet anges hur man kan söka ändring i beslutet. Omprövning av ett beslut som fattats av en tjänsteinnehavare inom socialvården kan begäras hos den behöriga myndigheten i välfärdsområdet.

Besvär över beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet 

Beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
Förvaltningsdomstolens beslut får i vissa fall överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärstillstånd beviljas.

Anmärkning

Den som är missnöjd med den vård som han eller hon fått inom hälso- och sjukvården eller med bemötandet i samband med den har rätt att framställa anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. Innan en anmärkning framställs är det dock bra att först försöka reda ut ärendet med de personer som skött patienten.


Den som är missnöjd med det bemötande han eller hon fått inom socialvården kan framställa anmärkning till den person som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården.


Myndigheten ska besvara anmärkningen inom skälig tid. Med en anmärkning söker man inte ändring i ett beslut. Anmärkningen kan dock ha betydelse för hur man i fortsättningen går till väga eller bemöter klienter vid verksamhetsenheten.

Klagomål

En patient eller en klient inom socialvården som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan anföra klagomål hos regionförvaltningsverket. Rätten att anföra klagomål är inte begränsad till enbart det egna ärendet utan vem som helst kan anföra klagomål.


I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra behandlingen av klagomål som gäller till exempel allvarliga felbehandlingar eller nationellt eller principiellt viktiga ärenden till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården.
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården eller regionförvaltningsverket kan först överföra klagomålet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller för att behandlas som anmärkning.

 Även riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet kan som högsta laglighetsövervakare behandla klagomål som gäller social- och hälsovården.

Patientskada

Om en patient har orsakats personskador i samband med hälso- eller sjukvård kan ersättning sökas för skadorna.
Ersättning söks hos Patientförsäkringscentralen.

Förfarandet i förvaltningstvistemål inom hälso- och sjukvårdstjänster

Tvister som gäller offentligrättslig betalningsskyldighet eller tvister som gäller någon annan skyldighet eller rättighet som har sin grund i ett offentligrättsligt rättsförhållande samt tvister som gäller ett förvaltningsavtal kan på ett bindande sätt avgöras genom förvaltningstvisteförfarande.


Ett förvaltningstvistemål kan gälla till exempel ordnandet av hälso- och sjukvårdstjänster eller kostnaderna för dem. Ett förvaltningstvistemål kan bli aktuellt bland annat när en patient inte har fått de medicinskt motiverade hälso- och sjukvårdstjänster som han eller hon behöver och som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar och hör till tjänsteutbudet inom den offentliga hälso- och sjukvården. 


Ett förvaltningstvistemål inleds genom en ansökan hos förvaltningsdomstolen. Besvär är ett primärt rättsmedel i förhållande till förvaltningstvistemål. Om ändring i ett myndighetsbeslut kan sökas genom besvär kan ärendet inte behandlas som förvaltningstvistemål. 
Bestämmelser om förfarandet i förvaltningstvistemål finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (20–22 §)Länk till en annan webbplats.

Frågor och svar

Mer information

Jaska Siikavirta, direktör 
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163394   E-postadress:


Maija Iles, regeringsråd 
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163036   E-postadress: