Anmärkning, klagomål och ändringssökande
Socialombud och patientombud
Patientombudet och socialombudet informerar patienter och klienter inom socialvården om deras rättigheter och bistår vid behov till exempel med att framställa en anmärkning.
Ändring av beslut som fattats av en tjänsteinnehavare inom socialvården
Den som ansöker om socialvårdstjänster eller utkomststöd har rätt att få ett skriftligt motiverat beslut. Beslut om utkomststöd ges inte muntligt. I beslutet anges hur man kan söka ändring i beslutet. Omprövning av ett beslut som fattats av en tjänsteinnehavare inom socialvården kan begäras hos den behöriga myndigheten i välfärdsområdet.
Besvär över beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet
Beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
Förvaltningsdomstolens beslut får i vissa fall överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärstillstånd beviljas.
Anmärkning
Den som är missnöjd med den vård som han eller hon fått inom hälso- och sjukvården eller med bemötandet i samband med den har rätt att framställa anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. Innan en anmärkning framställs är det dock bra att först försöka reda ut ärendet med de personer som skött patienten.
Den som är missnöjd med det bemötande han eller hon fått inom socialvården kan framställa anmärkning till den person som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården.
Myndigheten ska besvara anmärkningen inom skälig tid. Med en anmärkning söker man inte ändring i ett beslut. Anmärkningen kan dock ha betydelse för hur man i fortsättningen går till väga eller bemöter klienter vid verksamhetsenheten.
Klagomål
En patient eller en klient inom socialvården som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan anföra klagomål hos regionförvaltningsverket. Rätten att anföra klagomål är inte begränsad till enbart det egna ärendet utan vem som helst kan anföra klagomål.
I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra behandlingen av klagomål som gäller till exempel allvarliga felbehandlingar eller nationellt eller principiellt viktiga ärenden till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården.
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården eller regionförvaltningsverket kan först överföra klagomålet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller för att behandlas som anmärkning.
Även riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet kan som högsta laglighetsövervakare behandla klagomål som gäller social- och hälsovården.
Patientskada
Om en patient har orsakats personskador i samband med hälso- eller sjukvård kan ersättning sökas för skadorna.
Ersättning söks hos Patientförsäkringscentralen.
Förfarandet i förvaltningstvistemål inom hälso- och sjukvårdstjänster
Tvister som gäller offentligrättslig betalningsskyldighet eller tvister som gäller någon annan skyldighet eller rättighet som har sin grund i ett offentligrättsligt rättsförhållande samt tvister som gäller ett förvaltningsavtal kan på ett bindande sätt avgöras genom förvaltningstvisteförfarande.
Ett förvaltningstvistemål kan gälla till exempel ordnandet av hälso- och sjukvårdstjänster eller kostnaderna för dem. Ett förvaltningstvistemål kan bli aktuellt bland annat när en patient inte har fått de medicinskt motiverade hälso- och sjukvårdstjänster som han eller hon behöver och som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar och hör till tjänsteutbudet inom den offentliga hälso- och sjukvården.
Ett förvaltningstvistemål inleds genom en ansökan hos förvaltningsdomstolen. Besvär är ett primärt rättsmedel i förhållande till förvaltningstvistemål. Om ändring i ett myndighetsbeslut kan sökas genom besvär kan ärendet inte behandlas som förvaltningstvistemål.
Bestämmelser om förfarandet i förvaltningstvistemål finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (20–22 §)Länk till en annan webbplats.
Frågor och svar
-
Du kan kontakta patientombudet eller socialombudet som ger råd om dina rättigheter och hjälper dig till exempel att framställa en anmärkning. Du kan också framställa en anmärkning direkt till den person som ansvarar för dina tjänster vid verksamhetsenheten i fråga. Dessutom är det möjligt att anföra klagomål hos regionförvaltningsverket eller Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården om du inte är nöjd med behandlingen av anmärkningen.
-
Till beslutet fogas alltid anvisningar om sökande av ändring. Du kan först begära omprövning hos den behöriga myndigheten i välfärdsområdet. Om du inte är nöjd med omprövningsbeslutet, får beslutet överklagas hos förvaltningsdomstolen och vid behov hos högsta förvaltningsdomstolen.
-
Det lönar sig alltid att framställa en anmärkning om du är missnöjd med den vård eller det bemötande du fått. En anmärkning är en del av egenkontrollen av den som ansvarar för servicen, och som sådan ofta det snabbaste och effektivaste sättet att ingripa i eventuella missförhållanden. Klagomålen behandlas i sin tur av laglighetsövervakningsmyndigheterna. I laglighetsövervakningen bedömer man dels hur egenkontrollen fungerar, dels de ärenden som till sitt innehåll och sin omfattning har den största betydelsen för klient- och patientsäkerheten.
-
I ett ärende där ändring får sökas är de primära alternativen alltid begäran om omprövning eller anförande av besvär hos domstol. Du kan kontakta patientombudet eller socialombudet som ger råd om dina rättigheter. Du kan också framställa en anmärkning direkt till den person som ansvarar för dina tjänster vid verksamhetsenheten i fråga.
Om du inte är nöjd med behandlingen av anmärkningen kan du också anföra klagomål hos regionförvaltningsverket eller Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården. I samband med behandlingen av ärenden som gäller klagan kan ersättning inte fastställas. Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården och regionförvaltningsverken är inte heller besvärsmyndigheter, och sålunda kan de inte ändra beslut eller avgöranden som fattats inom social- och hälsovården.
-
Om du har orsakats en personskada i samband med vård kan du ansöka om ersättning sökas hos Patientförsäkringscentralen. Ersättning söks genom en separat ansökan och det är inte fråga om ett besvärsförfarande.
Mer information
Jaska Siikavirta, direktör
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163394 E-postadress: fornamn.efternamn@gov.fi
Maija Iles, regeringsråd
social- och hälsovårdsministeriet, Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården / APO, Enheten för klienter och personal / ASI Telefon:0295163036 E-postadress: fornamn.efternamn@gov.fi
På andra webbplatser
- Klagomål över social- och hälsovården (regionförvaltningsverket)Länk till en annan webbplats
- Riksdagens justitieombudsmanLänk till en annan webbplats
- FörvaltningsdomstolarnaLänk till en annan webbplats
- Anmärkning eller klagomål inom socialvården (Valvira)Länk till en annan webbplats
- Anmärkning eller klagomål inom hälso- och sjukvården (Valvira)Länk till en annan webbplats
- Justitiekanslern i statsrådetLänk till en annan webbplats
- PatientförsäkringscentralenLänk till en annan webbplats