Inrikesministeriet uppmanar kommunerna att se över gatornas adressuppgifter
Inrikesministeriet påminner kommunerna att se till att adressuppgifterna på gatorna är korrekta. I synnerhet i områden där man har gjort kommunsammanslagningar bör namn- och adressuppgifter på gator och vägar ses över så snart som möjligt. Inrikesministeriet har skickat ett brev till kommunerna för att de ska uppdatera adressuppgifterna.
Som en följd av kommunsammanslagningarna under de senaste åren finns det nu gator och vägar med samma namn i kommuners adressystem. Adressystemet bör vara entydigt och tydligt på både finska och svenska. Enligt inrikesministeriets utredningar har det uppstått problem i vissa kommuners adressystem, vilket har lett till fördröjningar i hälso- och sjukvårdens och säkerhetsmyndigheternas verksamhet. I några kommuner finns problem speciellt i de tvåspråkiga adressnamnens entydighet.
Det är kommunens uppgift att sköta om adressystemet och informera alla nödvändiga instanser om ändringar som sker i det. Kommunförbundet har gett ut anvisningar om saken. Ministeriet har fått vetskap om vissa enskilda fall där kommunerna inte har skött sin plikt. För nödcentralernas och säkerhetsmyndigheternas verksamhet är det oumbärligt att ha korrekta och tidsenliga adressuppgifter så att hjälpen kan styras till rätt plats snabbt.
Närmare information: direktören för IT-näten Pekka Tulokas, (09) 160 42686 och överinspektör Juhani Porthan,(09) 160 42987