Allmänt om reformen av penningspelssystemet
-
Den utgångspunkt som anges i regeringsprogrammet är att penningspelssystemet ska reformeras och genom en licensmodell öppnas för konkurrens. Enligt regeringsprogrammet ska den ensamrättsverksamhet som kvarstår hos Veikkaus och den verksamhet som bedrivs på en konkurrensutsatt marknad separeras till olika bolag inom samma koncern. I projektets uppdrag har därför inte ingått en bedömning av systemet med ensamrätt som en alternativ modell.
Syftet med reformen är att i enlighet med regeringsprogrammet förebygga och minska de skador som penningspelen orsakar samt att förbättra kanaliseringen av efterfrågan till det lagstadgade och kontrollerade penningspelsystemet. I dagsläget finns det ett flertal företag som inte hör till systemet med ensamrätt, men som erbjuder onlinespel i det finländska fastlandet. Dessa spel omfattas inte av regleringen eller tillsynen och företagen betalar inte skatt på spelintäkterna i Finland. -
Det nya penningspelssystemet ska införas stegvis. Från början av 2026 kan penningspelsbolagen ansöka om licens som ger rätt att anordna penningspel. Penningspelsverksamhet som beviljats licens ska då kunna inledas vid ingången av 2027. Enligt förslaget ska Veikkaus Ab bedriva spelverksamhet med ensamrätt fram till dess.
Licens för spelprogramvara ska kunna sökas från ingången av 2027. Skyldigheten att vid anordnandet av penningspel använda endast spelprogramvara som tillhandahålls av en innehavare av licens för spelprogramvara ska tillämpas från ingången av 2028 efter en övergångsperiod. Polisstyrelsen ska vara behörig tillståndsmyndighet till utgången av 2026. Det nya Tillstånds- och tillsynsverket är tillstånds- och tillsynsmyndighet från ingången av 2027.
-
Veikkaus kan få en ensamrättslicens för att anordna penninglotterier och tippningsspel, fysiska penningautomatspel och fysiska kasinospel. På en konkurrensutsatt marknad kan penningspelslicens ges för vadhållning och vissa penningspel online. Med vadhållning avses vadhållning vid hästtävlingar och vadhållning online. Med penningspel online på den konkurrensutsatta marknaden avses elektroniska kasinospel, elektronisk penningbingo och elektroniska penningautomatspel.
-
Enligt regeringsprogrammet är syftet med reformen att förebygga och minska de hälsomässiga, ekonomiska och sociala skadeverkningar som spelandet orsakar samt att förbättra penningspelssystemets kanaliseringsgrad. Sambandet mellan en ökad kanaliseringsgrad och bekämpning av skadeverkningar är inte entydigt.
Med kanalisering avses att penningspelandet styrs till ett reglerat och kontrollerat spelutbud. Med kanaliseringsgrad avses däremot den andel av spelandet som riktas till det reglerade spelutbudet.
Kanaliseringsgraden påverkas av hur aktivt penningspelsbolagen söker sig till penningspelsmarknaden. En höjd kanaliseringsgrad kan ha en positiv effekt för bekämpningen av skadeverkningar om spelutbudet inom penningspelssystemet inbegriper väsentligt mindre skaderisker än utbudet av andra onlinespel och om volymen av spelandet är måttlig.
Med tanke på skadeverkningarna är det avgörande hur lättillgängliga spelen är, hurdana egenskaper spelen har och på vilket sätt de kan spelas. Faktorer som ökar tillgången är penningspelens synlighet och marknadsföring, exponeringen för dem och element som gör spelande attraktivt.
Enligt sakkunnigbedömningar kan de lösningar som ingår i propositionen öka skadeverkningarna. Detta beror på att det blir tillåtet att marknadsföra spel som innebär särskilda risker för skadeverkningar (med undantag för fysiska penningautomatspel och kasinospel). Det kommer inte heller att fastställas några tidsmässiga eller kvantitativa restriktioner för marknadsföringsvolymer eller tillåtna marknadsföringskanaler. Spelkonsumtionen kommer inte att begränsas genom obligatoriska för alla licenshavare gemensamma konsumtionsgränser.
Målet med propositionen har varit att för att förebygga och minska skadeverkningar av penningspel ta fram begränsande reglering som är i balans med de delfaktorer som förbättrar möjligheterna att kanalisera penningspel och som stöder penningspelssystemets attraktivitet.
Tillgången till penningspel ska i det nya systemet kontrolleras till exempel genom att på ett visst sätt begränsa marknadsföringen, fastställa åldersgränser för penningspel, kräva obligatorisk identifiering av spelare, skapa spelspärrar och begränsa spelkonsumtionen.
-
Med kanalisering avses att penningspelandet styrs till ett reglerat och kontrollerat spelutbud. Med kanaliseringsgrad avses däremot den andel av spelandet som riktas till det reglerade spelutbudet. Kanaliseringsgraden påverkas av hur aktivt penningspelsbolagen söker sig till den reglerade penningspelsmarknaden.
I dagsläget kan spelarna spela online sådana penningspel utanför Veikkaus Ab:s system med ensamrätt som inte omfattas av lagstiftningen och kontrollsystemet i det finländska fastlandet. Att penningspelsbolagen ska ha en licens och penningspelssystemet delvis ska öppnas för konkurrens ger i fortsättningen i princip en möjlighet att penningspelandet online i högre grad än i dag styrs till det reglerade och kontrollerade penningspelssystemet i det finländska fastlandet.
Utvecklingen av kanaliseringsgraden påverkas också av hur attraktivt penningspelsbolagen upplever det nya licenssystemet. Systemets attraktionskraft kan påverkas av till exempel licensprocessen, reglerna kring marknadsföring och tillhandahållande av penningspel samt skattelösningarna.
Målet med propositionen har varit att för att förebygga och minska skadeverkningar av penningspel ta fram begränsande reglering som är i balans med de delfaktorer som förbättrar möjligheterna att kanalisera penningspel och som stöder penningspelssystemets attraktivitet.
Utifrån remissvaren kommer regeringsprogrammets mål att förbättra kanaliseringsgraden mycket sannolikt att nås genom det förslag till lagstiftning som ingår i propositionen.
-
Under beredningen har det gjorts bedömningar av spärrar mot betalningsrörelse, spärrar mot nättrafik (till exempel IP- eller DNS-spärrar) och av så kallade varningssidor. I regeringsprogrammet ingår inte några av dessa typer av spärrar. Det föreslås att spärrar mot nättrafik och betalningsrörelse inte införs i detta skede.
Avsikten är att efter att penningspelslagen har trätt i kraft följa upp den nya penningspelsmarknadens verksamhet och bedöma behovet att utfärda bestämmelser om spärrar mot betalningsrörelse och nättrafik. I detta sammanhang ska man beakta bland annat de tekniska möjligheterna att skapa spärrar och de detaljerade kostnadseffekterna för olika aktörer.
I propositionen finns inte heller något förbud mot att spela spel som inte omfattas av penningspelssystemet. Betalningen av skatt på spelvinster kommer att ändras, det vill säga att i fortsättningen ska spelarna betala skatt också på de vinster från penningspel som utan licens tillhandahålls av andra stater i EU/EES.
-
Reformen motiveras inte med inkomsterna från penningspel, utan av att man vill förebygga och minska de skadeverkningar som penningspel ger upphov till. Ett mål är dock också att i enlighet med regeringsprogrammet kanalisera penningspelandet till det utbud som regleras genom nya penningspelslagen, vilket bedöms inverka på inkomsterna från penningspelen.
Samtidigt måste man notera att reformen bedöms minska Veikkaus Ab:s marknadsandel, vars inkomster i sin helhet kommer till den nuvarande ägaren, det vill säga staten.
Statens inkomster av spelverksamheten består i nuläget av den vinst som Veikkaus Ab redovisar som intäkt till staten och den lotteriskatt som bolaget betalar. Enligt planen för de offentliga finanserna uppgår inkomsterna av Veikkaus Ab:s penningspelsverksamhet och intäkterna av lotteriskatten till omkring 700 miljoner euro per år med det nuvarande systemet.
I det nya penningspelssystemet kommer statens inkomster att bestå av 1) utdelning som Veikkaus Ab betalar till staten 2) den ersättning som betalas för ensamrättslicensen samt av 3) lotteriskatt och samfundsskatt som betalas av licenshavarna.
Det är inte möjligt att göra några exakta beräkningar av hur statens inkomster kommer att utvecklas eftersom inkomsterna beror på bland annat hur affärsverksamheten utvecklas för Veikkaus Ab, som har ensamrätt, hur stor kanaliseringsgraden blir i det nya systemet och hur penningspelandets volym utvecklas.
Enligt finansministeriets preliminära kalkyler beräknas det nya systemet ge staten inkomster till ett belopp av mellan 570 och 760 miljoner euro årligen beroende på penningspelandets volym, kanaliseringsgraden och Veikkaus Ab:s marknadsandel. I början av reformen är statens inkomster större än så på grund av den ersättning för ensamrätt som Veikkaus Ab betalar till staten.
Skadeverkningar av penningspel
-
Allt spelande förutsätter att spelaren identifierar sig. Identifierat spelande gör det möjligt att införa spelspärrar och begränsningar i konsumtionen samt att följa upp konsumtionen som gäller det egna spelandet.
I lagen förutsätts det att licenshavaren ska anordna penningspel så att skadeverkningarna av penningspel blir så små som möjligt. Omsorgsplikten omfattar bekämpning av överdrivet spelande genom kontinuerlig uppföljning av spelbeteendet.
Licenshavaren ska också ge spelaren möjlighet att se medlen och transaktionerna på spelkontot under det gångna året och erbjuda spelaren en funktion som hjälper spelaren att bedöma sitt spelbeteende.
För penningspel som spelas via ett spelkonto ska fastställas en spelbolagsspecifik gräns för penningöverföring. Spelaren ska ställa en gräns på hur mycket pengar spelaren högst kan överföra till sitt spelkonto per dygn och månad.
Penningspelsbolaget ska vid behov ställa kvantitativa och tidsmässiga begränsningar för spelandet av penningspel enligt formen av anordnande av spel, spel och spelare. Licenshavaren ska utarbeta en skriftlig plan för egenkontroll för att säkerställa att verksamheten är laglig.
Enligt regeringsprogrammet ska det bli möjligt för konsumenter att skaffa en spelspärr för alla licensierade penningspel från en enda plattform (registret över spelspärrar). Dessutom ska penningspelsbolaget göra det möjligt för spelaren att ställa spel- eller spelgruppsspecifika spärrar. Det ska finnas en snabbstängningsfunktion som avbryter penningspelandet. Marknadsföring får inte riktas till en person som finns i registret över spelspärrar.
Statsrådet kan utfärda en förordning med bestämmelser om spelbolagsspecifika maximala förlustgränser per dygn, månad och år. Med förlustgränser avses de maximibelopp som spelaren kan förlora vid penningspel. Inrikesministeriet kan därtill utfärda bestämmelser på lägre nivå än lag om penningspelens egenskaper i syfte att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspel.
Finansieringen för arbetet mot skadeverkningar av spel ska efter reformen komma från budgeten. Det föreslås att statsunderstöd kan beviljas för att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspel.
-
I enlighet med regeringsprogrammet har man inom projektet utrett möjligheten att flytta penningspelsautomaterna till separata övervakade lokaler. Enligt propositionen har man bestämt sig för att bevara nuläget, det vill säga penningspelsautomater kan vara placerade i butiker, kiosker och på servicestationer. Detta grundar sig på att såväl antalet penningspelsautomater som spelandet på automater har minskat kraftigt. Spelandet sker allt oftare i digitala kanaler. Dessutom kan spelandet på spelautomater begränsas genom att kräva obligatorisk identifiering.
-
Enligt regeringsprogrammet är marknadsföring av penningspel tillåten i det nya penningspelssystemet. Lagen innehåller bestämmelser om marknadsföring, förbjudna marknadsföringsmetoder och marknadsföringssätt, uppgifter som ska ges i samband med marknadsföring, sponsring samt om förbud mot direktmarknadsföring.
Marknadsföringen ska vara måttfull till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens. Marknadsföringen får inte riktas till minderåriga eller till personer som annars är i en utsatt ställning.
Marknadsföringen ska alltid innehålla information om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande, var spelaren hittar information om verktygen för att hantera spelandet och om tjänsteproducenter spelaren kan vända sig till om hen har spelproblem.
-
I lagen ingår bestämmelser om minimiåldern för penningspelande som även i fortsättningen ska vara 18 år. Allt penningspelande förutsätter identifiering för att säkerställa att spelaren har uppnått myndighetsåldern.
I marknadsföringen av penningspel ska särskild vikt fästas vid skyddet av minderåriga mot penningspelandets skadeverkningar. Marknadsföringen ska alltid innehålla uppgift om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande. Marknadsföring får inte riktas till minderåriga, och minderåriga personer får inte förekomma i marknadsföringen. Penningspel får inte marknadsföras i program och evenemang som riktar sig till minderåriga.
Licenshavaren får marknadsföra penningspel på sina egna webbplatser och egna konton i sociala medier så att marknadsföringen inte interagerar med konsumenten. Begränsningarna utesluter den så kallade influerarmarknadsföringen som ett marknadsföringssätt.
Den person eller det lag som sponsras ska dock få visa det sponsrande penningspelsbolagets logotyp också i sina egna kanaler. Vid sponsring får penningspel inte lyftas fram.
Penningspelsbolagen får inte ingå avtal om sponsring med personer under 18 år eller avtal om sponsring av evenemang eller tävlingar som riktar sig till personer under 18 år. När ett penningspelsbolag ingår avtal om sponsring ska det se till att dess logotyper eller namn på spelprodukter eller speltjänster inte förekommer på produkter eller tjänster som är avsedda att användas i synnerhet av personer under 18 år.
Efter reformen kommer marknadsföringen och synligheten av penningspel att öka kraftigt. Trots begränsningarna kan den aktivare marknadsföringen och den breda synligheten utsätta minderåriga för marknadsföring. Den nya lagstiftningen ger en möjlighet att marknadsföra penningspel som Veikkaus Ab i enlighet med den gällande lagstiftningen inte har kunnat marknadsföra på grund av den höga risken för skadeverkningar. Innehavarna av ensamrättslicens och penningspelslicens måste säkra att deras marknadsföring till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens är måttfull.
-
Social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd ska ha rätt att få uppgifter om spelare och spelande för att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till ska kunna förebyggas och minskas så effektivt som möjligt.
Rätten att få upplysningar ska begränsas till de upplysningar som är nödvändiga med tanke på myndigheternas uppgifter. De personuppgifter som ingår i det material som behandlas ska pseudonymiseras innan de lämnas ut eller analyseras, vilket betyder att alla direkta identifieringsuppgifter måste raderas. Uppgifterna kan användas för forskning och för utvecklingen av förebyggande och behandling.
Utbud av penningspel
-
I enlighet med gällande lag har endast Veikkaus Ab fått marknadsföra bolaget och sådana penningspel som inte medför en hög risk för skadeverkningar. Det har emellertid inte varit förbjudet att spela andra penningspel än Veikkaus penningspel.
Den mest synliga ändringen jämfört med nuläget är att penningspelsbolag som beviljats licens får marknadsföra sina spel i Finland. Dessa penningspelsbolag får, med vissa begränsningar, marknadsföra penningspel och sitt bolag i olika kanaler, till exempel tv, radio, tidningar, sociala medier och utomhusmarknadsföring.
När penningspelsmarknaden öppnas upp för konkurrens finns det anledning att anta att det kommer att leda till att antalet marknadsaktörer ökar avsevärt. Till exempel i Danmark och Sverige ökade antalet aktörer som erbjuder penningspel betydligt i och med licenssystemet. Efter reformen kommer marknadsföringen och synligheten av penningspel att öka kraftigt.
Den nya lagstiftningen ger en möjlighet att marknadsföra penningspel som Veikkaus Ab i enlighet med den gällande lagstiftningen inte har kunnat marknadsföra på grund av den höga risken för skadeverkningar. Innehavarna av ensamrättslicens och penningspelslicens måste säkra att deras marknadsföring är måttfull till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens.
-
Marknadsföringen ska vara måttfull till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens. Marknadsföringen får inte riktas till minderåriga eller till personer som annars är i en utsatt ställning.
Förbjuden marknadsföring är att till exempel förhärliga penningspelande, ge positiv bild av rikligt penningspelande, göra penningspelande vardagligare, ge en bild av penningspelande som en lösning på en persons ekonomiska problem eller som ett alternativ till arbete eller att få penningspelande att framstå som riskfritt. Under kundrelationen får licenshavaren i begränsad omfattning erbjuda bonusspelpengar och andra nyttigheter, till exempel gratisbiljetter. Det ska vara förbjudet att annars erbjuda spelpengar eller erbjuda penningspel gratis eller till nedsatt pris eller med kombinerade erbjudanden. Direktmarknadsföring får riktas endast till personer som uttryckligen har gett sitt samtycke till det, och direktmarknadsföring per telefon ska alltid vara förbjuden.
Marknadsföring av penningspel ska alltid innehålla uppgift om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande, var spelaren hittar information om verktygen för att hantera spelandet och tjänsteproducenter spelaren kan vända sig till om hen har spelproblem.
I sociala medier får penningspelsbolag marknadsföra penningspel endast på sina egna webbplatser och på sina egna konton. Marknadsföringen får inte vara interaktiv med konsumenten. Det är således inte möjligt att ha kommersiellt samarbete med influerare på deras egna konton i sociala medier. Syftet med begränsningen är att skydda i synnerhet unga konsumenter.
Utomhusmarknadsföring av penningspel som innehåller en särskild risk för skadeverkningar, till exempel nätkasinospel och vadhållning, ska vara förbjuden. Det ska dock vara tillåtet för innehavare av licenser för penningspel på en konkurrensutsatt marknad att marknadsföra sitt varumärke, men marknadsföringen får inte ske till exempel i närheten av skolor. Dessutom ska det vid idrottsevenemang och andra evenemang för allmänheten vara möjligt att marknadsföra förutom licenshavarnas varumärken även penningspel.
I det nya systemet ska monopolbolagets, alltså Veikkaus, marknadsföring med vissa undantag omfattas av samma bestämmelser som tillämpas på aktörerna på den konkurrensutsatta marknaden.
Precis som i nuläget ska Veikkaus Ab inte få marknadsföra fysiska penningautomatspel, kasinospel som omfattas av monopol och spelplatser för dessa. Det ska vara tillåtet att marknadsföra dessa penningspel endast i de övervakade spelsalar och kasinon där dessa penningspel är placerade. Det ska emellertid vara tillåtet att visa uppgifter om var penningspelsplatserna är belägna och när de har öppet.
-
Utomhusmarknadsföring av penningspel som innehåller en särskild risk för skadeverkningar, till exempel nätkasinospel och vadhållning, ska vara förbjuden. Det ska dock vara tillåtet för innehavare av licenser för penningspel på en konkurrensutsatt marknad att marknadsföra sitt varumärke utomhus, men marknadsföringen får inte ske till exempel i närheten av skolor. Dessutom ska det vid idrottsevenemang och andra evenemang för allmänheten vara möjligt att marknadsföra förutom penningspelsbolagens varumärken även penningspel. Innehavaren av ensamrättslicens och de tippningsspel, penninglotterier, snabblotterier med penningvinst, elektroniska snabblotterier med penningvinst och kombinationsspel som innehavaren anordnar får marknadsföras utomhus.
-
Sponsring är en tillåten form av marknadsföring. Mottagaren av sponsring får ha sin sponsors varumärke till exempel på sina kläder, i sociala medier och på sina webbsidor. En licenshavare som är sponsor kan också vara huvudsponsor till exempel för en idrottsarena. Då kan den sponsrade idrottsarenan namnges enligt sponsorn och sponsorns namn och logotyp kan vara framme på idrottsarenan och dess konstruktioner. Vid sponsring får inte lyftas fram de penningspel som licenshavaren har anordnat. Det är dock möjligt att på evenemangsplatser medan evenemangen pågår marknadsföra både varumärket och penningspelen för det bolag som anordnar spel och penningspel.
Penningspelsbolagens idrottssponsring kan bedömas öka betydligt under åren efter att penningspelssystemet har trätt i kraft. Därefter beräknas ökningen av sponsringsinkomsterna jämna ut sig. Sannolikt kommer sponsringsinkomsterna inte att fördelas jämnt mellan olika idrottsgrenar, utan utifrån internationella exempel torde inkomsterna koncentreras till vissa grenar och till de mest framgångsrika lagen och idrottarna.
Ansökan om licens
-
Ensamrättslicens kan beviljas ett aktiebolag som står under den finska statens bestämmande inflytande och vars verksamhetsområde är anordnande av penningspel. I praktiken är Veikkaus Ab ett sådant bolag. Penningspelslicens för en konkurrensutsatt penningspelsmarknad och licens för spelprogramvara kan beviljas fysiska eller juridiska personer som avses i näringsverksamhetslagen. Utöver allmänna villkor ska den som ansöker om licens uppfylla kraven på tillförlitlighet och lämplighet enligt penningspelslagen.
-
Allmännyttiga samfund kan ansöka om licens för att anordna penningspel på samma sätt och under samma förutsättningar som andra sammanslutningar. Reformen av penningspelssystemet har sin grund i regeringsprogrammet, där det inte står något om att allmännyttiga samfund ska få en särskild rätt att anordna penningspel. Propositionen innehåller ingen sådan modell som den svenska lagstiftningen som ger allmännyttiga aktörer möjlighet att skattefritt och med en lägre ansökningsavgift ordna småskaliga penningspel för att anskaffa medel för allmännyttig verksamhet.
-
Bestämmelser om de ansökningsavgifter som tas ut av aktörer som ansöker om licens ska utfärdas genom förordning av ett ministerium. Enligt lagen om grunderna för avgifter till staten ska avgiften motsvara de genomsnittliga kostnaderna för att producera den.
Bestämmelser om den ersättning som en innehavare av ensamrättslicens utöver ansökningsavgiften ska betala till staten finns i penningspelslagen. Syftet med betalningen av ersättningen är att säkerställa att Veikkaus Ab som en följd av ensamrätten inte får en ekonomisk fördel som snedvrider konkurrensen och som omfattas av EU:s regler om statligt stöd. Statsrådet fastställer beloppet på ersättningen utifrån ensamrättsaktörens spelbidrag. Betalning av ersättningen är en förutsättning för att ensamrättslicensen ska vara giltig.
I den nya penningspelslagen finns också bestämmelser om en årlig tillsynsavgift som tas ut av alla licenshavare. Avsikten är att tillsynsavgifterna ska täcka myndighetens kostnader för tillsynsarbetet.
-
Ensamrättslicens beviljas för tio år i sänder. Penningspelslicens och licens för spelprogramvara beviljas för högst fem år i sänder.
Veikkaus Ab
-
Enligt det nya systemet är Veikkaus Ab både en aktör med ensamrätt och ett separat bolag på en konkurrensutsatt penningspelsmarknad. En förutsättning är att ensamrättsverksamheten och verksamheten på den konkurrensutsatta marknaden, till exempel spelwebbplatser, spelkonton och kundregister, klart separeras till olika bolag inom samma koncern. Ytterligare ska de ekonomiska relationerna mellan en aktör med ensamrätt och ett bolag som är verksamt på en konkurrensutsatt marknad ordnas på marknadsvillkor. Man strävar också efter att förhindra snedvridning av konkurrensen genom en ersättning för ensamrättslicens för att eventuella överintäkter i ensamrättsverksamheten inte ska användas för att finansiera koncernens övriga verksamhet. Statsrådets kansli ska också i fortsättningen svara för statens ägarstyrning i hela koncernen.
-
Ja. Veikkaus Ab behöver inte längre vara ett aktiebolag som helt och hållet ägs av staten. Staten som ägare har således större spelrum än i dagsläget för eventuella framtida avgöranden som gäller Veikkaus Ab:s innehav. Den föreslagna regleringen har inte några direkta konsekvenser för statens innehav i Veikkaus Ab. Dessutom säkerställs det att staten i alla situationer behåller bestämmanderätten över Veikkaus Ab. Om staten senare på grund av utvecklingen av ägarvärdet beslutar att delvis avstå från sina aktier i Veikkaus Ab, kräver detta riksdagens samtycke.
Beskattning
-
I propositionen föreslås det att den lotteriskatt som penningspelsbolagen betalar för penningspelsverksamhet höjs från nuvarande 12 procent till 22 procent. Om kanaliseringsgraden eventuellt stiger jämfört med nuläget stiger intäkterna från lotteriskatten betydligt. Det föreslås inte några ändringar i beskattningen av varuvinstlotterier.
Propositionen har också konsekvenser för intäkterna från samfundsskatten. I fortsättningen ska alla i Finland etablerade aktörer som bedriver licenspliktig penningspelsverksamhet vara skyldiga att betala samfundsskatt.
En central ändring i beskattningen av spelarnas spelvinster är att i fortsättningen ska spelarna betala skatt också på de vinster från penningspel som utan licens erbjuds av andra stater i EU/EES. Skattefria är således liksom som nu vinsterna från till exempel penningspel som anordnats inom EES-området, när de inte erbjuds för att spelas i Finland.
Tillsyn och tillsynsmyndighet
-
Det nya penningspelssystemet ska basera sig på licenser som tillsynsmyndigheten beviljar på ansökan. Behandlingen av ansökningar om licens och tillsynen av den licenspliktiga verksamheten föreslås bli nya tillsynsuppgifter. Det nya Tillstånds- och tillsynsverket är tillsynsmyndighet från ingången av 2027. Polisstyrelsen är den myndighet som beviljar licenser år 2026.
Tillsynsmyndigheten får breda befogenheter att övervaka penningspelsverksamheten. Teknisk övervakning av spel- och spelkontotransaktioner är ett centralt övervakningsverktyg för tillsynsmyndigheten. Licenshavarna ska dessutom med hjälp av en kvalitetsrevision som utförs av ett utomstående kontrollorgan säkerställa att deras spelsystem, dragningsutrustning och dragningsförfaranden är tillförlitliga och att dragningsresultaten är slumpmässiga. Licenshavarna ska årligen rapportera om penningspelsverksamheten till tillsynsmyndigheten.
För att ingripa i lagstridig spelverksamhet och marknadsföring utanför systemet har tillsynsmyndigheten till stor del samma befogenheter som nu. Det föreslås att spärrar mot nättrafik och betalningsrörelse som gäller penningspelande inte införs i detta skede. Avsikten är att efter att penningspelslagen har trätt i kraft följa upp den nya penningspelsmarknadens verksamhet och bedöma behovet att utfärda bestämmelser om spärrar mot betalningsrörelse och nättrafik med beaktande av bland annat de tekniska möjligheterna att skapa spärrar och de detaljerade kostnadseffekterna för olika aktörer.
-
För brott mot eller försummelse av skyldigheterna enligt penningspelslagen kan myndigheten påföra licenshavaren en ordningsavgift och för allvarligare förseelser en påföljdsavgift. Som en sista utväg kan myndigheten återkalla en licens. Vissa gärningar som strider mot penningspelslagen ska på samma sätt som för närvarande vara straffbara enligt strafflagen.
Myndigheten ska också kunna ingripa i lagstridig verksamhet genom att meddela ett beslut om förbud mot anordnande eller marknadsföring av penningspel och förena förbudet med vite. Om förbudet gäller en aktör som saknar licens att anordna penningspel, kan myndigheten uppmana nätföretaget att ta bort det webbinnehåll som anses vara lagstridigt. Tillsynsmyndigheten ska därtill offentliggöra besluten om förbud mot marknadsföring eller anordnande, om ordnings- och påföljdsavgifter och återkallande av licens.
-
Tillstånds- och tillsynsmyndighetens totala kostnader påverkas bland annat av antalet licenssökande och antalet licenser som beviljas och av utbudet utanför licenssystemet. Även om det inte går att göra några exakta uppskattningar av myndighetens personalbehov bedöms det öka avsevärt jämfört med nuläget.
Dessutom behövs det finansiering för de informationssystem som de nya tillstånds- och tillsynsuppgifterna förutsätter. Målet är att kostnaderna för tillstånds- och tillsynsverksamheten i fortsättningen i huvudsak ska täckas med tillstånds- och tillsynsavgifter som tas ut hos licenshavarna.
-
Den nya penningspelslagen innehåller flera metoder för att upptäcka, förhindra och ingripa i eventuella missbruk och brott inom penningspelsverksamheten. Några exempel är bedömningen av licenshavarnas lämplighet och tillförlitlighet när de ansöker om licens, den tekniska och övriga övervakningen av anordnandet av penningspel, kvalitetsrevisionen av spelsystem, begränsningen av vadhållningsobjekt, skyldigheten att avbryta vadhållning vid missbruk samt licenshavarnas anmälnings- och rapporteringsskyldigheter och planer om egenkontroll. Spelarna ska också ha ett tydligt system för att rapportera om eventuella missbruk och andra missförhållanden. De skyldigheter som ingår i lagstiftningen om penningtvätt gäller också penningspelsverksamheten.
Beredningen av reformen
-
Regeringspropositionen överlämnades till riksdagen den 20 mars 2025. Målet är att riksdagen ska behandla propositionen våren 2025.
Syftet är att penningspelsbolagen kan ansöka om licenser från ingången av 2026 och den tillståndspliktiga penningspelsverksamheten kan inledas vid ingången av 2027.
Finansministeriet tillsatte hösten 2024 ett projekt för att inleda den tillstånds- och tillsynsverksamhet som det nya penningspelssystemet förutsätter (VM168:00/2024Länk till en annan webbplats). Projektets mandatperiod är 17.10.2024–31.12.2026. Projektet ska bereda nödvändiga åtgärder för att verksamheten enligt det nya penningspelssystemet ska kunna inledas enligt den tidsplan som anges i lagen. Projektet svarar bland annat för att bereda nödvändiga informationssystem och därtill hörande upphandlingar samt för att ta fram en organisationsstruktur för en verksamhetsenhet för tillstånds- och tillsynsverksamheten.
-
Utkastet till proposition har beretts av inrikesministeriets arbetsgrupp för lagstiftningsprojektet. Riktlinjerna för arbetsgruppens arbete har fastslagits av en politisk styrgrupp bestående av statssekreterare.
Inrikesministeriet ordnade den 28 november 2023 ett stort informationsmöte med cirka 60 företrädare för olika berörda grupper. Utöver diskussionsmötet har också andra sakkunniga hörts i projektet. Regeringspropositionen var på remiss den 3 juli–18 augusti 2024, varefter den har finslipats utifrån remissvaren.
De lagförslag som gäller ändring av penningspelssystemet anmäldes till Europeiska kommissionen den 1 november 2024. Den obligatoriska väntetiden som ingår i anmälningsförfarandet gick ut den 4 mars 2025. Syftet med anmälan var att kommissionen och de övriga medlemsländerna ska kunna uttala sig om huruvida reformen eventuellt hindrar den fria rörligheten för tjänster på den inre marknaden. Kommissionen lämnade inga synpunkter och inget detaljerat utlåtande. Malta var det enda medlemslandet som har lämnat in ett detaljerat utlåtande. Anmälan och utkastet till regeringsproposition (nummer 2024/0601/FI) finns att få i TRIS-systemetLänk till en annan webbplats.Den tidsplan för reformen som fastställts i regeringsprogrammet har påverkat möjligheterna att höra sakkunniga och berörda grupper och därigenom möjligheterna att göra en heltäckande bedömning av lösningsalternativen eller deras konsekvenser. Av denna orsak har man i propositionen inte till alla delar på basis av de olika lösningsalternativens konsekvenser kunnat motivera varför målen inte anses kunna uppnås med alternativa metoder lika väl som med det föreslagna alternativet.
-
Under projekttiden har det ordnats möten med representanter för landskapsregeringen. Landskapsregeringen har informerats om propositionsutkastets innehåll och landskapet har fått bedömningar av de ekonomiska konsekvenserna. Reformen gör det möjligt för PAF som är verksam på Åland att ansöka om en licens. Åland får tillbaka den lotteriskatt och samfundsskatt som PAF betalar. Det är inte möjligt att ta fram kalkyler över PAF:s intäktsföring och de skatter som PAF betalar eftersom utvecklingen av dem bygger på orsaker som inte beror på lagstiftningsreformen (särskilt PAF:s marknadsandel och utvecklingen av dess affärsverksamhet).
För att uppfylla regeringsprogrammets mål och ge landskapsregeringen möjlighet att yttra sig om utkastet till proposition har hela utkastet översatts till svenska. Enligt landskapsregeringen kan till exempel spärrarna mot betalningsrörelse och nättrafik vara problematiska med tanke på självstyrelselagen. Landskapsregeringen har också lyft fram vissa skatteavräkningsfrågor som hör till finansministeriets ansvarsområde.
-
Det är fråga om en stor totalreform av penningspelssystemet och penningspelslagstiftningen. Därför är det viktigt att följa upp hur de föreslagna åtgärderna förverkligar regeringsprogrammets mål att förebygga och minska skadeverkningar av penningspel och förbättra kanaliseringsgraden. Hur den nya lagstiftningens fungerar följs upp bland annat med hjälp av myndighetstillsyn och genom information från olika berörda grupper.