Allmänt om reformen av penningspelssystemet
-
Det är fråga om en stor helhet som består av flera mål. Dessutom finns det flera mål som först kräver utredning. Därför genomförs regeringsprogrammets föresatser om medborgarskap i etapper.
Den första regeringspropositionen överlämnades till riksdagen den 18 april 2024. Avsikten är att den andra ska överlämnas till riksdagen under höstsessionen 2024 och den tredje under vårsessionen 2025.
-
Hur de projekt som gäller medborgarskap framskrider kan följas på inrikesministeriets webbplats, där bland annat besluten om tillsättande av projekt finns. Också de handlingar som hänför sig till remissbehandlingen kommer att finnas på webbplatsen.
Projekt 1: https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM034:00/2023
Projekt 2: https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM055:00/2023
Projekt 3: https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM056:00/2023 -
Avsikten är att i projekten höra myndigheter och andra berörda grupper. Utkasten till regeringspropositioner kommer att sändas på remiss. Under remissbehandlingen kan man yttra sig om utkasten.
Skadeverkningar av penningspel
-
Allt spelande förutsätter att spelaren identifierar sig. Identifierat spelande gör det möjligt att införa spelspärrar och begränsningar i konsumtionen samt att följa upp konsumtionen som gäller det egna spelandet.
I lagen förutsätts det att licenshavaren ska anordna penningspel så att skadeverkningarna av penningspel blir så små som möjligt. Omsorgsplikten omfattar bekämpning av överdrivet spelande genom kontinuerlig uppföljning av spelbeteendet. Penningspelsbolaget ska vid behov också ställa kvantitativa och tidsmässiga begränsningar för spelandet av penningspel enligt spelgrupp, spel och spelare. Licenshavaren ska utarbeta en skriftlig plan för egenkontroll för att säkerställa att verksamheten är laglig.
Enligt regeringsprogrammet ska det bli möjligt för konsumenter att skaffa en spelspärr för alla licensierade tjänster från en enda plattform. Spelaren kan spärra allt spelande via ett centraliserat spelspärrsregister. Dessutom ska penningspelsbolaget göra det möjligt för spelaren att ställa spel- eller spelgruppsspecifika spärrar. Spelaren kan spärra spelandet tills vidare eller för viss tid. Dessutom ska det finnas en snabbstängningsfunktion som avbryter penningspelandet. Enligt lagförslaget får marknadsföring inte riktas till en person som finns i spelspärrsregistret.
I alla penningspel som spelas via ett spelkonto vid ett visst penningspelsbolag används en gräns för penningöverföring. Det är det högsta sammanlagda belopp som spelaren kan sätta in på det spelkonto som upprätthålls av penningspelsbolaget. Spelaren ska ställa en gräns på hur mycket pengar spelaren kan överföra till sitt spelkonto per dygn och månad.
Statsrådet kan utfärda en förordning genom vilken det för varje penningspelsbolag föreskrivs om maximala förlustgränser per dygn, månad och år. Med förlustgränser avses de maximibelopp som spelaren kan förlora vid penningspel. Förlustgränserna gäller penningspel med hög risk för skadeverkningar. Myndigheten kan dessutom utfärda bestämmelser på lägre nivå än lag om penningspelens egenskaper i syfte att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspel.
Finansieringen av arbetet med spelens skadeverkningar ändras i och med reformen och ska finansieras i budgeten. Det föreslås att statsunderstöd kan beviljas för att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspel. -
I enlighet med regeringsprogrammet har man inom projektet utrett flyttandet av penningspelsautomaterna till separata övervakade lokaler. I propositionen har man bestämt sig för att bevara nuläget, där penningspelsautomater kan vara placerade i butiker, kiosker och på servicestationer. Avgörandet grundar sig på det kraftigt minskade antalet penningspelsautomater. Också spelandet på dem har minskat kraftigt. Spelandet sker allt oftare i digitala kanaler. Dessutom kan spelandet på spelautomater begränsas i och med den obligatoriska identifieringen.
Principerna för placering och användning av penningspelsautomater bör planeras så att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till blir så små som möjligt. Dessutom ska spelautomaterna placeras så att användningen av dem kan övervakas utan hinder. Särskild uppmärksamhet bör fästas vid skyddet av minderåriga och utsatta personer. Dessutom ska Veikkaus Ab och innehavare av placeringsplatser för penningautomater utarbeta en plan för egenkontroll för att de ovannämnda principerna ska uppfyllas. Bestämmelser om maximiantalet penningautomater utfärdas även i fortsättningen på förordningsnivå.
-
Enligt regeringsprogrammet är marknadsföring av penningspel tillåten i det nya penningspelssystemet. Enligt förslaget innehåller lagen bestämmelser om marknadsföring, metoder och sätt som anses förbjudna vid marknadsföring, information som ska ges i samband med marknadsföring, sponsring samt förbud mot direktmarknadsföring.
Marknadsföringen ska vara måttfull till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens. Marknadsföring får inte riktas till minderåriga eller till personer som annars är i en utsatt ställning.
Marknadsföring ska alltid innehålla uppgift om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande samt om var det finns information om verktyg för hantering av spelandet och om de tjänsteproducenter som tillhandahåller hjälp mot penningspelsproblem.
-
I lagen föreslås bestämmelser om minimiåldern för penningspelande, som även i fortsättningen ska vara 18 år. Allt penningspelande förutsätter identifiering för att säkerställa att spelaren har uppnått myndighetsåldern.
I marknadsföringen av spel förutsätts att särskilt uppmärksamhet fästs vid att skydda minderåriga mot penningspelandets skadeverkningar. Marknadsföring av penningspel ska alltid innehålla uppgift om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande. Marknadsföring får inte riktas till minderåriga, och minderåriga personer får inte förekomma i marknadsföringen. Penningspel får inte marknadsföras i program och evenemang som riktar sig till minderåriga.
I sociala medier får penningspelsbolaget marknadsföra penningspel endast för egen del, på licenshavarens egna webbplatser och egna konton i sociala medier så att marknadsföringen inte interagerar med konsumenten. Ett undantag från huvudregeln är sponsring. Den person eller det lag som sponsras ska få visa det sponsrande penningspelsbolagets logotyp också i sina egna kanaler. Vid sponsring får penningspel inte lyftas fram.
Penningspelsbolagen får inte ingå avtal om sponsring med personer under 18 år eller gällande evenemang, tävlingar, serier eller därmed jämförbara evenemang som riktar sig till personer under 18 år. När ett penningspelsbolag ingår avtal om sponsring ska den säkerställa att dess logotyper samt namn på spelprodukter eller speltjänster inte förekommer på produkter eller tjänster som är avsedda att användas i synnerhet av personer under 18 år.
-
Social- och hälsovårdsministeriet och Institutet för hälsa och välfärd ska ha rätt att få upplysningar om spelare och spelande för att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till ska kunna förebyggas och minskas så effektivt som möjligt.
Rätten att få upplysningar ska begränsas till de upplysningar som behövs med tanke på skötseln av myndigheternas uppgifter. De personuppgifter som ingår i det material som behandlas ska pseudonymiseras innan de lämnas ut eller analyseras, vilket betyder att alla direkta identifieringsuppgifter måste raderas från dem. Uppgifterna kan användas för forskning och för utvecklingen av förebyggande och behandling.
Utbud av penningspel
-
I enlighet med gällande lag har endast Veikkaus Ab haft tillstånd att marknadsföra bolaget och sådana penningspel som inte medför en hög risk för skadeverkningar. Det har emellertid inte varit förbjudet att spela andra penningspel än Veikkaus penningspel.
Den mest synliga ändringen jämfört med nuläget är att det i Finland blir tillåtet att marknadsföra penningspelsbolag som beviljats licens. Dessa penningspelsbolag får, med vissa begränsningar, marknadsföra penningspel och sitt bolag i olika kanaler, till exempel tv, radio, tidningar, sociala medier och utomhusmarknadsföring. När penningspelsmarknaden öppnas upp för konkurrens finns det anledning att anta att det kommer att leda till att antalet marknadsaktörer ökar betydligt. Till exempel i Danmark och Sverige ökade antalet aktörer som erbjuder penningspel betydligt i och med licenssystemet.
-
Marknadsföringen ska vara måttfull till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens. Marknadsföringen får inte riktas till minderåriga eller till personer som annars är i en utsatt ställning.
Förbjuden marknadsföring är att till exempel förhärliga penningspelande, ge positiv bild av rikligt penningspelande, göra penningspelande vardagligare, ge en bild av penningspelande som en lösning på en persons ekonomiska problem eller som ett alternativ till arbete eller att få penningspelande att framstå som riskfritt. Licenshavaren får i begränsad utsträckning erbjuda bonusspelpengar och andra nyttigheter, till exempel gratisbiljetter, för att upprätthålla kundrelationen. Det ska vara förbjudet att annars erbjuda spelpengar eller erbjuda penningspel gratis eller till nedsatt pris eller med kombinerade erbjudanden. Direktmarknadsföring får riktas endast till personer som uttryckligen har gett sitt samtycke till det, och direktmarknadsföring per telefon ska alltid vara förbjuden.
Marknadsföring av penningspel ska alltid innehålla uppgift om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande samt om var det finns information om verktyg för hantering av spelandet och om de tjänsteproducenter som tillhandahåller hjälp mot penningspelsproblem.
På sociala medier får penningspelsbolag marknadsföra penningspel endast på sina egna webbplatser och på sina egna konton i sociala medier. Marknadsföringen får inte vara interaktiv med konsumenten. Det är således inte längre möjligt att ha kommersiella samarbeten med influerare på deras egna konton på sociala medier. Syftet med begränsningen är att skydda i synnerhet unga konsumenter.
Utomhusreklam för penningspel som innehåller en särskild risk för skadeverkningar, till exempel nätkasinospel och vadhållning, ska vara förbjuden. Det ska dock vara tillåtet för innehavare av licenser för penningspel på en konkurrensutsatt marknad att marknadsföra sitt varumärke, men marknadsföringen får inte ske till exempel i närheten av skolor. Dessutom ska det vid idrottsevenemang och andra evenemang för allmänheten vara möjligt att marknadsföra förutom varumärket även penningspel.
I det nya systemet ska monopolbolagets, alltså Veikkaus, marknadsföring med vissa undantag omfattas av samma bestämmelser som tillämpas på aktörerna på den konkurrensutsatta marknaden.
Precis som i nuläget ska Veikkaus inte få marknadsföra fysiska penningautomatspel, kasinospel som omfattas av monopol och spelplatser för dessa. Det ska vara tillåtet att marknadsföra dessa penningspel endast i de övervakade spelsalar och kasinon där dessa penningspel är placerade. Det ska emellertid vara tillåtet att visa uppgifter om var penningspelsplatserna är belägna och när de har öppet.
-
Sponsring är en tillåten form av marknadsföring. Penningspelsbolagens idrottssponsring kan enligt uppskattningar öka betydligt. Efter att penningspelsmarknaden avreglerades inriktades sponsringen exempelvis i Sverige och Danmark särskilt på nationellt och internationellt viktiga grenar och på enskilda idrottare.
Propositionen kan därmed bedömas ha en betydande effekt på vissa idrottsaktörers ekonomiska ställning. Sannolikt kommer sponsringsintäkterna inte att fördelas jämnt mellan olika idrottsgrenar, utan utifrån internationella exempel torde intäkterna koncentreras till vissa grenar och till de mest
Ansökan om licens
-
Ensamrättslicens kan beviljas ett aktiebolag som står under finska statens bestämmande inflytande och vars verksamhetsområde är anordnande av penningspel. I praktiken är Veikkaus Ab ett sådant bolag. Penningspelslicens för en konkurrensutsatt penningspelsmarknad och licens för spelprogramvara kan beviljas fysiska eller juridiska personer som avses i näringsverksamhetslagen. Utöver allmänna villkor ska den som ansöker om licens uppfylla de krav på sökandens tillförlitlighet och lämplighet som föreskrivs i penningspelslagen.
-
Reformen av penningspelssystemet har sin grund i regeringsprogrammet, där det inte står något om att rätten att anordna penningspel ska öppnas för allmännyttiga samfund. Propositionen innehåller ingen sådan modell som den svenska lagstiftningen, som ger allmännyttiga aktörer möjlighet att skattefritt och med en lägre ansökningsavgift ordna småskaliga penningspel för att anskaffa medel för allmännyttig verksamhet.
-
Bestämmelser om de ansökningsavgifter som tas ut av aktörer som ansöker om licens ska utfärdas genom förordning av ett ministerium. Enligt lagen om grunderna för avgifter till staten ska avgiften motsvara de genomsnittliga kostnaderna för att producera den.
Bestämmelser om den ersättning som en innehavare av ensamrättslicens ska betala till staten finns i penningspelslagen. Syftet med betalningen av ersättningen är att säkerställa att Veikkaus Ab som en följd av ensamrätten inte får en ekonomisk fördel som snedvrider konkurrensen och som omfattas av EU:s regler om statligt stöd. Statsrådet fastställer beloppet på ersättningen utifrån ensamrättsaktörens spelbidrag. Betalning av ersättningen är en förutsättning för att ensamrättslicensen ska vara giltig.
I den nya penningspelslagen föreskrivs dessutom om en årlig tillsynsavgift som tas ut av licenshavarna. Avsikten är att tillsynsavgifterna ska täcka myndighetens kostnader för tillsynsarbetet.
-
Ensamrättslicens beviljas för tio år i sänder. Penningspelslicens och licens för spelprogramvara beviljas för högst fem år i sänder.
Veikkaus Ab
-
Veikkaus Ab ska i det nya systemet kunna bedriva penningspelsverksamhet både i egenskap av en aktör med ensamrätt och som ett separat bolag på en konkurrensutsatt penningspelsmarknad. En förutsättning är att ensamrättsfunktionerna och funktionerna på den konkurrensutsatta marknaden, till exempel spelwebbplatser, spelkonton och kundregister, klart åtskiljs inom koncernen. Man strävar också efter att förhindra snedvridning av konkurrensen genom en ersättning för ensamrättslicens för att eventuella överintäkter i ensamrättsverksamheten inte ska användas för finansiering av koncernens övriga verksamhet. För hela koncernens del ska statsrådets kansli även i fortsättningen svara för statens ägarstyrning.
-
Veikkaus Ab behöver inte längre vara ett aktiebolag som helt och hållet ägs av staten. Staten som ägare har således större spelrum än för närvarande för eventuella framtida avgöranden som gäller Veikkaus Ab:s innehav. Den föreslagna regleringen har inte några direkta konsekvenser för statens innehav i Veikkaus Ab. Dessutom säkerställs det att staten i alla situationer behåller bestämmanderätten över Veikkaus Ab. Om staten senare med anledning av utvecklingen av ägarvärdet beslutar att delvis avstå från sina aktier i Veikkaus Ab, krävs riksdagens samtycke.
Beskattning
-
I propositionen föreslås det att den lotteriskatt som penningspelsbolagen betalar för penningspelsverksamhet höjs från nuvarande 12 procent till 22 procent. Om kanaliseringsgraden eventuellt stiger jämfört med nuläget stiger intäkterna från lotteriskatten betydligt. Det föreslås inte några ändringar i beskattningen av varuvinstlotterier. Propositionen har också konsekvenser för intäkterna från samfundsskatten. I fortsättningen ska alla i Finland etablerade aktörer som bedriver licenspliktig penningspelsverksamhet vara skyldiga att betala samfundsskatt. En central ändring i beskattningen av spelarnas spelvinster är att vinster från penningspel som erbjuds i Finland utan licens i fortsättningen ska vara skattepliktiga.
Tillsyn och tillsynsmyndighet
-
Det nya penningspelssystemet ska basera sig på licenser som tillsynsmyndigheten beviljar på ansökan. Behandlingen av ansökningar om licens och övervakning av den licenspliktiga verksamheten föreslås bli nya tillsynsuppgifter.
Myndigheternas tillsynsmetoder föreslås bli utvidgade till vissa delar. En central tillsynsmetod för anordnandet av penningspel är tillsynsmyndighetens tekniska övervakning av spelkontotransaktioner. Licenshavarna ska dessutom med hjälp av en kvalitetsrevision som utförs av ett utomstående kontrollorgan säkerställa att deras spelsystem, dragningsutrustning och dragningsförfaranden är tillförlitliga och att dragningsresultaten är slumpmässiga.
För att ingripa i lagstridig spelverksamhet utanför systemet har övervakaren till stor del samma befogenheter som för närvarande. I detta skede föreslås det däremot inte att nättrafik i anslutning till penningspel ska blockeras eller betalningstransaktioner förhindras. Avsikten är att efter ikraftträdandet av penningspelslagen följa verksamheten på den nya penningspelsmarknaden och bedöma behovet av att föreskriva om blockering av betalningsrörelse och av nättrafik med beaktande av bland annat de tekniska genomförandemöjligheterna och närmare kostnadseffekter för olika aktörer.
-
För brott mot eller försummelse av skyldigheterna enligt penningspelslagen kan myndigheten påföra licenshavaren en ordningsavgift och för allvarligare förseelser en påföljdsavgift. Som en sista utväg kan myndigheten återkalla en licens. Vissa gärningar som strider mot penningspelslagen ska på samma sätt som för närvarande vara straffbara enligt strafflagen.
Myndigheten ska också kunna ingripa i lagstridig verksamhet genom att meddela ett beslut om förbud mot anordnande eller marknadsföring av penningspel och förena förbudet med vite. Om förbudet gäller en aktör som saknar tillstånd att anordna penningspel, kan myndigheten ålägga nätföretaget att avlägsna webbinnehåll som anses vara lagstridigt.
-
Tillstånds- och tillsynsmyndighetens totala kostnader påverkas bland annat av antalet licenssökande och antalet licenser som beviljas och av utbudet utanför licenssystemet. Även om det inte går att göra några exakta uppskattningar av myndighetens personalbehov bedöms det öka avsevärt jämfört med nuläget.
Dessutom behövs det finansiering för informationssystem som förutsätts av de nya uppgifterna. Målet är att kostnaderna för tillstånds- och tillsynsverksamheten i fortsättningen i huvudsak ska täckas med tillstånds- och tillsynsavgifter som tas ut hos licenshavarna.
Beredningen av reformen
-
Regeringspropositionen var på remiss den 3 juli–18 augusti 2024, varefter den har finslipats utifrån remissvaren.
De lagförslag som gäller ändring av penningspelssystemet anmäldes till Europeiska kommissionen den 1 november 2024. Syftet med anmälan är att kommissionen och de övriga medlemsstaterna ska kunna uttala sig om huruvida reformen eventuellt hindrar den fria rörligheten för tjänster på den inre marknaden. Den obligatoriska väntetiden på tre månader som ingår i anmälningsförfarandet löper ut den 4 februari 2025. Anmälan och det bifogade utkastet till regeringsproposition (anmälningsnummer 2024/0601/FI) finns offentligt tillgängliga i TRIS-systemet, länk: https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/sv/notification/26394
Efter anmälningsförfarandet görs eventuella ändringar i propositionen. Avsikten är att regeringspropositionen överlämnas till riksdagen under vårsessionen 2025.
-
Det är fråga om en omfattande totalrevision av penningspelslagstiftningen. Utkastet till proposition har beretts av en av inrikesministeriet tillsatt arbetsgrupp för lagstiftningsprojektet. Riktlinjerna för arbetsgruppens arbete fastslogs av en politisk styrgrupp bestående av statssekreterare.
Inrikesministeriet ordnade den 28 november 2023 ett stort informationsmöte där sammanlagt cirka 60 företrädare för olika intressentgrupper deltog. Utöver diskussionsmötet har också andra sakkunniga hörts i projektet. Utifrån den respons som lämnades under remissbehandlingen i somras har propositionen preciserats till många delar.
Den tidsplan för reformen som fastställts i regeringsprogrammet har påverkat möjligheterna att höra sakkunniga och intressentgrupper och därigenom möjligheterna att göra en heltäckande bedömning av lösningsalternativen eller deras konsekvenser. Av denna orsak har man i propositionen inte till alla delar på basis av de olika lösningsalternativens konsekvenser kunnat motivera varför målen inte anses kunna uppnås med alternativa metoder lika väl som med det föreslagna alternativet.