Yleistä rahapelijärjestelmän uudistuksesta
-
Hallitusohjelman lähtökohtana on rahapelijärjestelmän uudistaminen avaten sitä lisenssimallilla kilpailulle. Lisäksi hallitusohjelman mukaan Veikkaukselle jäävä yksinoikeustoiminta ja kilpailluilla markkinoilla oleva toiminta eriytetään eri yhtiöihin saman konsernin sisällä. Hankkeen toimeksiantoon ei tästä syystä sisältynyt arviointia yksinoikeusjärjestelmän säilyttämisestä vaihtoehtoisena mallina.
Uudistuksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti ehkäistä ja vähentää rahapelihaittoja sekä parantaa kysynnän kanavoitumista lailla säänneltyyn ja valvottuun rahapelijärjestelmään. Nykyisin lukuisat yksinoikeusjärjestelmän ulkopuoliset yritykset tarjoavat Manner-Suomeen nettipelejä, jotka eivät kuulu sääntelyn ja valvonnan piiriin ja joiden tuotoista ei makseta veroja Suomeen.
-
Uusi rahapelijärjestelmä otettaisiin käyttöön porrastetusti. Rahapeliyhtiöt voisivat hakea toimeenpanoon oikeuttavia toimilupia vuoden 2026 alusta. Rahapelitoiminta voisi myönnettyjen toimilupien osalta käynnistyä vuoden 2027 alusta. Nykyinen Veikkaus Oy harjoittaisi monopolitoimintaa siihen saakka.
Peliohjelmistotoimiluvan hakeminen olisi puolestaan mahdollista vuoden 2027 alusta. Velvollisuutta käyttää rahapelien toimeenpanossa ainoastaan peliohjelmistotoimiluvan haltijan peliohjelmistoja sovellettaisiin siirtymäajan jälkeen vuoden 2028 alusta. Poliisihallitus toimisi toimivaltaisena lupaviranomaisena vuoden 2026 loppuun. Uusi Lupa- ja valvontavirasto aloittaisi lupa- ja valvontaviranomaisena vuoden 2027 alusta.
-
Veikkaus voisi saada yksinoikeustoimiluvan raha-arpajaisten, veikkauspelien, fyysisten rahapeliautomaattien ja fyysisten kasinopelien toimeenpanemiseen. Kilpaillulla markkinalla rahapelitoimiluvan voisi saada vedonlyöntiin ja tiettyihin nettirahapeleihin. Vedonlyönti kattaisi vedonlyönnin hevoskilpailussa ja virtuaalivedonlyönnin. Kilpaillun markkinan nettirahapelit kattaisivat sähköiset kasinopelit, sähköisen rahabingon sekä sähköiset raha-automaattipelit.
-
Hallitusohjelman mukaan uudistuksen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta. Rahapelihaittojen torjunnan ja kanavointiasteen lisäämisen välinen yhteys ei ole yksiselitteinen.
Kanavoinnilla tarkoitetaan rahapelaamisen ohjaamista säänneltyyn ja valvottuun pelitarjontaan. Kanavointiasteella tarkoitetaan puolestaan sitä osuutta pelaamisesta, joka suuntautuu säänneltyyn tarjontaan.
Kanavointiasteeseen vaikuttaa se, miten suuressa määrin rahapeliyhtiöt hakeutuvat rahapelimarkkinalle. Kanavointiasteen lisääntymisellä voi olla haittojen torjunnan näkökulmasta myönteinen vaikutus, jos rahapelijärjestelmän sisällä oleva rahapelien tarjonta on olennaisesti vähemmän haittariskejä sisältävää kuin muu nettipelitarjonta, ja jos pelaamisen määrä pysyy maltillisella tasolla.
Ratkaisevaa rahapelihaittojen kannalta on rahapelien saatavuus eli se, miten helposti rahapelit ovat pelaajien saatavilla, millaisia ne ovat luonteeltaan ja miten ne ovat pelattavissa. Saatavuutta lisäävät rahapelien näkyvyys ja markkinointi, niille altistuminen sekä pelaamiseen houkuttelevat elementit.
Asiantuntija-arvioiden mukaan lakiesitykseen valituilla ratkaisuilla voi olla rahapelihaittoja lisäävää vaikutusta. Tämä johtuu siitä, että erityisen pelihaittariskin sisältävien pelien markkinointi tulee sallituksi (pois lukien fyysiset rahapeliautomaatit ja kasinopelit). Myöskään markkinoinnin määrään ja markkinoinnissa sallittujen kanavien käyttöön ei ole tulossa ajallisia tai määrällisiä rajoituksia. Lisäksi rahapelien kulutusta ei rajoiteta pakollisilla kaikkia lisenssinhaltijoita koskevilla yhteisillä kulutusrajoilla.
Lakiesityksen tavoitteena on ollut löytää sääntelyratkaisu, jossa rajoittava sääntely rahapelihaittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi olisi tasapainossa kanavointikykyä vahvistavien rahapelijärjestelmän houkuttelevuutta tukevien osatekijöiden kanssa.
Rahapelien saatavuutta hallittaisiin uudessa järjestelmässä esimerkiksi rajoittamalla tietyillä tavoilla markkinointia, asettamalla rahapelaamiselle ikäraja, pelaajien pakollisella tunnistautumisella, peliestoilla ja kulutuksen rajoittamisella.
-
Kanavoinnilla tarkoitetaan rahapelaamisen ohjaamista säänneltyyn ja valvottuun pelitarjontaan. Kanavointiasteella tarkoitetaan puolestaan sitä osuutta pelaamisesta, joka suuntautuu säänneltyyn tarjontaan. Kanavointiasteeseen vaikuttaa se, miten suuressa määrin rahapeliyhtiöt hakeutuvat säännellylle rahapelimarkkinalle.
Nykyisin pelaajat voivat pelata netissä Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisia rahapelejä, jotka eivät ole Manner-Suomen lainsäädännön ja valvonnan piirissä. Jatkossa rahapeliyhtiöiden toimiluvat ja rahapelijärjestelmän avaaminen osittain kilpailulle mahdollistaisivat lähtökohtaisesti, että nettirahapelaaminen ohjautuisi nykyistä laajemmin säänneltyyn ja valvottuun rahapelijärjestelmään Manner-Suomessa.
Kanavointiasteen kehitykseen vaikuttaa myös uuden toimilupajärjestelmän houkuttelevuus rahapeliyhtiöiden näkökulmasta. Houkuttelevuuteen vaikuttavat esimerkiksi toimilupamenettely, markkinoinnin sallittavuus, rahapelien tarjoamiseen liittyvä sääntely ja verotukselliset ratkaisut.
Lakiesityksen tavoitteena on ollut löytää sääntelyratkaisu, jossa rajoittava sääntely rahapelihaittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi olisi tasapainossa kanavointikykyä vahvistavien rahapelijärjestelmän houkuttelevuutta tukevien osatekijöiden kanssa.
Esitystä koskevan lausuntopalautteen perusteella hallitusohjelman tavoite kanavointiasteen parantamisesta tullaan hyvin todennäköisesti saavuttamaan esityksen lainsäädäntöratkaisuilla.
-
Valmistelussa on kansainvälisen vertailun pohjalta arvioitu maksuliikenne-estoja, verkkoliikenne-estoja (esim. IP- tai DNS-estot) ja niin sanottuja varoitussivuja. Hallitusohjelmaan ei sisälly kirjauksia tällaisista estokeinoista. Verkkoliikenteen ja maksutapahtumien estämistä ei tässä vaiheessa esitetä otettavaksi käyttöön.
Rahapelilain voimaantulon jälkeen olisi tarkoitus seurata uuden rahapelimarkkinan toimintaa ja arvioida tarvetta säätää maksuliikenteen ja verkkoliikenteen estoista. Tässä tulisi ottaa huomioon muun muassa tekniset toteuttamismahdollisuudet ja tarkemmat kustannusvaikutukset eri toimijoille.
Esityksessä ei myöskään esitetä rahapelijärjestelmän ulkopuolisen pelaamisen kieltämistä. Pelaajien saamien pelivoittojen verotus muuttuisi siten, että ilman toimilupaa myös toisesta EU/ETA-valtioista Suomeen tarjotuista rahapeleistä saadut voitot olisivat jatkossa veronalaisia.
-
Rahapelituotto ei ole uudistuksen peruste, vaan rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen. Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti kuitenkin myös rahapelaamisen ohjaaminen uudella rahapelilailla säänneltyyn tarjontaan, jonka arvioidaan vaikuttavan rahapelituottoihin.
Samalla on otettava huomioon, että uudistuksen arvioidaan vähentävän Veikkaus Oy:n markkinaosuutta, jonka tuotto ohjautuu kokonaisuudessaan sen nykyiselle omistajalle eli valtiolle.
Nykyisin valtion saamat tulot koostuvat Veikkaus Oy:n valtiolle tilittämästä voitosta ja yhtiön maksamasta arpajaisverosta. Julkisen talouden suunnitelman mukaan Veikkaus Oy:n rahapelitoiminnan tuottojen ja arpajaisverotuoton määrä on nykyjärjestelmässä noin 700 miljoonaa euroa vuodessa.
Uudessa rahapelijärjestelmässä valtion tulot koostuisivat 1) Veikkaus Oy:n valtiolle maksamasta osingosta, 2) yksinoikeustoimiluvasta maksettavasta korvauksesta sekä 3) toimiluvanhaltijoiden maksamasta arpajaisverosta ja yhteisöverosta.
Valtion tulojen määrän kehittymisestä ei ole mahdollista tehdä tarkkaa arvioita, sillä tulojen määrään vaikuttavat muun muassa yksinoikeudella toimivan Veikkaus Oy:n liiketoiminnan kehitys ja uuden järjestelmän kanavointiaste ja rahapelaamisen määrän kehitys.
Valtiovarainministeriön alustavien arvioiden perusteella uuden järjestelmän valtiolle vuosittain tuottamien tulojen on arvioitu asettuvan 570–760 miljoonan euron välille riippuen rahapelaamisen määrästä, kanavointiasteesta ja Veikkaus Oy:n markkinaosuudesta. Uudistuksen alkuvaiheessa valtion tulot olisivat tätä suuremmat Veikkaus Oy:n valtiolle maksaman yksinoikeuskorvauksen vuoksi.
Rahapelihaitat
-
Kaikki pelaaminen edellyttäisi pelaajan tunnistautumista. Tunnistautunut pelaaminen mahdollistaa peliestojen ja kulutusta koskevien rajoitusten asettamisen sekä omaa pelaamista koskevan kulutuksen seurannan.
Laissa edellytettäisiin, että toimiluvanhaltijan olisi toimeenpantava rahapelejä siten, että rahapelihaitat olisivat mahdollisimman vähäisiä. Huolenpitovelvollisuuteen kuuluisi liiallisen pelaamisen torjuminen jatkuvalla pelikäyttäytymisen seurannalla.
Toimiluvanhaltijan tulisi myös mahdollistaa pelaajalle näkymä pelaajan pelitilillä oleviin varoihin ja tapahtumiin kuluneen vuoden ajalta, sekä tarjota pelaajan käyttöön toiminto, jolla pelaaja voi arvioida omaa pelikäyttäytymistään.
Pelitilin kautta pelattavissa rahapeleissä olisi käytössä rahapeliyhtiökohtainen rahansiirtoraja. Pelaajan olisi asetettava rajoitus sille, kuinka paljon hän voi enintään siirtää pelitililleen rahaa vuorokaudessa ja kuukaudessa.
Rahapeliyhtiön olisi tarvittaessa asetettava rahapelien pelaamiselle toimeenpanomuotokohtaisia, sekä peli- ja pelaajakohtaisia määrällisiä ja ajallisia rajoituksia. Toimiluvanhaltijan olisi laadittava kirjallinen omavalvontasuunnitelma toimintansa lainmukaisuuden noudattamisen varmistamiseksi.
Hallitusohjelman mukaisesti kuluttajalle mahdollistettaisiin pelaamisen eston hankkiminen yhdeltä alustalta kaikkiin toimiluvalla toimeenpantuihin rahapeleihin (peliestorekisteri). Lisäksi rahapeliyhtiön olisi mahdollistettava pelaajalle eston asettaminen peli- tai peliryhmäkohtaisesti. Käytössä olisi rahapelaamisen keskeyttävä pikasulkuominaisuus. Markkinointia ei saisi kohdentaa peliestorekisterissä olevalle henkilölle.
Valtioneuvosto voisi antaa asetuksen, jolla säädettäisiin rahapeliyhtiökohtaisesti vuorokausi-, kuukausi- ja vuosikohtaisista enimmäistappiorajoista. Tappiorajoilla tarkoitettaisiin enimmäissummia, joita pelaaja enintään voisi rahapeleissä hävitä. Sisäministeriö voisi lisäksi antaa lakia alemman tasoista sääntelyä rahapelien ominaisuuksista rahapelihaittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön toimialalla tehtävän pelihaittatyön rahoitus muutettaisiin uudistuksessa budjettirahoitteiseksi. Pelihaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen voitaisiin myöntää valtionavustuksia.
-
Hallitusohjelman mukaisesti hankkeessa on selvitetty rahapeliautomaattien siirtämistä erillisiin valvottuihin tiloihin. Esityksessä on päädytty ratkaisuun, että säilytetään nykytila, jossa rahapeliautomaatteja voi olla sijoitettuina kauppoihin, kioskeihin ja huoltoasemille. Ratkaisun taustalla on rahapeliautomaattien määrän ja niillä pelaamisen voimakas vähentyminen. Pelaaminen tapahtuu yhä enemmän digitaalisissa kanavissa. Lisäksi pakollinen tunnistautuminen mahdollistaa rahapeliautomaattipelaamista koskevat rajoitukset.
-
Hallitusohjelman mukaan rahapelien markkinointi on sallittua uudessa rahapelijärjestelmässä. Laki sisältäisi säännökset markkinoinnista, kielletyistä markkinointikeinoista ja -tavoista, markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista, sponsoroinnista sekä suoramarkkinointikielloista.
Markkinoinnin tulisi olla määrältään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista. Markkinointia ei saisi kohdistaa alaikäisiin tai muutoin haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin.
Markkinoinnin tulisi aina sisältää tieto rahapelaamisen sallitusta ikärajasta sekä siitä, mistä saa tietoa pelaamisen hallinnan välineistä ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista palveluntuottajista.
-
Laissa säädettäisiin rahapelaamisen vähimmäisikärajasta, joka olisi jatkossakin 18 vuotta. Kaikki rahapelaaminen edellyttäisi tunnistautumista täysi-ikäisyyden varmistamiseksi.
Erityistä huomioita alaikäisten suojelemiseen rahapelihaitoilta edellytetään rahapelien markkinoinnissa. Markkinoinnin tulisi aina sisältää tieto rahapelaamisen sallitusta ikärajasta. Markkinointia ei saisi kohdistaa alaikäisiin eikä markkinoinnissa saisi esiintyä alaikäisiä henkilöitä. Rahapelejä ei saisi markkinoida alaikäisille suunnatuissa ohjelmissa ja tapahtumissa.
Toimiluvanhaltija saisi markkinoida rahapelejä omilla verkkosivuillaan ja omilla sosiaalisen median tileillä siten, että markkinointi ei ole vuorovaikutteista kuluttajan kanssa. Rajoitukset estäisivät ns. vaikuttajamarkkinoinnin markkinoinnin keinona.
Sponsoroitava henkilö tai joukkue saisi kuitenkin tuoda esille sponsoroivan rahapeliyhtiön logon myös omilla kanavillaan. Sponsoroinnissa ei saisi tuoda esiin rahapelejä.
Rahapeliyhtiöt eivät saisi tehdä sponsorointia koskevia sopimuksia alle 18-vuotiaiden kanssa tai koskien alle 18-vuotiaiden tapahtumia tai kilpailuja. Tehdessään sponsorointia koskevia sopimuksia rahapeliyhtiön olisi varmistettava, että sen logoja sekä pelituotteiden tai -palvelujen nimiä ei esiinny alle 18-vuotiaiden käyttöön erityisesti tarkoitetuissa tuotteissa tai palveluissa.
Rahapelien markkinointi ja näkyvyys tulee uudistuksen seurauksena todennäköisesti lisääntymään voimakkaasti. Edellä mainituista rajoituksista huolimatta rahapelien lisääntyvä markkinointi ja runsas näkyvyys voivat altistaa myös alaikäiset rahapelien markkinoinnille. Uusi lainsäädäntö mahdollistaa lisäksi sellaisten rahapelien markkinoinnin, joita Veikkaus Oy ei ole voinut voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti markkinoida niihin sisältyvän korkean rahapelihaittariskin vuoksi. Yksinoikeustoimiluvan- ja rahapelitoimiluvanhaltijan tulisi varmistaa, että sen markkinointi on määrältään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista.
-
Sosiaali- ja terveysministeriöllä ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella olisi tiedonsaantioikeus rahapelaamista koskeviin tietoihin, jotta rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisy ja vähentäminen olisi mahdollisimman tehokasta.
Tiedonsaantioikeus olisi rajattu viranomaisten tehtävien kannalta tarpeellisiin tietoihin. Käsiteltävän aineiston sisältämät henkilötiedot tulisi ennen niiden luovuttamista tai analysointia pseudonymisoida eli niistä olisi poistettava kaikki henkilön suorat tunnistetiedot. Tietoja voitaisiin käyttää tutkimukseen ja ehkäisyn ja hoidon kehittämiseen.
Rahapelien tarjonta
-
Voimassa olevan lain mukaisesti ainoastaan Veikkaus Oy on saanut markkinoida yhtiötä ja sellaisia rahapelejä, joihin ei sisälly korkea pelihaittariski. Muiden kuin Veikkauksen rahapelien pelaaminen ei kuitenkaan ole ollut kiellettyä.
Näkyvin muutos nykytilaan olisi toimiluvan saaneiden rahapeliyhtiöiden sallittu markkinointi Suomessa. Nämä rahapeliyhtiöt saisivat mainostaa rahapelejä ja yhtiötään tietyin rajoituksin eri kanavissa, kuten televisiossa, radiossa, lehdissä, sosiaalisessa mediassa ja ulkomarkkinoinnissa.
Oletettavaa on, että rahapelimarkkinoiden avaaminen kilpailulle johtaa siihen, että toimijoiden määrä markkinoilla kasvaa merkittävästi. Esimerkiksi Tanskassa ja Ruotsissa rahapelejä tarjoavien toimijoiden määrä kasvoi merkittävästi lisenssijärjestelmän myötä. Rahapelien markkinointi ja näkyvyys tulee uudistuksen seurauksena todennäköisesti lisääntymään voimakkaasti.
Uusi lainsäädäntö mahdollistaa lisäksi sellaisten rahapelien markkinoinnin, joita Veikkaus Oy ei ole voinut voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti markkinoida niihin sisältyvän korkean rahapelihaittariskin vuoksi. Yksinoikeustoimiluvan- ja rahapelitoimiluvanhaltijan tulisi varmistaa, että sen markkinointi on määrältään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista.
-
Markkinoinnin tulisi olla määrältään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista. Markkinointia ei saisi kohdistaa alaikäisiin tai muutoin haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin.
Kiellettyä markkinointia olisi esimerkiksi rahapelaamisen ihannointi, myönteisen kuvan antaminen runsaasta rahapelaamisesta, rahapelaamisen arkipäiväistäminen, rahapelaamisen esittäminen ratkaisuksi henkilön taloudellisiin ongelmiin tai vaihtoehdoksi työnteolle tai rahapelaamisen kuvaaminen riskittömäksi. Toimiluvanhaltija saisi rajoitetusti tarjota asiakassuhteen aikana bonuspelirahaa ja muita hyödykkeitä, kuten ilmaislippuja. Muu pelirahan, ilmaispelien, alennetun hinnan tai yhdistettyjen tarjousten tarjoaminen olisi kielletty. Suoramarkkinointia saisi kohdistaa ainoastaan sellaiseen henkilöön, joka on antanut siihen nimenomaisen suostumuksensa ja puhelimitse tehty suoramarkkinointi olisi aina kiellettyä.
Rahapelien markkinoinnin tulisi aina sisältää tieto rahapelaamisen ikärajasta sekä siitä, mistä saa tietoa pelaamisen hallinnan välineistä ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista palveluntuottajista.
Sosiaalisessa mediassa rahapeliyhtiö saisi markkinoida rahapelejä vain omilla verkkosivuilla ja omilla sosiaalisen median tileillä. Markkinointi ei saisi olla vuorovaikutteista kuluttajan kanssa. Näin ollen kaupallinen yhteistyö sosiaalisen median vaikuttajien kanssa näiden omilla tileillä ei olisi mahdollista. Rajoituksella pyrittäisiin suojelemaan erityisesti nuoria kuluttajia.
Erityisen haittariskin sisältävien rahapelien, kuten nettikasinopelien ja vedonlyönnin, ulkomarkkinointi olisi kielletty. Kilpaillun markkinan toimiluvanhaltijoiden brändimarkkinointi olisi kuitenkin sallittua, mutta markkinointia ei saisi sijoittaa esimerkiksi koulujen läheisyyteen. Lisäksi urheilu- ja muiden yleisötapahtumien aikana olisi mahdollista markkinoida toimiluvanhaltijoiden brändin lisäksi myös rahapelejä.
Uudessa järjestelmässä yksinoikeusyhtiön eli Veikkauksen markkinointiin sovellettaisiin tietyin poikkeuksin samoja säännöksiä kuin kilpaillun markkinankin toimijoiden markkinointiin sovelletaan.
Kuten nykyisinkin, Veikkaus ei saisi markkinoida yksinoikeuteen jääviä fyysisiä raha-automaattipelejä, kasinopelejä ja näiden pelipaikkoja. Näiden rahapelien markkinointi olisi sallittua ainoastaan valvotuissa pelisaleissa ja pelikasinoissa, joihin kyseiset rahapelit on sijoitettu. Rahapelien pelipaikkojen sijainnista ja aukiolosta olisi kuitenkin sallittua antaa tietoa.
-
Erityisen haittariskin sisältävien rahapelien, kuten nettikasinopelien ja vedonlyönnin, ulkomarkkinointi olisi kielletty. Kilpaillun markkinan toimiluvanhaltijoiden brändimarkkinointi ulkona olisi kuitenkin sallittua, mutta markkinointia ei saisi sijoittaa esimerkiksi koulujen läheisyyteen. Lisäksi urheilu- ja muiden yleisötapahtumien aikana urheilu- ja yleisötapahtumissa olisi mahdollista markkinoida rahapeliyhtiön brändin lisäksi myös rahapelejä. Yksinoikeustoimiluvanhaltijaa ja sen toimeenpanemia veikkauspelejä, raha-arpajaisia, rahapika-arpajaisia, sähköisiä rahapika-arpajaisia sekä yhdistelmäpelejä saisi ulkomarkkinoida.
-
Sponsorointi olisi sallittu markkinoinnin muoto. Sponsoroitu kohde voisi esimerkiksi asusteissaan, sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuillaan tuoda esiin sponsorinsa. Sponsorina toimiva toimiluvanhaltija voisi myös toimia esimerkiksi urheiluareenan pääsponsorina, jolloin sponsoroitu urheiluareena voitaisiin nimetä sponsorin nimen mukaisesti ja urheiluareenassa ja sen rakenteissa voisi olla esillä sponsorin nimi ja logo. Sponsoroinnissa ei saisi tuoda esiin toimiluvanhaltijan toimeenpanemia rahapelejä. Tapahtumapaikoilla olisi kuitenkin tapahtumien aikana mahdollista markkinoida myös rahapelejä toimeenpanevan yhtiön brändin lisäksi rahapelejä.
Rahapeliyhtiöiden harjoittaman urheilusponsoroinnin voidaan arvioida rahapelijärjestelmän voimaantulon jälkeisinä vuosina lisääntyvän merkittävästi. Sen jälkeen sponsorointitulojen kasvun arvioidaan tasoittuvan. Oletettavasti sponsoroinnista tulevat tuotot eivät suuntaudu tasaisesti eri urheilulajien kesken, vaan kansainvälisten esimerkkien pohjalta tuottojen arvioidaan suuntautuvan kansallisesti ja kansainvälisesti merkittäviin lajeihin sekä menestyneimmille joukkueille ja urheilijoille.
Toimiluvan hakeminen
-
Yksinoikeustoimilupa voitaisiin myöntää Suomen valtion määräysvallassa olevalle osakeyhtiölle, jonka toimialana on rahapelien toimeenpano. Käytännössä tällainen yhtiö olisi Veikkaus Oy. Rahapelitoimilupa kilpailtuun rahapelimarkkinaan ja peliohjelmistotoimilupa voidaan myöntää elinkeinotoimintalaissa tarkoitetulle luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle. Yleisten edellytysten lisäksi toimiluvanhakijan tulee täyttää rahapelilaissa säädetyt vaatimukset hakijan luotettavuudesta ja sopivuudesta.
-
Yleishyödylliset yhteisöt voisivat hakea rahapelitoimilupaa rahapelien toimeenpanoa varten samalla tavoin ja samoilla edellytyksillä kuin muutkin yhteisömuodot. Rahapelijärjestelmän uudistus perustuu hallitusohjelmaan, joka ei sisällä kirjauksia erityisen rahapelien toimeenpano-oikeuden avaamisesta yleishyödyllisille yhteisöille. Esitykseen ei sisälly Ruotsin lainsäädännön kaltaista mallia, jossa yleishyödylliset toimijat voisivat verovapaasti ja pienemmällä hakemusmaksulla toimeenpanna pienimuotoisia rahapelejä varojen hankkimiseksi yleishyödylliseen toimintaan.
-
Toimiluvanhakijoilta perittävistä hakemusmaksuista säädettäisiin ministeriön asetuksella. Maksuperustelain mukaan maksun tulee vastata sen tuottamisesta aiheutuvia keskimääräisiä kustannuksia.
Yksinoikeustoimijan valtiolle hakemusmaksun lisäksi maksamasta toimilupakorvauksesta säädettäisiin rahapelilaissa. Korvauksen maksamisella pyritään varmistamaan, ettei Veikkaus Oy saisi yksinoikeuden seurauksena EU:n valtiontukisääntelyn piiriin kuuluvaa kilpailua vääristävää taloudellista etua. Valtioneuvosto vahvistaisi korvauksen määrän yksinoikeustoimijan pelikatteen perusteella. Korvauksen maksaminen olisi edellytys yksinoikeustoimiluvan voimassaololle.
Uudessa rahapelilaissa säädettäisiin lisäksi kaikkien toimiluvanhaltijoiden vuosittaisesta valvontamaksusta. Valvontamaksuilla on tarkoitus kattaa viranomaiselle valvonnasta aiheutuvat kustannukset.
-
Yksinoikeustoimilupa myönnettäisiin kymmeneksi vuodeksi kerrallaan. Rahapelitoimilupa ja peliohjelmistotoimilupa myönnettäisiin enintään viideksi vuodeksi kerrallaan.
Veikkaus Oy
-
Veikkaus Oy:n rahapelitoiminta olisi uudessa järjestelmässä mahdollista sekä yksinoikeustoimijana että erillisenä yhtiönä kilpaillulla rahapelimarkkinalla. Edellytyksenä olisi yksinoikeustoimijan ja kilpaillulla markkinoilla toimivan yhtiön toimintojen, kuten pelisivustojen, pelitilien ja asiakasrekistereiden, selkeä eriyttäminen konsernin sisällä. Lisäksi yksinoikeustoimijan ja kilpailluilla markkinoilla toimivan yhtiön väliset taloudelliset suhteet tulisi järjestää markkinaehtoisesti. Kilpailun vääristymistä pyritään estämään myös yksinoikeuskorvauksella, jotta yksinoikeustoiminnasta mahdollisesti kertyviä ylituottoja ei käytettäisi konsernin muiden toimintojen rahoittamiseen. Koko konsernin osalta valtion omistajaohjauksesta vastaisi jatkossakin valtioneuvoston kanslia.
-
Kyllä. Veikkaus Oy:n ei enää tarvitsisi olla valtion kokonaan omistama osakeyhtiö. Näin valtio-omistajalla olisi nykyistä suurempi liikkumavara mahdollisiin tulevaisuudessa tehtäviin Veikkauksen omistusta koskeviin ratkaisuihin. Ehdotettu sääntely ei kuitenkaan välittömästi muuttaisi valtion omistusta Veikkaus Oy:ssä. Lisäksi varmistettaisiin, että valtio säilyttäisi kaikissa tilanteissa määräysvallan Veikkauksessa. Jos valtio myöhemmin päättäisi omistaja-arvon kehityksen takia luopua osittain osakkeistaan Veikkaus Oy:ssä, tämä edellyttäisi eduskunnan suostumusta.
Verotus
-
Esityksessä ehdotetaan nostettavaksi rahapelitoiminnasta rahapeliyhtiöiden maksamaa arpajaisveroa nykyisestä 12 prosentista 22 prosenttiin. Kanavointiasteen mahdollisesti noustessa nykyisestä arpajaisveron tuotto nousisi merkittävästi. Tavaravoittoarpajaisten verotukseen ei esitetä muutoksia.
Esityksellä olisi vaikutuksia myös yhteisöverotuottoihin. Jatkossa kaikki Suomeen sijoittautuneet toimiluvanvaraista rahapelitoimintaa harjoittavat toimijat olisivat velvollisia maksamaan yhteisöveroa.
Keskeinen muutos pelaajien saamien pelivoittojen verotuksessa olisi se, että ilman toimilupaa myös toisesta EU/ETA-valtioista Suomeen tarjotuista rahapeleistä saadut voitot olisivat jatkossa veronalaisia. Verovapaita olisivat nykyiseen tapaan voitot ETA-alueella toimeenpannuista rahapeleistä, kun niitä ei tarjota pelattavaksi Suomeen.
Valvonta ja valvontaviranomaiset
-
Uusi rahapelijärjestelmä perustuisi toimilupiin, jotka valvontaviranomainen myöntäisi hakemuksesta. Uutena tehtävänä viranomainen käsittelisi toimilupahakemuksia ja valvoisi toimiluvanvaraista toimintaa. Vuoden 2027 alusta toimivaltainen viranomainen olisi uusi Lupa- ja valvontavirasto. Poliisihallitus toimisi vuoden 2026 ajan toimilupia myöntävänä viranomaisena.
Valvontaviranomaisella olisi monipuoliset toimivaltuudet valvoa rahapelitoimintaa. Keskeisenä valvontakeinona olisi valvontaviranomaisen tekemä peli- ja pelitilitapahtumien tekninen valvonta. Lisäksi toimiluvanhaltijoiden olisi varmistettava ulkopuolisen tarkastuslaitoksen tekemää auditointia hyödyntäen, että niiden pelijärjestelmät, arvontalaitteet ja arvontamenetelmät ovat luotettavia ja arvontatulokset ovat satunnaisia. Toimiluvanhaltijoiden tulisi raportoida vuosittain rahapelitoiminnastaan valvontaviranomaiselle.
Järjestelmän ulkopuoliseen lainvastaiseen rahapelitoimintaan ja -markkinointiin puuttumiseksi valvontaviranomaisella olisi pitkälti nykyisen kaltaiset toimivaltuudet. Rahapelaamiseen liittyvän verkkoliikenteen ja maksutapahtumien estämistä sen sijaan ei tässä vaiheessa esitetä otettavaksi käyttöön. Rahapelilain voimaantulon jälkeen olisi tarkoitus seurata uuden rahapelimarkkinan toimintaa ja arvioida tarvetta säätää maksuliikenne-estoista ja verkkoliikenne-estoista ottaen huomioon muun muassa tekniset toteuttamismahdollisuudet ja tarkemmat kustannusvaikutukset eri toimijoille.
-
Rahapelilaissa säädettyjen velvollisuuksien rikkomisesta tai laiminlyönnistä viranomainen voisi määrätä toimiluvanhaltijalle rikemaksun ja vakavammista rikkeistä seuraamusmaksun. Viimesijaisena keinona viranomainen voisi peruuttaa myöntämänsä toimiluvan. Eräät rahapelilain vastaiset teot olisivat nykyiseen tapaan säädetty rikoslaissa rangaistaviksi.
Viranomainen voisi myös puuttua lainvastaiseen toimintaan antamalla rahapelin toimeenpanoa tai markkinointia koskevan kieltopäätöksen ja tehostaa kieltoa uhkasakolla. Jos kiellon kohteena olisi toimija, jolla ei ole toimilupaa rahapelien toimeenpanoon, voisi viranomainen määrätä verkkoyrityksen poistamaan lainvastaiseksi katsotun verkkosisällön. Valvontaviranomaisen tulisi lisäksi julkistaa markkinoinnin tai toimeenpanon kieltoa, rike- ja seuraamusmaksua sekä toimiluvan peruuttamista koskeva päätös.
-
Lupa- ja valvontaviranomaisen kokonaiskustannuksiin vaikuttavat muun muassa toimiluvanhakijoiden ja myönnettävien toimilupien määrä sekä toimilupajärjestelmän ulkopuolinen tarjonta. Vaikka täsmällisiä arvioita viranomaisen henkilöstötarpeesta ei ole mahdollista tehdä, sen arvioidaan lisääntyvän huomattavasti nykyisestä.
Lisäksi tarvitaan rahoitusta uusien lupa- ja valvontatehtävien mukaisiin tietojärjestelmiin. Tavoitteena on, että lupa- ja valvontatoiminnan kustannukset katettaisiin jatkossa pääosin toimiluvanhaltijoilta perittävillä toimilupa- ja valvontamaksuilla.
-
Uuteen rahapelilakiin sisältyisi useita keinoja rahapelitoimintaan mahdollisesti liittyvien väärinkäytösten ja rikosten havaitsemiseksi, estämiseksi sekä niihin puuttumiseksi. Tällaisia olisivat muun muassa toimiluvanhaltijoiden sopivuuden ja luotettavuuden arviointi toimilupaa haettaessa, rahapelien toimeenpanon tekninen ja muu valvonta, pelijärjestelmien auditointi, vedonlyöntikohteiden rajoittaminen ja vedonlyönnin keskeyttämisvelvollisuus väärinkäytöstilanteissa sekä toimiluvanhaltijoiden omavalvontasuunnitelma ja ilmoitus- ja raportointivelvollisuudet. Pelaajille tulisi myös tarjota selkeä menettely mahdollisten väärinkäytösten ja muiden epäkohtien ilmoittamista varten. Rahapelitoimintaa koskisi myös rahanpesulainsäädännössä asetetut velvoitteet.
Uudistuksen valmistelu
-
Hallituksen esitys on annettu eduskunnalle 20.3.2025. Tavoitteena on, että eduskunta käsittelisi hallituksen esityksen kevätistuntokauden 2025 aikana.
Tavoitteena on, että rahapeliyhtiöt voisivat hakea lisenssejä eli toimilupia vuoden 2026 alusta alkaen ja luvanvaraisen rahapelitoiminnan voisi aloittaa vuoden 2027 alussa.Valtiovarainministeriö on asettanut syksyllä 2024 hankkeen uuden rahapelijärjestelmän edellyttämän lupa- ja valvontatoiminnan toimeenpanemiseksi (VM168:00/2024Linkki toiselle sivustolle). Hankkeen toimikausi on 17.10.2024 – 31.12.2026. Hankkeen tehtävänä on valmistella tarvittavat toimet, jotta uuden rahapelijärjestelmän mukainen toiminta voi käynnistyä laissa säädettävän aikataulun mukaisesti. Hanke vastaa mm. tarvittavien tietojärjestelmien sekä niitä koskevien hankintojen valmistelusta ja lupa- ja valvontatoimintaa koskevan toimintayksikön organisaatiorakenteen valmistelusta.
-
Esitysluonnos on valmisteltu sisäministeriön lainsäädäntöhankkeen työryhmässä, jonka työtä ohjasi linjauksillaan valtiosihteereistä koostunut poliittinen ohjausryhmä.
Sisäministeriö järjesti 28.11.2023 laajan kuulemistilaisuuden, johon osallistui yhteensä noin 60 asiantuntijaa eri sidosryhmistä. Kuulemistilaisuuden lisäksi hankkeessa on kuultu myös muita asiantuntijoita. Hallituksen esitys oli lausuntokierroksella 3.7.-18.8.2024, minkä jälkeen esitystä on viimeistelty lausuntopalautteen perusteella.
Rahapelijärjestelmän muuttamista koskevat lakiehdotukset ilmoitettiin Euroopan komissiolle 1.11.2024. Jäsenmaita velvoittavaan notifiointimenettelyyn kuuluva odotusaika on päättynyt 4.3.2025. Ilmoituksen tarkoituksena oli saada komissiolta ja muilta jäsenvaltioilta palautetta siitä, voiko uudistus estää palveluiden vapaata liikkuvuutta sisämarkkinoilla. Komissio ei antanut huomautusta tai yksityiskohtaista lausuntoa. Jäsenvaltiosta Malta antoi yksityiskohtaisen lausunnon. Ilmoitus ja sen liitteenä oleva hallituksen esitysluonnos (ilmoitusnumero 2024/0601/FI) on julkisesti saatavilla TRIS-järjestelmästäLinkki toiselle sivustolle.
Hallitusohjelmassa uudistukselle asetettu tavoiteaikataulu on vaikuttanut mahdollisuuksiin kuulla asiantuntijoita ja sidosryhmiä ja tätä kautta arvioida kattavasti ratkaisuvaihtoehtoja tai niiden vaikutuksia. Tästä syystä esityksessä ei kaikilta osin ole voitu perustella eri ratkaisuvaihtoehtojen arvioitujen vaikutusten pohjalta, miksi tavoitteita ei katsota saavutettavan vaihtoehtoisin keinoin yhtä hyvin kuin ehdotetulla vaihtoehdolla.
-
Hankkeen aikana on järjestetty tapaamisia maakunnan hallituksen kanssa. Maakunnan hallitukselle on kerrottu esitysluonnoksen sisällöstä ja maakunnalle on toimitettu taloudellisten vaikutusten arviointeja. Uudistus mahdollistaa sen, että Ahvenanmaalla toimiva PAF voi hakea lisenssiä. PAF:in maksama arpajaisvero ja yhteisövero palautettaisiin Ahvenanmaalle. Laskelmia PAF:n tuloutuksesta ja sen maksamista veroista ei ole mahdollista tehdä, koska niiden kehitys on kiinni lainsäädäntöuudistuksesta riippumattomista syistä (erityisesti PAF:n markkinaosuus ja sen liiketoiminnan kehitys).
Hallitusohjelmakirjauksen toteuttamiseksi esitysluonnos käännettiin lausuntokierrosta varten kokonaan ruotsiksi, jotta maakunnan hallitus pystyi ottamaan siihen kantaa. Maakunnan hallitus on tuonut esille, että esimerkiksi maksuliikenne- ja verkkoliikenne-estot voivat olla ongelmallisia itsehallintolain kannalta. Lisäksi maakunnan hallitus on tuonut esille VM:n toimialaan kuuluvia verotasoitukseen liittyviä kysymyksiä.
-
Kyseessä on rahapelijärjestelmän ja –lainsäädännön laaja kokonaisuudistus. Siksi on tärkeää seurata ja arvioida, miten ehdotetut toimenpiteet toteuttavat hallitusohjelman tavoitteita ehkäistä ja vähentää rahapelaamisen haittoja sekä parantaa kanavointiastetta. Uuden lainsäädännön toimivuutta seurattaisiin muun muassa viranomaisvalvonnan avulla ja eri sidosryhmiltä saatavien tietojen kautta.