Laitonta maahantuloa ja oleskelua ehkäistään viranomaisten yhteistyöllä
Laiton maahantulo ja maassa oleskelu on Suomessa edelleen vähäistä, kun määrää verrataan kaikkeen Suomeen suuntautuvaan muuttoliikkeeseen. Suomeen muutetaan pääasiassa laillisesti työn, perhesiteiden ja opiskelun perusteella.
Koko EU:n alueelle saavutaan pääasiassa laillisesti perheeseen liittyvien tekijöiden ja töiden vuoksi. Vain pieni osa ihmisistä saapuu laittomasti.
Laiton maahantulo, laiton oleskelu, laiton maahanmuutto – mitä ne ovat?
Laiton maahantulo tarkoittaa sellaista maahantuloa, joka ei vastaa kohdemaan laissa säädettyjä edellytyksiä. Käytännössä kyse on usein siitä, että henkilöllä ei ole laissa vaadittuja lupia tai asiakirjoja. Tällöin myös kohdemaassa oleskelu on useimmiten laitonta oleskelua, jos henkilö ei laillista oleskeluaan esimerkiksi hakemalla turvapaikkaa. Yleiskielessä laittomasta oleskelusta käytetään usein termiä paperittomuus.
Monilla turvapaikanhakijoilla ei ole maahan saapuessaan matkustusasiakirjaa eikä oleskelulupaa tai viisumia, joten heidät rekisteröidään laittomasti maahan tulleiksi. Oikeus hakea turvapaikkaa on silti jokaisen perusoikeus. Kun turvapaikkahakemus on jätetty, hakija oleskelee maassa laillisesti. Viranomaiset tutkivat, onko hakijalla oikeus turvapaikkaan.
Laiton maahanmuutto tarkoittaa laillisten maahantulokeinojen väärinkäyttöä. Esimerkiksi viisumia tai oleskelulupaa saatetaan hakea perusteella, joka ei vastaa maahantulon todellista tarkoitusta. Viranomaiselle saatetaan tällöin antaa vääriä tietoja tai asiakirjaväärennöksiä.
Viranomaisten toimet alkavat jo muuttoliikkeiden lähtömaista
Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma (ns. LAMA-ohjelma) valmistellaan viranomaisten yhteistyöllä neljäksi vuodeksi kerrallaan. Toimintaohjelma vuosille 2021–2024 julkaistiin toukokuussa 2021.
Ohjelmaan on koottu toimenpiteitä, joilla viranomaiset torjuvat laitonta maahantuloa ja maassa oleskelua sekä paljastavat väärinkäytöksiä, hyväksikäyttötapauksia ja ihmiskauppaa. Samalla ehkäistään varjoyhteiskunnan muodostumista.
Toimet on jaettu kronologisesti viiden eri teeman alle:
- toimet muuttoliikkeiden lähtö- ja kauttakulkumaissa
- toimet rajalla
- toimet Suomessa
- toimet paluiden edistämiseksi
- toimet koskien maassa ilman oleskeluoikeutta olevia.
Ilmiötä on tarkasteltava kokonaisvaltaisesti. Samalla on tärkeää, että toimet ovat paitsi tehokkaita myös inhimillisiä.
Etenkin kansallisella tasolla viranomaisten yhteistyö ja tiedonvaihto ovat avainasemassa, kun torjutaan laitonta maahantuloa ja maassa oleskelua. Suomelle on myös tärkeää olla aktiivisesti mukana EU-yhteistyössä, sillä sen tulokset ovat usein vaikuttavampia kuin pienen jäsenvaltion kansalliset toimet.
Kysymyksiä ja vastauksia
-
Ilman oleskeluoikeutta Suomessa oleskelevien määrän arvioiminen on vaikeaa. Jonkinlaisen arvion ilmiöstä saa tarkastelemalla niin sanottujen ulkomaalaisrikkomusten määriä, sillä suuri osa ulkomaalaisrikkomuksista on oleskelua maassa ilman oleskeluoikeutta. Vuonna 2020 niitä kirjattiin yhteensä noin 2 500.
Maahantulokieltoa rikkovat EU-kansalaiset saapuvat Suomeen pääosin lähialueilta, erityisesti Virosta.
Arvioiden mukaan merkittävä osa ilman oleskeluoikeutta maassa olevista on vuosina 2015–2016 turvapaikanhakijoina maahan tulleita. Poliisissa vuonna 2019 toteutetussa Kadonneet-projektissa arvioitiin, että Suomessa oleskeli tuolloin noin 220−900 henkilöä, jotka olivat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen ja maastapoistamispäätöksen mutta eivät olleet poistuneet maasta. Kuntaliitto arvioi kesällä 2020 heidän määräkseen yhteensä noin 700−1 100 henkilöä. Näitä henkilöitä ei myöskään ollut onnistuttu poistamaan maasta viranomaistoimin.
-
EU:n alueelle saavutaan pääasiassa laillisesti perheeseen liittyvien tekijöiden ja töiden vuoksi, ja vain pieni osa ihmisistä saapuu laittomasti.
Vuonna 2020 EU:n ulkorajoilla rekisteröitiin rajanylityspaikkojen ulkopuolella noin 124 000 laitonta rajanylitystä. Itäisen ja läntisen Välimeren reiteillä rekisteröitiin edellisvuotta vähemmän laittomia rajanylityksiä. Syynä oli todennäköisesti etenkin koronapandemian vaikutus ihmisten liikkumiseen. Keskisen Välimeren reitillä tulijamäärä kasvoi mutta pysyi yhä alhaisena verrattuna vuosien 2016−2017 vastaavaan ajankohtaan. Vuoden 2020 loppua kohden kasvua oli myös Kanariansaarille suuntautuvalla läntisen Afrikan reitillä.
On arvioitu, että vuonna 2017 Euroopassa oleskeli 3,9−4,8 miljoonaa henkilöä ilman oleskeluoikeutta. Pääosa henkilöistä oleskeli Saksassa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Italiassa.
Eurostatin tilaston mukaan vuonna 2019 EU:n alueella tavattiin noin 630 000 henkilöä ilman oleskeluoikeutta. Pääosa heistä tavattiin Saksassa, Kreikassa, Ranskassa ja Espanjassa. Yli puolet heistä oli nuoria miehiä, ja he olivat pääosin Afganistanin, Marokon, Ukrainan ja Syyrian kansalaisia.
-
Muissa Pohjoismaissa arviot ilman oleskeluoikeutta maassa olevien määristä vaihtelevat.
Saatujen tietojen mukaan Norjassa selvitettiin turvapaikkajärjestelmästä kadonneiden turvapaikanhakijoiden olinpaikkaa vuonna 2017. Tuolloin arvioitiin, että heitä oleskeli maassa korkeintaan 400.
Tanskassa arvioidaan olevan tuhansia, mahdollisesti jopa kymmeniätuhansia kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeen ilman oleskeluoikeutta maahan jääneitä.
Ruotsi ei ole arvioissaan eritellyt kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita muista ilman oleskeluoikeutta maassa olevista. Vuonna 2017 ilman oleskeluoikeutta maassa olevien määräksi arvioitiin 20 000–50 000.
Koska ilman oleskeluoikeutta Pohjoismaissa oleskelevien määriä ei ole selvitetty samoilla kriteereillä, eivät arviot lukumääristä ole vertailukelpoisia keskenään. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että Ruotsissa oleskelee ilman oleskeluoikeutta olevia henkilöitä huomattavasti muita Pohjoismaita enemmän.
-
Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma valmistellaan viranomaisten yhteistyöllä neljäksi vuodeksi kerrallaan. Toukokuussa 2021 valmistui järjestyksessään neljäs kansallinen ohjelma.
Pääministeri Marinin hallitusohjelman mukaisesti ohjelma on nyt päivitetty vuosille 2021–2024. Siinä on otettu kattavasti huomioon edellisten ohjelmien toimenpidekirjaukset.
Edellisessä, vuosille 2017−2020 laaditussa toimintaohjelmassa keskityttiin Suomeen ja muualle Eurooppaan vuosina 2015–2016 saapuneiden turvapaikanhakijoiden määrän nopean kasvun myötä tapahtuneeseen toimintaympäristön muutokseen ja sen esiin tuomiin haasteisiin. Näiden henkilöiden osalta toimia tarvitaan yhä. Tämä on tunnistettu myös hallitusohjelman kirjauksissa.
-
Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma valmisteltiin hanketyöryhmässä ajalla 10.9.2020−15.1.2021. Hanketyöryhmän työskentelyyn osallistuivat sisäministeriön maahanmuutto-, poliisi-, rajavartio- sekä hallinto- ja kehittämisosaston lisäksi edustajat ulkoministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä, Maahanmuuttovirastosta ja Poliisihallituksesta.
Hanketyöryhmä kuuli toimintaohjelman valmistelun aikana useita sidosryhmiä. Toimintaohjelma viimeisteltiin poliittisessa käsittelyssä.
Osana sisäisen turvallisuuden kansallisen yhteistoimintamallin toimeenpanoa sisäministeriö selvitti vuonna 2020, miten ilman oleskelulupaa maahan jäävien tilanteeseen voitaisiin vaikuttaa. Laajan sidosryhmäyhteistyön tuloksena syntyi viisi ehdotusta jatkotoimien painopisteiksi: oleskelulupien kehittäminen, palomuurin perustaminen, paluiden edistäminen, palvelujärjestelmän selkeyttäminen sekä viestinnän tehostaminen niin lähtömaissa kuin Suomessa. Painopiste-ehdotukset ja työssä kerätty aineisto otettiin kattavasti huomioon ohjelman päivitystyössä.
Painopiste-ehdotuksista sisäministeriön blogissa
-
Laiton maahantulo ja maassa oleskelu ovat monimutkaisia ilmiöitä, joihin ei ole olemassa yksinkertaista patenttiratkaisua. Lähestymistapa on siksi kokonaisvaltainen. Toimenpiteet on jaettu kronologisesti viiden eri teeman alle: toimet lähtö- ja kauttakulkumaissa, toimet rajalla, toimet Suomessa, toimet paluiden edistämiseksi ja toimet koskien maassa ilman oleskeluoikeutta olevia.
Laittomaan maahantuloon ja maassa oleskeluun liittyvien toimien on oltava samanaikaisesti tehokkaita ja inhimillisiä. Toimintaohjelman läpileikkaavia periaatteita ovat perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen turvaaminen sekä ihmiskaupan ilmitulon edistäminen ja haavoittuvassa asemassa olevien tunnistaminen.
Ohjelmalla jatketaan viranomaisten pitkäjänteistä työtä osin hyvin vaikeiden haasteiden ratkaisemiseksi, ja edellisten ohjelmien toimenpidekirjaukset on otettu kattavasti huomioon. Edellisessä, vuosille 2017−2020 laaditussa toimintaohjelmassa keskityttiin toimintaympäristön muutokseen, joka seurasi turvapaikanhakijoiden määrän nopeasta kasvusta vuosina 2015–2016. Näiden henkilöiden osalta toimia tarvitaan yhä.
-
Paperittomuus on yleiskielen ilmaus, jota etenkin järjestöt ja media käyttävät usein synonyyminä laittomalle maassa oleskelulle. Epämääräisyytensä vuoksi se koetaan yleensä ongelmalliseksi viranomaiskielessä: niin sanottuja paperittomia ovat sekä henkilöt, jotka oleskelevat maassa ilman oleskeluoikeutta, että esimerkiksi EU-maiden kansalaiset, jotka eivät kuulu sosiaaliturvan piiriin.
Sanan laiton käyttöä on kritisoitu laajasti niissä yhteyksissä, kun puhutaan ihmisistä. Termi laittomasti maassa oleskeleva pitää paikkansa niiden henkilöiden kohdalla, joilla ei ole oleskelulleen laillista perustetta. Se on kuitenkin koettu hankalaksi, sillä helposti myös ihmisiin viitataan laittomina, vaikkei se olisikaan tarkoitus.
Kieli ja käytettävä termistö muuttuvat ajassa. Nykyään EU:ssa käytetään englanniksi ilmauksia irregular migration ja irregular migrants, kun taas muotoja illegal migration ja illegal migrants käytetään entistä harvemmin. Adjektiivin illegal käyttöä vältetään erityisesti ihmisiin viitattaessa. Suomen kieleen adjektiivi irregular kääntyy huonosti.
Toimintaohjelmassa on haluttu käyttää termejä, jotka ovat toisaalta yhteneviä EU:sta tulevien määritelmien kanssa ja toisaalta myös hyväksyttävissä yhteiskunnassa laiton-sanaa laajemmin. Siksi henkilöihin, jotka oleskelevat maassa ulkomaalaislain 40 §:n vastaisesti, viitataan termillä ilman oleskeluoikeutta (maassa) olevat henkilöt.
-
Palautuksia ei voida toimeenpanna ilman yhteistyötä sen maan kanssa, johon henkilöä ollaan palauttamassa. Tiettyjen maiden kanssa yhteistyössä on haasteita.
Hallitusohjelman mukaisesti Suomi edistää yhteistyötä palautuksissa ja myös laajemmin paluu- ja muuttoliikeasioissa keskeisten kolmansien maiden kanssa. Myös avustetun vapaaehtoisen paluun järjestelmää kehitetään. Tätä työtä tehdään EU:n tuella ja yhdessä muiden EU-jäsenmaiden kanssa.
Laiton maassa oleskelu on monimutkainen ilmiö, ja sitä tulee tarkastella monesta eri näkökulmasta. Suomessa asuu ilman oleskelulupaa esimerkiksi perheitä, joiden lapset ovat syntyneet Suomessa ja käyvät täällä koulua. Eri toimien yhteisenä päämääränä on vähentää riskejä, joita ilman oleskelulupaa elämisestä aiheutuu henkilöille itselleen ja yhteiskunnalle.
-
Toimintaohjelmassa esitetään sekä strategisen että operatiivisen tason toimenpiteitä. Strategisten ja ministeriötasoisten toimien toimeenpanoa seuraa sisäministeriö. Operatiivisten toimien toimeenpanoa seuraa edellisten toimintaohjelmien tavoin laittoman maahantulon torjunnan virkamiestyöryhmä, joka toimii Poliisihallituksen johdolla. Sisäministeriö ja Poliisihallitus raportoivat toimeenpanosta oikeusvaltion kehittämisen ja sisäisen turvallisuuden ministerityöryhmälle ohjelmakauden puolivälissä ja lopussa.
Sisäministeriö järjestää ohjelman valmisteluun osallistuneille tahoille yhteisen seminaarin. Sen ja myöhemmin pidettävien seurantaseminaarien avulla varmistetaan, että ohjelman toimeenpano etenee johdonmukaisesti.
-
Laittomien rajanylitysten määrät Suomeen ovat perinteisesti matalia, sillä Suomi ei sijaitse Eurooppaan suuntautuvien pääasiallisten muuttoliikereittien varrella.
Esimerkiksi vuonna 2019 tilanne jatkui maltillisena niin sisä- kuin ulkorajoilla. Itärajan rajanylityspaikoilla havaittiin 10 laitonta rajanylitystä Venäjältä Suomeen ja maastorajalla niin ikään 10. Lentoliikenteessä laiton maahantulo jatkui edellisvuotta rauhallisempana. Laittomia rajanylittäjiä oli yhteensä 29. Sen sijaan laillisten maahantulotapojen väärinkäyttöön liittyvä transit-lentojen väärinkäyttö jatkoi kasvuaan, kun vuoden aikana havaittiin 129 transit-lentoja väärinkäyttänyttä henkilöä.
Lisätietoja
Jutta Gras, Lainsäädäntöneuvos
sisäministeriö, Maahanmuutto-osasto, Oikeudellinen yksikkö Puhelin:0295488650 [email protected]
Berit Kiuru, Johtava asiantuntija
sisäministeriö, Maahanmuutto-osasto, Oikeudellinen yksikkö Puhelin:0295488283 [email protected]