Liputan-mobiilisovelluksen saavutettavuusseloste
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Liputan-mobiilisovelluksessa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sovelluksen saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Sovelluksesta vastaa sisäministeriö.
Miten saavutettava mobiilisovellus on?
Tämä mobiilisovellus täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1).
Ulkopuolinen toimittaja arvioi sovelluksen saavutettavuuden syyskuussa 2022. Arvioinnin perusteella mobiilisovellukseen tehtiin korjauksia. Sovelluksessa on joitain saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Sovelluksen toiminnot, jotka eivät ole vielä saavutettavia
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:
- Jos liputuspäivän otsikossa tai tekstissä on useampaa kieltä, ruudunlukuohjelmalle ei ole kerrottu tätä, koska tekstin osiin ei voi asettaa kielimäärityksiä.
- iOS-käyttöjärjestelmällä kalenterin taulukkonäkymä on VoiceOver-apuvälineellä vaikeasti ymmärrettävä.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan mobiilisovelluksen saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.
Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella kirjaamo.sm(@)gov.fi. Laita viestin aiheeksi ’Saavutettavuuspalaute/Liputan-mobiilisovellus’ ja kuvaa puutteet mahdollisimman tarkasti.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(@)traficom.fi
p. 029 534 5000 (vaihde)
Sovellus on julkaistu vuonna 2022.
Tämä seloste on laadittu 14.11.2025.
Tillgänglighetsutlåtande för mobilapplikationen Liputan
I detta tillgänglighetsutlåtande informeras det om hur lagen om tillhandahållande av digitala tjänster iakttas i mobilapplikationen Liputan, vilka tillgänglighetsbrister det finns i applikationen och hur du kan ge oss respons om tillgänglighetsproblem.
Inrikesministeriet ansvarar för applikationen.
Hur tillgänglig är mobilapplikationen?
Denna mobilapplikation uppfyller i huvudsak de tillgänglighetskriterier på nivåerna A och AA som krävs enligt lagen (WCAG-kriterier 2.1).
En extern aktör utvärderade applikationens tillgänglighet i september 2022. På basis av utvärderingen gjordes korrigeringar i applikationen. Det finns vissa brister i applikationens tillgänglighet. Dessa beskrivs noggrannare nedan.
Funktioner som ännu inte är tillgängliga
Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga:
- Om det förekommer flera språk i rubriken eller texten om en flaggdag, får skärmläsningsprogram inte information om det, eftersom det inte går att ge språkspecifikationer för delar av texter.
- I operativsystemet iOS blir kalenderns tabellvy svårbegriplig vid användning av hjälpmedlet VoiceOver .
Har du upptäckt brister i tillgängligheten?
Vårt mål är att ständigt förbättra applikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte beskrivs här, meddela om dem till oss så försöker vi korrigera bristerna.
Du kan kontakta oss per e-post till adressen kirjaamo.sm(@)gov.fi. Skriv ”Respons om tillgängligheten/mobilapplikationen Liputan” i ämnesfältet och beskriv bristerna så noggrant som möjligt.
Tillsyn över tillgängligheten
Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar att tillgänglighetskraven uppfylls. Om du inte är nöjd med det svar du får eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du meddela Traficom om det. På Traficoms webbplats finns noggranna anvisningar om hur du kan lämna in ett klagomål och information om hur ärendet behandlas.
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
tillganglighetskrav.fi
[email protected]
tfn 029 534 5000 (växel)
Applikationen publicerades 2022.
Detta utlåtande har upprättats den 14 november 2025.
Accessibility statement for the Liputan mobile application
This accessibility statement describes how the Liputan application complies with the Act on the Provision of Digital Services, what shortcomings exist in the accessibility of the application and how you can give us feedback on accessibility issues.
The Ministry of the Interior is responsible for the application.
How accessible is the mobile application?
The mobile application largely meets the A and AA requirements of the WCAG 2.1 accessibility criteria required under law.
An external supplier assessed the accessibility of the application in September 2022. Based on the assessment, corrections were made to the mobile application. The application has some shortcomings in its accessibility, which are described below.
Functionalities that are not yet accessible
Non-accessible content or functionalities:
- If the title or text of the flag day contains more than one language, the screen reader does not receive this information because language specifications cannot be applied to parts of the text.
- With the iOS operating system, the calendar displayed in a table format is difficult to understand using VoiceOver.
Have you noticed any accessibility concerns?
We constantly strive to improve the accessibility of the mobile application. If you find any accessibility issues that are not described on this page, please let us know and we will do our best to fix them.
You can contact us by sending an email to [email protected]. Please write ‘Accessibility feedback/Liputan application’ as the subject of your message and describe the issues as accurately as possible.
Accessibility supervision
The Finnish Transport and Communications Agency Traficom monitors the implementation of accessibility requirements. If you are not satisfied with the reply, or if you do not receive any response within two weeks, please send your feedback to Traficom. Detailed information on how to file a complaint and how the matter will be handled is available on Traficom’s website.
Finnish Transport and Communications Agency Traficom
Digital Accessibility Supervision
saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(@)traficom.fi
tel. +358 29 534 5000 (switchboard)
The application was published in 2022.
This statement was prepared on 14 November 2025.