Beredskapen för massinvandring

Inrikesministeriets migrationsavdelning leder och samordnar beredskapen för massinvandring och verksamheten enligt situationen.

Med massinvandring avser man en situation där ett stort antal utländska personer kommer till Finland under en kort tid och ansöker om asyl eller tillfälligt skydd eller har oklara förutsättningar för inresa.  Situationen kan uppstå mycket snabbt till exempel på grund av massflykt från en annan stat till Finland. Även när invandringen ökar under en längre tid kan den utgöra en risk för störningar.  

Det är fråga om instrumentaliserad invandring när den är organiserad av en främmande stat eller någon annan instans. Avsikten bakom instrumentaliserad migration kan vara att försöka orsaka instabilitet i Finland eller utöva påtryckning på Finland. 

Möjligheterna att ingripa är många

Finlands lagstiftning möjliggör många olika åtgärder för att hantera sådana här situationer och att ingripa.  Beroende på situationerna och behovet kan man vidta enskilda åtgärder eller flera åtgärder tillsammans. 

Åtgärder som kan vidtas vid ökad invandring: 

  • Gränsövergångsställen kan stängas och gränsövergångstrafiken kan begränsas. 
  • Asylansökningarna kan vid gränsen koncentreras till ett visst eller vissa gränsövergångsställen. 
  • Gränskontroller vid den inre gränsen kan tas i användning. 
  • Kapaciteten för registreringen och mottagningen kan ökas. 
  • Asylansökningar som vid gränsförfarandet bedöms vara ogrundade kan behandlas snabbt genast vid gränsen eller i dess närhet. 
  • Finland kan begära stöd från EU:s Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex eller EU:s asylbyrå EUAA. 
  • Om Finland utsätts för instrumentaliserad invandring, kan man beroende på situationens allvar utfärda ett särskilt beslut om att gränssäkerhetslagen ska tillämpas. I gränssäkerhetslagen föreskrivs det om de villkor under vilka Finland tillfälligt kan begränsa mottagandet av asylansökningar. Syftet med dem är att förhindra sådan påtryckning på Finland där man utnyttjar invandrare som instrument. 

Om situationen skulle förvärras så mycket att det skulle konstateras undantagsförhållanden i Finland skulle man kunna ta i bruk de befogenheter som ingår i beredskapslagen. Då skulle myndigheterna få ökade befogenheter att till exempel transportera invandrare, ordna inkvartering och begränsa rörelsefriheten. 

Myndigheter och civilsamhällesrganisationer samarbetar

Inrikesministeriet styr Migrationsverket vid planeringen av beredskapen och hanteringen av eventuella störningssituationer. Genom systemet för mottagande av asylsökande, som styrs av Migrationsverket, sköter man mottagandet av asylsökande och de som fått tillfälligt skydd. Migrationsverket behandlar också invandrarnas tillståndsansökningar.  

Även Gränsbevakningsväsendet och polisen är viktiga eftersom de sköter registreringen av invandrarna och upprätthåller säkerheten vid gränsen och den allmänna ordningen och säkerheten. 

Beredskapen för störningar och ett tidigt ingripande förutsätter samarbete mellan många olika myndigheter och instanser. Till exempel i mottagningsverksamheten deltar också Finlands Röda Kors, kommunerna, privata sektorn och olika civilsamhällesorganisationer. 

Mer information

Riika Väliahde, specialsakkunnig 
inrikesministeriet, Migrationsavdelningen, Kansainvälinen suojelu ja varautuminen Telefon:0295488257   E-postadress: