Inrikesministeriets strategi på lättläst svenska
Inrikesministeriet har uppdaterat sin strategi. Strategin visar hur inrikesministeriet och dess olika förvaltningar ska arbeta de kommande åren.
Den nya strategin började användas i januari 2022.
Inrikesministeriet ansvarar till exempel för polisens verksamhet,
övervakningen av Finlands gränser på land och till sjöss,
nödcentralernas och räddningsverkens verksamhet
och för frågor som gäller invandring,
till exempel för förläggningar för människor som ansöker om asyl.
Strategins mål
Strategin har fyra mål.
Läs nedan om strategins mål
och om allt som vi gör för att nå målen.
Alla människor känner sig trygga.
Vi arbetar för att alla i Finland har en trygg vardag
och att de känner sig trygga.
Vi sköter till exempel om att
det är lätt för människor att ta kontakt
med polisen eller räddningsverket
och för att hjälpen kommer snabbt.
Vi ser till att det är lätt att nå polisen
på gatorna och på nätet.Människorna, miljön och egendomen är trygg.
Vi ser till att människorna, miljön
och människornas egendom är trygg.
Vi utreder så många brott som möjligt
och förhindrar brott och olycksfall på förhand.
Vi tänker också på klimatet
och undviker att belasta miljön för mycket.Vi förhindrar allvarliga störningar och hot mot Finlands trygghet.
Vi har förberett oss på störningar och
undantagsförhållanden av olika slag.
Vi vet vilka hot som riktas mot Finland
och förhindrar dem i samarbete.
Vi ser till att ingen hotar Finlands gränser.
Vi ser till att ingen kommer över Finlands gräns utan lov.Invandring bygger upp ett hållbart Finland.
Vi ser till att tjänsterna för invandring fungerar smidigt
och att människor behandlas rättvist.
Vi informerar öppet om invandringen.
Vi ökar välfärden i Finland
till exempel genom att sysselsätta invandrare.
I ett välmående och hållbart Finland
finns det tillräckligt med tjänster och
tillräckligt många människor till olika jobb.
Målen nås genom kompetens och samarbete
Vi når strategins mål
när vi har tillräckligt många skickliga anställda.
Vi ser till att våra anställda
får arbeta i en bra och trygg miljö.
Vi uppskattar varje människas arbete.
Vi samarbetar också med Europeiska unionen, dvs. EU,
och med andra internationella aktörer.
Vi samarbetar internationellt för att förhindra
till exempel terrorism,
brottslighet och olaglig invandring.
Den svenska lättlästa texten har utarbetats i samarbete med LL-Center.