Begäran om information till ministeriet
Var och en har i enlighet med offentlighetslagen (621/1999) rätt att ta del av ministeriets offentliga handlingar.
Specificera din begäran om information så noga som möjligt, så att handlingen lätt kan hittas. Det lönar sig alltid att ange till exempel datum eller rubrik för handlingen, om du känner till dem. Ministeriets registratorskontor hjälper vid behov med att specificera begäran om information.
En del av inrikesministeriets material förvaras vid ministeriet och en del har flyttats annanstans. Se var inrikesministeriets material förvaras, så att du skickar din begäran om information till rätt myndighet.
- Inrikesministeriets informationsmaterial
Vid inrikesministeriet förvaras handlingar om ärenden som inletts efter den 2 augusti 2010. Äldre handlingar har flyttats till Riksarkivet. Handlingar med anknytning till frågor som gäller gränsområden och befolkningsförflyttningar finns i Riksarkivet.
- Regeringarnas arkiv
Den sittande regeringens handlingar kan begäras från inrikesministeriets registratorskontor genom en begäran om information. De tidigare regeringarnas handlingar har arkiverats i regeringens arkiv som upprätthålls av statsrådets kansli. Statsrådets kansli kan bevilja tillstånd att för vetenskaplig forskning få uppgifter ur handlingar som har sparats i en regerings arkiv efter det att republikens president har beviljat den regering vars handlingar tillståndet gäller avsked. Blankett för ansökan om tillstånd att använda regeringarnas material för undersökningsändamålLänk till en annan webbplats
- Statsrådets projektmaterial
Information om projektens, organens och arbetsgruppernas material finns i statsrådets tjänst för projektinformationLänk till en annan webbplats.
Vi strävar efter att besvara begäranden om handlingar inom två veckor. När det gäller omfattande informationssökningsuppdrag kan leveranstiden vara längre (fyra veckor).
För utlämnande av en handling och framtagande av uppgifter kan en avgift tas ut med stöd av 34 § i offentlighetslagen.
Mer information: Inrikesministeriets beskrivning av handlingars offentlighet
Lämnande av begäran om information
Om du inte hittar den information du behöver på webbplatsen eller i andra källor, kan du lämna in en begäran om information hos inrikesministeriets registratorskontor. Registratorskontoret registrerar begäran om information och förmedlar den till rätt instans för behandling utan dröjsmål. Vid behov hjälper vi till att identifiera det dokument som innehåller den nödvändiga informationen. Om inrikesministeriet tar emot en begäran om information som hör till en annan myndighets ansvarsområde, överförs begäran till den behöriga myndigheten med stöd av 21 § i förvaltningslagen (434/2003).
Registratorskontorets kontaktuppgifter
E-post: kirjaamo.sm(at)gov.fi
Postadress: Inrikesministeriet, PB 26, 00023 Statsrådet
En begäran om information adresserad till inrikesministeriet kan också lämnas in till statsrådets distributionscentral på adressen Riddaregatan 2B, Helsingfors (öppen vardagar kl. 8–16.15).
Skicka vid behov ett krypterat meddelande
Vi rekommenderar att du lämnar in sekretessbelagda och känsliga handlingar till inrikesministeriet som krypterade meddelanden. Tjänsten är avgiftsfri. När du skickar ett krypterat meddelande till vår officiella e-postadress, ber vi dig ange nödvändiga identifieringsuppgifter i meddelandets rubrik, innehåll och bilagor, så att registratorskontoret vet till vilket ärende meddelandet berör och vem som har skickat det. Då kan registratorskontoret förmedla meddelandet till rätt person.
Tjänsten för säker e-postLänk till en annan webbplats