Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland

Opetusministeri

Ministry of the Interior
Julkaisuajankohta 19.6.2003 8.00
Tyyppi:Tiedote -

Kulttuuriministeri Tanja Karpela esitteli torstaina Helsingissä opetusministeriön lastenkulttuuripoliittisen ohjelman. - Lastenkulttuurin edistäminen on yksi ministeriön tulevien vuosien painopisteitä. Ohjelman tavoitteena on antaa suuntaa lastenkulttuurin edistämiselle vuosina 2003-2007.

- Lapset ja nuoret ovat aikamme kulttuurilähettiläitä tulevaisuudessa sekä kulttuurimme uudistajia ja kehittäjiä. Me välitämme kulttuuriperintöä lapsillemme ja he vievät sitä eteenpäin omilla edellytyksillään. Me aikuiset luomme omalla toiminnallamme näitä edellytyksiä, ja kulttuuripolitiikka on se yhteiskuntapolitiikan alue, jossa edellytyksiä luodaan.

Tuleva kulttuuribudjetti on ministeri Karpelan mukaan yksi esimerkki edellytysten luomisesta. - Näyttää siltä, että taiteelle ja kulttuurille annettu budjettiraami on hyvin tiukka. Kuitenkin on erittäin tärkeää tiedostaa kulttuurin merkitys yhteiskunnalle. Kulttuurisesta rikkaudesta ja monimuotoisuudesta kasvaa luovuus ja innovatiivisuus. Nämä perusvalmiudet luodaan taidekasvatuksella ja virikkeellisellä kulttuuriympäristöllä lapsuudessa ja nuoruudessa. Mielestäni on ei vain lyhytnäköistä vaan jopa vaarallista politiikkaa säästää lapsissa ja nuorissa.

- Vaikka ohjelman toimenpide-ehdotukset painottuvat taide- ja kulttuuripalveluiden alueelle on lähtökohtana laaja lastenkulttuurin käsite. Lasten oman leikkiin tai kerrontaan perustuvan itse luodun kulttuurin edistäminen nähdään taide- ja kulttuuripalveluiden rinnalla yhtä tärkeänä. Kaikki ohjelman toimenpide-esitykset tukevat ja vahvistavat lasten mahdollisuuksia myös itse luoda kulttuuria, sanoi kulttuuriministeri Karpela.

Ohjelma nostaa muutamia toimenpide-ehdotuksia ns. kärkihankkeiksi, jotka pyritään toteuttamaan ensimmäisinä. Opetusministeriö käynnisti lastenkulttuurikeskusten verkosto Taikalampun ensimmäisen kolmivuotisen toimikauden vuoden alussa. Verkosto on koko maan kattava ja sen tehtävänä on kehittää lasten ja nuorten taide- ja kulttuuripalveluita jo olemassa olevissa lastenkulttuurikeskuksissa sekä tukea palveluiden syntymistä sinne, missä niitä ei vielä ole. Tavoitteena on, että ministeriö ja alan muut toimijat tukevat keskusten toimintaa ja edistävät verkosto työtä sen tulevina toimikausina.

Toinen kärkihanke koskee liikkumis- ja toimintarajoitteisia lapsia. Opetusministeriö tulee laatimaan toimenpideohjelman kulttuurin saavutettavuuden lisäämiseksi julkisissa taide- ja kulttuurilaitoksissa kiinnittäen huomiota myös erityisryhmiin kuuluvien lasten ja nuorten tarpeisiin. Asiaa valmistelee jo asetettu työryhmä.

Kirjastoilla on ensiarvoisen tärkeä merkitys lastenkulttuurille. Perinteisten kulttuuri- ja sivistystehtävän ja lukutaidon edistämisen ohella kirjasto tarjoaa myös tietoyhteiskunnan valmiuksia. Opetusministeriö kohdentaa vuonna 2004 kirjastomäärärahoja erityisesti lapsille ja nuorille tarkoitetun kulttuurin, kirjallisuuden ja tiedonhaun sisältötuotannon tukemiseen.

Museot toimivat kulttuuriperinnön vaalijoina ja sen kiinnostavina ja monipuolisina esittelijöinä, kulttuurikasvattajina, etenkin lapsille ja nuorille. Museoiden kautta toteutetaan lasten osallisuutta kulttuuriperinnöstä. Oman kulttuuriperinnön ja elinympäristön tunteminen ja arvostaminen estää syrjäytymistä ja kehittää kulttuurisia taitoja. Tämän vuoksi opetusministeriö ja Museovirasto kohdentavat ensi vuonna resursseja lapsille ja nuorille suunnattujen hankkeiden toteuttamiseen.

Lastenelokuvan edistämiseksi on valmistunut erillinen kehittämisohjelma, jonka ehdotuksia pyritään toteuttamaan. Tavoitteena olisi, että ensi vuosi olisi lastenelokuvan teemavuosi. Tämän lisäksi myös kotimaisen elokuvan aseman parantaminen on asetettu hallitusohjelmassa tavoitteeksi.

Lapsia koskevan kulttuuripolitiikan lähtökohtana tulee olla laaja-alainen näkemys lasten asemasta yhteiskunnassa, todetaan ohjelmassa. Lastenkulttuuripolitiikka tulee ottaa huomioon olennaisena osana yleistä lapsipolitiikkaa. Kuntien tulee laatia lapsipoliittisia ohjelmia, joissa otetaan huomioon kulttuuripolitiikka. Lasten taidekasvatus on erityisessä asemassa taidepolitiikassa. Taidekasvatus on osa yleissivistystä ja saa sisältönsä kulttuurisesta ympäristöstä. Taidekasvatus voidaan jakaa yleissivistävään taidekasvatukseen kaikilla koulutusasteilla, taiteen perusopetukseen sekä taideharrastukseen ja sen ohjaukseen. Taideaineiden opetus tulee turvata kaikille yhteisenä oppiaineena kaikilla peruskoulun luokka-asteilla. Taidelaitosten lapsille ja lapsiperheille suunnatun tarjonnan tulee olla korkeatasoista ja monipuolista sekä kohtuuhintaista ja alueellisesti mahdollisimman tasavertaisesti kohdeyleisön saatavilla. Tarjonnassa tulee ottaa huomioon myös erityisryhmien tarpeet.

Kirjallisuuden, lukemisen ja sanantaiteen osalta perinteisellä painetulla medialla on suuri merkitys. Lastenkulttuuri osuuteen painetussa mediassa tulee kiinnittää huomiota. Uusien medioiden sisältötuotannossa tulee tekijöiden vastuuta, lasten ja nuorten valistusta, mediakriittisyyttä ja eettisiä pohdintoja korostaa. Uusien medioiden kotimaista, teknisesti korkeatasoista sekä esteettisesti ja eettisesti kestävää sisältötuotantoa tulee tukea. Kotimaisen korkeatasoisen lasten- ja nuortenohjelmien tuottamiseen ja välittämiseen tulee kiinnittää huomiota.

Vaikka ohjelmassa on pyritty löytämään ratkaisumalleja, jotka olisivat yhteisiä useille taiteenaloille, sisältää ohjelma myös lukuisan joukon taiteenalakohtaisia toimenpide-esityksiä. Ohjelman toimenpide-ehdotukset ovat luonteeltaan eritasoisia ja ne koskevat laajaa toimijakenttää.

Opetusministeriön kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osaston vuosittaisesta määrärahasta käytetään lastenkulttuurin edistämiseen tällä hetkellä noin 10-20 prosenttia. Kirjastotoiminnan osalta kunnissa lasten ja nuorten palveluihin käytetty prosenttiosuus on suurempi. Ohjelmassa esitettyjen ministeriötä koskevien toimenpiteiden toteuttaminen tapahtuu kohdentamalla jo olemassa olevaa määrärahaa uudella tavalla, mutta lisäksi tarvitaan lisämäärärahaa, joka kaudella 2003-2007 on noin 15 miljoonaa euroa. Muita toimijoita, kuten kuntia, järjestöjä ja taidelaitoksia, koskevien toimenpide-ehdotusten luonne on lähinnä ohjaava.

-- -- --



Lisätietoja:

- kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila, puh. (09) 160 77487, katri.santtila@minedu.fi

Opetusministeriön lastenkulttuuripoliittisen ohjelman julkistus- ja tiedotustilaisuus
torstaina 19.6.2003 kello 11.00-12.00
eduskunta, huone A116

> > Lastenkulttuuripoliittinen ohjelmaLink to an external website

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke detectors and other fire safety equipment
          • Smoke detector
          • Responsibility for smoke detectors to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke detectors
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
        • Draft equality and non-discrimination action plan for rescue services
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • What is national security?
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of the regulation of critical infrastructure
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback