Raskaan liikenteen turvallisuus kansalaisten mielestä yksi poliisin keskeisimpiä painopisteitä
- Raskaan liikenteen turvallisuutta ja siihen vaikuttamista pidetään yleisesti tärkeänä. Tämä ilmenee muun muassa poliisibarometri 2005-tutkimuksesta, jonka mukaan raskaan liikenteen valvontaa pidetään heti rattijuopumusvalvonnan jälkeen poliisin merkittävimpänä liikennevalvontamuotona, totesi sisäasiainministeri Kari Rajamäki lauantaina 30.9. Varkaudessa AKT:n järjestämässä raskaan liikenteen tapahtumassa.
Ministeri Rajamäki linjasi vuosi sitten poliisin toimintaa niin, että liikkuvan poliisin tuli lisätä raskaan liikenteen valvonnan määrää 50 prosenttia aiemmasta tasosta. Uusimmat työaikaraportit osoittavat, että asetettu tavoite on jo miltei saavutettu. Syyskuun alkuun mennessä liikkuva poliisi on suunnannut raskaan liikenteen valvontaan lähes 10000 valvontatuntia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Laajeneva automaattinen liikennevalvonta on osaltaan mahdollistanut painotuksen muutoksen.
- Painopisteen kaikissa toimissa pitäisi olla niissä toimenpiteissä, joita tehdään ennen kuin kuljetus lähtee liikkeelle. Näihin ennakolta varmistettaviin asioihin kuuluvat mielestäni ainakin asianmukainen ja hyvässä kunnossa oleva kalusto, enintään sallitun painoinen ja riittävästi kiinnitetty kuorma sekä sellaiset aikataulu- ja kuljettajien työvuorojärjestelyt, että lain edellyttämiä ajo- ja lepoaikoja voidaan noudattaa. Näin toimiminen edellyttää vastuullisuutta kaikilta kuljetusketjun osapuolilta. Mielestäni se on ennalta estämistä parhaimmillaan, sanoi Rajamäki.
Tieliikenteen valvonta on ensisijaisesti poliisin tehtävä. Kuitenkin rajanylityspaikoilla tulli- ja rajavartioviranomaiset huolehtivat päivittäisestä liikennevalvonnasta. Poliisi osallistuu rajalla tapahtuvaan valvontaan järjestämällä valvontaiskuja. Poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaiset välittävät toisilleen valvontaan liittyviä tietoja. Sisäasiainministeriössä syksyllä 2005 tehdyn linjauksen mukaisesti tieliikenteen valvontaa on tehostettu rajanylityspaikoilla uuden rajavartiolaitosta koskevan lainsäädännön puitteissa.
Maahan saapuvien ajoneuvojen käyttäminen liikenteessä estetään rajanylityspaikalla, mikäli ne eivät täytä Suomessa voimassa olevia, kansainvälisten sopimusten mukaisia määräyksiä tai niistä puuttuu kansainvälisessä liikenteessä vaadittavat asiakirjat.
Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tuli voimaan syyskuun alusta. Uutta on se, että myös kuljettajien liikenne- tai ajoneuvoturvallisuutta koskevien säännösten toistuva ja vakava rikkominen voi johtaa liikenneluvan peruuttamiseen. Sunnuntaina 1. lokakuuta tulevat voimaan lainsäännökset, joilla vastuuta ajoneuvojen oikeasta kuormaamisesta ja kuorman sitomisesta sekä ajoaikojen noudattamisesta laajennetaan kuljetusketjussa.
- Turvallisuuskysymyksiä pitää pohtia ja selvittää etupainotteisesti ennen kuin ongelmia ilmenee. Turvallisuuteen vaikuttavista epäkohdista pitää nopeasti tiedottaa eri osapuolille ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Tärkeää tietoa kertyy esimerkiksi poliisin liikennevalvonnassa ja onnettomuustutkinnassa. Mielestäni erityisesti raskaan liikenteen turvallisuutta voitaisiin edistää, mikäli eri tahot yhdessä kokoontuisivat säännöllisesti keskustelemaan ajankohtaisista liikenneturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja ilmiöistä. Tällaisen turvallisuusfoorumin perustamisessa voivat kuljettajia ja liikennöitsijöitä edustavat järjestöt olla aloitteellisia, Rajamäki ehdotti.
Ministeri Rajamäen koko puhe löytyy osoitteesta www.intermin.fi/puheet
Lisätietoja: erityisavustaja Ismo Kainulainen, 050517 3594