Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Kansainvälinen rekisteri tallentamaan Venäjän hyökkäyssodan vahinkoja Ukrainassa

ulkoministeriö
Julkaisuajankohta 16.5.2023 10.57
Tyyppi:Uutinen

Euroopan neuvostossa (EN) on kauan seurattu Venäjän huolestuttavaa ihmisoikeus-, demokratia- ja oikeusvaltiotilannetta. Pitkään siihen pyrittiin vaikuttamaan pitämällä maa järjestön jäsenenä ja samalla esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) toimivallan piirissä. Täysimittaisen hyökkäyssodan aloittaminen toista jäsenmaata Ukrainaa vastaan 24.2.2022 kuitenkin katkaisi kamelin selän ja jo kolmessa viikossa päätettiin Venäjän erottamisesta. Nyt Euroopan neuvosto on jälleen osoittamassa kykynsä ja poliittisen tahtonsa tukea Ukrainaa

Samana päivänä, kun valtionpäämiehet kokoontuvat huippukokoukseen Reykjavikissa 16. toukokuuta tulee voimaan EN:n piirissä neuvoteltu sopimus, jolla perustetaan kansainvälinen rekisteri tallentamaan Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen aiheuttamia vahinkoja (The Register of Damage caused by the aggression of the Russian Federation against Ukraine). Suomi tulee olemaan yksi Haagiin perustettavan rekisterin perustajajäsenistä.


 

Kansainvälinen rekisteri kerää vaateita ja todisteita

Rekisteri kerää ja taltioi sodan aiheuttamia vahinkoja koskevat vaateet ja niihin liittyvät todisteet.

Vaateita voivat esittää sekä yksittäiset ihmiset että oikeushenkilöt, mukaan lukien Ukrainan valtio ja kunnat. Vahinkojen täytyy olla tapahtunut 24.2.2022 tai sen jälkeen, Ukrainan kansainvälisesti tunnustetulla alueella ja Venäjän kansainvälisen oikeuden vastaisten tekojen seurauksena.

Rekisteri ei päätä korvauksista, vaan tallettaa kelpoisuusehdot täyttävät vaateet ja niiden todisteet myöhemmin, erillisessä kompensaatiomekanismissa tapahtuvaa ratkaisemista varten. Rekisterin merkitys korostuu varsinkin, jos kompensaatiomekanismin perustaminen toteutuu vasta vuosien tai vuosikymmenten jälkeen. Rekisterin perustamisella jo käynnissä olevan konfliktin aikana varmistetaan, että aikanaan tehtävät korvausratkaisut perustuvat mahdollisimman luotettavaan selvitykseen.

Rekisterillä vahva viesti

Lisäksi rekisterin perustamisella lähetetään vahva viesti Venäjälle ja koko maailmalle. Rekisteriin mukaan liittyvät maat seisovat yhteisten arvojen, rauhan ja sääntöperustaisen maailmanjärjestyksen takana ja haluavat varmistaa, että Venäjä laittoman hyökkäyksen aloittajana joutuu korvaamaan Ukrainan jälleenrakentamisen ja muut sodan aiheuttamat vahingot.

Rekisteri on yksi, mutta tärkeä askel Venäjän vastuuseen saattamisessa. Rekisterissä ja kompensaatiomekanismissa on kysymys korvausvastuusta. Se kuuluu kansainvälisen oikeuden nojalla valtiolle, jonka laittomista hyökkäystoimista vahingot ovat aiheutuneet. Sen sijaan rikosvastuu kuuluu myös sotarikosten, rikosten ihmisyyttä vastaan sekä hyökkäysrikosten osalta yksittäisille henkilöille. Valtiota ei siis voida saattaa rikosvastuuseen, mutta valtio voidaan asettaa korvausvastuuseen sen poliittisen- ja sotilasjohdon mahdollisesti rikosvastuun täyttävien toimien aiheuttamista vahingoista.

Kansainvälinen rikostuomioistuin on jo reagoinut

Kansainvälisesti rikosvastuun toteuttamista koskevaa keskustelua hallitsee pitkälti kysymys siitä, miten varmistetaan rikosvastuu hyökkäysrikoksen osalta ja tulisiko sitä varten perustaa oma erityistuomioistuimensa. Syytä on kuitenkin muistaa, että kansainvälisellä rikostuomioistuimella ICC:llä on jo toimivalta mm. sotarikoksen osalta. ICC onkin ottanut kiitettävän reaktiivisen lähestymistavan keräämällä selvitystä jo käynnissä olevan konfliktin aikana sekä antamalla pidätysmääräykset presidentti Putinista ja tämän hallinnon alaisesta lapsiasianvaltuutetusta.

Tuki Ukrainan oikeuslaitokselle tärkeää

Pääosin rikosvastuu sodassa tapahtuneiden rikosten osalta toteutuu kuitenkin Ukrainan kansallisen oikeuslaitoksen kautta. Se tulee ratkaisemaan valtaosan sotaan liittyvistä rikoksista, mm. venäläisten rivisotilaiden toteuttamat kidutukset, raiskaukset ja muut sodan oikeussääntöjen vastaiset toimet.

Ukrainan oikeuslaitoksen tukeminen sodan aikana ja sen jälkeen onkin äärimmäisen tärkeää. Myös osana Ukrainan jälleenrakentamista demokraattiseksi oikeusvaltioksi on varmistettava, että oikeuslaitoksella on resurssit ja osaaminen toteuttaa myös raaimpia hirmutekoja koskevat oikeudenkäynnit oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteiden mukaisesti. Myös tätä työtä Euroopan neuvosto tukee mm. järjestön Ukrainan toimintasuunnitelman kautta, missä Suomi on yhtenä merkittävimmistä rahoittajista.

 

Anu Välimäki, neuvonantaja, Suomen pysyvä edustusto Euroopan neuvostossa

Euroopan neuvosto Ukraina ulko- ja turvallisuuspolitiikka

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback