Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelma on alueen tärkeä kahittämisväline

Ministry of the Interior
Julkaisuajankohta 10.6.2004 9.15
Tyyppi:Tiedote -

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelma pureutuu yritystoiminnan kehittämiseen, yritysten verkottumisen ja toimintaympäristön parantamiseen sekä alueella asuvien ihmisten osaamisen tason nostamiseen. Ohjelman keskeistä toimintakenttää ovat syrjäytymisen estäminen ja työllisyyden hoito, joten työllisyyskysymykset ovat esillä ohjelman kaikissa toimenpiteissä. Tärkeitä kehittämiskohteita ovat lisäksi alkutuotannon kilpailukyvyn lisääminen ja maaseudun elinkeinorakenteen monipuolistaminen. Lisäksi nuoret ovat erityisen huomion kohteena. Ohjelma on keskeinen kehittämisväline Pohjois-Suomessa. Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelman seurantakomitea kokoontuu Kaustisella 10-11.6.2004.

Vuonna 2003 kolmannes ohjelman yritysrahoituksesta kohdistettiin matkailuyrityksiin. Muut painopistealat olivat puutuotteiden valmistus ja metalli. Finnvera Oyj:n rahoituksella perustettiin merkittävä määrä uusia naisyrityksiä. Myös työllisyyden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi käynnistettiin hankkeita pitkäaikaistyöttömille.

Ohjelma edennyt lupaavasti

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelma on edennyt lupaavasti ja asetettuihin tavoitteisiin nähden jopa etuajassa. Ohjelman avulla on myötävaikutettu 6 700 työpaikan luomiseen ja noin 10 000 työpaikan säilyttämiseen Pohjois-Suomessa. Yrityksiä on syntynyt ohjelman myötävaikutuksella noin 900. Euroopan Sosiaalirahaston toimenpiteisiin on osallistut neljän ensimmäisen ohjelmavuoden aikana lähes 40 000 henkilöä. Ohjelmasta on rahoitettu vuoden 2003 loppuun mennessä 4 092 hanketta.

Keski-Pohjanmaalla keskitytty metalli-, puu- ja tietoteollisuuden yritystoiminnan kehittämishankkeisiin

Keski-Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä on vilkasta ja yrityshankkeiden rahoitus kohdentui vuonna 2003 pääosin metalli-, puu- ja tietoteollisuuden yritystoiminnan kehittämishankkeisiin. Ohjelman tuella on ollut merkittävä vaikutus Kaustisen seutukunnan työllisyyskehitykseen sekä uusien yritysten syntymiseen. Kaivostoiminnan käynnistämiseen liittyvät selvitystyöt ovat lopuillaan ja tavoitteena on litiumiin liittyvän pienkaivostoiminnan käynnistäminen vuosina 2005-2006. Hankkeen työllisyysvaikutukset alueelle tulevat olemaan merkittävät. Kaivostoiminnan energialähteenä käytettävän biokaasulaitoksen selvitystyöt ovat loppusuoralla. Yritysten henkilöstön osaamista parannettiin elinkeinojen kehittämiskeskus-, seutukunnan rekrytointi- ja Kase-Center-hankkeilla. Seutukunnan matkailun edistämistä tukee tänä vuonna aloitettava Kaustisen Kansanlääkintäkeskuksen laajennus. Kaustisen seutukunnassa on otettu käyttöön Kansalaisen tietoverkko hankkeessa työstetty VoIP -puhelinjärjestelmä.

Keski-Suomen kehittämisresurssit yritysverkostoihin

Keski-Suomen tavoite 1 -ohjelman kehittämisresurssit suunnataan yritysverkostoihin. Yritysverkostot toimivat puu-, metalli-, matkailu- ja bioenergia-toimialoilla ja maataloudessa. Yritysverkostojen työskentelyä vahvistetaan osaamista parantavilla hankkeilla. Kivialalla työ etenee yrityskohtaisesti. Yritysinvestointeja erityisesti puu- ja metallialoilla käynnistettiin vuonna 2003 ennätystahtiin. Kaikista yrityshankkeisiin kohdistetuista varoista puutoimialalle meni puolet ja metallialalle kolmannes. Suurimpia yrityshankkeita olivat Metso Oyj:n teknologiapartnerin Teräs-Astra Oy:n laajennusinvestointi Karstulassa ja Haka Components Oy:n investointi koivusahan uuden jatkojalostuslaitokseksi Viitasaarella. Muita tärkeitä hankkeita ovat tuotantotalouden insinöörin muuntokoulutus Viitasaarella sekä ProvinsSoimaan-hanke, jossa neljä musiikkitapahtumaa ovat yhdistäneet kehittämistyönsä. Työllisyyden edistämisessä haettiin räätälöityjä ratkaisuja erityisesti pitkäaikaistyöttömille. Maaseudun infrastruktuuria on parannettu muun muassa kolmen kylän yhteisellä vesihuoltohankkeella Saarijärvellä ja aloittamalla kylien laajakaistayhteyksien parantaminen Pihtiputaalla.

Pohjois-Pohjanmaalla keskeisiä puuteollisuus, elektroniikkateollisuus ja matkailu

Pohjois-Pohjanmaalla tavoite 1 -ohjelman keskeisiä tuettavia toimialoja olivat puutuoteteollisuus, elektroniikkateollisuus ja matkailu. Puutuoteteollisuuden osalta käynnistettiin Pohjoinen puutuoteteollisuus - asumisen ja sisustamisen tekijä -kehittämisohjelma sekä Pohjois-Pohjanmaan käsi- ja taideteollisuuden kehittämisstrategian toteutus kahdella hankkeella, joista Bothnia Design - käsityöyrittäjyyden tukiverkko -hanke tähtää alan yritysten tukipalveluiden kehittämiseen. Toisen hankkeen tavoitteena on kehittää alan korkeakouluopetusta alueella toisen asteen oppilaitosten ja Lapin yliopiston yhteistyönä. Matkailussa Rukan kehittämistä jatkettiin ohjelmarahoituksella laaditun "masterplanin" mukaisesti. Syötteelle käynnistettiin vastaavanlaisen suunnitelman toteuttaminen. Rukan ja Syötteen välissä sijaitsevan Taivalvaaran kokonaissuunnittelu aloitettiin tavoitteena näiden kolmen kohteen matkailualue.

Lapissa painotus elämystuotantoon, hyvinvointiin ja tietoyhteiskuntahankkeisiin

Lapissa hanketoiminta on painottunut elämystuotantoon, hyvinvointiin ja tietoyhteiskuntahankkeisiin. Yritysrahoituksesta yli puolet myönnettiin matkailu- ja elämysteollisuuden yrityshankkeille. Matkailussa kehittämisen painopistettä on siirretty kesämatkailuun ja vuonna 2003 tuettiin muun muassa Rovaniemen kesätuotteet -hanketta ja Simojoen melontamatkailuhanketta. Sosiaali- ja terveysalan työvoiman turvaamiseksi käynnistettiin kaksi hanketta, joista toisella haetaan apua nykyiseen farmaseuttipulaan muuntokoulutus-hankkeella. Vanhustenhuollossa rahoitettuiin uudenlaisten palveluketjujen rakentamiseen tähtäävä Kylä elämän keskus -hanke ja tietoteknologian hyödyntämiseen painottuva VANTUKI -hanke. Kylmäteknologiaan ja testaukseen liittyviä hakkeita käynnistettiin sekä Rovaniemen seudulla että Pohjois-Lapissa. Tietoyhteiskuntahankkeissa käynnistettiin Santa?s Technology Parkin ja Campus Borealiksen toisen vaiheen rakentaminen Rovaniemellä. Maakunnallisen tietoyhteiskuntastrategian mukaisesti käynnistettiin hanke, jossa keskeisiksi toimenpiteiksi on noussut Lapin runkoverkon rakentumiseen tähtäävät toimenpiteet ja kuntien tietohallinnon kehittämistarpeisiin kohdistuvan selvityksen tekeminen. Lisäksi toteutettiin suuri hankekokonaisuus jaloterästuotteiden tuotantostudion ja prototehtaan rakentamiseksi Kemi-Tornio-alueelle. Tavoitteena on synnyttää Outokummun jaloterästehtaan kylkeen jaloterästuotteiden muovausalan huipputeknologiayksikkö. Vuoden aikana käynnistettiin myös Lapin maakuntakorkeakouluhanke, jonka tavoitteena on rakentaa yhteistyöverkosto alueen korkeakoulujen ja seutukuntien välille. Lapin TE-keskuksen yritysosasto suuntasi yritystukea vuonna 2003 voimakkaasti matkailuelinkeinon kehittämiseen. Puuteollisuudessa panostukset suuntautuivat erityisesti jalostusasteen nostoon.

Pohjois-Suomen merkittävin yhteishanke on Multipolis-verkostohanke. Multipolisverkoston kehittämisessä pääpaino vuonna 2003 oli toimialoittain toteutettavan Forum -tyyppisen työskentelyn sisäänajossa polisten yritysten yhteistyöhön. Multipolisverkoston kehittämistä rahoittavat toisessa vaiheessa Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Keski-Pohjanmaan liitojen lisäksi Kainuun liitto Itä-Suomen tavoite 1 -ohjelmasta.

Ylimaakunnallista maaseudun kehittämistyötä viritellään Myötäle ry:n piirissä. Myötäle on Kuusamon, Pudasjärven ja Taivalkosken alueella toimiva toimintaryhmä, johon Posion ja Kemijärven kunnat ovat vastikään liittyneet.

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelman rahoituskehys vuosille 2002-2006 on 1 098 milj. euroa, josta EU:n rakennerahastojen osuus on 335 miljoonaa euroa. Valtion ja kuntien rahoitus on myös yhteensä 335 miljoonaa euroa. Alueen yritykset osallistuvat ohjelmantoteutukseen arviolta 428 miljoonalla eurolla. Ohjelman strategisena tavoitteena on lisätä taloudellista kasvua siten, että alueelle syntyy uusia työpaikkoja ja uutta yrittäjyyttä ja että työttömyyttä voidaan alentaa. Tavoitteena on luoda väestölle toimeentulon ja kehittymisen mahdollisuuksia sekä pysäyttää väkiluvun pieneneminen.Pohjois-Suomen tavoite 1 -alue kattaa Lapin maakunnan ja osia Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakunnista.

Lisätietoa Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelmasta osoitteesta http://www.intermin.fi/suomi/euohjelmatyo.

Lisätietoja: aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä 040 551 3022, neuvotteleva virkamies Marja Taskinen 040 731 8794

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback