Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Palaa Sisäministeriö-sivuston etusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
    • Pelastustoimi
    • Hätäkeskustoiminta
    • Rajaturvallisuus
    • Maahanmuutto
    • Kansallinen turvallisuus
    • Siviilikriisinhallinta
    • Suomen lippu ja vaakuna
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Avoimet työpaikat
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Tilaa ajankohtaisaineistoja
  • Ukraina
  • Itärajan tilanne

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelma on alueen tärkeä kahittämisväline

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 10.6.2004 9.15
Tyyppi:Tiedote -

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelma pureutuu yritystoiminnan kehittämiseen, yritysten verkottumisen ja toimintaympäristön parantamiseen sekä alueella asuvien ihmisten osaamisen tason nostamiseen. Ohjelman keskeistä toimintakenttää ovat syrjäytymisen estäminen ja työllisyyden hoito, joten työllisyyskysymykset ovat esillä ohjelman kaikissa toimenpiteissä. Tärkeitä kehittämiskohteita ovat lisäksi alkutuotannon kilpailukyvyn lisääminen ja maaseudun elinkeinorakenteen monipuolistaminen. Lisäksi nuoret ovat erityisen huomion kohteena. Ohjelma on keskeinen kehittämisväline Pohjois-Suomessa. Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelman seurantakomitea kokoontuu Kaustisella 10-11.6.2004.

Vuonna 2003 kolmannes ohjelman yritysrahoituksesta kohdistettiin matkailuyrityksiin. Muut painopistealat olivat puutuotteiden valmistus ja metalli. Finnvera Oyj:n rahoituksella perustettiin merkittävä määrä uusia naisyrityksiä. Myös työllisyyden edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi käynnistettiin hankkeita pitkäaikaistyöttömille.

Ohjelma edennyt lupaavasti

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelma on edennyt lupaavasti ja asetettuihin tavoitteisiin nähden jopa etuajassa. Ohjelman avulla on myötävaikutettu 6 700 työpaikan luomiseen ja noin 10 000 työpaikan säilyttämiseen Pohjois-Suomessa. Yrityksiä on syntynyt ohjelman myötävaikutuksella noin 900. Euroopan Sosiaalirahaston toimenpiteisiin on osallistut neljän ensimmäisen ohjelmavuoden aikana lähes 40 000 henkilöä. Ohjelmasta on rahoitettu vuoden 2003 loppuun mennessä 4 092 hanketta.

Keski-Pohjanmaalla keskitytty metalli-, puu- ja tietoteollisuuden yritystoiminnan kehittämishankkeisiin

Keski-Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä on vilkasta ja yrityshankkeiden rahoitus kohdentui vuonna 2003 pääosin metalli-, puu- ja tietoteollisuuden yritystoiminnan kehittämishankkeisiin. Ohjelman tuella on ollut merkittävä vaikutus Kaustisen seutukunnan työllisyyskehitykseen sekä uusien yritysten syntymiseen. Kaivostoiminnan käynnistämiseen liittyvät selvitystyöt ovat lopuillaan ja tavoitteena on litiumiin liittyvän pienkaivostoiminnan käynnistäminen vuosina 2005-2006. Hankkeen työllisyysvaikutukset alueelle tulevat olemaan merkittävät. Kaivostoiminnan energialähteenä käytettävän biokaasulaitoksen selvitystyöt ovat loppusuoralla. Yritysten henkilöstön osaamista parannettiin elinkeinojen kehittämiskeskus-, seutukunnan rekrytointi- ja Kase-Center-hankkeilla. Seutukunnan matkailun edistämistä tukee tänä vuonna aloitettava Kaustisen Kansanlääkintäkeskuksen laajennus. Kaustisen seutukunnassa on otettu käyttöön Kansalaisen tietoverkko hankkeessa työstetty VoIP -puhelinjärjestelmä.

Keski-Suomen kehittämisresurssit yritysverkostoihin

Keski-Suomen tavoite 1 -ohjelman kehittämisresurssit suunnataan yritysverkostoihin. Yritysverkostot toimivat puu-, metalli-, matkailu- ja bioenergia-toimialoilla ja maataloudessa. Yritysverkostojen työskentelyä vahvistetaan osaamista parantavilla hankkeilla. Kivialalla työ etenee yrityskohtaisesti. Yritysinvestointeja erityisesti puu- ja metallialoilla käynnistettiin vuonna 2003 ennätystahtiin. Kaikista yrityshankkeisiin kohdistetuista varoista puutoimialalle meni puolet ja metallialalle kolmannes. Suurimpia yrityshankkeita olivat Metso Oyj:n teknologiapartnerin Teräs-Astra Oy:n laajennusinvestointi Karstulassa ja Haka Components Oy:n investointi koivusahan uuden jatkojalostuslaitokseksi Viitasaarella. Muita tärkeitä hankkeita ovat tuotantotalouden insinöörin muuntokoulutus Viitasaarella sekä ProvinsSoimaan-hanke, jossa neljä musiikkitapahtumaa ovat yhdistäneet kehittämistyönsä. Työllisyyden edistämisessä haettiin räätälöityjä ratkaisuja erityisesti pitkäaikaistyöttömille. Maaseudun infrastruktuuria on parannettu muun muassa kolmen kylän yhteisellä vesihuoltohankkeella Saarijärvellä ja aloittamalla kylien laajakaistayhteyksien parantaminen Pihtiputaalla.

Pohjois-Pohjanmaalla keskeisiä puuteollisuus, elektroniikkateollisuus ja matkailu

Pohjois-Pohjanmaalla tavoite 1 -ohjelman keskeisiä tuettavia toimialoja olivat puutuoteteollisuus, elektroniikkateollisuus ja matkailu. Puutuoteteollisuuden osalta käynnistettiin Pohjoinen puutuoteteollisuus - asumisen ja sisustamisen tekijä -kehittämisohjelma sekä Pohjois-Pohjanmaan käsi- ja taideteollisuuden kehittämisstrategian toteutus kahdella hankkeella, joista Bothnia Design - käsityöyrittäjyyden tukiverkko -hanke tähtää alan yritysten tukipalveluiden kehittämiseen. Toisen hankkeen tavoitteena on kehittää alan korkeakouluopetusta alueella toisen asteen oppilaitosten ja Lapin yliopiston yhteistyönä. Matkailussa Rukan kehittämistä jatkettiin ohjelmarahoituksella laaditun "masterplanin" mukaisesti. Syötteelle käynnistettiin vastaavanlaisen suunnitelman toteuttaminen. Rukan ja Syötteen välissä sijaitsevan Taivalvaaran kokonaissuunnittelu aloitettiin tavoitteena näiden kolmen kohteen matkailualue.

Lapissa painotus elämystuotantoon, hyvinvointiin ja tietoyhteiskuntahankkeisiin

Lapissa hanketoiminta on painottunut elämystuotantoon, hyvinvointiin ja tietoyhteiskuntahankkeisiin. Yritysrahoituksesta yli puolet myönnettiin matkailu- ja elämysteollisuuden yrityshankkeille. Matkailussa kehittämisen painopistettä on siirretty kesämatkailuun ja vuonna 2003 tuettiin muun muassa Rovaniemen kesätuotteet -hanketta ja Simojoen melontamatkailuhanketta. Sosiaali- ja terveysalan työvoiman turvaamiseksi käynnistettiin kaksi hanketta, joista toisella haetaan apua nykyiseen farmaseuttipulaan muuntokoulutus-hankkeella. Vanhustenhuollossa rahoitettuiin uudenlaisten palveluketjujen rakentamiseen tähtäävä Kylä elämän keskus -hanke ja tietoteknologian hyödyntämiseen painottuva VANTUKI -hanke. Kylmäteknologiaan ja testaukseen liittyviä hakkeita käynnistettiin sekä Rovaniemen seudulla että Pohjois-Lapissa. Tietoyhteiskuntahankkeissa käynnistettiin Santa?s Technology Parkin ja Campus Borealiksen toisen vaiheen rakentaminen Rovaniemellä. Maakunnallisen tietoyhteiskuntastrategian mukaisesti käynnistettiin hanke, jossa keskeisiksi toimenpiteiksi on noussut Lapin runkoverkon rakentumiseen tähtäävät toimenpiteet ja kuntien tietohallinnon kehittämistarpeisiin kohdistuvan selvityksen tekeminen. Lisäksi toteutettiin suuri hankekokonaisuus jaloterästuotteiden tuotantostudion ja prototehtaan rakentamiseksi Kemi-Tornio-alueelle. Tavoitteena on synnyttää Outokummun jaloterästehtaan kylkeen jaloterästuotteiden muovausalan huipputeknologiayksikkö. Vuoden aikana käynnistettiin myös Lapin maakuntakorkeakouluhanke, jonka tavoitteena on rakentaa yhteistyöverkosto alueen korkeakoulujen ja seutukuntien välille. Lapin TE-keskuksen yritysosasto suuntasi yritystukea vuonna 2003 voimakkaasti matkailuelinkeinon kehittämiseen. Puuteollisuudessa panostukset suuntautuivat erityisesti jalostusasteen nostoon.

Pohjois-Suomen merkittävin yhteishanke on Multipolis-verkostohanke. Multipolisverkoston kehittämisessä pääpaino vuonna 2003 oli toimialoittain toteutettavan Forum -tyyppisen työskentelyn sisäänajossa polisten yritysten yhteistyöhön. Multipolisverkoston kehittämistä rahoittavat toisessa vaiheessa Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Keski-Pohjanmaan liitojen lisäksi Kainuun liitto Itä-Suomen tavoite 1 -ohjelmasta.

Ylimaakunnallista maaseudun kehittämistyötä viritellään Myötäle ry:n piirissä. Myötäle on Kuusamon, Pudasjärven ja Taivalkosken alueella toimiva toimintaryhmä, johon Posion ja Kemijärven kunnat ovat vastikään liittyneet.

Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelman rahoituskehys vuosille 2002-2006 on 1 098 milj. euroa, josta EU:n rakennerahastojen osuus on 335 miljoonaa euroa. Valtion ja kuntien rahoitus on myös yhteensä 335 miljoonaa euroa. Alueen yritykset osallistuvat ohjelmantoteutukseen arviolta 428 miljoonalla eurolla. Ohjelman strategisena tavoitteena on lisätä taloudellista kasvua siten, että alueelle syntyy uusia työpaikkoja ja uutta yrittäjyyttä ja että työttömyyttä voidaan alentaa. Tavoitteena on luoda väestölle toimeentulon ja kehittymisen mahdollisuuksia sekä pysäyttää väkiluvun pieneneminen.Pohjois-Suomen tavoite 1 -alue kattaa Lapin maakunnan ja osia Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakunnista.

Lisätietoa Pohjois-Suomen tavoite 1 -ohjelmasta osoitteesta http://www.intermin.fi/suomi/euohjelmatyo.

Lisätietoja: aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä 040 551 3022, neuvotteleva virkamies Marja Taskinen 040 731 8794

SISÄMINISTERIÖ
Inrikesministeriet | Ministry of the Interior

Kirkkokatu 12, Helsinki
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde 0295 480 171
[email protected]

 

 

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Poliisiasiat
      • Hallitusohjelman toimenpiteet poliisin toimialalla
      • Rikollisuus Suomessa
      • Järjestäytynyt rikollisuus
        • Järjestäytyneen rikollisuuden torjunta
      • Terrorismin torjunta
        • Torjuntatoimet Suomessa
      • Väkivaltainen radikalisoituminen
      • Viharikollisuus
        • Maalittaminen
      • Ihmiskauppa
      • Talousrikollisuus ja harmaa talous
        • Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta
      • Kyberrikollisuus
        • Kyberrikollisuuden torjunta
      • Ampuma-aseet
        • Aselainsäädäntö
      • Rahapelit
      • Rahankeräys
      • Yleinen järjestys ja turvallisuus
      • Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
      • Toimijat ja vastuut
        • Poliisin toimivaltuudet
      • Lainsäädäntö
    • Pelastustoimi
      • Hallitusohjelman uudistukset pelastustoimeen ja hätäkeskustoimintaan
      • Pelastustoiminta
        • Meripelastus
        • Vaaratiedote
      • Onnettomuuksien ehkäisy
        • Nuohous
        • Palovaroittimet ja muut paloturvallisuuslaitteet
          • Palovaroitin
          • Vastuu palovaroittimista muuttuu 2026
          • Häkä- ja lämpövaroittimet
          • Alkusammutusvälineet
          • Rakennuksen paloturvallisuuslaitteistot
          • Hätäkeskukseen liitetyt laitteistot
          • Paloturvallisuuslaitteiden valvonta
          • Usein kysytyt kysymykset palovaroittimista
        • Pelastussuunnitelma
        • Paloturvallisuus
      • Varautuminen
        • Kansallinen riskiarvio
        • Väestönsuojelu
        • Väestönsuojat
        • Varautumisopas
      • Kansainvälinen avunanto
        • Kansainvälinen siviilivalmiusyhteistyö
        • Pelastuspalvelumekanismi
      • Hyvinvointialueiden valtakunnalliset tavoitteet
      • Pelastustoimen toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
      • Tietoa aluevaltuutetulle
        • Pelastustoimen tehtävät
        • Palveluiden järjestäminen ja ohjaus
        • Pelastustoimen rahoitus hyvinvointialueilla
        • Pelastustoimen henkilöstö
    • Hätäkeskustoiminta
      • Hätäkeskukset
      • Hätäkeskuslaitoksen palvelut
      • Lainsäädäntö
    • Rajaturvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset rajaturvallisuuteen
      • Rajojen valvonta
      • Meripelastus
      • Ympäristövahinkojen torjunta merialueilla
      • Älykkäät rajat
      • Frontex-yhteistyö
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Maahanmuutto
      • Hallitusohjelman uudistukset maahanmuuttopolitiikkaan
        • Pysyvän oleskeluluvan edellytysten tiukennukset
      • Toimijat ja vastuut
        • Laajamittainen maahantulo ja varautuminen
      • Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikka
        • Perheenyhdistäminen
      • Turvapaikanhakijat ja pakolaiset
        • Kiintiöpakolaiset
          • Usein kysytyt kysymykset pakolaiskiintiöstä
        • Usein kysytyt kysymykset turvapaikanhakijoista
      • EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmä
      • Maasta poistaminen ja poistuminen
        • Vapaaehtoinen paluu ja palauttaminen
        • Takaisinottosopimukset
      • Kansalaisuus
        • Kansalaisuuden saamisen edellytykset ja vaikutukset
        • Ulkosuomalaiset
        • Usein kysytyt kysymykset kansalaisuuden menettämisestä
        • Usein kysytyt kysymykset kaksoiskansalaisuudesta
      • Laittoman maahantulon ja oleskelun torjunta
      • Lainsäädäntö
    • Kansallinen turvallisuus
      • Hallitusohjelman uudistukset kansalliseen turvallisuuteen
      • Mitä on kansallinen turvallisuus?
        • Kriittisen infrastruktuurin suojaaminen
      • Siviilitiedustelu
        • Usein kysytyt kysymykset
      • Hybridiuhat
      • Kyberturvallisuus
      • Lainsäädäntö
    • Siviilikriisinhallinta
      • Suomen tavoitteet
      • Suomalaiset operaatioissa
      • Näin haet siviilikriisinhallintatehtäviin
      • Toimijat ja vastuut
      • Lainsäädäntö
    • Suomen lippu ja vaakuna
      • Liputuspäivät ja -ajat
        • Liputuspäivät 2025
        • Liputuspäiväesitykset
      • Suruliputus
      • Liputus EU-lipulla
      • Lippujen arvojärjestys
      • Tietoa lipusta
        • Lipun historia
      • Vaakuna
      • Lippu ja vaakuna elinkeinotoiminnassa
      • Usein kysytyt kysymykset
      • Lainsäädäntö
      • Liputan-sovellus
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Kolumnit
    • Avoimet työpaikat
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
      • Ilmiöpäivät
    • Tilaa ajankohtaisaineistoja
    • Ukraina
      • Materiaaliapu Ukrainaan
        • Laptops for Ukraine
        • Lähetetty siviiliapu
      • Avun tarjoaminen ukrainalaisille
      • Tilapäinen suojelu
      • Ohjeita kunnille
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Itärajan tilanne
  • Hankkeet ja lainvalmistelu
    • Siviilitiedustelulainsäädännön uudistaminen
    • Passihanke
    • Rikostorjunnan vahvistaminen
      • Vastauksia biometrisia tietoja koskevasta sääntelystä
    • Rahapelijärjestelmän uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Ampumaratahanke
    • Kansalaisuuslain uudistaminen
      • Usein kysytyt kysymykset
    • Pelastustoimen työturvallisuushanke
    • EU-turvallisuustietojärjestelmien tietojen yhteentoimivuus
    • Turvalliset satelliittiviestintäyhteydet
    • Kaikki sisäministeriön hankkeet
    • Lainsäädäntösuunnitelma
    • Lausuntokierroksella
  • Julkaisut
    • Kertomukset ja selvitykset
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Sisäministeri
      • Kansliapäällikkö
      • Osastot ja yksiköt
    • Hallinnonala
    • Sisäisen turvallisuuden selonteko
    • Konsernistrategia
    • Toiminta ja talous
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
      • Suomi ja Nato
    • Laillisuusvalvonta
      • Laillisuusvalvonta hallinnonalan virastoissa
      • Kertomukset
    • Valmiusasiat
    • Tutkimustoiminta
      • Sentimentti-tietotyökalu
      • Strateginen ennakointitoiminta
      • EU:n TKI-hankkeet
    • Rahastot
    • Sisäministeriö työpaikkana
      • Henkilöstö
      • Vastuullisuus ja arvot
      • Henkilöstöedut
      • Palkkaus
      • Hakeminen ministeriöön
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu sisäministeriöläisten työhön
      • Sisäministeriöläiset maailmalla
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ilmoittajansuojelu
    • Historia
  • Yhteystiedot
    • Asia vireille
    • Tietopyyntö ministeriöön
    • Johdon, osastojen ja yksiköiden yhteystiedot
    • Viestintäyksikön yhteystiedot
    • Palaute
    • Tietosuoja
      • Evästeet verkkosivustolla
    • Saavutettavuusseloste
      • Liputan-sovelluksen saavutettavuusseloste
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus