Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Utredning: Finlands cybersäkerhet bör utvecklas målmedvetet och myndigheternas samarbete och processer förbättras ytterligare

försvarsministerietinrikesministeriet
Utgivningsdatum 11.4.2023 9.31
Typ:Pressmeddelande

Cybersäkerhetshoten har både ökat och blivit mer komplexa under de senaste åren. Detta kräver en kontinuerlig och målmedveten utveckling av cybersäkerheten. I en färsk utredning identifieras flera utvecklingsåtgärder genom vilka man kan förbättra myndigheternas förutsättningar för att skydda den nationella cybersäkerheten, bekämpa allvarlig cyberbrottslighet och utveckla cyberförsvaret.

- Vår cybermiljö har förändrats permanent. Inom den finska statsförvaltningen är informationssäkerheten på en god nivå och beredskapen inför cyberhot hör till myndigheternas dagliga verksamhet. Trots detta bör myndigheternas verksamhetsförutsättningar när det gäller att förbereda sig på och bemöta allvarliga cyberhot vidareutvecklas för att trygga myndigheternas effektiva verksamhet i hotsituationer, säger Petri Knape, direktör för inrikesministeriets enhet för nationell säkerhet.

Den 15 februari 2022 tillsatte inrikesministeriet och försvarsministeriet ett omfattande utredningsprojekt för att utreda myndigheternas verksamhetsförutsättningar och utarbeta utvecklingsförslag när det gäller säkerställandet av den nationella cybersäkerheten, bekämpningen av cyberbrottsligheten samt cyberförsvaret. Det är frågan om en förstudie utifrån vilken det föreslås att åtgärder ska inledas.

Finland utsätts varje dag för cyberpåverkan och cyberspionage samt för dataintrång och attacker med utpressningsprogram som begås av cyberbrottslingar. Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen har gjort det möjligt för stater och icke-statliga aktörer att effektivare än tidigare utnyttja cybermiljön som en kanal för fientlig påverkan. 

Att reagera på cyberhot kräver ett nära samarbete mellan förvaltningsområdena

Enligt utredningen har myndigheterna i nuläget inte tillräckliga verksamhetsförutsättningar för en effektiv beredskap för och bekämpning av de allvarligaste cyberhoten, i synnerhet sådana som äventyrar den nationella säkerheten och försvaret. Arbetsgruppen föreslår utvecklingsåtgärder som gäller den strategiska målbilden för cybersäkerheten, myndigheternas samarbete och processer, lägesbilden, informationsutbytet, påverkan och motåtgärderna, informationsinhämtningen och förbättrat skydd av myndighetsnäten. Utvecklingen kan inledas snabbt i fråga om vissa åtgärder, och en del av förslagen förutsätter att ett lagstiftningsprojekt inleds.

- I takt med att cybermiljön utvecklas förutsätter cybersäkerheten ett närmare och mer kontrollerat myndighetssamarbete. Utöver samarbetsgrupperna på teknisk nivå och samarbetet på strategisk nivå inom statsrådet behövs också ett närmare samarbete mellan ämbetsverken där alla berörda myndigheter är representerade. Målet är att myndigheterna ska kunna föra in de observationer och uppgifter som de fått med stöd av sina egna uppgifter i myndigheternas gemensamma analys. På så sätt förbättras den gemensamma förståelsen och också samordningen av situationen, säger Mikko Soikkeli, försvarsministeriets dataadministrationsdirektör.

Skyddet av cybermiljön är uppdelat på flera olika förvaltningsområden, och uppgiften att ansvara för hela cybermiljön har inte ålagts eller kan inte åläggas något visst förvaltningsområde. Att reagera på hot kräver ett nära samarbete mellan förvaltningsområdena såväl på strategisk som på operativ nivå. En händelse som äventyrar cybermiljöns säkerhet kan samtidigt vara ett informationssäkerhetshot, ett brott och ett hot som äventyrar den nationella säkerheten och försvaret och som har utrikes- och säkerhetspolitiska konsekvenser.

Genom att ytterligare intensifiera samarbetet och möjliggöra ett tillräckligt informationsutbyte mellan myndigheterna kan man å ena sidan säkerställa att rätt myndighet vidtar åtgärder i rätt tid, dock utan att äventyra andra myndigheters uppgifter, och å andra sidan att det finns tillgång till bästa möjliga kompetens.

Arbetsgruppens medlemmar representerade inrikesministeriet, försvarsministeriet, kommunikationsministeriet, justitieministeriet, republikens presidents kansli, utrikesministeriet, finansministeriet och statsrådets kansli. I arbetsgruppens arbete deltog dessutom sakkunniga från bland annat Skyddspolisen, Centralkriminalpolisen, Försvarsmakten, Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori, Transport- och kommunikationsverket Traficom och Polisstyrelsen samt statens cybersäkerhetsdirektör.

Ytterligare information:
Petri Knape, direktör för enheten för nationell säkerhet, inrikesministeriet, tfn 0295 488 235, [email protected]
Mikko Soikkeli, dataadministrationsdirektör, försvarsministeriet, tfn 0295 140 157, [email protected]

Utredning om myndigheternas verksamhetsförutsättningar i cybersäkerhet (på finska)
arbetsgrupper cybersäkerhet digitalisering nationell säkerhet polisväsen publikationer

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback