Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Finlands stöd till Ukraina fortsatte också med finansiering för utvecklingssamarbete 2023

utrikesministeriet
Utgivningsdatum 11.4.2024 16.25 | Publicerad på svenska 11.4.2024 kl. 16.30
Typ:Pressmeddelande

Enligt uppgifter som OECD publicerade idag syntes stödet till Ukraina, som lider under den ryska invasionen, tydligt i utgifterna för utvecklingssamarbetet 2023 både i Finland och i många andra EU-länder. Ukraina var för andra året i rad det land som fick mest finansiering för utvecklingssamarbete av Finland.

Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD publicerade idag preliminär statistik om utvecklingssamarbetet 2023 i de länder (32 medlemsländer) som hör till OECD:s biståndskommitté DAC.

Enligt preliminära uppgifter var Ukraina det enskilda land som fått mest finansiering för utvecklingssamarbete. År 2023 använde DAC:s medlemsländer 18,5 miljarder euro (20,0 miljarder dollar) i finansiering för utvecklingssamarbete för att stödja Ukraina.

Finlands utgifter för utvecklingssamarbete minskade

År 2023 rapporterade Finland om utgifter för utvecklingssamarbete på 1 452 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 84 miljoner jämfört med 2022. Enligt preliminära uppgifter utgjorde detta 0,52 procent av Finlands bruttonationalinkomst. Finlands reella utgifter för utvecklingssamarbete sjönk med 9,5 procent.

Utgifterna för det egentliga utvecklingssamarbete som förvaltas av utrikesministeriet uppgick till 750 miljoner euro och för det så kallade övriga utvecklingssamarbetet till 702 miljoner euro. Till det övriga utvecklingssamarbetet hör bland annat Finlands andel av EU-budgeten för utvecklingssamarbete, utvecklingspolitiska lån och investeringar samt en del av kostnaderna för flyktingmottagandet.

Mest sjönk de utgifter för flyktingmottagande som räknas som en del av utvecklingssamarbete. Dessa utgifter var 231 miljoner euro 2023, vilket var 159 miljoner euro mindre än 2022. En betydande del av utgifterna för flyktingmottagande fortfarande till tillfälligt skydd för ukrainare. Den totala förändringen jämnades ut av utvecklingspolitiska lån och investeringar, vars andel av utvecklingssamarbetet ökade med 58 miljoner euro och var 108 miljoner euro 2023.

FN störst partner, mest stöd till Ukraina

En stor del av Finlands finansiering för utvecklingssamarbete 2023 gick via multilaterala organisationer, bland annat FN (310 miljoner euro), EU (268 miljoner euro) och Världsbanksgruppen (156 miljoner euro). Till de minst utvecklade länderna (så kallade LDC-länder) riktades uppskattningsvis kalkylmässigt (inklusive multilaterala organisationer) 370 miljoner euro, vilket motsvarar 0,13 procent av bruttonationalinkomsten. Enligt preliminära uppgifter användes i sin helhet 64 miljoner euro till att stödja Ukraina (i summan ingår inte utgifter för flyktingmottagande).

I utgifterna för utvecklingssamarbete ingår också humanitärt bistånd, som ifjol uppgick till sammanlagt 125 miljoner euro för Finlands del. Humanitär hjälp är ett sätt att reagera snabbt på konsekvenserna av plötsliga naturkatastrofer, väpnade konflikter och övriga kriser där människor befinner sig i omedelbar livsfara.

Offentligt bistånd i andra OECD- och EU-länder

Globalt uppgick det totala anslaget för utvecklingssamarbete 2023 till 206,9 miljarder euro (223,7 miljarder dollar), vilket i reala termer är 1,8 procent mer än året innan. De största finansiärerna var Förenta staterna, Tyskland, Japan, Storbritannien och Frankrike. Av de länder som är medlemmar i OECD:s biståndskommitté DAC överskred Danmark, Tyskland, Luxemburg, Norge och Sverige FN:s mål om 0,7 procent av bruttonationalinkomsten. I genomsnitt utgjorde utvecklingssamarbetets andel 0,37 procent av medlemsländernas bruttonationalinkomst. 

EU och dess medlemsländer var tillsammans den största finansiären av utvecklingssamarbete. De EU-länder som är medlemmar i DAC rapporterade utgifter för utvecklingssamarbete på totalt cirka 85,9 miljarder euro (92,9 miljarder dollar), vilket motsvarar 42 procent av allt utvecklingssamarbete som statistikförts. Summan utgör 0,52 procent av bruttonationalinkomsten i de EU-medlemsstater som är medlemmar av DAC. Utgifternas realvärde minskade med 7,7 procent jämfört med 2022.

Bland medlemmarna i OECD:s biståndskommitté DAC ökade utgifterna för utvecklingssamarbete i 14 länder och minskade i 17 länder.

Den slutliga statistiken för 2023 publiceras i slutet av 2024. I den preciseras bland annat hur stödet fördelats regionalt. BNI-andelen kan också ändras när Statistikcentralens siffror om BNI preciseras.

Mer information

  • Jasper Hakala, inspektör, förvaltnings- och rättsenheten för utvecklingssamarbete, tfn +358 295 350 796

  • Ramses Malaty, enhetschef, förvaltnings- och rättsenheten för utvecklingssamarbete, tfn +358 50 516 4499

  • Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected].

  • Openaid.fi (innehåller övergripande information om utgifterna för utvecklingssamarbete)

OECD Ryssland Ukraina utvecklingspolitik

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback