Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi EnglishRead article in English

Ministeri Manninen Euroopan parlamentin aluekehitysvaliokunnassa Brysselissä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 10.7.2006 13.00
Tyyppi:Puhe -

Arvoisa puheenjohtaja,Hyvät valiokunnan jäsenet,Rouva komissaari,Naiset ja herrat

Olen iloinen saadessani osallistua kokoukseenne. Teillä, hyvät Euroopan parlamentin aluekehitysvaliokunnan jäsenet, on tärkeä tehtävä kansalaisten ja alueellisten yhteistyökumppaneiden tarpeiden tiedostamisessa ja huomioon ottamisessa lainsäädäntötyössä. Te olette tehneet erinomaista työtä. Kiitos siitä. Odotan antoisan vuoropuhelun kanssanne jatkuvan.

Viime tiistain täysistunnossa Strasburgissa Euroopan parlamentti hyväksyi uudet koheesiopolitiikan asetukset. Ne astuvat voimaan vielä tämän kuukauden aikana. Tämä antaa minulle tänään mahdollisuuden tarkastella asioita hieman laajemmasta näkökulmasta.

Unionin laajentumisen myötä sen alueelliset erot kasvoivat ja tarve eurooppalaiselle koheesiopolitiikalle on nyt suurempi kuin koskaan aiemmin. Samanaikaisesti maailmantalous kasvaa erittäin nopeasti, mutta kasvu ei kuitenkaan tapahdu kaikkialla tasaisesti, vaan keskittyy pääasiassa muiden maanosien kasvaviin talouksiin. Meidän on kyettävä samanaikaisesti sekä lisäämään unionin sisäistä koheesiota että vahvistamaan alueiden kilpailukykyä globalisaation vaatimuksiin vastaamiseksi.

Yksi Suomen puheenjohtajakauden keskeisistä tavoitteista on tehokkuuden ja avoimuuden lisääminen unionissa. Luottamuksen vahvistaminen unionin toimintaa kohtaan edellyttää, että kykenemme osoittamaan kansalaisille, että unioni tekee heidän kannaltaan olennaisia asioita sekä toimii avoimesti ja tuloksellisesti.

Meidän on kyettävä tuomaan paremmin esille, että koheesiopolitiikkaa tehdään ihmisten hyväksi. Se on mahdollista, sillä ohjelmien toteutuksen kautta unioni tulee lähelle kansalaisia. Tehokkaasti toteutetun koheesiopolitiikan tuloksena ihmisillä on työtä ja paremmat edellytykset hyvään elämään kotiseudullaan. On hyvä muistaa, että koheesiopolitiikan ansiosta on rakennettu monet Eurooppaa halkovat valtatiet ja rautatiet, lentoasemat sekä tietoyhteiskunnan vaatimat rakenteet. Ne tuovat meidät eripuolella unionia asuvat lähemmäksi toisiamme.

Heikoimpien alueiden ja ihmisten olosuhteiden parantaminen on tärkeää. Olen itse kotoisin Pohjois-Suomesta ja käynyt kouluni pienestä kylästä, jonne ei ollut tieyhteyttä, koska se oli vesistön takana. Koulumatkat kuljin soutamalla järven yli ja talvella hiihtämällä jäätä pitkin. Tiedän ja tunnen, mitä luonnonhaitoista aiheutuvat ongelmat ovat ja siksi ne ovat minulle läheisiä.

Hyvät edustajat,

Pohjoinen ulottuvuus on keskeinen osa EU:n ja Venäjän yhteistyötä. Toinen toimintasuunnitelmakausi päättyy tämän vuoden lopussa. Pyrimme huolehtimaan, että Pohjoisen ulottuvuuden tulevaisuus saadaan turvattua. Tavoitteenamme on EU:n ja Venäjän yhteisesti hyväksymä pohjoisen ulottuvuuden politiikka. Rakennerahasto-ohjelmilla on oma osuutensa Pohjoisen ulottuvuuden hankkeiden toteutuksessa.

EU:n ulkosuhdeinstrumentteja uudistetaan. Suomi haluaa turvata raja-alueiden kehityksen kannalta merkittävän ulkorajat ylittävän yhteistyön jatkumisen saumattomasti, kun uusi Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentti otetaan käyttöön. Konkreettisten yhteistyöhankkeiden toteuttaminen EU:n ulkorajoilla on välttämätöntä tämän politiikan uskottavuudelle ja on keskeistä myös EU:n Venäjä-yhteistyössä.

Hyvät edustajat,

Euroopan menestyminen globaalissa kilpailussa on Suomenpuheenjohtajakauden keskeisin painopiste. Tavoitteenamme on löytää toimivia keinoja unionin kilpailukyvyn parantamiseksi. Avainasemassa ovat sisämarkkinoiden kehittäminen, innovaatiot ja niiden hyödyntäminen sekä työn tuottavuuden ja työelämän laadun parantaminen.

Suomi pyrkii puheenjohtajakaudellaan edistämään EU:n innovaatiopolitiikkaa muun muassa entisen pääministerimme Esko Ahon johtaman Euroopan innovaatiopolitiikan tulevaisuuden linjauksia pohtineen työryhmän suositusten pohjalta. Alueilla on merkittävä rooli innovaatiopolitiikassa, koska paikalliset tekijät kuten kumppanuussuhteet ovat kilpailutekijöitä, joita muiden on vaikea kopioida.

Nyt on tärkeää keskustella, miten EU:n koheesiopoliittisilla ohjelmilla voidaan käytännössä parhaiten tukea Lissabonin strategian toteuttamista. Suomi haluaa tuoda nykyistä voimakkaammin esille alueilla tapahtuvan kehittämistyön merkityksen Euroopan kilpailukyvyn vahvistamiselle. Lissabonin strategian tavoitteet tulee kyetä ankkuroimaan konkreettisiksi toimenpiteiksi alueilla. Yksityisten yritysten merkitys toimenpiteiden suunnittelussa, rahoituksessa ja toteutuksessa on tärkeää ohjelmien vaikuttavuuden ja uudenlaisen toimintakulttuurin kannalta.

Vaikuttaviksi osoittautuneita toimintatapoja ja keinoja tulee hyödyntää nykyistä paremmin kansallisissa strategiavalinnoissa. Tätä varten järjestämme marraskuussa epävirallisen aluepolitiikasta vastaavien ministereiden kokouksen Brysselissä. Kokouksessa käsitellään erityisesti alueellisen innovaatiopolitiikan vaikuttaviksi osoittautuneita toimintatapoja sekä edellytysten luomista poliittiselle keskustelulle Lissabonin strategian alueulottuvuudesta. Kutsun Euroopan parlamentin edustajan osallistumaan ministerikokoukseen.

Tässä yhteydessä haluan vielä palata Lissabonin strategian ja koheesiopolitiikan tavoitteiden välisestä suhteesta käytyyn keskusteluun parlamentin täysistunnossa. Mielestäni unionin kasvua ja kilpailukykyä ja työllisyyttä koskevia tavoitteita ei saa nähdä vastakkaisina sosiaalista, taloudellista ja alueellista koheesiota koskevien tavoitteiden kanssa. Päinvastoin: oikein toteutettuna ja alueelliset erityispiirteet huomioiden kasvua, kilpailukykyä ja työllisyyttä tukevat toimenpiteet edistävät juuri heikoimmassa asemassa olevien mahdollisuuksia menestyä ja päästä osalliseksi EU:n menestyksestä globaalissa kilpailussa.

Arvoisat valiokunnan jäsenet,

Koheesiopolitiikan ohjelmien säädösperustaan kuuluu myös yhteisön koheesiopolitiikan strategiset suuntaviivat. Te saitte asiaa koskevan mietintönne valmiiksi jo toukokuussa, mikä antoi komissiolle mahdollisuuden ottaa parlamentin kannat huomioon lopullisen esityksen valmistelussa. Tavoitteenamme on saada neuvoston kanta valmiiksi heinäkuun aikana, jotta Euroopan parlamentti pääsee käsittelemään asiakirjaa heti syysistuntokauden alussa. Strategisten suuntaviivojen käsittely neuvoston työryhmässä on ollut rakentavaa ja eteenpäin vievää. Uskon, että saamme strategiset suuntaviivat hyväksytyksi lokakuussa.

Haluan kiittää valiokunnan jäseniä, ja aivan erityisesti raportoijia, ansiokkaasta ja vaativan aikataulun huomioon ottavasta panostuksesta koheesiopolitiikan säädösperustan uudistamisessa. Kiitän myös edellisiä puheenjohtajamaita sekä komissiota hyvin tehdystä työstä.

Hyvät naiset ja herrat

Oikein ja viisaasti kohdennetut panostukset yhteisön alue- ja rakennepolitiikkaan ovat ratkaisevan tärkeitä unionin sisäisen koheesion sekä globaalin kilpailukyvyn kannalta. Parlamentin aluekehitysvaliokunta on keskeinen toimija tässä työssä ja tärkeä kumppani Suomelle EU:n neuvoston puheenjohtajana. Toivon hyvän yhteistyön kolmen toimielimen välillä jatkuvan.

Kiitän huomiostanne.

EU

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flag days 2026
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback