Minister Rajamäki: Kampen mot människohandel måste bli effektivare i praktiken
- Sett ur perspektivet internationell rätt och EU-rätt har bekämpningen av människohandel stärkts betydligt under de senaste åren. Vi kan konstatera att lagstödet för närvarande är mycket bra. Nu måste vi se till att lagarna också tillämpas effektivt och att också den operativa verksamheten fungerar enligt planerna, underströk inrikesminister Kari Rajamäki när han öppnade det EU-seminarium med fokusering på identifiering av barnoffer för människohandel som inrikesministeriet arrangerade tisdagen den 31 oktober i Helsingfors.
Enligt Rajamäki skall de gemensamma resurserna satsas på att effektivisera den operativa verksamheten och att utveckla det internationella samarbetet som hör samman med det. Det internationella samarbetet måste visa i praktiken att vi har ingripit i ett globalt problem. Ett effektivt genomförande av Europeiska unionens handlingsplan mot människohandel är ett gott regionalt exempel på detta.
- Globalt sett förekommer utnyttjande av barn i många olika former och är vida utbrett i världen. Till exempel utnyttjande av barnarbetskraft är i vissa områden en systematisk del av verksamheten inom den ekonomiska gråzonen. Ett annat liknande exempel är sexhandel där minderåriga utnyttjas. Organhandeln är tills vidare av mindre omfång kvantitativt men den är desto grymmare. Organhandel kan ofta vara välorganiserad dold brottslighet som involverar ouppklarade försvinnanden. Barn kan sändas ut i världen med smugglare i god tro utan säker vetskap om var barnet sist och slutligen hamnar, sade Rajamäki.
Ett offer för människohandel måste kunna identifieras på ett så tidigt stadium som möjligt innan offret blir utsatt för utnyttjande. Myndigheterna måste enligt Rajamäki vara mycket alerta och utbildade, för att kunna kämpa effektivt mot människohandelsbrott som har ett globalt samarbetsnät. Gemensamma mekanismer för identifiering av ett offer är i en nyckelställning. Ett offer kan komma fram i många olika situationer och det måste vara lätt att starta processerna i samband med identifieringen varje gång det finns en befogad misstanke om brott.
- Vi får inte tro att det finns bara vissa typiska situationer där det är lätt att känna igen människohandel. Ofta tror man att det är lätt att plocka ut offer för människohandel i passkontrollköerna. Vi vet mycket väl att så inte är fallet. Ofta behöver offret inte ens själv veta vad som väntar efter inresan i landet. Vi måste hela tiden hålla upp ögonen i alla möjliga situationer, sade Rajamäki.
Ett prioriterat insatsområde för att hindra att någon blir utsatt för människohandel skall vara situationen i utreseländerna. Samarbete med myndigheterna och organisationerna i utreselandet skall också i praktiken bli en etablerad del av de förebyggande åtgärderna. I utreseländerna skall barn och föräldrar upplysas om människohandelns faror samt informeras om vilka medel de kan tillgripa i en problemsituation. Vid sidan av utreseområdet skall naturligtvis också verksamheten i transit- och destinationsländerna kontrolleras. I alla olika faser skall samarbetet för att identifiera offret fungera mellan de olika myndigheterna och de internationella organisationerna. Den internationella brottsligheten kan omedelbart dra nytta av eventuella sprickor i samarbetet.
Transitlandets ställning är ofta mycket problemfylld i samband med bekämpning av människohandel. Den ökade flygtrafiken ökar passagerarantalet på flygplatser som redan tidigare är livligt frekventerade. Vid Europeiska unionens yttre gräns kan ett eventuellt offer för människohandel identifieras genom en skicklig profilering. Offren har då ofta av gärningsmännen uppmanats att tiga och söka asyl så att en omedelbar avvisning inte är möjlig. Personen överförs härefter till en förläggning för asylsökande och försvinner därifrån och fortsätter att resa fritt inom Schengenområdet på väg mot slutmålet.
- I dessa situationer måste informationsutbytet och uppföljningen fungera mellan staterna. Det är klart att en sådan här verksamhet kräver mycket resurser och gemensam planering. Också lagar och praxis måste om det behövs ses över så att det inte finns några principiella eller faktiska hinder för gemensamma aktioner inom Schengenområdet, sade Rajamäki.
Ministeri Rajamäkis tal (på finska)
Närmare information: statssekreterare Kari Salmi, (09) 160 42802, specialmedarbetare Pertti Knuuttila, (09) 160 44633