Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Ett projekt för att förbättra möjligheterna att hänvisa radikaliserade personer till tjänster

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 15.8.2018 13.18 | Publicerad på svenska 20.8.2018 kl. 12.20
Typ:Nyhet
Bild: LK/Roni Rekomaa

Radikalisering är inte ett brott, men om den leder till våld kan personen utgöra ett hot mot andra människor och samhället. Utmaningen är hur man ska gå till väga med en person som har radikaliserats och som inte kan omfattas av åtgärder enligt strafflagen. Att effektivt förebygga våldsbejakande radikalisering förutsätter att man vid sidan om polisens åtgärder vid behov kan hänvisa personen också till andra tjänster.

Vid inrikesministeriet pågår ett projekt för att utveckla hänvisandet till tjänster och samarbetet mellan myndigheter, organisationer och religiösa samfund.

- Varje tjänsteman eller myndighet som får ett tips om en radikaliserad person bör ha kanaler och nätverk genom vilka personen kan hänvisas vidare. Ingen får tänka att "det här inte angår mig" och låta saken vara. Samarbete, förtroende och partnerskap måste byggas före "en kris", säger Milla Perukangas som leder projektet.

Ankkuri-verksamheten förebygger också våldsbejakande radikalisering

Projektet inleddes efter terrordådet i Åbo. Myndigheterna hade blivit förvarnade om personen som utförde knivdådet, men polisen riktade inte åtgärder mot honom eftersom det hot han utgjorde uppskattades vara ringa och polisen inte hade metoder eller möjligheter att ingripa i hans verksamhet. Gärningsmannen hänvisades inte heller till andra tjänster, och hans radikalisering fortsatte till den punkten att han utförde terrordådet. I rapporten från juni 2018 från den utredningskommission som redde ut knivdådet i Åbo konstateras att det behövs långsiktig och riksomfattande verksamhet samt klara förfaranden för att förebygga radikaliseringen.

Den riksomfattande mångprofessionella Ankkuri-verksamheten har koncentrerat sig på de unga och på att kunna bryta brottsspiralen hos unga som uppvisar symptom genom att begå brott. Sedan 2016 har man inom ramen för verksamheten även arbetat för att förebygga radikalisering på det sätt som det har beslutats om i det nationella åtgärdsprogrammet för förebyggande av våldsam radikalisering och extremism. Genom Ankkuri-verksamheten uppstår en direkt kontakt med de kommunala tjänsterna. I modellen samarbetar en polis, en socialskötare och en psykiatrisk sjukskötare, och på vissa orter deltar också ungdomsverksamheten i arbetet.

- Förutom Ankkuri-aktörerna har också organisationer och sammanslutningar en stor roll i det förebyggande arbetet. Det är ofta lättare för kunderna att lita på organisationer och sammanslutningar än på myndigheter. Med hjälp av en närstående sammanslutning kan man nå de utsatta personerna och hänvisa dem till stöd innan t.ex. unga tar till våldsamheter. Extremrörelserna erbjuder ofta individer en sammanslutning som de kan höra till och en betydelse som de kan agera för och samtidigt känna sig delaktiga. Religionssamfund är exempelvis en resurs som man inte ska underskatta. De når människor i livets krissituationer och har beredskap att stödja människor, gå sida vid sida med dem och erbjuda psykosocialt stöd. Myndigheterna har alltid inte heller tillräckligt med läskunskap i religion som man ofta behöver i detta arbete, konstaterar Milla.

Efter händelserna i Åbo har polisen utvecklat processerna inom sin organisation, och målet är att varje tips som polisen får behandlas på behörigt sätt. I förebyggandet av våldsbejakande radikalisering och extremism behövs också samarbete och kunskaper på ett bredare plan.

Enhetliga förfaranden och rekommendationer som mål

Utmaningen är att det inte för närvarande finns några enhetliga förfaranden eller rekommendationer mellan de olika aktörerna för att garantera hänvisandet till tjänster. Dessutom identifierar aktörerna nödvändigtvis inte de andra samarbetsinstansernas roll och samarbetets mervärde med tanke på förebyggandet och det egna arbetet. Bristen på information är också ett problem. Förfaranden kanske existerar men informationen om dem har inte nått alla de aktörer som är viktiga med tanke på ärendet. Detta kan bero på att något tidigare samarbete och därmed förtroende inte har uppstått eller att man inte känner till verksamheten.

- Inom projektet utreder jag hur hänvisandet till tjänster för närvarande har ordnats, hur det fungerar och vilka faktorer som främjar eller försvårar hänvisandet till tjänster. Jag intervjuar aktörer (t.ex. representanter för polisen, kommunen och organisationer som producerar tjänster) i olika städer. Målet är att hitta god praxis som också kan användas annanstans.

I utredningen ser man över kommunens och stadens tjänster. Centrala kommunala tjänster är social- och hälsovårdstjänsterna, arbetskraftstjänsterna och ungdomsväsendets tjänster. Våldsbejakande radikalisering, utslagning och uppvisande av symptom genom att begå brott är sammankopplade i synnerhet när det gäller ungdomar som är i utsatt ställning och/eller hotas av marginalisering. De unga är en viktig målgrupp därför att man genom ett lyckat förebyggande positivt kan påverka deras framtid.

Lärdom inhämtas också utomlands

Den smågrupp som bildats av representanter för projektets styrgrupp gör också studieresor till utlandet under sommaren 2018. Avsikten är att stifta bekantskaper och kartlägga vad man kan lära sig i utlandet och eventuellt också genomföra i Finland.

- Vi besöker bl.a. Danmark och Holland. I Danmark praktiseras den s.k. Århusmodellen som är ett bra exempel på samarbetet och mentorskapet mellan kommunen och polisen och som redan har införts i hela Danmark. Mentorskapet används också i Radinetverksamheten i Finland. Samarbetet med religiösa samfund är viktigt också eftersom temat är förknippat med en del fördomar som tar sig uttryck i synnerhet i hatretorik och polariserar lokala sammanslutningar. I Rotterdam i Holland bekantar man sig i synnerhet med det arbete som utförs med regionala samfund och organisationer eftersom de har mycket erfarenhet av detta, berättar Milla.

Målet är att få till stånd rekommendationer som kommer att bearbetas med kontaktgrupper i workshoppar på hösten. Utredningen borde vara klar vid utgången av november.

- Hoppas att vi kan göra nödvändiga ändringar i samarbetsstrukturerna för att bättre kunna hänvisa de personer som riskerar att radikaliseras till den tjänst som passar just dem. I bästa fall kan man på det sättet förebygga våldsbejakande radikalisering och öka delaktigheten i samhället. För att man ska lyckas med samarbetet och hänvisandet till tjänster, kan jag inte tillräckligt framhäva betydelsen av förtroende, förtroende och förtroende, betonar Milla.

Milla är "utlånad" vid inrikesministeriet och hennes ordinarie arbetsplats är vid Kyrkans Utlandshjälp där hon har arbetat bl.a. med förebyggande av radikalisering. Hon är entusiastisk över sitt uppdrag inom projektet. När projektet avslutas är följande steg att se till att rekommendationerna tas i bruk i den praktiska verksamheten.

- Det är motiverande att arbeta vid inrikesministeriet där åtgärdsprogrammet för förebyggande av radikalisering har utarbetats i omfattande samarbete med organisationer och sammanslutningar. Att arbeta tillsammans är a och o i detta arbete, säger Milla.

Närmare information om projektet (på finska)  

Ytterligare information:
Milla Perukangas, specialsakkunnig, tfn 0295 488 248, [email protected]
Tarja Mankkinen, utvecklingschef, tfn 0295 488 370, [email protected]

planer polisväsen radikalism våld

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback