Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Oberoende utredning: asylprocessen bör utvecklas som helhet

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 27.6.2019 10.51
Typ:Pressmeddelande 49/2019

En oberoende utredning granskar asylprocessen med tanke på kvalitet, smidighet och asylsökandes rättsskydd. En motsvarande utredning som omfattar hela processen och de olika myndigheterna har inte gjorts tidigare.

Asylprocessen måste utvecklas som helhet så att man allt bättre beaktar asylsökandes synvinkel och intresse, konstateras det i den oberoende utredningen som beställdes av inrikesministeriet. Med sökandens intresse avses att sökanden har så bra förutsättningar som möjligt att anhängiggöra sitt ärende och se till att alla väsentliga saker beaktas i behandlingen av ansökan.

Syftet med den oberoende utredningen var bl.a. att identifiera behoven av att utveckla asylprocessen samt att granska tillvägagångssätten mellan olika myndigheter och verksamhetsmodellerna vid förvaltningsdomstolarna när det gäller asylfrågor. Samtidigt ville man utreda hur asylprocessen i fortsättningen skulle kunna göras smidigare, processens kvalitet förbättras och dess längd förkortas samtidigt som man allt bättre sörjer för asylsökandenas rättsskydd.

I utredningen har man försökt identifiera riktlinjer för myndigheternas utvecklingsarbete såväl på kort som på lång sikt.

En stark början leder till en smidig process

Utredningen poängterar att en stark början är viktig för en smidig asylprocess: Sökandens grunder för att få asyl ska från början utredas på ett så kvalitativt sätt som möjligt. På så sätt förbättras sökandens rättsskydd samt förebyggs brister och fel som det kan gå långsamt och bli dyrt att korrigera senare.

Den viktigaste fasen i asylutredningen är samtalet, och enligt utredningen måste dess utveckling också i fortsättningen uppmärksammas särskilt. Asylsamtal är ett belastande arbete som kräver särskilda kunskaper. Migrationsverket måste reservera tillräckligt med personalresurser för detta, eftersom samtalens tidsplan och antalet extra samtal som behövs har med tanke på enskilda sökande flera månaders inverkan på längden på processen.

Enligt utredningen bör aktörerna ha gemensamt överenskomna tidsplaner för olika grupper av sökande. I utredningen föreslås också att sökandena bör ha möjlighet att före asylsamtalet få individuell rättshjälp som ordnas av en myndighet. Man måste se till att sökandena får tillräcklig information om hur processen framskrider samt om sökandens rättigheter och skyldigheter.

I utredningen rekommenderas att kvaliteten på rättshjälpen och kvalitetskontrollen förbättras. Arvoden för rättsbiträden kunde i fortsättningen igen vara exempelvis timbaserade så att ersättningen bättre skulle motsvara det utförda arbetet. Dessutom bör besvärstiderna i anslutning till asylprocessen enligt utredningen återställas så att de motsvarar allmänna besvärstider enligt förvaltningsprocesslagen.

Genomförandet av de nya rekommendationerna pågår redan

Utredningen innehåller totalt 21 rekommendationer som gäller processens olika skeden. Rekommendationerna har delats in i fem helheter:

  • gemensam målsättning och vision för att utveckla den praktiska verksamheten (3 rekommendationer)
  • bättre rättsskydd för sökande (5 rekommendationer)
  • anhängiggörande och utredning av identiteten (2 rekommendationer)
  • ledarskap, kompetens och kvalitet (7 rekommendationer)
  • övriga teman (4 rekommendationer).

Rekommendationerna gäller till stor del utvecklingsobjekt som också Migrationsverket i fjol identifierade i sin egen analys om hur asylsystemet fungerar. I utredningen konstateras att Migrationsverket under de senaste åren särskilt har satsat på kvalitetskontroll och kvalitetssäkring. Dessa utvecklingsåtgärder har för sin del varit reaktioner på de identifierade behoven och missförhållanden.

Precisering och genomförande i praktiken av utredningens rekommendationer kräver fortsatt utveckling och ytterligare resurser av myndigheter och andra aktörer. Regeringen ger riktlinjer för eventuella fortsatta åtgärder bl.a. utifrån regeringsprogrammet som har flera beröringspunkter med utredningens resultat.

Enligt regeringsprogrammets riktlinjer ska man bl.a. behandla asylansökningarna utan onödiga dröjsmål i ett individuellt förfarande som garanterar rättsskyddet. Det föreslås att asylsökandes rättsskydd ska stärkas så att det blir möjligt att använda sig av ett biträde vid asylsamtalet. Därtill tas timarvoden för biträdena och allmänna förvaltningsrättsliga besvärstider i bruk. Den allmänna juridiska rådgivningen för asylsökande förbättras.

Utredningen stöder den offentliga debatten

År 2015 stod Finlands asylsystem inför en ny och krävande situation när antalet asylsökande plötsligt ökade tiofaldigt. Även om antalet nya sökande senare har minskat, belastas systemet fortfarande. Under de senaste åren har myndigheterna kritiserats i offentligheten i fråga om bristerna i asylförfarandet.

Utredningen erbjuder forskningsinformation om asylprocessen som helhet: ju mer omfattande man ser på processen, desto flera myndigheter har nytta av utredningen. Samtidigt skapar utredningen i sin tur en mer hållbar grund för den offentliga debatten om utvecklingen av asylprocessen.

I utredningen har man inte behandlat enskilda asylbeslut.

Inrikesministeriet konkurrensutsatte hösten 2018 den som skulle göra den oberoende utredningen. För uppdraget utsågs Owal Group som har gjort utredningen självständigt och som utomstående aktör.

Ytterligare information:

Hanna-Miina Sihvonen, specialsakkunnig, inrikesministeriet, tfn 0295 488 527, [email protected] (frågor om uppdraget)
Risto Karinen, direktör, Owal Group, tfn 050 535 1820, [email protected] (frågor om utredningsarbetet)
Tiina Snellman, migrationsdirektör, inrikesministeriet, tfn 0295 488 638, [email protected] (allmänna frågor om asylprocessen)
Tiina Sinkkanen, lagstiftningsråd, inrikesministeriet, tfn 0295 488 626, [email protected] (allmänna frågor om asylprocessen)

Frågor och svar
Utredningen om asylprocessen (pdf, på finska)
asylsökande forskning invandring

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback