Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Arbetsgrupp önskar att följande regering ger riktlinjer för att få bukt med hatretorik

inrikesministerietjustitieministerietundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 17.5.2019 8.30
Typ:Pressmeddelande 39/2019

Hatretorik är ett så allvarligt problem att det krävs riktlinjer på regeringsnivå. En arbetsgrupp som dryftat frågan föreslår bl.a. att det ska utarbetas ett åtgärdsprogram mot hatretorik, inrättas ett kompetenscenter och göras ändringar i lagstiftningen. Förutom för offret är hatretorik förödande också för hela det demokratiska samhället, rättsstaten och yttrandefriheten.

– Hatretoriken bottnar i den sociala, samhälleliga och kulturella verklighet som vi lever i. Den har blivit en del av de verktyg som vi har till vårt förfogande, särskilt internet och sociala medier. Att ingripa i hatretorik handlar i sista hand om att försvara människovärdet, säger arbetsgruppens ordförande, ärkebiskop emeritus Kari Mäkinen.

Till den oberoende sakkunnigarbetsgruppen, tillsatt av inrikesministeriet, justitieministeriet och undervisnings- och kulturministeriet, hörde företrädare för bl.a. Riksåklagarämbetet, Opinionsnämnden för massmedier, Helsingfors polisinrättning, delegationen för etniska relationer och Suomen Nuorisovaltuustojen liitto. Också forskare deltog i arbetsgruppens arbete.

Mängden hatretorik växer hela tiden, men arbetet mot den är splittrat

En central slutsats som arbetsgruppen drog var att åtgärder mot hatretorik vidtas men att de är rätt så splittrade och icke samordnade. Arbetet grundar sig i huvudsak på enskilda projekt och är inte systematiskt utan projektarbete. Mängden hatretorik växer hela tiden och den får nya former och målgrupper. Offrets möjlighet att få hjälp varierar mycket beroende på fallet. Lagstiftningen motsvarar inte heller dagens situation.

I detta sammanhang avses med hatretorik alla sådana uttrycksformer som sprider, uppmuntrar till, främjar eller rättfärdigar etniskt hat, utlänningsfientlighet, antisemitism eller annat hat som grundar sig på intolerans. Hatretoriken är också förenad med andra påverkningsmetoder, såsom desinformation och falska nyheter. Arbetsgruppen behandlade också det att en stor grupp människor gör en person till måltavla, vanligen i sociala medier, och riktar hatretorik mot denne.

Ett kompetenscenter ska samla in och analyserna information om hatretorik

Arbetsgruppen föreslår att statsrådet ska besluta om att utarbeta ett åtgärdsprogram mot hatretorik. Dessutom behövs det ett kompetenscenter mot hatretorik som har till uppgift att samla in och analysera information om hatretorik, diskriminering, rasism, hatbrott och andra hatgärningar som stöd till politiker, utarbetare av rapporter och åtgärder.

Centret ska producera utredningar om aktuella och viktiga teman och följa den internationella utvecklingen. Det ska också samordna och följa upp myndigheternas och medborgarsamhällets åtgärder mot hatretorik. Information om hatretorik bör samlas in också regionalt, och myndigheterna bör utnyttja den i planeringen av lokala och regionala åtgärder.

En mer omfattande åtalsrätt ska förbättra rättssäkerheten för offren för hatretorik

I den nationella lagstiftningen har det inte definierats ett brott med brottsrubriceringen "hatretorik". Trots detta är hatretorik ett brott om det uppfyller ett brottsrekvisit. Det vanligaste av sådana brott är hets mot folkgrupp. Även om hatretorik inte uppfyller ett brottsrekvisit, kan den ändå vara förbjuden som trakasserier enligt diskrimineringslagen eller lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män.

Arbetsgruppen anser att det bör föreskrivas att de hatbrott som gäller yttrandefrihet ska höra under allmänt åtal åtminstone i sådana situationer där personen blir utsatt för hatretorik på grund av sina tjänsteuppgifter, arbetsuppgifter eller förtroendeuppdrag. Då ska det inte behövas straffyrkande av målsäganden för att driva dem vidare i straffprocessen.

Man bör också effektivare än för närvarande kunna ingripa i det att någon på grund av sitt yrke eller därför att hen tillhör en viss minoritet görs till måltavla. Arbetsgruppen föreslår att justitieministeriet och inrikesministeriet bedömer behovet och möjligheterna att utveckla lagstiftningen för att ingripa i det att personer görs till måltavla.

Skolor ska ha anvisningar för att ingripa i hatretorik

Skolor och andra myndigheter som arbetar med ungdomar bör ha anvisningar för hur man ingriper i hatretorik på webben. Utbildningsstyrelsen utarbetar som bäst en handbok för skolor om förebyggande av mobbning. I handboken ingår också förebyggande av mobbning på nätet. Handboken ska förankras i skolorna som en del av lärarnas kompletterande utbildning. Arbetsgruppen föreslår att förfaranden och anvisningarna görs tydligare för att ingripa i hatretorik och nätmobbning. Tydliga anvisningar och förutsägbar verksamhet ökar barns och ungas förtroende för att vuxna ingriper i hatretorik och nätmobbning.

Åtgärder mot hatretorik och nätmobbning effektiviseras

Ytterligare information:
Kari Mäkinen
, ärkebiskop emeritus, intervjuförfrågningar via inrikesministeriets kommunikationsenhet viestinta@intermin.fi
Tarja Mankkinen, utvecklingschef, inrikesministeriet, tfn 0295 488 370, fornamn.efternamn@intermin.fi
Yrsa Nyman, konsultativ tjänsteman, justitieministeriet, tfn 0295 150 293, fornamn.efternamn@om.fi
Heli Nederström, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 122, fornamn.efternamn@minedu.fi

Åtgärder mot hatretorik och nätmobbning effektiviseras (publikation, på finska)Link to an external website
arbetsgrupper hatpropaganda jämlikhet polisväsen publikationer rasism

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback