Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Lindström och Mykkänen: Handläggningen av uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete måste göras smidigare

arbets- och näringsministerietinrikesministeriet
Utgivningsdatum 21.9.2018 15.35
Typ:Pressmeddelande

Regeringen har låtit göra en utredning om flaskhalsar i handläggningen av uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete. Ministerarbetsgruppen för migration behandlade rapporten vid sitt möte den 21 september 2018. Utredarna rekommenderar att samarbetet mellan myndigheterna förbättras samt att e-tjänster och kundbetjäning utvecklas.

Arbets- och näringsministeriet lät göra förstudien i samarbete med inrikesministeriet. Bakgrunden till förstudien var dröjsmålen i handläggningen av arbetstillstånd vilka för närvarande betyder att handläggningstiderna förlängs. Målet var att lokalisera de flaskhalsar som förekommer i handläggningen av uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete och att lägga fram motiverade utvecklingsrekommendationer om hur flaskhalsarna kan elimineras.

– Det centrala problemet verkar vara bristen på myndigheternas gemensamma samordning och grepp om utvecklingen. Nu behövs det ett övergripande och långsiktigt arbete för att utveckla processerna, och det måste göras tillsammans. När man stirrar på detaljer, är det inte så lätt att förstå helheten, konstaterar arbetsminister Jari Lindström som svarar för integrationen.

– Finland bör locka till sig arbetskraftsinvandring också genom smidiga processer. Den nuvarande situationen är ohållbar, och för att situationen om ett halvt år ska ha förbättrats avsevärt behövs en gemensam ansträngning vid ministerierna, säger inrikesminister Kai Mykkänen. 

I ministerarbetsgruppen för migration utarbetades utgående från utredningen en konkret lista över åtgärder för att reda ut flaskhalsarna. Man kommer att rapportera till ministergruppen om hur arbetet framskrider.

Utvecklingsrekommendationer som presenteras i utredningen

I förstudien läggs det fram åtta rekommendationer för att påskynda processen med handläggning av uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete:

  1. Att förbättra ledningen, uppföljningen och utvecklingen av den tvärsektoriella processen
  2. Att minska mängden bristfälliga ansökningar och ansökningar som är ofullständigt ifyllda
  3. Att utveckla e-tjänsterna
  4. Att förbättra åtkomsten till information myndigheterna emellan
  5. Att förbättra köhanteringen och att göra ett första urval i fråga om sådana ansökningar som väntar på handläggning och som hänför sig till arbets- och näringsbyråns delbeslut som en del av processen för uppehållstillstånd för arbetssökande, detta genom att man effektivt utnyttjar de möjligheter datasystemet UMA erbjuder.
  6. Att förbättra sättet att genomföra intervjuer med de sökande
  7. Att göra kundbetjäningen och informationen om hur ärendet framskrider mer synlig
  8. Att utveckla annan lagstiftning som påverkar processen och utvecklandet av den

Bakgrund

Beslut om uppehållstillstånd för arbetstagare sker i två etapper

Arbets- och näringsbyrån utreder först om arbetstagaren har en tillräcklig försörjning, om arbetet är tillfälligt eller fortgående och om arbetskraft för jobbet i fråga inom en skälig tidsfrist finns till förfogande i Finland eller inom EU/EES-området. Därefter fattar Migrationsverket sitt beslut om ansökan om uppehållstillstånd.

Förstudien genomfördes av Owal Group Oy den 26 juni–31 augusti 2018. Utredarna intervjuade ledningen för ämbetsverk, handläggare av ansökningar, utvecklare, representanter för arbetsgivare och personer som under den senaste tiden sökt olika tillstånd.

Dessutom granskade de bl.a. lagstiftning som rör tillstånd, interna beskrivningar och anvisningar om tillstånd och om handläggningsprocesserna hos myndigheterna samt webbmaterial som riktar sig till kunder.

Förstudien gällde följande tillstånd:

  • Uppehållstillstånd för arbetstagare på operativ nivå (ca 8 000 tillstånd per år)
  • Annat uppehållstillstånd för specialsakkunniga, professionella idrottsutövare, professionella konstnärer och företagsledare (ca 1 500 tillstånd per år)
  • Tillstånd för säsongsarbete inom jordbruket och turismen (ca 600 tillstånd per år)
  • ICT-tillstånd för chefer, specialister och praktikanter som förflyttas företagsinternt från ett land till ett annat (några tillstånd per år)
  • Uppehållstillstånd för företagare och uppehållstillstånd för tillväxtföretagare för företagsverksamhet (ny tillståndskategori, endast några tillstånd har sökts)

Förstudie om flaskhalsar i handläggningen av uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete (på finska)

Ytterligare information:
Jami N. Arvola, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 050 4471 255
Titta Andersson-Bohren, inrikesministerns specialmedarbetare, tfn 050 5131 539
Olli Sorainen, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 048 022
Jorma Vuorio, överdirektör, inrikesministeriet, tfn 0295 488 600

Jari Lindström Kai Mykkänen
arbete arbetsliv invandring publikationer skapande aktivitet uppehållstillstånd varande ändrande av en persons status

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback