Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Hur ska man lotsa Finland i ett osäkert världsläge? Ministeriernas framtidsöversikt ger beslutsfattarna vägledning

Utrikesministerietarbets- och näringsministerietfinansministerietförsvarsministerietinrikesministerietjord- och skogsbruksministerietjustitieministerietkommunikationsministerietmiljöministerietsocial- och hälsovårdsministerietstatsrådets kommunikationsavdelningundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 12.9.2022 10.02 | Publicerad på svenska 12.9.2022 kl. 11.46
Typ:Pressmeddelande

Den utdragna covid-19-pandemin, Rysslands invasion av Ukraina och de tilltagande klimatförändringarna skapar osäkerhet om framtiden i Finland och världen över. I ett osäkert läge är det svårt att fatta beslut. Finland går till riksdagsval våren 2023, och det nya regeringsprogrammet ska fastställa riktlinjer för politiken under de närmaste åren.

För att hjälpa de kommande beslutsfattarna publicerar ministerierna en gemensam framtidsöversikt, som ger både en heltäckande bild av nuläget och insikter i hur problemen kan lösas. Översikten publiceras för första gången i form av en e-publikation som det är lätt att bläddra i utifrån olika teman eller med hjälp av en avancerad sökfunktion.

Under de kommande åren kommer vår omvärld att föra med sig många slags problem som vi måste kunna reagera på snabbt och med beaktande av konsekvenserna på lång sikt. Det internationella läget är politiskt och ekonomiskt instabilt och vår säkerhetspolitiska miljö genomgår en djupgående förändring. Rysslands invasion av Ukraina har ökat spänningarna mellan stormakterna och försvagat förutsättningarna för och effekterna av det regelbaserade internationella systemet och det multilaterala samarbetet. Samtidigt är det klart att de allt svårare globala problemen inte går att hantera utan ett starkt internationellt samarbete. Finlands viktigaste politiska och ekonomiska referensram är Europeiska unionen, och som medlem av unionen utövar vi effektivt inflytande även på våra yttre förbindelser.

Klimatförändringarna och förlusten av biologisk mångfald har identifierats som de globalt sett mest betydande hoten som försvagar de grundläggande livsvillkoren. Effekterna av klimatförändringarna syns redan i Finland exempelvis i form av extrema väderfenomen och utarmning av den biologiska mångfalden. Effekterna berör alla sektorer och aktörer i samhället. Dessutom ökar de risken för problem med livsmedels- och vattenförsörjningen och för pandemier. Efterfrågan på naturresurser ökar samtidigt som vi överkonsumerar dem, försöker frigöra oss från kritiska importberoenden och priserna stiger. Därför accentueras behovet av att effektivisera den cirkulära ekonomin och användningen av råvaror, ersätta produkter och energiformer med förnybara och ta fram lösningar för den gröna omställningen.


De ekonomiska utsikterna för den närmaste framtiden har blivit dystrare efter Rysslands invasion av Ukraina. På grund av invasionen blev västländerna tvungna att införa ekonomiska sanktioner mot Ryssland, som landet har svarat på genom att införa egna sanktioner. Till följd av kriget har energi-, råvaru- och livsmedelspriserna börjat stiga kraftigt. Inom den närmaste framtiden behövs det lösningar som tryggar de offentliga finansernas hållbarhet, förutsättningarna för ekonomisk tillväxt och välfärdssamhället.

På längre sikt baserar sig ekonomisk tillväxt och höjning av levnadsstandarden på att arbetsproduktiviteten ökar: jämfört med konkurrentländerna har produktivitetstillväxten i Finland varit svag under de senaste åren. Produktiviteten kan ökas bland annat genom satsningar på kunnande, högklassig forskning, utbildning och innovationsförmåga. Utbildningsnivån i Finland släpar emellertid efter jämfört med de viktigaste konkurrentländerna, och den relativa kompetensnivån har försämrats. Finlands FoU-utgifters andel av bruttonationalprodukten har hållits under tre procent även om målnivån är fyra procent.

Digitaliseringen erbjuder gott om möjligheter att öka produktiviteten och välfärden och främja den gröna omställningen. Tekniska genombrott och många sociala innovationer är beroende av att utvecklarna har tillgång till tillförlitliga öppna data som kan utnyttjas i bred omfattning. De möjligheter som digitaliseringen erbjuder kan utnyttjas på ett säkert och tillförlitligt sätt om lagstiftningen är uppdaterad och cybersäkerheten har tryggats.

Balansen i de offentliga finanserna har en stark koppling till vårt välfärdssamhälles framtid. En viktig fråga med tanke på detta är befolkningstillväxt, som både befolkningspolitiken och migrationspolitiken kan bidra till. Den relativa andelen personer i arbetsför ålder i Finland minskar i och med att befolkningen åldras och de unga åldersklasserna minskar. Bristen på kompetent arbetskraft utgör ett betydande hinder för tillväxt. I Finland behövs det allt mer arbetskraft från utlandet. Finland och Europa konkurrerar om de bästa experterna med resten av världen. Det finns en risk att ojämlikheten i fråga om inkomster, hälsa och utbildning ökar. Även den regionala differentieringen har ökat.

Ministeriernas prioriteringar i framtidsöversikten:

Social- och hälsovårdsministeriet

  • Den ökande ojämlikheten ska stoppas genom stöd till människornas välbefinnande och regionernas livskraft.
  • Verkningsfulla och jämlika social- och hälsovårdstjänster ska tryggas samtidigt som tillgången till social- och hälsovårdspersonal säkerställs.
  • Sysselsättningen och delaktigheten ska ökas genom en reform av systemet för social trygghet.
  • Konsekvenser för välbefinnandet och ekonomin, ekologisk hållbarhet och jämställdhet ska beaktas i allt beslutsfattande.

Undervisnings- och kulturministeriet

  • Det ska göras insatser för att stärka och förnya utbildningen, forskningen och kulturen i syfte att trygga en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar tillväxt.
  • Utbildningsnivån höjs, satsningar görs på grundläggande färdigheter och kontinuiteten i utbildningen stärks. Hälften av ungdomarna ska vara högutbildade i början av 2030-talet. Examensutbildning för vuxna riktas till en höjning av utbildningsnivån. FoU-finansieringen höjs till fyra procent av bruttonationalprodukten.
  • Jämlika bildningstjänster tryggas. Strukturerna för anordnandet av bildningstjänster förnyas och den finansiering som beaktar skillnaderna i servicebehov utvidgas. Lagstiftningen om småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet revideras.

Miljöministeriet

  • Finland är klimatneutralt och har hejdat förlusten av biologisk mångfald och nedsmutsningen: Tidsperspektivet för beslut är begränsat.
  • Den gröna omställningen utgör grunden för tillväxt: En lösning på klimat- och naturkrisen kräver betydande investeringar i grön omställning och cirkulär ekonomi och en förändring i användningen av naturresurser. 
  • Livsmiljön och nya lösningar bidrar till en smidig vardag i alla livssituationer: Det finns tillräckligt med bostäder för olika befolkningsgrupper och de motsvarar invånarnas behov.
  • Det samhälleliga beslutsfattandet styr oss mot en grön omställning: Omställningen förutsätter att det samhälleliga beslutsfattandet är konsekvent. 
  • Jord- och skogsbruksministeriet    
  • Att trygga självförsörjningen och en livskraftig landsbygd är en viktig del av den övergripande säkerheten.
  • Hållbar tillväxt och välfärd uppnås genom att främja naturens bärkraft.
  • Geografisk information av hög kvalitet möjliggör digitalisering och ny affärsverksamhet.

Arbets- och näringsministeriet

  • Mångsidiga satsningar på forskning, utveckling och innovation: -    Den offentliga sektorns och företagens satsningar på forskning och utveckling ska höjas till fyra procent av bruttonationalprodukten före 2030.
  • En sysselsättningsgrad på 80 procent som mål – kunnande i fokus.
  • Försörjningsberedskapen och självförsörjningen i fråga om energi ska tryggas när världsekonomins värdekedjor är under stor förändring.

Kommunikationsministeriet

  • Finland ska förbättra sin internationella tillgänglighet och sin logistiska ställning.
  • Utvecklingen av ett utsläppsfritt trafiksystem som möjliggör investeringar förutsätter att finansieringen och beskattningen av trafiken reformeras. Den parlamentariskt överenskomna kunskapsbaserade trafiksystemplaneringen (Trafik 12) ska stärkas ytterligare.
  • Det ska skapas en fungerande marknad för trafiktjänster, och basservicen inom trafiken ska tryggas.
  • Investeringarna i digitalisering, dataekonomi och cybersäkerhet ska utökas och utvecklingen av sektorsövergripande lednings- och verksamhetsmodeller fortsätta.

Finansministeriet

  • Stärkandet av de offentliga finanserna kräver bättre förutsättningar för ekonomisk tillväxt, val mellan utgiftsposter och tryggande av skatteutfallet.
  • En framgångsrik grön omställning kräver effektiv ekonomisk styrning. 
  • Ett fungerande och tryggt samhälle behöver en effektiv offentlig förvaltning som har förmåga att förnya sig och som genom öppenhet bidrar till förståelse för svåra beslut.
  • En människoorienterad digitalisering som skapas med hjälp av automatisering kräver betydande förändringar i samhällets verksamhetsmodeller och bättre utnyttjande av information.

Justitieministeriet

  • Rättsstaten i vardagen tryggas.
  • Förtroendet upprätthålls och samhällets förmåga att anpassa sig till förändringar stärks.
  • En fungerande straffprocesskedja och myndigheternas förmåga att hantera allt mångsidigare brottslighet säkerställs.
  • Marginalisering, brottslighet och överskuldsättning förebyggs.
  • En tydlig och uppdaterad grundläggande lagstiftning säkerställs.

Inrikesministeriet

  • Myndigheterna förutsätts stärka funktionsförmågan och resiliensen.
  • Finland ska bereda sig på övergripande påverkan.
  • Finland behöver en övergripande migrationspolitik.
  • Förtroendekapitalet ska stärkas.

Utrikesministeriet

  • Återgången till maktpolitik, Rysslands invasion av Ukraina och de ökade geopolitiska spänningarna innebär en utmaning för utrikespolitiken. Finland fastställer sin profil som medlem i Nato och stärker sin säkerhet genom internationella partnerskap.
  • Auktoritära aktörer som utmanar den västliga världsordningen är en central osäkerhetsfaktor. Relationerna till Kina och Ryssland sköts i en allt svårare situation.
  • Klimatförändringarna skapar konflikter och migrationstryck, men påskyndar samtidigt den gröna omställningen. Det gäller att ingripa i de bakomliggande orsakerna till konflikterna, utnyttja de möjligheter som den gröna omställningen erbjuder och stärka det finländska kunnandet när det gäller att främja hållbar utveckling.
  • Klyftan mellan västvärlden och det globala syd växer och skapar spänningar och tryck inom utvecklingspolitiken. Vid sidan av mångsidigare relationer gäller det att satsa på lösningar genom vilka privat kapital kan kanaliseras till investeringar i utvecklingsländernas hållbara utveckling. 
  • Den globala ekonomin innebär betydande stressfaktorer och risker med tanke på den öppna världshandeln. Det gäller att trygga Finlands handelsekonomiska intressen och satsa på exportfrämjande och stärkande av internationella normer.

Försvarsministeriet

  • Säkerhetsläget i Europa är allvarligt och riskfyllt: Rysslands invasion av Ukraina har en långvarig inverkan på säkerheten i Europa och Finland. 
  • En stark nationell försvarsförmåga utgör grunden för Finlands säkerhet i alla säkerhetspolitiska lösningar. Försvaret ska också i fortsättningen grunda sig på värnplikten, en utbildad reserv, försvar av hela landet, en hög försvarsvilja och materiell beredskap.
  • Försvarets verksamhetsbetingelser ska tryggas: försvaret utvecklas långsiktigt och som en helhet med parlamentariskt stöd. Förändringen i den militära omvärlden förutsätter att försvarsförmågan stärks och att nivån på försvarsanslagen höjs omedelbart och permanent.  
  • Finlands försvar integreras i Natos kollektiva försvar. En stark försvarsförmåga och Natomedlemskap utgör en trovärdig säkerhetslösning för Finland långt in i framtiden. 
  • Finlands försvar stärks genom internationellt försvarssamarbete. Finland fortsätter sitt intensiva bilaterala och multilaterala försvarssamarbete också som medlem i Nato. Natomedlemskapet ger en möjlighet att ytterligare fördjupa många befintliga samarbetsarrangemang.
  • Finlands säkerhet byggs upp tillsammans, vilket kräver övergripande nationella lösningar och utveckling av lagstiftningen, också vad gäller cyber-, rymd- och informationsmiljön.

Statsrådets kansli

  • Under kommande regeringsperioder är det allt viktigare att prioritera och använda begränsade resurser klokt: här behövs till exempel framsyn och långsiktig utvärdering av de verksamhetspolitiska beslutens hållbarhet.
  • Det lönar sig för regeringen att genast i början av sin regeringsperiod fästa särskild vikt vid förutsättningarna för ledning och genomförande av viktiga strategiska helheter.

Ytterligare information: Seppo Määttä, avdelningschef, statsrådets kansli, tfn 0295 160 598, Jouni Varanka, enhetschef, statsrådets kansli, tfn 0295 160 177,  och Ulla Rosenström, ledande sakkunnig, statsrådets kansli, tfn 0295 160 188
Ytterligare information om de olika ministeriernas prioriteringar:
Finansministeriet: Lauri Kajanoja, finanspolitisk samordnare, tfn 0295 530 554, Lauri.Kajanoja(a)gov.fi
Justitieministeriet: Vava Lunabba, enhetschef, tfn 0295 150 120, Vava.Lunabba(a)gov.fi
Arbets- och näringsministeriet: Jussi Toppila, styrningsråd, tfn 0295 048 070, Jussi.Toppila(a)gov.fi
Jord- och skogsbruksministeriet: Elina Nikkola, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 162 333, Elina.Nikkola(a)gov.fi
Miljöministeriet: Juho Korpi, utvecklingsdirektör, tfn 0295 250 136, Juho.Korpi(a)gov.fi
Undervisnings- och kulturministeriet: Aleksi Kalenius, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 330 291, Aleksi.Kalenius(a)gov.fi
Statsrådets kansli: Hanna Kivistö, ledande sakkunnig, tfn 0295 160 309, Hanna.Kivisto(a)gov.fi
Försvarsministeriet: Karoliina Honkanen, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 140 354, Karoliina.Honkanen(at)gov.fi
Social- och hälsovårdsministeriet: Pasi Pohjola, strategidirektör, tfn 0295 163 585, Pasi.Pohjola(a)gov.fi
Utrikesministeriet: Sini Paukkunen-Mykkänen, ambassadråd, tfn 0295 351 759, Sini.Paukkunen-Mykkanen(a)formin.fi
Inrikesministeriet: Harri Martikainen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 488 512, Harri.Martikainen(a)govsec.fi
Kommunikationsministeriet: Johanna Särkijärvi, strategidirektör, tfn 0295 342 024, Johanna.Sarkijarvi(a)gov.fi
 

Ministeriernas framtidsöversikt 2022 | på finskaLink to an external website
beslutsfattande framtid politik regeringsprogram

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback