Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Översikt över migrationen till EU-området och Finland 1/2023

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 4.8.2023 12.08
Typ:Nyhet

Sammandrag: Rysslands anfallskrig mot Ukraina fortsätter. Till följd av kriget finns det för närvarande cirka fyra miljoner ukrainare som beviljats tillfälligt skydd i Europeiska unionens medlemsstater. Även den övriga migrationen till EU-området ökar. Både antalet asylansökningar som lämnas in inom EU-området och den irreguljära migrationen till EU-området ökar. För närvarande är trycket störst på rutten över centrala Medelhavet från Tunisien och Libyen till Italien. Läget i Medelhavsområdet har hittills haft begränsad inverkan på Finland. Antalet asylansökningar som lämnas in i Finland minskar jämfört med 2022. Till Finland flyttar man framför allt på grund av arbete eller studier.

Migrationen till EU-området ökar 

Rysslands anfallskrig i Ukraina, som inleddes i februari 2022, orsakade en omfattande flyktingvåg i Europa som fortfarande pågår. För närvarande har cirka fyra miljoner ukrainare som ansökt om tillfälligt skydd registrerat sig i EU-området. 

Siffran: Asylansökningar som lämnats in i EU-länderna 2014-2023

Samtidigt har också den övriga migrationen till EU-området börjat öka. År 2022 lämnades nästan en miljon asylansökningar in i Europeiska unionen, vilket är det största antalet sedan 2016. I år har ökningen fortsatt. Fram till slutet av maj hade 32 procent fler asylansökningar lämnats in än under motsvarande period i fjol. Största delen av de asylsökande kom från Syrien, Afghanistan, Turkiet och Venezuela. Flest ansökningar lämnades in i Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Antalet ansökningar har ökat särskilt i Tyskland. 

Den växande migrationen i kombination med det ökade antalet flyktingar till följd av kriget i Ukraina har lett till att mottagningssystemen i flera EU-länder är mycket belastade för närvarande.
Det finns flera bakomliggande orsaker till att migrationen ökar, bland annat förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön i Europas närområden, att trafiken har ökat kraftigt efter att restriktionerna i samband med covid-19-pandemin upphört samt att smugglingsorganisationerna är aktiva på flera rutter. Grundorsakerna till att man lämnar sitt hemland – krig, svaga regimer, extrem fattigdom, miljö- och klimatförändringar samt befolkningstillväxt – är desamma. 

Rörelsen ökar särskilt i centrala Medelhavet 

Även den irreguljära migrationen till EU-området har fortsatt att öka i år. Enligt Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex har antalet personer som anlänt ökat med 10 procent i januari–juni 2023 jämfört med motsvarande period i fjol. Sammanlagt har cirka 132 000 inresor observerats.

För närvarande sker illegala inresor särskilt på rutten över centrala Medelhavet från Tunisien och Libyen till Italien. Cirka hälften av inresorna till EU-området upptäcks på denna rutt. Samtidigt som antalet per-soner som ger sig av ökar, har också antalet förödande olyckor på rutten ökat. Enligt UNHCR har totalt nästan 2 000 personer som försökt komma till EU dött eller försvunnit i Medelhavet i år.

När det gäller Tunisien har de grundläggande orsakerna till att människor lämnar landet att göra med politisk instabilitet, försämrad ekonomisk situation och hårdare attityder gentemot invandrare från andra länder. För närvarande är det framför allt medborgare från Elfenbenskusten, Egypten och Guinea som lämnar Tunisien. I mitten av juli enades EU och Tunisien om ett strategiskt och omfattande partnerskap som bland annat syftar till att förhindra irreguljär migration från Tunisien till EU. Avsikten är att öka samarbetet bland annat vid sök- och räddningsinsatser och i kampen mot människosmugglare. 

I Libyen beror den ökade migrationen bland annat på att de organiserade nätverken för människosmuggling aktiverats på nytt. Nätverken fungerar mycket effektivt och de libyska myndigheterna har begränsad förmåga att påverka deras verksamhet. Antalet människor som ger sig av har ökat i synnerhet i de östra delarna av Libyen som inte kontrolleras av förvaltningen i Tripoli, som stöds av det internationella samfundet. Det är mycket sannolikt att antalet personer som ger sig av kommer att öka ytterligare under sommaren. 

Läget i Sudan har hittills inte märkts i antalet människor som söker sig till EU. Antalet internflyktingar ökar dock, liksom migrationen till grannländerna, särskilt till Egypten och Tchad. 
På de andra huvudsakliga rutterna för inresor, till exempel på rutterna över östra och västra Medelhavet och västra Balkan, har antalet minskat. 

Situationen vid Belarus gränser mot Polen, Litauen och Lettland har hållits relativt stabil sedan 2021, då Belarus aktivt försökte styra migrationsströmmar till EU-området. I år har dock invandringstrycket ökat igen, särskilt vid gränsen mot Polen. Även sekundär förflyttning från Belarus via Lettland, Litauen och Polen till Tyskland har ökat. Instrumentaliseringen av migration vid gränsen är ett bestående hot. Vid EU:s gränser mot Ryssland (inkl. Finland) har situationen hittills varit lugn.

Till Finland flyttar man på grund av arbete, studier eller familj 

Största delen av migrationen till Finland sker på grund av arbete, studier och familj. Antalet uppehållstillstånd som beviljats personer som lagligen anlänt till landet var oförändrat under hela 2010-talet, då beslut fattades om cirka 30 000 personer årligen. Efter en nedgång orsakad av covid-19-pandemin har antalet positiva beslut börjat öka i snabb takt. Den vanligaste orsaken till ett positivt beslut om uppehållstillstånd är arbete. År 2022 fattades sammanlagt 51 300 positiva beslut om uppehållstillstånd.  Det totala antalet ansökningar om uppehållstillstånd har hållit sig på en hög nivå också i år. 

Siffran: Asylansökningar som lämnats in i Finlad 2014-2023

Den ökade irreguljära migrationen till EU-området har hittills haft begränsad inverkan på Finland. Situat-ionen är densamma i de övriga nordiska länderna.

Siffran: Medborgarskap bland asylsökande i Finland 2023.

År 2022 sökte sammanlagt cirka 5 800 personer asyl i Finland. De sökandes profil avvek tydligt från tidigare år. Den största gruppen sökande var ukrainare som sammanlagt lämnade in cirka 1 800 ansökningar. De flesta av dessa ukrainare sökte asyl innan direktivet om tillfälligt skydd aktiverades, och senare lämnade de in en ansökan om tillfälligt skydd. Ett annat särdrag var det ökade antalet asylansökningar från ryska medborgare särskilt efter den allmänna mobiliseringen, som utlystes i september. Under året lämnade ryssar in sammanlagt cirka 1 200 asylansökningar, medan antalet under tidigare år har varit cirka 400–500. Av alla ansökningar var totalt cirka 900 nya ansökningar. 

I år har antalet ansökningar jämnats ut och i synnerhet antalet asylansökningar som lämnats in av ryska medborgare har minskat. Under januari–juni lämnades in sammanlagt 2 070 ansökningar, av vilka 449 var nya ansökningar. De största grupperna som söker asyl är för närvarande personer från Irak, Somalia och Ryssland. Antalet asylsökande påverkas bland annat av det migrationstryck som riktas mot EU-området, läget i de centrala ursprungs- och transitländerna, kontrollen av EU-områdets yttre gränser, den tillfälliga kontrollen vid de inre gränserna i vissa EU-medlemsländer, utvecklingen av läget i Ryssland och de ryska gränsmyndigheternas verksamhet samt de nationella migrations- och asylpolitiska riktlinjerna i de övriga nordiska länderna och de största mottagarländerna (Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien).

Långsam inledning på ukrainarnas övergång till kommunerna

Den 4 mars 2022 införde Europeiska unionen för första gången ett system för tillfälligt skydd. Det gör det möjligt för personer som flyr från Ukraina att få tillfälligt skydd utan asylförfarande. I Finland har sammanlagt cirka 60 000 ukrainare lämnat in en ansökan om tillfälligt skydd (läget den 25 juli). I år har cirka 13 500 ansökningar lämnats in. Antalet ansökningar minskade i början av året, men började öka något igen i maj. Ökningen förklaras i första hand av ansökningar från ukrainare som kommit till Finland som säsongsarbetare.

För närvarande är cirka 41 000 ukrainare inskrivna i mottagningssystemet. Cirka 17 000 ukrainare har lämnat systemet, av vilka cirka 4 400 på grund av flyttning till kommunen. Resten har sannolikt lämnat landet. De flesta av dem har antingen återvänt till Ukraina eller rest till något annat EU-land.

Ukrainare fortsätter ansöka om hemkommun i måttlig takt. Hittills har cirka 9 000 personer som beviljats tillfälligt skydd fått en hemkommun. Som det konstaterats ovan har 4 400 ukrainare övergått till kommunerna. Cirka 35 500 personer som söker tillfälligt skydd har rätt att ansöka om hemkommun och övergå till en kommun under 2023.

Det tillfälliga skyddet enligt EU-direktivet gäller för närvarande fram till den 4 mars 2024 och upphör senast i mars 2025. På EU-nivå söker man som bäst en enhetlig lösning för förlängning av tillstånden för tillfälligt skydd för att undvika onödig rörlighet mellan länderna och för att inte belasta asylsystemet.

Enligt Migrationsverkets framsynsnätverk beräknas ukrainare i år lämna in 20 000–30 000 ansökningar om tillfälligt skydd i Finland. Uppskattningen uppdateras igen i augusti. Antalet sökande påverkas bland annat av krigets varaktighet och omfattning, utvecklingen av det humanitära läget i Ukraina, belastningen på mottagningskapaciteten i andra medlemsländer och den eventuella rörelse mellan EU-länderna som detta orsakar bland ukrainare.
 

EU Migrationsverket flyttningsrörelse invandring

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback