Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Katsaus EU-alueelle ja Suomeen suuntautuvaan muuttoliikkeeseen 1/2023

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 4.8.2023 12.08
Tyyppi:Uutinen

Tiivistelmä: Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa jatkuu. Sodan seurauksena Euroopan unionin jäsenvaltioissa on tällä hetkellä noin neljä miljoonaa ukrainalaista tilapäisen suojelun saajaa. Myös muu EU-alueelle suuntautuva muuttoliike on kasvussa. Sekä EU-alueella jätettyjen turvapaikkahakemusten määrä että EU-alueelle suuntautuva sääntöjenvastainen muuttoliike on kasvussa. Tällä hetkellä paine on suurinta Keskisen Välimeren reitillä Tunisiasta ja Libyasta Italiaan. Välimeren tilanteen vaikutukset Suomeen ovat toistaiseksi olleet rajallisia. Suomessa jätettyjen turvapaikkahakemusten määrä on laskussa vuoteen 2022 verrattuna. Suomeen muutetaan pääosin työn tai opiskelun vuoksi.

EU-alueelle kohdistuva muuttoliike kasvussa 

Helmikuussa 2022 alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa aiheutti Euroopassa mittavan pakolaisaallon, joka jatkuu edelleen. Tällä hetkellä EU-alueella on rekisteröityneenä noin neljä miljoonaa ukrainalaista tilapäisen suojelun hakijaa. 

Kuvaaja EU-maissa jätetyistä turvapaikkahakemuksista ajalla 2014-2023

Samaan aikaan myös muu EU-alueelle kohdistuva muuttoliike on kääntynyt kasvuun. Vuonna 2022 Euroopan unionissa jätettiin lähes miljoona turvapaikkahakemusta, mikä on suurin määrä vuoden 2016 jälkeen. Kuluvana vuonna kasvu on jatkunut, ja toukokuun loppuun mennessä turvapaikkahakemuksia oli jätetty 32 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Hakijoista suurin osa oli lähtöisin Syyriasta, Afganistanista, Turkista ja Venezuelasta. Hakemuksia jätettiin eniten Saksassa, Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa. Hakemusten määrä on kasvanut erityisesti Saksassa. 

Lisääntynyt muuttoliike yhdistettynä Ukrainan sodan aiheuttamaan pakolaisten määrän kasvuun on johtanut siihen, että useiden EU-maiden vastaanottojärjestelmät ovat tällä hetkellä erittäin kuormittuneita.

Muuttoliikkeen kasvun taustalla on useita syitä, muun muassa turvallisuuspoliittisen ympäristön muutokset Euroopan lähialueilla, liikenteen voimakas kasvu koronapandemian vuoksi asetettujen rajoitusten päätyttyä sekä salakuljetusorganisaatioiden aktiivinen toiminta useilla reiteillä. Lähtemisen juurisyyt -  sodat, heikot hallinnot, äärimmäinen köyhyys, ympäristön- ja ilmastonmuutos sekä väestönkasvu - ovat ennallaan. 

Liikehdintä kasvussa erityisesti keskisellä Välimerellä 

Myös EU-alueelle kohdistuva sääntöjenvastainen muuttoliike on kuluvana vuonna jatkanut kasvuaan. Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontexin mukaan tulijoiden määrä on vuoden 2023 tammi-kesäkuussa lisääntynyt 10 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Yhteensä maahantuloja on havaittu noin 132 000.

Tällä hetkellä sääntöjenvastainen muuttoliike keskittyy erityisesti keskisen Välimeren reitille Tunisiasta ja Libyasta Italiaan. Reitillä havaitaan noin puolet EU-alueelle suuntautuvista maahantuloista. Samalla kun lähtijöiden määrä kasvaa, myös tuhoisien onnettomuuksien määrä reitillä on lisääntynyt. UNHCR:n mukaan Välimerellä on tänä vuonna kuollut tai kadonnut kaikkiaan lähes 2 000 EU-alueelle pyrkivää siirtolaista.

Tunisiassa lähtemisen juurisyyt liittyvät poliittiseen epävakauteen, heikentyneeseen taloudelliseen tilanteeseen sekä  kiristyneisiin asenteisiin maassa olevia muualta tulleita siirtolaisia kohtaan. Tunisiasta lähtee liikkeelle tällä hetkellä erityisesti Norsunluurannikon, Egyptin ja Guinean kansalaisia. Heinäkuun puolivälissä EU ja Tunisia sopivat strategisesta ja kattavasta kumppanuudesta, jonka yhtenä tavoitteena on ehkäistä Tunisiasta EU-alueelle suuntautuvaa sääntöjenvastaista muuttoliikettä. Yhteistyötä on tarkoitus lisätä muun muassa etsintä- ja pelastusoperaatioissa sekä ihmissalakuljettajien vastaisessa toiminnassa. 

Libyassa siirtolaisuuden kasvun taustalla on muun muassa järjestäytyneiden ihmissalakuljetusverkostojen uudelleenaktivoituminen. Verkostot toimivat erittäin tehokkaasti, ja Libyan viranomaisten kyky vaikuttaa niiden toimintaan on rajallinen. Siirtolaisuus on lisääntynyt erityisesti Libyan itäosista, joka ei ole kansainvälisen yhteisön tukeman Tripolin hallinnon hallinnassa. Onkin hyvin todennäköistä, että kesän edetessä lähtijöiden määrät kasvavat entisestään. 

Sudanin tilanne ei ole toistaiseksi näkynyt liikehdintänä EU:n suuntaan. Maan sisäisten pakolaisten määrä on kuitenkin kasvussa, samoin kuin liike naapurimaihin, erityisesti Egyptiin ja Tšadiin. 
Muilla maahantulon pääreiteillä, kuten itäisen ja läntisen Välimeren sekä Länsi-Balkanin reiteillä, määrät ovat olleet laskussa. 

Tilanne Valko-Venäjän Puolan, Liettuan ja Latvian vastaisilla rajoilla on säilynyt kohtuullisen vakaana vuoden 2021 jälkeen, jolloin Valko-Venäjä pyrki aktiivisesti ohjaamaan siirtolaisvirtoja EU-alueelle. Kuluvana vuonna maahantulon paine erityisesti Puolan vastaisella rajalla on kuitenkin jälleen lisääntynyt. Myös Valko-Venäjältä Latvian, Liettuan ja Puolan kautta Saksaan suuntautuvat sekundaariliikkeet ovat olleet kasvussa. Maahanmuuton välineellistäminen rajalla onkin pysyvä uhka. EU:n Venäjän vastaisilla rajoilla (ml. Suomi) tilanne on toistaiseksi säilynyt rauhallisena.

Suomeen muutetaan työn, opiskelun tai perheen vuoksi 

Suurin osa Suomeen kohdistuvasta muuttoliikkeestä tapahtuu työ-, opiskelu- ja perhesyistä. Laillisesti maahan tulleille henkilöille myönnettyjen oleskelulupien määrät säilyivät tasaisina koko 2010-luvun, jolloin päätöksiä tehtiin vuosittain noin 30 000 henkilölle. Koronapandemian aiheuttaman laskun jälkeen myönteiset päätökset ovat kääntyneet nopeaan kasvuun. Yleisin syy myönteiselle oleskelulupapäätökselle on työnteko. Myönteisiä oleskelulupapäätöksiä tehtiin vuonna 2022 yhteensä  51 300. Oleskelulupahakemusten kokonaismäärä on pysynyt korkealla tasolla myös kuluvana vuonna. 

Kuvaaja Suomessa jätetyistä turvapaikkahakemuksista ajalla 2014-2023

EU-alueelle kohdistuvan sääntöjenvastaisen muuttoliikkeen kasvun vaikutukset Suomeen ovat toistaiseksi olleet rajallisia. Tilanne on sama muissa Pohjoismaissa.

Kuvaaja: turvapaikanhaijoiden kansalaisuudet Suomessa 2023

Vuonna 2022 Suomesta haki turvapaikkaa yhteensä noin 5 800 henkilöä. Hakijoiden profiili poikkesi selvästi edellisistä vuosista. Suurin hakijaryhmä olivat ukrainalaiset, jotka jättivät yhteensä noin 1 800 hakemusta. Suurin osa näistä ukrainalaisista haki turvapaikkaa ennen tilapäisen suojelun direktiivin aktivoimista, ja myöhemmin jätettiin hakemus tilapäisestä suojelusta. Toisena erityispiirteenä oli Venäjän kansalaisten turvapaikkahakemusten kasvu erityisesti syyskuussa julistetun yleisen liikekannellepanon jälkeen. Venäläiset jättivät vuoden aikana yhteensä noin 1 200 turvapaikkahakemusta, kun aiempina vuosina hakemusten määrä on ollut noin 400 – 500. Uusintahakemuksia kaikista hakemuksista oli yhteensä noin 900. 

Kuluvana vuonna hakemusten määrä on tasoittunut, ja erityisesti Venäjän kansalaisten jättämien turvapaikkahakemusten määrä vähentynyt. Yhteensä hakemuksia jätettiin tammi-kesäkuussa 2 070, joista uusintahakemuksia oli 449. Suurimmat turvapaikkaa hakevat ryhmät ovat tällä hetkellä Irak, Somalia ja Venäjä. Turvapaikanhakijoiden määrään vaikuttavat muun muassa EU-alueelle kohdistuva muuttoliikepaine, keskeisten lähtö- ja kauttakulkumaiden tilanne, EU-alueen ulkorajavalvonta, eräiden EU-jäsenmaiden väliaikainen sisärajavalvonta, Venäjän tilanteen kehitys ja Venäjän rajaviranomaisten toiminta sekä muiden Pohjoismaiden ja suurimpien vastaanottajamaiden (Saksa, Ranska, Espanja ja Italia) kansalliset maahanmuutto- ja turvapaikkapoliittiset linjaukset.

Ukrainalaisten siirtyminen kuntiin on käynnistynyt maltillisesti

Euroopan unioni otti 4. maaliskuuta 2022 käyttöön ensimmäistä kertaa tilapäisen suojelun järjestelmän. Sen ansiosta Ukrainasta pakenevat henkilöt voivat saada tilapäistä suojelua ilman turvapaikkamenettelyä. Suomessa yhteensä noin 60 000 ukrainalaista on jättänyt tilapäisen suojelun hakemuksen (tilanne 25.7.). Kuluvana vuonna hakemuksista on jätetty noin 13 500. Hakemusten määrä oli alkuvuonna laskussa, mutta kääntyi toukokuussa jälleen pieneen kasvuun. Kasvua selittävät ensisijaisesti Suomeen kausityöntekijöiksi tulleiden ukrainalaisten hakemukset.

Vastaanottojärjestelmässä on tällä hetkellä noin 41 000 ukrainalaista. Järjestelmästä on poistunut noin 17 000 ukrainalaista, joista noin 4 400  kuntaan muuton vuoksi. Loput ovat todennäköisesti poistuneet maas-ta, suurin osa joko takaisin Ukrainaan tai muualle EU-alueelle.

Ukrainalaisten kotikunnan hakeminen jatkuu maltillisesti. Toistaiseksi kotikunnan on saanut noin 9 000 tilapäistä suojelua saavaa henkilöä. Kuntiin ukrainalaisia on siirtynyt edellä mainitut 4 400. Tilapäisen suojelun hakijoista noin 35 500:lla on oikeus hakea kotikuntaa ja siirtyä kuntiin vuoden 2023 aikana.

EU:n direktiivin perusteella annettava tilapäinen suojelu on tällä hetkellä voimassa 4.3.2024 saakka ja päättyy viimeistään maaliskuussa 2025. EU-tasolla etsitään parhaillaan yhtenäistä ratkaisua tilapäisen suojelun lupien jatkoon, jotta vältetään turhaa liikkumista maiden välillä, eikä kuormiteta turvapaikkajärjestelmää.

Maahanmuuttoviraston ennakointiverkoston arvion mukaan kuluvana vuonna ukrainalaisten arvioidaan jättävän Suomessa 20 000-30 000 tilapäisen suojelun hakemusta. Arvio päivitetään jälleen elokuussa. Hakijoiden määrään vaikuttavat muun muassa sodan kesto ja laajuus, Ukrainan humanitaarisen tilanteen kehittyminen, vastaanottokapasiteetin kuormittuminen muissa jäsenmaissa ja siitä mahdollisesti johtuva ukrainalaisten liike EU-maiden välillä.
 

EU Maahanmuuttovirasto maahanmuutto muuttoliike

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback