Gränsstrategin som kom till på initiativ av Finland antogs i rådet den 5 december
EU:s ministerråd för rättsliga och inrikes frågor, 4-5.12 i Bryssel
EU:s ministerråd för rättsliga och inrikes frågor antog i dag tisdagen den 5 december under ledning av inrikesminister Kari Rajamäki strategiska slutsatser om en integrerad gränsförvaltning d.v.s. den s.k. gränsstrategin som har utformats på initiativ av Finland.
När Schengenområdet eventuellt utvidgas 2008, omfattar området för fri rörlighet 23 stater inklusive Norge och Island. Nivån på gränskontrollen i en enskild medlemsstat påverkar hela Schengenområdet och därför är det nödvändigt att EU:s integrerade gränsförvaltning utvecklas kontinuerligt.
I slutsatserna ges en tidsenlig definition av begreppet "integrerad gränsförvaltning". Enligt begreppet utgör gränsövervakningen enligt EU:s förordning om gränspassage kärnan i gränsförvaltningen. Dit hör dessutom insatserna i tredjeländer och i EU:s grannstater samt övervakningsinsatserna inom medlemsstaternas område. I slutsatserna fastställs de mest akuta utvecklingsobjekten för EU:s gränsförvaltningsbyrå FRONTEX. Hit hör att få en effektiv start på gemensamma aktioner och regionala samarbetsarrangemang samt att utveckla det gemensamma riskanalyssystemet framföra allt på operativ nivå. Den speciella situationen i Medelhavsområdet uppmärksammas och det förutsätts att det genomförs gemensamma operativa åtgärder i områdetmed det snaraste.
Medlemsstaterna förbinder sig i slutsatserna att effektivisera samarbetet mellan polis- tull och gränsbevakningsmyndigheterna enligt den finska modellen. I slutsatserna betonas informationsutbyte och en smidig gränstrafik. Dessutom uppmanas medlemsländerna att vara aktiva när det gäller att utveckla gemensamma aktioner bl.a. genom att behandla EU-lagstiftningsinitiativet i frågan effektivt, anvisa resurser för gemensamma aktioner samt fortsätta det samordnade konsulära samarbetet.
Rådet konstaterar i slutsatserna att det är nödvändigt att upprätthålla och utveckla Schengens utvärderingssystem. Experterna i alla medlemsstater utvärderar enligt systemet gränsförvaltningssystemet i den medlemsstat som vid respektive tidpunkt står i tur och vid behov också kritiskt. I slutsatserna förutsätts att kommissionen utarbetar ett förslag om hur utvärderingarna utvecklas och på vilket sätt de skall omfatta en möjlighet till överraskande inspektioner som inte meddelas på förhand.
Finland har en lång praktisk erfarenhet av gränsövervakning. Utgående från detta har Finland märkbart utvecklat EU:s gemensamma riskanalyssystem. Målet för gränsförvaltningens riskanalyssystem är att skapa en verklighetstrogen bild av gränssituationen och att inrikta moderna smidiga kontroller rätt på basis av uppdaterad kriminalunderrättelseinformation. Dessa krav är väsentliga både i enskilda stater och med tanke på hela Schengenområdet. I slutsatserna förutsätts att riskanalysen på operativ och taktisk nivå effektiviseras. På rådsmötet distribuerades en lättbegriplig riskanalysmodell som just hade blivit färdig vid Gräns- och sjöbevakningsskolan i Finland.
Närmare information: kommodor Jukka Savolainen, 020 410, 6654, specialsakkunnig Markku Hassinen, +32 2 2878 527, +32 478 887 463