Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Ebolaepidemin visar att hälsosäkerheten måste stärkas gemensamt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 13.1.2015 14.14
Typ:Nyhet

Ebolaepidemin i Västafrika har visat att fungerande hälso- och sjukvårdssystem är viktiga för vår säkerhet och samhällets funktion. Ytterligare spridning av epidemin i området skulle innebära ännu mera mänskligt lidande, men skulle också ha stor inverkan på möjligheterna att stoppa spridningen.

Inom det globala hälsoskyddsprogrammet (Global Health Security Agenda) samarbetar över 40 länder och viktiga internationella organisationer. Programmet syftar till att förbättra den nationella beredskapen och hälso- och sjukvårdssystemens funktionsförmåga. Programmet främjar verkställandet av Världshälsoorganisationens (WHO) hälsoreglemente och Världsorganisationen för djurhälsas (OIE) veterinärmedicinska standarder i medlemsstaterna. Under 2015 tar Finland över ordförandeskapet för programmet.

En internationell expertgrupp konstaterade redan 2011, när den undersökte åtgärder mot en pandemi, att världen hade dålig beredskap för att svara på en allvarlig global och långvarig nödsituation som hotade folkhälsan.

Alla länder har inte kapacitet att upptäcka epidemier i ett tidigt stadium eller metoder för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar. Alla länder har inte heller något effektivt hälso- och sjukvårdssystem för att hantera epidemier. Utan effektiva motåtgärder kan lokala epidemier hota säkerheten globalt. Om sjukdomsalstrarna hamnar i fel händer ökar dessutom säkerhetshotet.

I många sköra stater har de statliga resurserna inriktats på annat än hälso- och sjukvård eller utbildning. Nu tycks internationella aktörer vara beredda att stärka hälso- och sjukvårdssektorn. Utgångspunkten är ländernas eget engagemang för varaktiga lösningar. Att bara utveckla hälso- och sjukvården räcker dock inte om samhällena i övrigt är bräckliga.

Det är nyttigt att dra lärdom av andra länders erfarenheter och att samarbeta med andra länder. Till exempel samarbetar Finland med Tanzania för att snabbt försöka identifiera landets djursjukdomar och mikrober. Inom projektet utbildas lokala experter och myndigheter i hur de kan förbereda sig på biologiska hot.

Hälsosäkerheten kan inte byggas upp enbart med insatser inom hälso- och sjukvårdssektorn. Även jordbruks-, försvars-, utvecklings- och säkerhetsförvaltningarna är viktiga i detta arbete. Finlands styrka är det smidiga och intensiva samarbetet mellan myndigheterna. Några bra exempel är kompetenscentret för biologiska hot och nätverket för biosäkerhet samt Zoonoscentret, som följer upp smittsamma sjukdomar som sprids mellan djur och människor. Finland kan också skicka räddningspersonal för att stödja hälsovårdsmyndigheternas verksamhet i krisområden, till exempel för att sköta samordning eller tekniska uppgifter. Då erbjuds hjälpen via EU:s räddningstjänstmekanismer eller via internationella organisationer.

Bekämpningen av sjukdomar är en gemensam uppgift. Varje behandling med antibiotika ökar mängden antibiotikarester som cirkulerar i naturen. Detta ökar i sin tur mängden resistenta bakterier. Användningen av antibiotika kan minskas bland annat genom god djurhållning. I den finländska livsmedelskedjan finns det tämligen få resistenta bakterier. Denna goda situation har åstadkommits genom en sträng antibiotikapolitik, vårdrekommendationer, övervakning, samarbete mellan myndigheter och forskning. Dessutom har olika branscher förbundit sig till gemensamma mål.

Det faktum att sjukskötare på västerländska sjukhus smittades av ebola visar hur viktigt det är att hälsosäkerhetsaspekterna beaktas. Högteknologi skyddar inte dem som arbetar med smittsamma sjukdomar om det begås misstag, utrustningarna inte är moderna eller om anvisningarna är bristfälliga. Fortlöpande utbildning och övning skapar en hållbar säkerhetskultur. I fråga om biosäkerhet är det viktigt att de som arbetar med smittsamma sjukdomar skyddas från smittor.

För att sjukdomsalstrare inte ska kunna spridas avsiktligt krävs en effektiv beredskap, skyddsåtgärder och samarbete mellan myndigheter. Beredskapen och motåtgärderna mot ett naturligt, oavsiktligt eller avsiktligt biohot kan planeras på mycket likartat sätt. Det allra viktigaste är dock att man utvecklar biosäkerhetspraxisen och ökar medvetenheten om hoten.

Det internationella samfundet söker varaktiga lösningar på våra långsiktiga utmaningar. Målet med hälsosäkerhetsprogrammet är just en sådan lösning. Ordförandeskapet ger Finland en unik möjlighet att påverka verkställandet av de gemensamma rekommendationerna och standarderna inom hälso- och sjukvården och föra arbetet med dem framåt. Samtidigt kan vi effektivisera det internationella samfundets verksamhet för att förbättra den globala hälsosäkerheten.

Ytterligare information

Päivi Sillanaukee
kanslichef
Social- och hälsovårdsministeriet
tel. 02951 63356

Jaana Husu-Kallio
kanslichef
Jord- och skogsbruksministeriet
tel. 02951 62184

Arto Räty
kanslichef
Försvarsministeriet
tel. (09) 160 88101

Peter Stenlund
statssekreterare
Utrikesministeriet
tel. 02953 50618

Päivi Nerg
kanslichef
Inrikesministeriet
tel. 02954 18803

räddningsväsen

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback