Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Tillräcklig tid och tillräckliga resurser måste reserveras för en genomgripande reform av utlänningslagen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 23.1.2023 13.35
Typ:Pressmeddelande

Inrikesministeriet beställde en studie som undersökte med vilka medel man kan förutspå framtida behov att revidera lagstiftningen redan medan lagarna bereds. För detta ändamål granskades de ändringar som gjorts i utlänningslagen och orsakerna till dem. Studien gjordes av Åbo Akademi i samarbete med forskare vid Åbo universitet.

Utlänningslagen, som trädde i kraft 2004, har ändrats cirka 90 gånger. Av de ursprungliga paragraferna har 85 procent genomgått någon förändring. På grund av de många separata ändringarna har lagens struktur lidit och det har blivit svårt att få en överblick av lagen. 

Av regeringspropositionerna framgick att utlänningslagen under granskningstiden 2004–2022 mestadels hade ändrats på grund av EU-lagstiftningen, regeringens åtgärder och ändringarna i andra lagar. Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen hade ännu inte på ett betydande sätt föranlett ändringar, men i dagens läge måste även de beaktas kontinuerligt i lagberedningen.

Man försökte finna faktorer som stärker lagstiftningens hållbarhet genom att granska EU-lagstiftningen, utlänningslagens tillämpningspraxis i fråga om grundläggande och mänskliga rättigheter och lagstiftningens kvalitet. I studien konstateras det att förutsättningar för en hållbar lagstiftning är en ändamålsenlig lägesbild, en kontrollerad förändring och en högklassig beredningsprocess med tillräckliga resurser.

Invandringens betydelse för Finland har accentuerats ytterligare och man önskar att den bidrar med lösningar när det till exempel gäller bristen på arbetskraft och problemen med försörjningskvoten. I studien konstateras att det är viktigt att beskriva riktlinjerna för en långsiktig invandringspolitik i Finland. Liksom i fråga om invandringspolitiken bör man också i den genomgripande reformen av utlänningslagen börja med att fastställa mål. Om målen är oklara kan slutresultatet vara motstridigt.

Rekommendationer om resurserna, användningen av förordningar och EU-samarbetet

Som slutsats ger forskarna fyra rekommendationer för en totalreform av utlänningslagen:

1. Utlänningslagen har en central roll i förverkligandet av de långsiktiga målen för invandringspolitiken, som är livsviktig för Finland. Därför måste tillräckligt med tid reserveras för totalreformen. Precis som totalrevideringen av strafflagen kan också totalreformen av utlänningslagen genomföras i form av olika delprojekt i prioritetsordning.

2. En stor totalreform och en högklassig process för att bereda den kräver också personalresurser. Tillräckliga resurser måste säkerställas för totalreformen av utlänningslagen.

3. Utlänningslagen är en komplicerad, detaljerad och omfattande helhet. Genomförandet av EU-lagstiftningen har komplicerat den ytterligare. I totalreformen bör det öppnas för en möjlighet att i större utsträckning än tidigare använda bestämmelserna på förordningsnivå.

4. Totalreformen av utlänningslagen är i väsentlig grad bunden till EU:s gemensamma migrations- och asylpolitik. Finland måste delta aktivt i utvecklingen av denna politik även i fortsättningen. I totalreformen av utlänningslagen ska man så långt som möjligt förutse hur EU:s lagstiftningsprojekt framskrider. Om lagstiftningsprojekten fördröjs länge i EU av politiska skäl, bör man vid behov handla i enlighet med den tidsplan som de nationella behoven förutsätter.

Avsikten är att reformen av utlänningslagen ska inledas under nästa regeringsperiod

Utlänningslagen är till sitt tillämpningsområde den mest omfattande lagen om migration. Den tillämpas på utlänningars inresa, utresa, vistelse och arbete i Finland. 

Preliminära förberedelser för en genomgripande reform av utlänningslagen inleddes vid inrikesministeriet hösten 2021. Studien stöder detta arbete: det var väsentligt att utreda vilka faktorer som har bidragit till att den nuvarande lagen blivit mer komplicerad och hur man i fortsättningen kan förhindra att lagen utsätts för ett kontinuerligt förändringstryck. Avsikten är att själva reformarbetet ska inledas i ett separat projekt under nästa regeringsperiod. 

Studien ingår i inrikesministeriets forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet. Slutsatserna kan användas även i större utsträckning i lagberedningen vid de olika ministerierna.

Ytterligare information:

Oona Alitalo, doktorand, Åbo universitet, tfn 050 327 1573, oona.alitalo@utu.fi 
Elina Pirjatanniemi, professor, Åbo Akademi, tfn 050 401 3735, elina.pirjatanniemi@abo.fi
Jutta Gras, lagstiftningsråd, inrikesministeriet, tfn 0295 488 650, jutta.gras@gov.fi

Beredning av hållbar lagstiftning: fallet utlänningslagen (på finska)Link to an external website
forskning invandring lagstiftning utlänningslag

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback