Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Ökad jihadistisk verksamhet och webbkommunikation i Finland under 2010-talet

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 4.4.2019 10.00
Typ:Pressmeddelande 31/2019
nuoria öisellä kadulla

Antalet personer som deltog i jihadistisk verksamhet har ökat betydligt i Finland under 2010-talet. Största delen av verksamheten är dock fortfarande småskalig och icke-våldsam stödverksamhet i form av rekrytering och finansiering. Också den jihadistiska webbkommunikation som är förknippad med Finland har ökat under detta årtionde. Helsingfors universitet har gjort två undersökningar om dessa teman på uppdrag av inrikesministeriet.

–Nuförtiden talas det mycket om jihadistiska rörelser, men för Finlands del har det hittills funnits väldigt lite forskningsinformation om dem. Målet med forskningsprojekten har varit att skapa en allmän bild av formerna för den jihadistiska verksamheten i Finland, säger universitetslektor Leena Malkki.

Den största enskilda faktorn som påverkat utvecklingen av jihadistiska rörelser har varit konflikten i Syrien och Irak samt Isis så kallade kalifatprojekt som har mobiliserat nya aktivister och förenat anhängare och aktivister med olika bakgrund. Det mest aktiva skedet för utvidgning som inspirerats av konflikten i Syrien och Irak och av Isis verkar nu i stort sett vara över.

Antalet resor till konfliktområdet har ökat under 2010-talet. Under konflikten i Syrien och Irak identifierade skyddspolisen över 80 personer som reste till konfliktområdet, men det faktiska antalet var troligen större. Ett tjugotal personer har återvänt till Finland, och under konflikten har uppskattningsvis 20 utländska stridande dödats. Största delen av dem som deltar i jihadistisk verksamhet är fortfarande män. Också i Finland finns det dock tecken på att kvinnor blir alltmer intresserade av jihadistiska rörelser och deltar i dem mer än förr. Allra tydligast kan detta observeras när det gäller dem som rest till Syrien eller Irak.

Ingen offentlig information om några seriösa försök till eller planer på attacker

Den enda jihadistiska attacken i Finland har varit knivattacken i Åbo i augusti 2017. Gärningsmannen hade veterligen nästan inga kopplingar till nätverk av personer som i Finland är intresserade av jihadistisk verksamhet. I offentligheten finns det inte information om några seriösa försök till eller planer på attacker. Det har framkommit flera fall där hot om attacker har förekommit på webben, men hoten har visat sig vara ogrundade.

Ankomsten av asylsökande till Finland 2015⎼2016 ökade antalet sådana personer som har kopplingar till jihadistisk verksamhet. Utifrån offentliga källor är det dock svårt att noggrannare bedöma hur detta har påverkat situationen i Finland. Även om de som är intresserade av jihadistiskt tänkande och jihadistisk verksamhet under de senaste åren i allt större utsträckning har skapat nätverk, är den jihadistiska verksamheten i Finland fortfarande i huvudsak splittrad och oorganiserad.

Den jihadistiska webbkommunikationen har övergått till slutna plattformar

Också den jihadistiska webbkommunikation som är förknippad med Finland har ökat under 2010-talet, och i mitten av årtiondet var mängden jihadistisk kommunikation större än någonsin tidigare. Det fanns belägg på finländare i Isis material, och personer som bott i Finland producerade och spred jihadistiskt material också på finska. Detta reflekterar den allmänna utvecklingen av jihadistiska rörelser med anknytning till Finland. Mängden kommunikation som gäller Finland var dock fortfarande rätt så liten internationellt sett.

Den undersökning som nu publicerats behandlar jihadistisk webbkommunikation som gäller Finland 2014–2018. Granskningen fokuserar på jihadistiskt material som under denna tidsperiod var fritt tillgängligt på webben. Mängden öppen jihadistisk webbkommunikation har minskat avsevärt under de tre senaste åren när teknologiföretag aktivt har börjat radera webbmaterial som uppviglar till eller glorifierar våld. På några få undantag när finns det material som behandlades i undersökningen inte längre tillgängligt på webben.

Efter att den öppna webbkommunikationen försvårades, överfördes den jihadistiska webbkommunikationen till stängda och krypterade kanaler. I samband med undersökningen såg man tecken på att jihadistiskt material som gäller Finland har spridits och fortfarande kan spridas, och att dialog i anknytning till materialet har förts och fortfarande kan föras, i dessa stängda och krypterade kanaler.

Den jihadistiska webbkommunikationen påverkar Finland också annars än i fråga om material som gäller Finland. Information produceras på ett stort antal olika språk och konsumeras ofta också på andra språk än bara på det egna modersmålet. De som producerar och konsumerar jihadistisk information kommer ofta inte från samma land utan är en del av internationella rörelser och gemenskap.

Ytterligare information:
Tarja Mankkinen, utvecklingschef, tfn 040 595 5760, [email protected]
Leena Malkki, universitetslektor, tfn 050 318 2158, [email protected]
Juha Saarinen, forskare ([email protected], undersökningen Jihadistiska rörelser i Finland)
Matti Pohjonen, universitetsforskare, ([email protected], undersökningen Jihadistisk webbkommunikation och Finland)

Jihadistiska rörelser i Finland
Jihadistisk webbkommunikation och Finland
forskning invandring nätkommunikation polisväsen publikationer radikalism terrorism väpnade konflikter

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback