Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Inrikesminister Ohisalo nöjd med polisens utredning

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 28.10.2019 14.32 | Publicerad på svenska 29.10.2019 kl. 11.26
Typ:Pressmeddelande
polis

På uppdrag av inrikesminister Maria Ohisalo bad Polisstyrelsen polisen lämna en utredning om polisens verksamhet vid demonstrationen på Narinkens torg i Helsingfors den 19 oktober. Polisstyrelsen har lämnat in utredningen och sitt eget yttrande till inrikesministern. I utredningen behandlas också demonstrationen den 14 oktober och annan förhandsinformation utifrån vilka en hotbedömning hade gjorts. Enligt utredningen har polisen handlat på behörigt sätt.

– Jag tackar för den detaljerade utredningen. Enligt utredningen var polisens preliminära bedömning av att det kan uppstå ordningsproblem vid demonstrationen motiverad. Utredningen är heltäckande, och situationens förlopp var sådant att polisen skulle ha haft grunder att avbryta demonstrationen. Jag är nöjd med att det inte skedde, utan polisen tryggade rätten att ordna sammankomst och lugnade ner situationen med mer begränsade medel. På så sätt kunde demonstrationen fortsätta trots incidenten, säger inrikesminister Maria Ohisalo.

– Rätten att ordna sammankomster och yttrandefriheten är viktiga värden i det finländska samhället. Jag uppmuntrar demonstranterna att på förhand rådgöra med polisen om praxis vid demonstrationer. På så sätt kan man redan i förväg säkerställa att demonstrationerna avlöper utan incidenter. Dessutom är det viktigt att Helsingforspolisen har diskuterat med kurderna också efter händelsen. Dialog och öppenhet är nycklarna till att bygga upp förtroende, betonar minister Ohisalo.

– Polisens utrustning vid demonstrationen väckte diskussion. Enligt den inkomna utredningen var användningen av specialutbildade poliser särskilt utrustade för hantering av folkmassor motiverat utifrån hotbedömningen av tillställningen. Tyngre utrustning används inte utan vägande skäl. Även i det här fallet var utrustningen nödvändig för att garantera allmänhetens och polisens säkerhet, säger Ohisalo.

Enligt polisöverdirektör Seppo Kolehmainen är polisens uppgift att trygga vars och ens rätt enligt grundlagen att ordna och delta i sammankomster och demonstrationer. Samtidigt är det polisens skyldighet att skydda människorna och miljön vid meningsyttringar.

– Enligt lagen om sammankomster ska offentliga tillställningar ordnas under fredliga former, så att deltagarnas och utomståendes säkerhet inte äventyras. Polisen har rätt att ge anvisningar och befallningar för att trygga säkerheten, och dessa befallningar ska alla lyda. Begränsande befallningar ges aldrig på lätta grunder, betonar polisöverdirektör Kolehmainen.

– För att de grundläggande fri- och rättigheterna och säkerheten för demonstranter, utomstående och poliser ska kunna garanteras är det ytterst viktigt att man vid demonstrationerna följer gemensamma spelregler, att arrangörerna och polisen går igenom händelseförloppet på förhand och kommunicerar öppet, konstaterar Ohisalo och Kolehmainen.

Polisens beredskap och händelseförloppet

Polisens beredskap för demonstrationen den 19 oktober grundade sig i stor utsträckning på att demonstranterna vid den föregående demonstrationen den 14 oktober inte hade följt polisens anvisningar och befallningar. Vid demonstrationen den 14 oktober hade farliga situationer uppstått när en bil körde mitt i folksamlingen och det kastades sten. Man hade varit tvungen att tillkalla alla polispatruller som var lediga för att få situationen under kontroll. Även om arrangörerna av dessa två demonstrationer var olika organisationer, var det delvis samma personer som ansvarade för arrangemangen. Enligt utredningen var det motiverat att använda den enhet som är specialutbildad i och utrustad för hantering av folkmassor (Jouha) för att garantera säkerheten vid demonstrationen.

Enligt utredningen var det en motiverad åtgärd att förbjuda att ett fordon deltar i demonstrationståget den 19 oktober. Samma bil hade använts också vid demonstrationen den 14 oktober.

Arrangören av demonstrationen hade inte meddelat i förväg att en personbil ska delta i tåget. På platsen förbjöd polisen flera gånger av säkerhetsskäl att ett fordon används mitt i folksamlingen. Arrangörerna meddelade att de inte tänker lyda polisens befallning, och fordonet kördes till Narinkens torg. Polisen befallde föraren flera gånger att stanna fordonet, men föraren lydde inte dem. Polisen försökte hindra fordonet från att röra sig genom att köra en polisbil framför den, men demonstranternas fordon försökte köra förbi polisbilen genom att köra mitt i folksamlingen. Därför blev polisen tvungen att använda maktmedel för att stoppa fordonet.

Samtidigt kom en demonstrant framför den polisbil som försökte stoppa det förbjudna fordonet, vilket hindrade polisbilen från att röra sig. Trots polisens befallningar gjorde demonstranten kraftigt motstånd, fällde en polisman till marken och grep tag i en projektilavfyrare som hängde runt en annan polismans hals. Polisen som fälldes till marken skadades vid situationen. Därefter använde polisen elpistol på demonstrantens fot, och då släppte personen greppet om avfyraren.

Enligt utredningen var användningen av elpistol mot en demonstrant den lindrigaste och mest ändamålsenliga metoden i situationen.

Kurdernas representanter och Helsingforspolisen har i efterhand diskuterat situationen för att undvika motsvarande tillspetsade situationer vid kommande demonstrationer.

Ytterligare information:

Jarno Lappalainen, specialmedarbetare hos inrikesminister Ohisalo, tfn 040 053 6973

Maria Ohisalo
Polisstyrelsen församlingsfrihet organisationer {system) polisförvaltning polisväsen

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback