Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Polisens och Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslagar revideras

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 22.11.2018 14.31 | Publicerad på svenska 23.11.2018 kl. 16.05
Typ:Pressmeddelande 137/2018

Avsikten är att modernisera polisens personuppgiftslag och uppdatera den så att den motsvarar EU:s nya krav i fråga om dataskydd. Lagen innehåller också bestämmelser om behandlingen av personuppgifter vid skyddspolisen. Lagen ska inte längre vara bunden till register eller informationssystem utan till de ändamål för vilka personuppgifter behandlas.

Polisens verksamhetsmiljö har ändrats, och för att polisen ska kunna sköta sina uppdrag måste behandlingen av uppgifter och den reglering som gäller den också ändras. Regeringen lämnade propositioner med förslag till lagar om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet och vid Gränsbevakningsväsendet till riksdagen den 22 november.

- Genom den nya lagen förbättras polisens möjligheter att för förebyggande, avslöjande och utredning av brott använda de personuppgifter som de fått i samband med sina uppdrag, berättar inrikesminister Kai Mykkänen.

Polisens nuvarande befogenheter att inhämta information utvidgas inte genom lagändringarna. Lagen ska däremot förbättra polisens möjligheter att på ett mångsidigare sätt använda de uppgifter som fåtts genom befintliga befogenheter för att förebygga, avslöja och utreda brott. Polisen ska t.ex. kunna bedöma behovet av personuppgifterna i högst sex månader.

Genom polisens nya personuppgiftslag säkerställs att polisen behandlar personuppgifter i enlighet med de nya kraven i EU:s dataskyddslagstiftning och den nationella dataskyddslagstiftningen. Polisens personuppgiftslag kompletterar den allmänna lagstiftningen om dataskydd.

Polisens möjligheter att förebygga brott förbättras

För närvarande behandlar polisen de uppgifter som behövs för att förebygga och avslöja brott t.ex. i informationssystemet för misstänkta (Epri) och i tillfälliga register för brottsanalys. I fortsättningen ska alla dessa personuppgifter behandlas enhetligt i enlighet med riksomfattande processer. Detta underlättar skyddandet av personuppgifter och tillsynen av behandlingen av uppgifter och förbättrar därigenom också den registrerades rättsskydd.

Utgångspunkten för polisens nuvarande personuppgiftslag är kriminalunderrättelseinhämtning i situationer där polisen har fått kännedom om en konkret brottsmisstanke mot en enskild person. Den nya lagen ska tydligare än för närvarande möjliggöra behandlingen och sammanlänkningen av uppgifter om personer som har anknytning till brott eller brottslig verksamhet när det t.ex. gäller att göra brottsanalyser som inriktas på organiserad brottslighet eller kriminella grupper samt i anslutning till mer omfattande händelsehelheter. Uppgifter som gäller organiserad brottslighet ska i begränsad utsträckning också kunna användas t.ex. vid tillståndsprövning i fråga om vapentillstånd.

Avsikten är att polisen för att förebygga och avslöja brott får behandla uppgifter om andra personer än de som har anknytning till brott eller brottslig verksamhet endast när det är nödvändigt. I den nya lagen finns tydligare bestämmelser om hur polisen för att förebygga och avslöja brott också kan behandla personuppgifter om vittnen, offer, dem som anmäler brott och målsägande. När det är fråga om andra personer än de som misstänks för egentlig brottslig verksamhet ska man för behandlingen av personuppgifter ställa en högre tröskel för att säkerställa data- och rättsskyddet.

Användningen av personuppgifter och system övervakas regelbundet

Poliserna får använda endast de personuppgifter som de behöver i sitt eget arbete. Användarrättigheter till polisens informationssystem beviljas utifrån arbetsuppgifterna för polisen i fråga. En lagenlig behandling av personuppgifter ingår i tjänsteplikten för poliser och andra som arbetar vid myndigheterna.

Dataombudsmannen övervakar behandlingen av personuppgifter i polisens verksamhet. Användningen av systemen övervakas regelbundet också som en del av den interna laglighetskontrollen vid Polisstyrelsen och polisens enheter. Lagligheten hos polisens verksamhet och behandlingen av personuppgifterna kontrolleras dessutom av riksdagens justitieombudsman, justitiekanslersämbetet vid statsrådet och inrikesministeriet. Polisförvaltningen samarbetar med datasekretess- och laglighetskontrollmyndigheterna för att utveckla behandlingen av uppgifter. Den nya allmänna lagstiftningen om dataskydd innehåller allt noggrannare bestämmelser om datasäkerhet och tillsyn av behandlingen av personuppgifter.

Också Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag moderniseras

Målet med revideringen av lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet är att behandlingen av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet på motsvarande sätt ska anpassas till EU:s reviderade dataskyddslagstiftning. Strukturen ska förtydligas och regleringen förenklas.

I stället för bestämmelser om enskilda register och informationssystem ska lagen i fortsättningen innehålla bestämmelser om de ändamål för vilka Gränsbevakningsväsendet får behandla personuppgifter. På motsvarande sätt som i den gällande lagen ska till ändamål med behandlingen av personuppgifter räknas gränskontroll, upprätthållande av gränsordningen och gränssäkerheten, utredning av brott som undersöks av Gränsbevakningsväsendet samt att upprätthålla allmän ordning och säkerhet, att förebygga och avslöja brott som undersöks av Gränsbevakningsväsendet, militärrättsvården samt andra uppgifter som föreskrivits för Gränsbevakningsväsendet, t.ex. olika tillsynsuppgifter.

Behandlingen av personuppgifter vid brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet ska effektiviseras på motsvarande sätt som det föreslås för polisens personuppgiftslag. Motsvarande bestämmelser som inom polisen ska tillämpas också på den registrerades rättigheter och övervakningen av behandlingen av personuppgifter.

Ytterligare information:

Suvi Pato-Oja, specialsakkunnig, tfn 0295 488 379, suvi.pato-oja@intermin.fi (polisens personuppgiftslag)
Risto Lammi, överdirektör, tfn 0295 488 550, risto.lammi@intermin.fi (polisens personuppgiftslag)
Heli Heikkola, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 224, heli.heikkola@intermin.fi (behandling av personuppgifter vid skyddspolisen)
Anne Ihanus, lagstiftningsråd, tfn 0295 421 608, anne.ihanus@raja.fi (Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag)

Reform av personuppgiftslagen för polisväsendet
Tietojen merkityksellisyyden arviointi poliisissa ja RajavartiolaitoksessaFile opens in a new tab pdf 85kB
Kai Mykkänen
beslut författningar planer polisväsen

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback