Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Ändringar föreslås i behandlingen av asylsökandes nya ansökningar

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 5.12.2018 11.47 | Publicerad på svenska 5.12.2018 kl. 13.31
Typ:Pressmeddelande 142/2018

Behandlingen av nya ansökningar om internationellt skydd behöver ändras. En regeringsproposition om detta överlämnades till riksdagen den 5 december. Ändringarna grundar sig på EU:s asylförfarandedirektiv. Finland har inte tidigare tagit alla direktivets bestämmelser in i utlänningslagen.

– En rättsstat ska garantera en rättvis behandling av asylansökningar. Till det hör också besvärsrätt till domstolar och möjlighet att göra en ny ansökan, om det finns ett giltigt skäl. Asylsystemet fungerar dock inte om den som fått avslagsbeslut som vunnit laga kraft inte lämnar landet. Syftet med de ändringar som nu görs är att förhindra missbruk av nya ansökningar i fördröjningssyfte, säger inrikesminister Kai Mykkänen.

Med ny ansökan avses en ansökan om internationellt skydd som en utlänning lämnar in efter att ha meddelats ett lagakraftvunnet beslut av Migrationsverket eller förvaltningsdomstolen på sin tidigare ansökan.

Avsikten är att effektivisera behandlingen av asylsökandes nya ansökningar genom att precisera förutsättningarna för att ta upp nya ansökningar till prövning. Lagändringen hindrar dock inte att man gör nya ansökningar.

Sökanden ska i fortsättningen kunna ange motiverade skäl för varför hen inte tidigare har lagt fram de grunder som anges i samband med den nya ansökan. Sådana skäl kan vara förändringar som skett i sökandens hemland eller i sökandens personliga situation i Finland. Sökanden kan också ha motiverade skäl som beror på exempelvis utsatt ställning, skam eller rädsla. Dessa grunder beaktas när Migrationsverket utreder om den nya ansökan ska tas upp till prövning.

När det gäller en första ny ansökan är den faktiska tröskeln för att ta upp ansökan till behandling i praktiken lägre än när det gäller senare nya ansökningar, eftersom sökanden i samband med den nya ansökan mycket väl kan ha sådana skäl att framföra grunder för ansökan som anknyter till ovan nämnda situationer.

Nya ansökningar i fördröjningssyfte ska inte förhindra återsändande

Ett beslut om avvisning som har meddelats med stöd av att sökanden fått avslag på sin första asylansökan ska också kunna verkställas trots en ny ansökan, om den nya ansökan inte uppfyller förutsättningarna för att tas upp till prövning och om den har lämnats in endast för att förhindra eller fördröja återsändandet. I praktiken avses med detta situationer där förberedelserna för avlägsnandet ur landet redan har gjorts och en ny ansökan lämnas in t.ex. först på flygfältet.  En ny ansökan måste alltså lämnas in genast när grunder för den finns, och inte till exempel först när personen ska återsändas.

Enligt Migrationsverkets statistik har antalet nya ansökningar ökat kraftigt under 2017 och 2018. Många sökanden har redan lämnat in flera nya ansökningar. Cirka hälften av alla ansökningar om internationellt skydd som lämnats in i Finland är nya ansökningar.

Preciseringar i omhändertagande av resedokument och i rätten att arbeta

I utkastet till regeringens proposition föreslås också bestämmelser om omhändertagande av resedokument för den som har sökt internationellt skydd och preciseras när rätten till arbete för den som sökt internationellt skydd börjar och upphör. En asylsökande kan börja arbeta tre månader efter det att ansökan lämnades in om hen har ett pass, och sex månader efter inlämnandet av ansökan om hen inte har ett pass. Samma tidsfrist gäller också nya ansökningar. Rätten att arbeta upphör när Migrationsverkets beslut blir verkställbart.

Prövningen av tillgången på arbetskraft ska dessutom inte längre tillämpas på en person som har arbetat ett år i Finland med stöd av uppehållstillstånd för arbetstagare. Arbetstagaren ska också kunna byta bransch utan att prövning av tillgången på arbetskraft tillämpas, om hen annars uppfyller kompetenskraven för branschen. Ändringen grundar sig på den riktlinje som regeringen slog fast vid budgetförhandlingarna.

Familjeåterföreningen ändras när det gäller personer som fyllt 18 år under asylprocessen

I samband med projektet ska man också göra de ändringar i utlänningslagen som EU-domstolens avgörande förutsätter. När det är fråga om familjeåterförening, ska utgångspunkten för åldersbedömningen av en flykting enligt avgörandet vara det datum när ansökan om internationellt skydd lämnades in.

Detta innebär att den som varit minderårig då hen anlänt till Finland men fyllt 18 år under asylprocessen behandlas som minderårig i ansökan om familjeåterförening. Avsikten är att ändringen gäller både personer som fått asyl och personer som åtnjuter alternativt skydd. En ansökan om familjeåterförening måste lämnas in inom tre månader efter att sökanden har fått del av beslutet om internationellt skydd.

Prövningen av tillgången på arbetskraft ska slopas när det gäller fortsatt tillstånd för arbetstagare

Prövningen av tillgången på arbetskraft ska inte längre tillämpas på en person som har arbetat ett år i Finland med stöd av uppehållstillstånd för arbetstagare. Arbetstagaren ska också kunna byta bransch utan att prövning av tillgången på arbetskraft tillämpas, om hen annars uppfyller kompetenskraven för branschen. Ändringen grundar sig på den riktlinje som regeringen slog fast vid budgetförhandlingarna.

– Det är oskäligt att den som redan arbetar lagligt i Finland stöter på prövning av tillgången på arbetskraft och kan bli tvungen att lämna landet i samband med byte av bransch eller uppgift. På detta sätt lockar vi inte experter och aktörer. Jag tror att ett enklare förfarande för fortsatta tillstånd uppmuntrar dem som är intresserade av arbete att söka sig till Finland. Samtidigt effektiviseras övervakningen av anställningsvillkoren för utländsk arbetskraft, konstaterar minister Mykkänen.

Lagändringarna avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att de har antagits.

Ytterligare information

Kukka Krüger, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 270, [email protected]
Jarmo Tiukkanen, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 606, [email protected] (frågor som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare)
Titta Andersson-Bohren, specialmedarbetare, tfn 050 513 1539, [email protected] (intervjuförfrågningar till minister Mykkänen)

Behandling av asylsökandes nya ansökningar
Kai Mykkänen
arbetskraftens rörlighet asylsökande beslut invandring

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback