Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi EnglishRead article in English

Väkivaltaisen radikalisoitumisen ennalta ehkäisytyö on arvioitu

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 26.4.2019 12.50
Tyyppi:Uutinen

Sisäministeriö koordinoi valtakunnallisesti väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennalta ehkäisevää työtä. Työ perustuu kansalliseen toimenpideohjelmaan, joka vahvistettiin keväällä 2016. Ohjelman toimeenpanoa ja sen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista käsittelevä arviointi on valmistunut. Arvioinnin toteutti konsulttiyhtiö KPMG sisäministeriön toimeksiannosta.

- Lähes jokainen EU maa on laatinut ennalta ehkäisyä ohjaavan toimenpideohjelman, mutta näitä on arvioitu vain hyvin harvoin. Ulkopuolinen arviointi on erittäin tärkeää koska työhön osallistuu monia toimijoita, viranomaisia ja järjestöjen edustajia. Arviointi antaa hyvä pohjan tulevien toimien suunnittelulle, kertoo kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen.

Ensimmäinen kansallinen väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennalta ehkäisyn toimenpideohjelma julkaistiin vuonna 2012. Toimenpideohjelma uudistettiin toimintaympäristön muutokset huomioiden vuonna 2016. Tänä vuonna ohjelmaa päivitetään edelleen ja uusi ohjelma julkaistaan kesällä 2019.

Toimenpideohjelmassa ja siitä tehdyssä arvioinnissa väkivaltaisella ekstremismillä tarkoitetaan sitä, että väkivaltaa käytetään, sillä uhataan, siihen kannustetaan tai se oikeutetaan aatemaailmalla tai ideologialla perustellen. Ohjelman toimenpiteet kohdistuvat aikaisen tason ennalta ehkäisevästä työstä henkilöihin, jotka ovat riskissä radikalisoitua sekä jo radikalisoituneisiin henkilöihin. Arviointi toteutettiin tutustumalla sisäministeriön ja eri toimijoiden toimittamiin tausta-aineistoihin ja haastattelemalla keskeisimpiä toimijoita.

Järjestöjen mukaantulo onnistunut hyvin, rahoitus turvattava

Moniammatillinen yhteistyö ja järjestöjen mukaantulo ennalta ehkäisevään työhön on onnistunut hyvin. Järjestöillä on mahdollisuus toimia siellä, missä viranomaistoiminta loppuu tai luottamus viranomaisiin ei ole vahva. Yhteistyölle on luotu edellytyksiä tuomalla toimijat saman pöydän ääreen kansallisissa ja paikallisissa yhteistyöfoorumeissa, mikä on auttanut yhteisen tilannekuvan luomisessa ja toimijoiden välisessä verkostoitumisessa.

Järjestöt tekevät työtä, jossa pysyvyys on keskeistä. Järjestöjen rahoitus ennalta ehkäisevässä työssä pohjautuu kuitenkin hankerahoitukseen, joka ei takaa jatkuvuutta. Esimerkkinä tästä on RADINET -exit toiminta, joka ei enää saanut rahoitusta STEA:lta. Riskinä on, että työ valuu hukkaan ja pitkäaikaisen luottamuksen rakentaminen on haasteellista. Järjestöjen rahoitus tulisi järjestää niin, että toiminnan jatkuvuus turvataan ja hankkeiden aikana kertynyt tietotaito saadaan hyödynnettyä.

Haasteena kun asiakas siirtyy toimijalta toiselle

Toimijoiden mukaan suurin riski ennalta ehkäisevässä työssä on tilanteet, joissa asiakas siirtyy yhden toimijan palveluista toiselle. Tällöin voi syntyä katkos, ja asiakas häviää viranomaisten näköpiiristä. Yhteistyö on hyvin henkilösidonnaista, jolloin henkilöiden vaihtuminen voi heikentää merkittävästi yhteistyötä toimijoiden välillä. Toimijoiden välisessä yhteistyössä ongelmana on lisäksi tiedonvaihto. Ongelmana on erityisesti erilaiset tulkinnat lainsäädännöstä, jolloin yhtenäisiä toimintamalleja on vaikea luoda.

Arvioinnin tekijät suosittelevat, että toimijoiden välisiä rajapintoja selkeytetään ja toimijoiden välisiä rooleja kuvataan laajemmin uudessa toimenpideohjelmassa. Toimijoiden välistä yhteistyötä tulisi parantaa toimijarajat ylittävillä toimenpiteillä, joissa kehitetään toimintaa yli toimijoiden välisten raja-aitojen.

Laajempi lähestymistapa tärkeä

Suomessa väkivaltaisen ekstremismin ennalta ehkäisyn kohteena ovat kaikki ekstremismin muodot. Toimijoiden keskuudessa pidetäänkin tärkeänä, että väkivaltaista ekstremismiä ei nähdä vain uskontoon liittyvänä ilmiönä, sillä äärioikeiston ja vasemmiston ideologialla oikeutetussa väkivaltaisessa toiminnassa on yhtä lailla kyse väkivaltaisesta ekstremismistä.

Laajemmalla lähestymistavalla on tärkeä viesti. Väkivaltaa tai sillä uhkailua ei hyväksytä riippumatta siitä, millä se on oikeutettu. Tällä on suuri periaatteellinen merkitys ja se on tärkeää myös käytännön työn kannalta.

Koulutukselle tarkemmat tavoitteet ja prioriteetit

Käytännön toimijoiden koulutukselle ei ole asetettu selkeitä tavoitteita eikä prioriteetteja. Myös koulutuksen tavoitteista on ristiriitaa erityisesti sen osalta, missä roolissa radikalisoitumisen tunnistamisen tulisi olla. Toimijoilla koulutukseen käytettävissä olevat resurssit eivät vastaa koettua koulutuksen tarvetta koulutuksen järjestäjän, eikä koulutukseen osallistujan kannalta. Lisäksi erityisesti itseopiskelutarkoitukseen tarkoitettua koulutusmateriaalia on ollut huonosti saatavilla.

Käytännön toimijoiden koulutuksella tulisi olla tarkemmat tavoitteet ja prioriteetit, jotta vajavaiset resurssit ohjautuvat oikein. Kaavaillut web-pohjaiset koulutukset ja itseopiskelupaketit voivat osaltaan auttaa tilanteessa.

Toimenpiteiden toteutumista on arvioitu

Ohjelmassa päätettiin yhteensä 36 toimenpiteestä, ja arviointi sisältää myös arvioinnin toimenpiteiden toteutumisesta.

Sisäministeriön kansallisen väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennaltaehkäisyn toimenpideohjelman arviointi

Kansallinen väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennalta ehkäisyn toimenpideohjelma

Lisätietoja:

kehittämispäällikkö Tarja Mankkinen, p. 040 595 5760, [email protected]

arviointi ennaltaehkäisy poliisitoimi radikalismi

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flag days 2026
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback