Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

"Tuntemattoman pelko on inhimillistä"

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 17.9.2013 12.47
Tyyppi:Uutinen

Sisäasiainministeriön oikeusyksikön Good Relations -hanke järjesti Helsingissä 4. syyskuuta 2013 kansainvälisen työpajan, jonka tavoitteena oli muun muassa keskustella eri väestöryhmien välisten hyvien suhteiden määritelmästä Suomessa, Ruotsissa ja Euroopassa. Lisäksi työpajassa käynnistettiin keskustelu hyvien suhteiden mittareiden ja indikaattorien laatimiseksi.

Tavoitteena kelvollinen yhteiskunta

Työpajan pääpuheenvuorossa erikoistutkija, VTT Pasi Saukkonen Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cuporesta pohti hyvien suhteiden ja muukalaispelon käsitteitä sekä hyvien suhteiden edistämistä ja mittaamista.

- Etnisissä suhteissa on kyse ihmisten välisistä suhteista, ja ihmisten väliset suhteet ovat usein huonoja. Kun pyritään parempiin etnisiin suhteisiin, niitä pitää lähtökohtaisesti tarkastella "normaaleina" ihmisten välisinä suhteina, Saukkonen korosti.

Saukkosen mukaan tuntemattoman pelko on inhimillistä, mutta se mitä pidämme outona tai vieraana on kulttuuri- ja aikasidonnaista.

- Historia vaikuttaa asenteisiimme. On aivan eri asia olla venäläisenä Suomessa kuin vaikkapa Ruotsissa. Hyvien etnisten suhteiden edistäminen edellyttääkin kulttuurimuutosta. Se vie paljon aikaa ja synnyttää vastarintaa. Olemme usein liian kärsimättömiä, ja haluaisimme nähdä toimenpiteiden tulokset heti, Saukkonen harmitteli.

Saukkonen varoitti asettamasta liian kunnianhimoisia tavoitteita hyvien suhteiden edistämisessä.

- Ihmisten väliset konfliktit ovat väistämättömiä. Olennaista on se, kuinka niistä selvitään ja kuinka niitä estetään muuttumasta rakenteellisiksi. Paratiisin ja ihanteellisten suhteiden sijaan tavoitteeksi kannattaakin asettaa kelvollinen yhteiskunta ja siedettävät suhteet, Saukkonen muistutti.

Rasismin vastainen työ vie aikaa

Good Relations -hankkeessa sisäasiainministeriön kansainvälisiä kumppaneita ovat Ruotsin työministeriö sekä Pohjois-Irlannin etnisten vähemmistöjen neuvosto NICEM. Helsingin työpajassa kuultiin esimerkki rasismin vastaisesta toiminnasta Ruotsissa paikallistasolla. Sosiaalisen hyvinvoinnin johtaja ja opettaja Christer Mattsson Kungälvin kunnasta on työskennellyt vuosien ajan radikalisoituneiden nuorten parissa.

- Suvaitsemattomuus ja muukalaispelko ovat merkittävin este etnisten ryhmien rinnakkaiselolle, Mattsson totesi. Kungälvin kunnassa ekstremismin vaikutuksiin herättiin toden teolla vuonna 1995, kun uusnatsit tappoivat nuoren pojan. Siitä lähtien kunnassa on työskennelty määrätietoisesti suvaitsevaisuuden puolesta ja rasismia vastaan.

Mattsson puhui nimenomaan "suvaitsemisesta", joka on hänen mukaansa avain ihmisten rauhanomaiselle rinnakkaiselolle. Samoin kuin Saukkonen, myös Mattsson peräänkuulutti pitkäjänteisyyttä rasismin vastaisessa työssä.

- Jos yritämme muuttaa asioita kiireellä, ne menevät usein huonompaan suuntaan. Suvaitsevaisuuskasvatus ja rasismin vastainen työ vievät aikaa ja edellyttävät määrätietoisia toimia niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Yksittäiset rasisminvastaiset tapahtumat, manifestaatiot ja symboliset teot eivät muuta todellisuutta ruohonjuuritasolla, Mattsson painotti.

Hyvien suhteiden indikaattorit puhuttivat

Työpajaan osallistui yli 40 kansalaisjärjestöjen, kuntien ja yliopistojen edustajaa, jotka pääsivät iltapäivän työryhmäosiossa pohtimaan hyvien suhteiden mittaamista. Erityisen merkillepantavaa oli eri etnisten vähemmistöryhmien ja monikulttuuristen yhdistysten edustajien aktiivinen osallistuminen keskusteluihin.

Good Relations -hankkeessa väestöryhmien välisten suhteiden mittaamista tarkastellaan neljällä eri osa-alueella, jotka perustuvat Iso-Britannian Equality and Human Rights Commissionin vuonna 2010 julkaisemaan hyvien suhteiden mittaristoon. Näille neljälle osa-alueelle, joita ovat asenteet, henkilökohtainen turvallisuus, vuorovaikutus, sekä osallistuminen ja vaikuttaminen, on tarkoitus löytää indikaattorit ja konkreettiset paikallistason mittarit.

Hankkeen lopputuotoksena julkaistaan hyvien suhteiden viitekehys ja mittaristo. Lisäksi tuotetaan opas paikallistasolle hyvien suhteiden edistämiseen tähtäävistä käytännön toimenpiteistä. Sekä viitekehys että opas julkistetaan hankkeen loppukonferenssissa syyskuussa 2014.

Raportti Helsingin työpajasta julkaistaan syyskuun aikana Good Relations -hankkeen verkkosivuilla osoitteessa: http://www.intermin.fi/fi/kehittamishankkeet/good_relations

Lisätietoja: hankepäällikkö Liisa Männistö, [email protected], p. 071 878 8296

EU pelastustoimi yhdenvertaisuus

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flag days 2026
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback