Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

"Mänskligt att vara rädd för det okända"

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 17.9.2013 12.47
Typ:Nyhet

Projektet Good Relations vid inrikesministeriets enhet för juridiska frågor arrangerade den 4 september 2013 en internationell workshop i Helsingfors. Syftet med workshopen var bl.a. att diskutera definitionen på goda relationer mellan olika befolkningsgrupper i Finland, Sverige och Europa. På workshopen inleddes också en diskussion för att utarbeta mätare och indikatorer för goda relationer.

Ett dugligt samhälle som mål

I workshopens huvudanförande behandlade specialforskare, PD Pasi Saukkonen från Kulturpolitiska forskningsstiftelsen Cupore begreppen goda relationer och xenofobi samt främjande och mätning av goda relationer.

- Etniska relationer handlar om relationer mellan människor, och relationerna mellan människor kan ofta vara dåliga. När man försöker åstadkomma bättre etniska relationer måste de i första hand granskas som "normala" relationer mellan människor, framhävde Saukkonen.

Enligt Saukkonen är det mänskligt att vara rädd för det okända, men uppfattningen om vad som är konstigt eller främmande är beroende av tid och kultur.

- Historien påverkar våra attityder. Det är en helt annan sak att vara ryss i Finland än t.ex. i Sverige. Främjande av goda etniska relationer förutsätter en kulturändring. Det tar mycket tid och föder motstånd. Vi är ofta för otåliga och skulle genast vilja se resultaten av åtgärderna, sade Saukkonen.

Saukkonen varnade för att man inte ska ställa upp för ambitiösa mål för främjandet av goda etniska relationer.

- Konflikter mellan människor är oundvikliga. Det väsentliga är hur man klarar sig av dem och vad man gör för att de inte blir strukturella. I stället för att försöka nå ett paradis med ideala relationer lönar det sig att ha ett dugligt samhälle och drägliga relationer som mål, påpekade Saukkonen.
 

Förebyggande av rasism tar tid

Inrikesministeriets internationella samarbetspartner inom projektet Good Relations är arbetsmarknadsdepartementet i Sverige och rådet för etniska minoriteter i Nordirland NICEM. På workshopen i Helsingfors tog Christer Mattsson från Kungälvs kommun upp ett exempel på hur man i Sverige på lokal nivå bekämpar rasism. Han är lärare och chef inom socialtjänsten och har i flera år jobbat med radikaliserade ungdomar.

- Intolerans och xenofobi är de största hindren för att etniska grupper ska kunna leva sida vid sida, konstaterade Mattsson. I Kungälvs kommun förstod man på allvar extremismens konsekvenser år 1995 då nynazisterna dödade en ung pojke. Sedan dess har man i kommunen målmedvetet arbetat för toleransen och mot rasismen.

Mattsson betonade uttryckligen att tolerans är nyckeln till fredlig samexistens. På samma sätt som Saukkonen efterlyste också Mattsson långsiktighet i arbetet mot rasism.

- Om vi försöker göra snabba ändringar blir det ofta bara värre. Toleransfostran och arbetet mot rasism kräver tid och förutsätter målmedvetna åtgärder i goda och dåliga tider. Enskilda evenemang, manifestationer och symboliska åtgärder mot rasism förändrar inte verkligheten på gräsrotsnivå, framhävde Mattsson.

Indikatorerna för goda relationer diskuterades

Över 40 representanter för frivilligorganisationer, kommuner och universitet deltog i workshopen. På eftermiddagen funderade deltagarna i arbetsgrupper på hur man kan mäta goda relationer. Det var speciellt anmärkningsvärt att representanterna för olika etniska minoritetsgrupper och mångkulturella föreningar deltog aktivt i diskussionerna.

I projektet Good Relations behandlar man mätningen av relationerna mellan befolkningsgrupper på fyra olika delområden som baserar sig på den mätare för goda relationer som publicerats 2010 av Equality and Human Rights Commission i Storbritannien. Dessa fyra delområden är attityder, personlig säkerhet, växelverkan samt deltagande och påverkan. Avsikten är att för delområdena finna indikatorer och mätare på lokal nivå.

Projektets resultat kommer att publiceras i form av en referensram och mätare för goda relationer. Dessutom utarbetas en praktisk guide för lokala aktörer om olika praktiska förfaranden för att främja goda relationer. Både referensramen och guiden publiceras på projektets avslutningskonferens i september 2014.

En rapport om workshopen i Helsingfors publiceras i september på webbplatsen för projektet Good Relations på adressen: http://www.intermin.fi/sv/utveckling/good_relations

Ytterligare information: projektchef Liisa Männistö ([email protected], tfn 071 878 8296)
 

EU jämlikhet räddningsväsen

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flag days 2026
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback