Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Ankarverksamheten syftar till att hjälpa ungdomar i hela Finland enligt samserviceprincipen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 27.3.2019 10.31 | Publicerad på svenska 27.3.2019 kl. 14.24
Typ:Pressmeddelande 25/2019
Ankkuritiimi

Oberoende av var i Finland de bor ska ungdomar ha möjlighet att få hjälp när de t.ex. uppvisar symtom genom att begå brott, när de använder narkotika eller när de riskerar att radikaliseras. Målet med den färska handboken för ankarverksamheten är att stödja experterna i deras arbete så att verksamheten ska vara enhetlig i hela landet. Ankarverksamheten är sådant multiprofessionellt samarbete som fokuserar på att främja välbefinnande och förebygga brott bland unga.

– I ankarverksamheten arbetar experter från polisen, socialväsendet, hälsovårdsväsendet och ungdomsväsendet i team. Multiprofessionalitet ger resultat, eftersom unga med symtom eller familjer som lider av våld i nära relationer då betraktas som en helhet och myndighetsåtgärderna fokuserar på ett gemensamt mål, dvs. att bryta den onda cirkeln. I synnerhet i sådana fall där problemen har hopat sig är samservice den bästa, säger inrikesminister Kai Mykkänen.

Ankarverksamheten kan genomföras inom en kommuns område, eller så kan flera kommuner ingå samarbetsavtal och producera tjänsterna tillsammans. För små kommuner lönar det sig att försöka samarbeta med grannkommunerna. På så sätt omfattas ungdomarna också i de här kommunerna på lika villkor av ankarverksamheten.

– I år har vi stärkt det förebyggande arbetet och familjearbetet genom att anställa cirka 40 nya förortspoliser i Finland. Konceptet i ankarverksamheten utgör kärnan i deras arbete. Det är fint att vi nu får en förtydligande handbok med hjälp av vilken modellen lättare kan införas på nya orter. Det är också fint att även undervisningsväsendet i och med den här nya handboken i allt högre grad inkluderas i ankarverksamheten. För många unga kan läraren vara den vuxna som står dem närmast i livet, säger Mykkänen.

Handboken stödjer genomförande, utveckling och bedömning av verksamheten

Syftet med den publicerade handboken är att stödja genomförandet, utvecklingen och bedömningen av ankarverksamheten i Finland. Handboken fokuserar på framtiden och i den beskrivs en modell för ankarverksamheten som baserar sig på tidigare forskningsdata och god praxis. Målet är att styra, stödja och förenhetliga ankarverksamheten för att ungdomarna i hela landet ska ha så jämlika möjligheter som möjligt att få service.

Med klienter som omfattas av ankarverksamheten avses i handboken barn eller unga som är under 18 år och som t.ex. uppvisar symtom genom att begå brott, som använder narkotika eller som löper risk för radikalisering som leder till våldsam extremism (utan åldersgränser). Det kan också handla om en ung person som allmänt sett har en svår livssituation, t.ex. erfarenheter av våld i nära relationer eller våld i hemmet.

Ungdomar i centrum för ankarverksamheten, också föräldrar stöds

Ankarverksamheten fokuserar på ungdomar och de ses som en del av en social gemenskap. Strävan är att hjälpa den unga personen att klara sig på egen hand och att fatta självständiga beslut. Den unga får stöd så att hen kan fatta hållbara och ansvarsfulla beslut med tanke på sin egen framtid.

Föräldrarna och vårdnadshavarna är en central del av ankarverksamheten, eftersom föräldrarna har en viktig roll i att bygga upp och stödja den ungas välbefinnande. Man måste också kunna identifiera de behov av hjälp och stöd som föräldrarna eventuellt har, så att stöd kan erbjudas för att kunna åtgärda de orsaker som ligger bakom den ungas handlingar.

Ankarverksamheten inleddes i Tavastehus i början av 2000-talet till följd av behovet av att utveckla multiprofessionellt samarbete för att främja välbefinnande och förebygga brott bland unga. Enligt experter och ungdomar är ankarverksamheten ett ändamålsenligt och fungerande sätt för experter inom olika branscher att samarbeta. Senare har verksamheten utvidgats till hela landet genom god praxis.

Ytterligare information:

Tarja Mankkinen, utvecklingschef, inrikesministeriet, tfn 040 595 57 60, [email protected]
Matti Airaksinen, kommissarie, Polisstyrelsen, tfn 0295 481 900, [email protected]
Tanja Moilanen, forskare, Östra Finlands universitet, tfn 046 92 32 850, [email protected]
Mari Kangasniemi, universitetslektor, Östra Finlands universitet, tfn 050 470 4285 [email protected]

Handbok för ankarverksamheten (på finska)
Mer information om ankarverksamheten (på finska)
Kai Mykkänen
bildningsväsen förebyggande kommunens kompetensområden polisväsen publikationer radikalism socialväsen ungdomar ungdomsväsen

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback