Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Penningspelssystemet ses över – Marknaden för vadhållnings- och nätkasinospel öppnas för konkurrens genom en licensmodell

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 20.3.2025 13.45
Typ:Pressmeddelande

Regeringen överlämnade i dag till riksdagen en proposition med förslag till lagstiftning om ett nytt penningspelssystem. Enligt propositionen upphör Veikkaus ensamrätt att anordna penningspel när det gäller vadhållningsspel samt penningautomat- och kasinospel på internet vid utgången av 2026. Avsikten är att dessa spel ska öppnas för konkurrens.

-    Syftet med propositionen har varit att ta fram reglering som motverkar skadeverkningar av penningspel och som är i balans med att penningspelsföretagen vill ansöka om licens. Ett mål har också varit att styra penningspelandet på nätet till ett reglerat spelutbud, säger inrikesminister Mari Rantanen.

Veikkaus ska ha ensamrätt till lotterispel av typen lotto, skraplotter samt till fysiska penningspelsautomater och kasinospel. Lagreformen grundar sig på regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering. Tidigare har man övergått till ett penningspelssystem av detta slag som kombinerar ensamrätt och en konkurrensutsatt marknad i till exempel Danmark och Sverige och många andra europeiska länder.

Syftet med reformen är att förebygga och minska de skadeverkningar som penningspelandet ger upphov till bland annat genom att styra spelandet till ett reglerat och övervakat spelutbud.

Penningspelsbolagen kan ansöka om licenser från ingången av 2026 och den licenspliktiga penningspelsverksamheten kan inledas vid ingången av 2027. Veikkaus bör ansöka om licens för ensamrättsverksamhet. Veikkaus kan ansöka om licens för anordnande av penningspel också på den konkurrensutsatta marknaden.

I fortsättningen kommer statens inkomster att bestå av den utdelning som Veikkaus betalar till staten, den ersättning som betalas för ensamrättslicensen och den lotteriskatt och samfundsskatt som licenshavarna betalar.

Penningspelsbolagen bör agera ansvarsfullt och förhindra oegentligheter

Enligt den nya lagen ska åldersgränsen för penningspelande även i fortsättningen vara 18 år. Allt spelande förutsätter identifiering för att säkerställa att spelaren har uppnått myndighetsåldern. Identifieringen gör det möjligt att införa spelspärrar och konsumtionsgränser och att följa det egna spelbeteendet. Konsumenten kan via ett centraliserat system ställa spelspärrar för alla licenshavares penningspel.

Licenshavaren ska försäkra sig om att skadeverkningarna av de penningspel som licenshavaren anordnar är så små som möjligt. Penningspelsbolagen måste bekämpa överdrivet spelande genom kontinuerlig uppföljning av spelbeteendet och erbjuda spelarna metoder för att begränsa spelandet.

Den nya penningspelslagen innehåller flera metoder för att upptäcka, förhindra och ingripa i eventuella oegentligheter och brott inom penningspelsverksamheten. Licenshavarna ska bland annat begränsa vadhållningsobjekten och avbryta vadhållningen om det förekommer oegentligheter. Spelarna ska också ha ett tydligt system för att rapportera om eventuella oegentligheter. De skyldigheter som ingår i lagstiftningen om penningtvätt gäller också penningspelsverksamheten.

Marknadsföring av penningspel är tillåten med vissa begränsningar

I och med reformen kommer marknadsföringen av och synligheten för penningspel sannolikt att öka. Enligt den nya penningspelslagen är marknadsföring av penningspel tillåten med de begränsningar som anges i lagförslaget. Lagförslaget innehåller bestämmelser om förbjudna marknadsföringsmetoder och marknadsföringssätt, om uppgifter som ska ges i samband med marknadsföring, om sponsring och om förbud mot direktmarknadsföring. Marknadsföring får inte riktas mot minderåriga eller personer som annars är i en utsatt ställning. Minderåriga personer får inte förekomma i marknadsföringen.

Licenshavaren får marknadsföra penningspel i begränsad omfattning i olika marknadsföringskanaler. Marknadsföring är också tillåten på bolagets egen webbplats och konton i sociala medier. Influerarmarknadsföring är inte tillåten, och minderåriga personer får inte förekomma i marknadsföringen. Den person eller det lag som sponsras ska dock få visa det sponsrande penningspelsbolagets logotyp i sina egna kanaler. Vid sponsring får man dock inte lyfta fram penningspel. Sponsringsavtal får inte ingås med personer under 18 år eller när det gäller evenemang, tävlingar eller serier för personer under 18 år.

Tillsynen över penningspelsverksamheten ska överföras till ett nytt ämbetsverk 

Tillsyn över penningspelsverksamheten utövas för närvarande av Polisstyrelsen, som ska vara tillståndsmyndighet enligt penningspelslagen 2026. Från ingången av 2027 ska tillstånds- och tillsynsuppgifter enligt penningspelslagen skötas av det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket, som inleder sin verksamhet vid ingången av 2026. Regeringens proposition om en reform av statens regionförvaltning och om inrättande av Tillstånds- och tillsynsverket (RP 13/2025 rd), som beretts under ledning av finansministeriet, överlämnades till riksdagen den 13 mars 2025.

Det nya penningspelssystemet ska basera sig på licenser som beviljas av tillsynsmyndigheten. Licenssökandena ska vara tillförlitliga och lämpliga att bedriva penningspelsverksamhet. Myndigheten ska övervaka den licenspliktiga verksamheten bland annat genom teknisk övervakning. Lagen förpliktar licenshavarna att försäkra sig om att deras spelsystem, dragningsutrustning och dragningsförfaranden är tillförlitliga och att dragningsresultaten är slumpmässiga. Tillstånds- och tillsynsverket ska också övervaka efterlevnaden av bestämmelserna om marknadsföring. Licenshavarna ska årligen rapportera om penningspelsverksamheten och marknadsföringen till tillsynsmyndigheten.

För brott mot eller försummelse av skyldigheterna enligt penningspelslagen kan myndigheten till exempel förbjuda olaglig verksamhet eller påföra en ordningsavgift och för allvarligare förseelser en påföljdsavgift. Som en sista utväg kan myndigheten återkalla en licens.

Mer information:
Antti Salminen, statssekreterare, tfn 0295 160 160, [email protected]
Jukka Tukia, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 573, [email protected]
Elina Rydman, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 586, [email protected]
​​​​​​​Mikko Cantell, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 380, [email protected]

Frågor och svar om reform av penningspelssystemet
Projekt för reform av penningspelssystemet
En trygg och kristålig rättsstat
lagberedning penningspel planer polisväsen regeringsprogram

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback