Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Ministeri Rajamäki Lapin ystävien tapaamisessa Saariselällä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 29.1.2007 8.54
Tyyppi:Tiedote -

- Suomen puheenjohtajakaudella saavutettiin poliittinen yhteisymmärrys Schengen alueen laajentamisen kannalta välttämättömän SIS II- järjestelmästä sekä väliaikaisen tietojärjestelmän SIS one for all -projektin käynnistämisestä.Järjestelmät mahdollistavat sisärajatarkastusten mahdollisimman nopean poistamisen toukokuussa 2004 liittyneiden uusien jäsenvaltioiden ja vanhojen jäsenvaltioiden välillä. Sisärajatarkastusten poistamisella on suuri vaikutus EU:n kansalaisten turvallisuuteen ja tämän vuoksi vapaan liikkuvuuden toteuttaminen turvallisuudesta tinkimättä oli Suomen puheenjohtajakaudella ministerineuvoston keskeinen linjaus, Suomen sisäasiainministeri Kari Rajamäki sanoi 29. tammikuuta Saariselällä pidetyssä Lapin ystävien EU-tapaamisessa.

Tapaamiseen osallistuivat komission varapuheenjohtaja komissaari Franco Frattini, Slovenian sisäministeri Dragotin Mate, Saksan sisäasiainministeriön edustajat sekä Europolin pääjohtaja Max-Peter Ratzel.

Sisärajatarkastusten poistaminen on joulukuussa EU:n sisäministerineuvostossa linjatuilla tavoilla mahdollista maa- ja merirajoilta joulukuussa 2007 ja lentokentiltä maaliskuussa 2008. Edellytyksenä aikataululle on, että jäsenvaltiot kykenevät soveltamaan Schengen-säännöstöä kokonaisuudessaan ja täyttämään kaikki tarkastusten poistamisen edellytykset.

- On tärkeää, että SIS II:ta ei unohdeta, vaikka sen alkuperäinen aikataulu väistämättä viivästyy SIS one for all -projektin takia. Tarvitsemme välttämättä käyttöön SIS II:n uudet ominaisuudet mahdollisimman pian. Vuonna 2007 tehdään uusintatarkastuksia vuoden 2006 tarkastusten tulosten pohjalta yhteensä 16 eri kohteessa. Uskon, että uudet jäsenvaltiot ovat valmiita panostamaan merkittävässä määrin Schengen-valmiuksiin, jotta meillä edellytykset tehdä lopullinen sisärajatarkastuksen poistava päätös neuvostossa. Tänä vuonna odotamme komission ehdotusta Schengen-arviointijärjestelmän kehittämisestä. Nämä arvioinnit ovat osoittautuneet erittäin tärkeäksi tekijäksi jäsenvaltioiden välisen luottamuksen lisääjänä, sillä Schengen-tarkastusten arvo lisääntyy yhä Schengen-alueen laajentuessa, ministeri Rajamäki muistutti.

Joulukuun Eurooppa neuvosto vahvisti, että EU tarvitsee kokonaisvaltaista maahanmuuttopolitiikkaa. Tämän politiikan tulee perustua keskinäiselle luottamukselle sekä ihmisen perusoikeuksien kunnioittamiselle. Neuvosto pyytää komissiolta huhtikuuhun mennessä ehdotuksia, miten laittoman työnteon vastaista toimintaa voitaisiin tehostaa. Lisäksi komissiota pyydetään Suomen aloitteen mukaisesti tutkimaan mahdollisuuksia kehittää laajennettua eurooppalaista yhteisvastuuta maahanmuutto-, rajavalvonta- ja turvapaikkapolitiikassa.

- Oli erittäin tärkeätä, että kykenimme Suomen puheenjohtajakaudella käsittelemään EU:n rajaturvallisuuden tähän saakka vaikeat kipupisteet. Näistä käytiin avoin keskustelu "Lapin Ystävien" maaliskuisessa tapaamisessa. Komissio ansaitsee täyden tunnustuksen siitä, että se osin maaliskuun keskustelun pohjalta antoi viime kesänä realistisen tiedonannon mm. EU-maiden laittoman maahanmuuton ja laittomien työmarkkinoiden sekä puutteellisten palautusoperaatioiden tilanteesta, ministeri Rajamäki kiitti.

- Suomen puheenjohtajakaudella ministerineuvostossa keskusteltiinasioista oikeilla nimillä. Tuolloin Suomi esitteli laajennetun yhteisvastuuta koskevan aloitteensa. Komission tiedonannon kanssa tämä aloite yhdessä vaikutti siihen, että pelkistetyt tukivaatimukset muuttuivat keskusteluiksi yhteisistä toimintamahdollisuuksista, ministeri Rajamäki painotti.

- Viime vuonna saimme todella pään auki Afrikan suuntaan- ilman tiiviin yhteistyön kehittämistä lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa emme pysty kehittämään kokonaisvaltaista maahanmuuttopolitiikkaa. Tästä yhteistyöstä on pidettävä huolta - unohtamatta vaikeitakin kysymyksiä kuten takaisinottoa EU:n ja Afrikan välillä. Samalla tavoin tärkeää, että Eurooppa-neuvoston päätelmien mukaisesti kiinnitämme maahanmuuttokysymyksissä huomattavasti enemmän huomiota itään ja kaakkoon. Suomi tukee tätä voimakkaasti. EU:lla on oltava politiikka ja valmiudet reagoida maahanmuuttoasioissa kaikkiin ilmansuuntiin, ministeri Rajamäki muistutti.

Ministeri Rajamäki korosti myös, että Haagin ohjelman välitarkistuksen sekä Suomen kaudella käynnistettyjen aloitteiden jatkon kannalta on tärkeää nostaa niiden valmistelujen poliittista tasoa. Tähän prosessiin on myös kytkettävä kaikki yhteisen turvallisuuden lisäarvoa tuova osaaminen.

- Koko EU:n kannalta olisi hyvä, jos Suomen rajaturvallisuuteen ja rajavalvontaan liittyvä erityisosaaminen kytketään EU:n ulkorajojen ja uuden rajastrategian valmistelun jatkovaiheisiin. Tämä tukisi sekä EU:n parempaa ulkorajavalvontaa että laajennetun yhteisvastuualoitteen toimivuutta. Suomi on valmis antamaan myönteisen panoksensa Saksan ja tulevien puheenjohtajien työlle yhdessä komission kanssa EU:n sisäisen turvallisuuden vahvistamisessa, ministeri Rajamäki sanoi.

- Eurooppa-neuvosto linjasi joulukuussa, että Suomen kaudella hyväksytty rajastrategia on yhdennetyn ulkorajojen valvontajärjestelmän kehittämisen pohja. Meidän on panostettava erityisesti Schengen-rajaturvallisuuden parantamiseen ja Välimeren alueen merivalvonnan kehittämiseen. Näistä asioista keskustelimme maaliskuussa Lapin ystävienensimmäisessä tapaamisessa, ministeri Rajamäki totesi.

- EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän perusta on edelleen oltava kansallisen vastuun periaate. Jäsenvaltioiden on vastattava tarpeellisesta infrastruktuurista, kalustosta ja henkilöstöstä. "Euroopan rannikkovartiostosta" keskusteltaessa on pidettävä huolta, että Schengen-rajaturvallisuus on sen tärkein tehtävä- unohtamatta toki muita valvonta- ja turvallisuustehtäviä. Seminaariin osallistujille esitettiin suomalaisen rajavalvonnan ja viranomaisyhteistyön malli sunnuntaina Suomenlahden Merivartiostossa.

Lisätietoja: ylijohtaja Antti Pelttari, (09) 160 42290 ja rajavartiolaitoksen kansainvälisen yksikön päällikkö Jukka Savolainen, 020 410 6654

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback