Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Minister Rajamäki träffar Lapplandsvännerna i Saariselkä

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 29.1.2007 8.54
Typ:Pressmeddelande -

- Under Finlands period som ordförandeland uppnåddes politiskt samförstånd om SIS II-systemet som är nödvändigt med tanke på utvidgningen av Schengenområdet samt om ett tillfälligt informationssystem projektet SIS one for all. Tack vare systemen kan kontrollerna vid de inre gränserna avskaffas så snabbt som möjligt mellan de medlemsländer som har anslutit sig i maj 2004 och de gamla medlemsländerna. Avskaffandet av kontrollerna vid de inre gränserna har stor betydelse för EU-medborgarnas säkerhet och därför var genomförandet av fri rörlighet utan att ge avkall på säkerheten ministerrådets centrala riktlinjer under Finlands ordförandeskap, sade Finlands inrikesminister Kari Rajamäki på EU-mötet mellan Lapplandsvännerna den 29 januari i Saariselkä.

I mötet deltog kommissionens vice ordförande, kommissionär Franco Frattini, Sloveniens inrikesminister Dragotin Mate, representanter för Tysklands inrikesministerium samt direktören för Europol Max-Peter Ratzel.

Kontrollerna vid de inre gränserna kan enligt de riktlinjer som utformades vid EU:s ministermöte för inrikes frågor i december avskaffas vid land- och havsgränserna i december 2007 och på flygplatserna i mars 2008. En förutsättning för tidtabellen är att medlemsstaterna kan tillämpa Schengenregelverket fullt ut och upfylla alla förutsättningar för att avskaffa kontrollerna.

- Det är viktigt att vi inte glömmer SIS II, trots att den ursprungliga tidtabellen kommer att försenas på grund av SIS one for all. Vi behöver absolut få tillgång till de nya egenskaperna i SIS II så fort som möjligt. Nya inspektioner genomförs 2007 utgående från resultaten av inspektionerna 2006 på sammanlagt 16 olika ställen. Jag tror att medlemsländerna är beredda att i betydande utsträckning satsa på Schengenberedskapen, så att vi har förutsättningar att fatta ett slutligt beslut i rådet om avskaffande av kontrollerna vid de inre gränserna. I år väntar vi på kommissionens förslag till utvecklande av ett Schengenutvärderingssystem. Dessa utvärderingar har visat sig vara mycket viktiga för ett ökat förtroende mellan medlemsstaterna, eftersom värdet av Schengeninspektionerna ökar i och med att Schengenområdet utvidgas, sade minister Rajamäki.

Europeiska rådet som hölls i december fastställde att EU behöver en övergripande migrationspolitik. Denna politik skall bygga på ömsesidigt förtroende samt respekt för de grundläggande mänskliga rättigheterna. Rådet ber kommissionen senst i april inkomma med förslag om hur åtgärderna mot illegalt arbete skall kunna effektiviseras. Dessutom är önskan att kommissionen enligt Finlands initiativ skall undersöka möjligheterna att utveckla en utvidgad europeisk solidaritet när det gäller migrations-, gränsförvaltnings- och asylpolitiken.

- Det var ytterst viktigt att vi under Finlands ordförandeskap kunde behandla de smärtpunkter i EU:s gränssäkerhet som hittills varit svåra. En öppen diskussion om dessa fördes när "Lapplandsvännerna" träffades i mars. Kommissionen förtjänar full erkänsla för att den delvis utgående från marsmötet ifjol gav ett realistiskt meddelande i somras om situationen för bl.a. den illegala invandringen och illegala arbetsmarknaden i EU-länderna samt de bristfälliga åtgärderna i samband med återsändande, sade ministerRajamäki.

- Under Finlands ordförandeperiod diskuterades frågorna vid deras rätta namn i ministerrådet. Då lade Finland fram sitt initiativ till ett utvidgat solidariskt ansvar. Tillsammans med kommissionens meddelande bidrog detta initiativ till att de enkla kraven på stöd blev en debatt om gemensamma verksamhetsmöjligheter, sade minister Rajamäki.

- I fjol lyckade vi faktiskt öppna oss mot Afrika - utan att utveckla ett intensivt samarbete med hem- och transitländerna kan vi inte utveckla en övergripande migrationspolitik. Detta samarbete måste vi slå vakt om - utan att glömma de svåra frågorna som återtagande mellan EU och Afrika. På samma sätt är det viktigt att vi enligt slutsatserna från Europeiska rådet fäster betydligt större vikt vid migrationsfrågor mot öst och sydöst. Finland stödjer starkt detta. EU måste ha en politik och beredskap att reagera i migrationsfrågor i alla väderstreck, sade minister Rajamäki.

Minister Rajamäki betonade också att det med tanke på halvtidsöversynen av Haagprogrammet samt fortsättningen av de initiativ som startade under Finlands ordförandeperiod är viktigt att höja den politiska nivån på beredningen. Till denna process måste också kopplas all kompetens som ger den gemensamma säkerheten ett mervärde.

- Med tanke på hela EU är det bra om specialkompetenen i samband med Finlands gränssäkerhet och gränsövervakning kopplas till de fortsatta faserna av beredningen av EU:s yttre gränser och den nya gränsstrategin. Detta stödjer både en bättre förvaltning av EUs yttre gränser och initiativet till ett fungerande utvidgat solidariskt ansvar. Finland är berett att satsa på Tysklands och kommande ordförandens arbete för att tillsammans med kommissionen stärka EU:s inre säkerhet, sade minister Rajamäki.

- Enligt Europeiska rådets strategi i december skall den gränsstrategi som antogs under Finlands period vara utgångspunkten för utvecklingen av ett integrerat system för förvaltningen av de yttre gränserna. Vi måste satsa särskilt på att förbättra Schengen-gränssäkerheten och utvecklandet av övervakningen av Medelhavsområdet. Dessa frågor diskuterade vi i mars när Lapplandsvännerna träffades för första gången, sade minister Rajamäki.

- Grunden för EU:s integrerade gränssäkerhetssystem skall också i fortsättningen var principen om nationellt ansvar. Medlemsländerna skall ansvara för den nödvändiga infrastrukturen, materielen och personalen. När vi diskuterar "Europas kustbevakning" måste vi se till att Schengen-säkerheten är dess viktigaste uppgift - men vi får inte heller glömma andra övervaknings- och förvaltningsuppgifter. Seminariedeltagarna fick studera den finska gränsöveraknings- och myndighetssamarbetsmodellen på söndagen vid Finska vikens Sjöbevakningssektion.

Närmare information: överdirektör Antti Pelttari, (09) 160 42290 och chefen för gränsbevakningsväsendets internationella enhet Jukka Savolainen, 020 410 6654

EU

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback