Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Minister Rajamäki träffar Lapplandsvännerna i Saariselkä

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 29.1.2007 8.54
Typ:Pressmeddelande -

- Under Finlands period som ordförandeland uppnåddes politiskt samförstånd om SIS II-systemet som är nödvändigt med tanke på utvidgningen av Schengenområdet samt om ett tillfälligt informationssystem projektet SIS one for all. Tack vare systemen kan kontrollerna vid de inre gränserna avskaffas så snabbt som möjligt mellan de medlemsländer som har anslutit sig i maj 2004 och de gamla medlemsländerna. Avskaffandet av kontrollerna vid de inre gränserna har stor betydelse för EU-medborgarnas säkerhet och därför var genomförandet av fri rörlighet utan att ge avkall på säkerheten ministerrådets centrala riktlinjer under Finlands ordförandeskap, sade Finlands inrikesminister Kari Rajamäki på EU-mötet mellan Lapplandsvännerna den 29 januari i Saariselkä.

I mötet deltog kommissionens vice ordförande, kommissionär Franco Frattini, Sloveniens inrikesminister Dragotin Mate, representanter för Tysklands inrikesministerium samt direktören för Europol Max-Peter Ratzel.

Kontrollerna vid de inre gränserna kan enligt de riktlinjer som utformades vid EU:s ministermöte för inrikes frågor i december avskaffas vid land- och havsgränserna i december 2007 och på flygplatserna i mars 2008. En förutsättning för tidtabellen är att medlemsstaterna kan tillämpa Schengenregelverket fullt ut och upfylla alla förutsättningar för att avskaffa kontrollerna.

- Det är viktigt att vi inte glömmer SIS II, trots att den ursprungliga tidtabellen kommer att försenas på grund av SIS one for all. Vi behöver absolut få tillgång till de nya egenskaperna i SIS II så fort som möjligt. Nya inspektioner genomförs 2007 utgående från resultaten av inspektionerna 2006 på sammanlagt 16 olika ställen. Jag tror att medlemsländerna är beredda att i betydande utsträckning satsa på Schengenberedskapen, så att vi har förutsättningar att fatta ett slutligt beslut i rådet om avskaffande av kontrollerna vid de inre gränserna. I år väntar vi på kommissionens förslag till utvecklande av ett Schengenutvärderingssystem. Dessa utvärderingar har visat sig vara mycket viktiga för ett ökat förtroende mellan medlemsstaterna, eftersom värdet av Schengeninspektionerna ökar i och med att Schengenområdet utvidgas, sade minister Rajamäki.

Europeiska rådet som hölls i december fastställde att EU behöver en övergripande migrationspolitik. Denna politik skall bygga på ömsesidigt förtroende samt respekt för de grundläggande mänskliga rättigheterna. Rådet ber kommissionen senst i april inkomma med förslag om hur åtgärderna mot illegalt arbete skall kunna effektiviseras. Dessutom är önskan att kommissionen enligt Finlands initiativ skall undersöka möjligheterna att utveckla en utvidgad europeisk solidaritet när det gäller migrations-, gränsförvaltnings- och asylpolitiken.

- Det var ytterst viktigt att vi under Finlands ordförandeskap kunde behandla de smärtpunkter i EU:s gränssäkerhet som hittills varit svåra. En öppen diskussion om dessa fördes när "Lapplandsvännerna" träffades i mars. Kommissionen förtjänar full erkänsla för att den delvis utgående från marsmötet ifjol gav ett realistiskt meddelande i somras om situationen för bl.a. den illegala invandringen och illegala arbetsmarknaden i EU-länderna samt de bristfälliga åtgärderna i samband med återsändande, sade ministerRajamäki.

- Under Finlands ordförandeperiod diskuterades frågorna vid deras rätta namn i ministerrådet. Då lade Finland fram sitt initiativ till ett utvidgat solidariskt ansvar. Tillsammans med kommissionens meddelande bidrog detta initiativ till att de enkla kraven på stöd blev en debatt om gemensamma verksamhetsmöjligheter, sade minister Rajamäki.

- I fjol lyckade vi faktiskt öppna oss mot Afrika - utan att utveckla ett intensivt samarbete med hem- och transitländerna kan vi inte utveckla en övergripande migrationspolitik. Detta samarbete måste vi slå vakt om - utan att glömma de svåra frågorna som återtagande mellan EU och Afrika. På samma sätt är det viktigt att vi enligt slutsatserna från Europeiska rådet fäster betydligt större vikt vid migrationsfrågor mot öst och sydöst. Finland stödjer starkt detta. EU måste ha en politik och beredskap att reagera i migrationsfrågor i alla väderstreck, sade minister Rajamäki.

Minister Rajamäki betonade också att det med tanke på halvtidsöversynen av Haagprogrammet samt fortsättningen av de initiativ som startade under Finlands ordförandeperiod är viktigt att höja den politiska nivån på beredningen. Till denna process måste också kopplas all kompetens som ger den gemensamma säkerheten ett mervärde.

- Med tanke på hela EU är det bra om specialkompetenen i samband med Finlands gränssäkerhet och gränsövervakning kopplas till de fortsatta faserna av beredningen av EU:s yttre gränser och den nya gränsstrategin. Detta stödjer både en bättre förvaltning av EUs yttre gränser och initiativet till ett fungerande utvidgat solidariskt ansvar. Finland är berett att satsa på Tysklands och kommande ordförandens arbete för att tillsammans med kommissionen stärka EU:s inre säkerhet, sade minister Rajamäki.

- Enligt Europeiska rådets strategi i december skall den gränsstrategi som antogs under Finlands period vara utgångspunkten för utvecklingen av ett integrerat system för förvaltningen av de yttre gränserna. Vi måste satsa särskilt på att förbättra Schengen-gränssäkerheten och utvecklandet av övervakningen av Medelhavsområdet. Dessa frågor diskuterade vi i mars när Lapplandsvännerna träffades för första gången, sade minister Rajamäki.

- Grunden för EU:s integrerade gränssäkerhetssystem skall också i fortsättningen var principen om nationellt ansvar. Medlemsländerna skall ansvara för den nödvändiga infrastrukturen, materielen och personalen. När vi diskuterar "Europas kustbevakning" måste vi se till att Schengen-säkerheten är dess viktigaste uppgift - men vi får inte heller glömma andra övervaknings- och förvaltningsuppgifter. Seminariedeltagarna fick studera den finska gränsöveraknings- och myndighetssamarbetsmodellen på söndagen vid Finska vikens Sjöbevakningssektion.

Närmare information: överdirektör Antti Pelttari, (09) 160 42290 och chefen för gränsbevakningsväsendets internationella enhet Jukka Savolainen, 020 410 6654

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet