Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Inrikesministeriets utredning:
Största delen av skyddsrummen är i gott skick – reparationsskuld har uppstått särskilt i fråga om utrustningen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 28.8.2023 13.58
Typ:Pressmeddelande
En skyddsrums utrustningslåda

Nuläget för skyddsrummen i Finland är i huvudsak mycket gott, men det finns också reparationsbehov. Över 90 procent av skyddsrummen skyddar väl mot verkningarna av konventionella vapen, framgår det av inrikesministeriets färska utredning. Enligt utredningen finns det mest brister i skyddsrummens utrustning. Utifrån utredningen har inrikesministeriet utarbetat fyra rekommendationer för att förbättra nätverket av skyddsrum. För närvarande är Finland inte utsatt för något militärt hot.

Inrikesministeriets utredning granskade antalet skyddsrum, den regionala fördelningen och skyddsrummens skick. Uppgifter om antalet skyddsrum och den regionala fördelningen publicerades i februari 2023. Av de skyddsrum som granskades i utredningen uppfyllde 91 procent bedömningskriterierna när det gäller konventionella vapen och 83 procent när det gäller gas- och strålningstillbud orsakade av vapenverkan.

Infografik om skyddsrummen som sägs att största delen av skyddsrummen är i gott skick. Innehåll beskrivt i brödtext.

”De finländska skyddsrummen och anordningarna i dem är funktionssäkra och de har en lång livslängd. Samtidigt måste det konstateras att det i en liten del av skyddsrummen finns brister som gör att skyddsrummet inte kan tas i bruk inom den tidsfrist på 72 timmar som lagen kräver. Det finns olika orsaker till detta. Ett exempel är reparation av avstängningsventilen för avloppet, som inte lyckas inom 72 timmar”, säger projektchef Ira Pasi från inrikesministeriet.

I utredningen granskades protokollen över en periodisk besiktning av 245 skyddsrum. Dessutom utreddes kvalitativa frågor genom en enkät till dem som utför periodiska besiktningar och till fastighetsägare samt genom att intervjua experter vid räddningsverken.

Det långsiktiga arbetet med att inrätta skyddsrum har skapat en grund för systemet med skyddsrum. I Finland finns det cirka 50 500 skyddsrum med sammanlagt cirka 4,8 miljoner skyddsplatser. Allmänt taget är reparationsbehovet större i äldre skyddsrum. 

Orsaken till försummelse av underhållet av skyddsrum är ofta likgiltighet eller brist på information

Bristerna i skyddsrummen beror ofta på försummelse av regelbunden service eller på fel i planeringen, installationen, ändrings- och reparationsarbeten eller i användningen av skyddsrummet.

Enligt utredningen var en del av fastighetsägarna också osäkra på hur skyddsrummet underhålls och tas i bruk.

”Till exempel om en skyddsrumsskötare hade utsetts, hade man ofta valt en utomstående fastighetsskötare. Denna person ska leda ibruktagandet av skyddsrummet, men han eller hon kan ansvara för flera fastigheter”, säger Pasi.

Visualisering av det tre orsaker tille bristerna i skyddsrummen. Innehåll beskrivt i brödtext.

Det finns tre grundorsaker till dåligt underhåll av skyddsrummen och därigenom till bristerna i skyddsrummen. Utredningen visar att de största bristerna finns i kunskaper och färdigheter samt i attityden och motivationen.

”I Finland är vi i den lyckliga positionen att det under årtiondenas lopp inrättats skyddsrum med stöd av lag. Om detta inte var fallet, skulle den saken vara svårast att rätta till. Många brister kan avhjälpas genom att sätta anordningar i skick, förnya utrustning och förnödenheter och öka kunskapen”, säger hon.

Byggnadens ägare och innehavare ansvarar tillsammans för underhållet, reparationerna och uppgörandet av räddningsplanen.

”De finländska skyddsrummen är mycket hållbara i fråga om teknik och konstruktion, även i situationer där underhållet regelbundet försummats. Även om underhållet försummats under en lång tid, är det ofta möjligt att sätta skyddsrummet i funktionsskick genom skäliga åtgärder under normala förhållanden”, konstaterar Pasi. 

Ändamålsenlig service och besiktning av anordningarna och utrustningen i skyddsrum är lagstadgad. Ett skyddsrum ska kunna tas i bruk inom 72 timmar.

Genom ändamålsenligt underhåll förebygger man att anordningar och utrustning föråldras snabbt, och detta blir också ofta billigare eftersom man undviker större reparationer. Det är inte heller möjligt att under undantagsförhållanden samtidigt reparera alla skyddsrum eller skaffa utrustning.

”I Finland har det under årtiondenas lopp bildats en infrastruktur för befolkningsskydd som är värd flera miljarder euro. Den lönar det sig att ta hand om", säger Pasi.

Rekommendationer för att förbättra systemet med skyddsrum

Utifrån utredningen har det utarbetats fyra rekommendationer:

  1. Utbildningen i anknytning till skyddsrum bör utvecklas.
  2. Anvisningarna och kommunikationen i anknytning till skyddsrum bör utvecklas.
  3. Författningarna om skyddsrum bör revideras och den nationella styrningen utvecklas.
  4. Skyddsrummens regionala inriktning i befolkningsskyddshelheten bör utredas.

Närmare information om rekommendationerna finns i utredningen.

Ytterligare information:

Ira Pasi, projektchef, inrikesministeriet, tfn 029 5488 603, [email protected]

Utredningen om skyddsrum 2023 | Statsrådets publikationserier
Pressmeddelande om antalet skyddsrum och den regionala fördelningen i Finland, 02/2023
Mer information om skyddsrummen i Finland
befolkningsskydd föregripande räddningsväsen skyddande skyddsrum utredning

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback