Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Sotningsreformen har inte höjt priserna avsevärt, men intervallen mellan sotningarna har förlängts

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 25.8.2021 13.52
Typ:Pressmeddelande 106/2021
Sotare på taket.

Den sotningsreform som trädde i kraft år 2019 har inte avsevärt höjt sotningspriserna. Men däremot har intervallen mellan sotningarna förlängts en aning. Detta framgår av en utredning som inrikesministeriet beställde av Östra Finlands universitet. 

- Resultaten av den utredning som nu är färdig och de observationer som gjorts av inrikesministeriets uppföljningsgrupp inom ramen för sotningsreformen stöder varandra och är på samma linje, säger överingenjör Jaana Rajakko från inrikesministeriet.

Östra Finlands universitet utredde vilka konsekvenser ändringarna i sotningsbestämmelserna har haft för sotningsmarknaden och konsumentpriserna samt för hur fastigheterna fullgör sin sotningsskyldighet.   Östra Finlands universitets utredningsprojekt gick ut på att analysera sotningsföretags webbsidor och utvecklingen i fråga om byggnadsbränder och att genomföra en enkät med både sotningsföretag och räddningsverk som målgrupp.

- Utredningen visade att sotningsreformen verkställts rätt bra och att den inte haft några överraskande konsekvenser, konstaterar professor Anssi Keinänen från Östra Finlands universitet.

Sotningstjänsterna öppnades för konkurrens år 2019

Sotningstjänsterna reformerades i början av 2019 när distriktssotningssystemet och prisregleringen av det upphörde. Friheten att tillhandahålla sotningstjänster innebär att sotningsföretag nu får tillhandahålla sina tjänster utan geografiska begränsningar och prisreglering. Byggnadens ägare eller innehavare får skaffa sotningstjänsterna hos den företagare som han eller hon väljer, och jämföra sotningstjänsterna inom sitt område bland annat när det gäller priset. Sotningsföretagarna ska vid marknadsföringen av sotningstjänster iaktta bestämmelserna i konsumentskyddslagen.

Alla konsekvenserna av lagstiftningsreformen ser man först senare, men på basis av utredningen är det ändå möjligt att dra slutsatsen att sotningarna av byggnader fullgörs en aning sämre än tidigare. I praktiken syns detta i de förlängda intervallen mellan sotningarna. Antalet bränder som är förknippade med eldstäder och rökkanaler ligger dock på samma nivå som tidigare. Sotningsföretagen meddelar dock alltmera sällan till räddningsverken om de fel som de hittar i eldstäder och kanaler, trots att det inte har gjorts några ändringar i bestämmelserna om anmälningsskyldigheten.

Nivån på priserna på sotning har inte stigit avsevärt efter lagstiftningsreformen när man beaktar den allmänna inflationen. Å andra sidan innehåller sotningsföretagens webbsidor inte nödvändigtvis priserna på tjänsterna även om konsumenterna borde få veta priset på sotningstjänsten redan före tjänsten tillhandahålls.

Konkurrensen mellan sotningsföretagen har ökat i tätbebyggda områden

Efter att distriktssotningen upphörde har det kommit nya sotningsföretag till branschen. De nya företagarna är ofta sådana som tidigare arbetat som anställda hos ett sotningsföretag. Konkurrensen mellan sotningsföretagen har ökat mest i tätbebyggda områden. Sotningsföretagen är fortfarande små, men deras verksamhetsområden har utvidgats. I och med lagstiftningsreformen har en del av företagen ökat marknadsföringen av sina sotningstjänster. 
Sotningsföretagens åsikter om hur man lyckats med reformen är delade. Särskilt sotarna själva tycker att fastighetsägarna inte inser att de ansvarar för att beställa de sotare som ska sota eldstäder och rökkanaler regelbundet.  Räddningsverken ansåg i huvudsak att reformen är lyckad.

Informerandet om fastigheternas sotningsskyldighet måste förbättras

Man måste fästa större uppmärksamhet vid att främja sotningsbranschens attraktionskraft så att det finns tillgång till sotare och sotningstjänster överallt också i framtiden. Informationen om sådana fel som observerats vid sotningen och som orsakar brandrisk borde förmedlas vidare till räddningsverken bättre än för närvarande. Det behövs fortsättningsvis effektiv kommunikation om fastigheternas sotningsskyldighet.

Inrikesministeriet lämnar en skriftlig redogörelse till riksdagen om genomförandet av lagstiftningsändringarna och uppföljningen före utgången av 2021. Redogörelsen till riksdagen baserar sig på resultaten av Östra Finlands universitets utredning och på de observationer som uppföljningsgruppen för sotningsreformen gjort.  

Ytterligare information
Jaana Rajakko, överingenjör, tfn 0295 488 435, [email protected]
Anssi Keinänen, professor i lagstiftningsforskning, Östra Finlands universitet, tfn +358 50 4422 582, [email protected]
 

Publikation (på finska): Länk till publikationen: Sotningsreformens konsekvenser för fullgörandet av sotningsskyldigheten och för utbudet av och priset på sotningstjänster: uppföljningen av reformen av sotningslagstiftningen
Verksamhetsberättelse för uppföljningsgruppen för sotningsreformen 2019-2020 (på finska)
Frågor och svar om reformen av sotning
brandsäkerhet lagstiftning räddningsväsen sotning

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback