Sotningstjänster reformerades 2019
Byggnadens ägare har enligt räddningslagen skyldighet att se till att sotning utförs regelbundet. Regelbunden sotning behövs inte bara för brandsäkerheten utan också för att eldstaden ska ha en god uppvärmningseffekt och rökkanalen ska dra.
Sotningstjänsterna reformerades vid ingången av 2019 när distriktssotningssystemet och prisregleringen i anslutning till det upphörde. Räddningsverken har inte längre skyldighet att ordna sotningstjänster inom sitt område.
Frågor och svar om reformen av sotning
-
Bestämmelserna om sotning reviderades från och med ingången av 2019. Räddningsverken har inte längre skyldighet att ordna sotningstjänster inom sitt område. I praktiken innebar detta att det distriktssotningssystem och den prisreglering i fråga om sotningstjänster som begränsar näringsidkandet upphörde. Efter en övergångsperiod på sex månader har man övergått till ett fritt utbud av sotningstjänster i hela landet. De regionala distriktssotningsavtalen upphörde att gälla senast den 30 juni 2019.
Reformen väntas öka antalet sotningsföretag när det blir möjligt att inleda företagsverksamhet och komma in på marknaden utan att man behöver vinna ett anbudsförfarande i ett sotningsdistrikt.
Det är i fortsättningen fritt fram för konsumenterna i hela landet att skaffa sotningstjänster hos det sotningsföretag som de väljer. Att komma överens om tidpunkten för när sotningen ska utföras blir flexibelt och priserna för tjänsten bestäms på marknadsvillkor.
-
Med undantag för regleringen om ordnandet av sotningstjänster har bestämmelserna om sotning behållits oförändrade. Fastigheternas skyldighet att se till att eldstäderna och rökkanalerna sotas regelbundet och att stegar och säkerhetsutrustning på tak är i skick ändrades inte. Också i fortsättningen ska sotning utföras i bostadshus varje år, i fritidsbostäder med minst tre års mellanrum och i andra byggnader enligt behov.
Det gällande kravet på yrkesexamen för sotare kvarstår. Alla som varit sotare hittills kan fortsätta att utöva sitt yrke. Omfattningen av sotningsarbetet ändras inte.
Räddningsverkets uppgifter att råda och handleda fastigheter i frågor som gäller sotning samt att övervaka att fastigheterna fullgör sin sotningsskyldighet förblev oförändrade.
-
Det viktigaste med tanke på brandsäkerheten är att regelbundet använda sotningstjänsterna. När utbudet på sotningstjänster avregleras drar hushållen nytta av den eventuellt förbättrade tillgången på tjänster och sotarnas smidigare tidtabeller. När marknadsföringen av sotningstjänster ökar är det möjligt att också användningen av tjänsterna ökar.
Sotningstjänsterna har ordnats utan distriktssotning i vissa delar av Södra Karelen redan i 15 års tid. Det har inte upptäckts att sättet att ordna sotningstjänsterna skulle ha påverkat antalet soteldar eller bränder som börjar från eldstäder och rökkanaler.
Sotaren har också i fortsättningen skyldighet att underrätta inte bara den som företräder fastigheten utan även räddningsmyndigheten om sådana allvarliga brister och fel som kan medföra brandrisk. Skyldigheten att sota i fastigheter preciserades med en separat skyldighet att sörja för att eldstäder och rökkanaler hålls i skick.
-
I distriktssotningssystemet fastställde räddningsverket en sotningstaxa som har varit densamma för alla fastigheter i kommunen oberoende av avstånd. I fortsättningen bestämmer sotningsföretagen själva priset på sina tjänster. Sotaren ska ge kunden information om priserna på ett tydligt och begripligt sätt.
I fortsättningen kan priserna på sotning vara till exempel totalpriser eller fasta priser som bestäms enligt eldstadstyp. Prissättningen kan också bero på sotningstidpunkten. Under exempelvis kvällar, veckoslut eller högsäsonger kan priset på sotning avvika från grundpriset. Särskilt i glesbygden kan det vara skäl att fastighetsägarna konkurrensutsätter sotningstjänsterna för hela grannskapet eller till och med för hela byn.
Genom att föreskriva om vad som ingår i sotningsarbetet avser man att påverka hur priset på sotning bestäms samt tjänstens kvalitet.
-
Sotning behövs för att eldstaden och rökkanalen ska fungera ordentligt. Sotning är också en del av förebyggandet av sotbränder. Samtidigt har sotaren möjlighet att upptäcka brister som kan medföra brandrisk.
-
Liksom tidigare ska sotaren, dvs. den som utför sotningsarbete, ha yrkesexamen för sotare. Alla som varit sotare hittills kan fortsätta att utöva sitt yrke. På grund av reformen av yrkesutbildningen ska sotarna framöver avlägga yrkesexamen inom husteknik, kompetensområdet för sotning.
I räddningslagstiftningen föreskrivs inga andra krav på sotningsföretag och personer som arbetar med sotning. Utbudet på sotningstjänster omfattas av samma allmänna reglering som alla andra tjänster.
-
Behovet av sotning av eldstäder och rökkanaler påverkas förutom av eldstadens konstruktion och det bränsle som används dessutom av hur ofta eldstaden används. Om man har för vana att bränna mycket skräp eller fuktig ved har detta stor betydelse för hur sotig rökkanalen blir. I alla byggnader ska det utföras en uppskattning av tillräcklig sotningsintervall.
För sotning av eldstäder i bostadshus har det fastställts minimiintervaller för sotningen. I byggnader som används för stadigvarande boende ska sotning utföras minst en gång om året, och i byggnader som används som fritidsbostäder med minst tre års mellanrum. I detta sammanhang avses med indelningen i stadigvarande boende och fritidsboende inte det användningsändamål för en byggnad som anknyter till byggregleringen, utan hur mycket de boende vistas i bostäderna. I bostadshus bör sotning vid behov utföras oftare än vad som föreskrivs. I bestämmelserna om sotningsintervaller beaktas inte längre vilket bränsle som används i eldstaden.
Eldstäder och rökkanaler som inte används behöver inte sotas. Eldstäder och rökkanaler som har stått oanvända i tre år ska dock sotas innan de tas i bruk. Sotningsskyldigheten gäller inte gasdrivna eldstäder eller dess kanaler.
-
Den som behöver sotningstjänster får anlita en yrkeskunnig sotare efter eget val. Valet av sotare kan bero på många olika faktorer: vissa väljer den billigaste sotaren, medan andra väljer den sotare som finns närmast eller är bäst eller trevligast, eller till exempel en sotare som samtidigt kan anlitas för andra fastighetsunderhållstjänster.
Sotningsföretagarna har etablerat sig på olika håll i landet, dvs. de finns där det finns fastigheter att sota. I synnerhet i glesbygden har de gamla distriktssotarna redan en etablerad kundkrets, vilket betyder att de ändringar som gäller ordnandet av sotningstjänster inte nödvändigtvis medför några stora förändringar. Sotarna kan också i fortsättningen erbjuda och marknadsföra sina tjänster som förut, t.ex. genom meddelanden i postlådorna.
-
Att prisregleringen i fråga om sotning upphör betyder att varje sotningsföretagare prissätter själv sina tjänster. Det är bra att höra sig för om prisgrunderna för sotningstjänsten eller begära en uppskattning av priset redan när man beställer sotningen.
Stegarna, delarna av tillträdesvägar på tak och säkerhetsutrustningen på tak bör hållas i sådant skick att sotningsarbetet kan utföras säkert. Detta avser att trygga sotarnas arbetarskydd. Om man inte kommer tryggt till skorstenen, utförs inte sotningsarbetet. Därför kan sotaren fråga om stegarnas skick när man kommer överens om sotningstidpunkten.
-
Utöver rengöring av eldstäder och rökkanaler ingår i sotningsarbetet kontroll av eldstädernas och rökkanalernas skick av brandsäkerhetsskäl. Med kontroll avses här observation av eldstadens och rökkanalens skick. Kontrollen förutsätter inte att sotaren använder några specialredskap.
För att en eldstad eller rökkanal som stått oanvänd ska få tas i bruk krävs sotning. I detta fall ska tyngdpunkten i sotningsarbetet ligga på kontrollen av eldstadens och rökkanalens skick för att ibruktagandet av dem inte ska äventyra byggnadens brandsäkerhet.
-
Sotaren har skyldighet att utfärda ett intyg till kunden över utfört sotningsarbete. Med hjälp av uppgifterna i sotningsintyget vet kunden vilka åtgärder priset på sotningsarbetet består av. Utifrån sotningsintyget kan man också bedöma om sotningen motsvarar kraven.
Dessutom antecknar sotaren alla brister och fel som hen upptäckt i eldstäder, rökkanaler och stegar i sotningsintyget. Brister och fel som kan medföra brandrisk ska specificeras så noggrant att kunden kan vidta behövliga korrigerande åtgärder.
Genom sotningsintyget kan man vid behov visa den räddningsmyndighet som utövar tillsyn att sotningen har utförts på behörigt sätt. Det är bra att spara sotningsintyget med tanke på följande sotning så att sotaren kan bedöma hur eldstadens eller rökkanalens skick utvecklas.
-
Vid sotningsarbetet ska sotaren iaktta god sotningssed. I enlighet med Sotningsbranschens Centralförbunds anvisningar för sotningsarbete ska sotningsarbetet motsvara kundens behov och uppfylla minimikraven vad gäller sotningsarbetes omfattning.
Om byggnadens ägare eller innehavare är missnöjd med den sotningstjänst hen har fått, ska hen för anförande av besvär först kontakta sotningsföretaget, som i första hand är ansvarig för felet i tjänsten. Om besvären till företaget inte leder till önskat resultat, kan man kontakta konsumentrådgivningen.
-
Sotningsföretagare ska vid marknadsföringen av sotningstjänster iaktta bestämmelserna i konsumentskyddslagen.
Sotningsföretag är skyldiga att informera konsumenten om priset på sotning eller grunderna för fastställande av priset innan beställningen görs. Om företaget har en webbplats, måste det också finnas en prislista för sotningstjänster på webbplatsen. I den reklam som lämnas i postlådan kan priset anges som grundavgift för en eldstad och en rökkanal.
Sotningsföretag får inte i sin reklam föreslå konsumenten en individuell sotningstidpunkt och kräva att konsumenten tar kontakt för att komma överens om en ny tid, om den föreslagna tiden inte passar. Kunden är inte skyldig att reagera på den föreslagna tidpunkten för sotning. När sotningstjänster marknadsförs, får termer som ”meddelande om sotning” inte användas, eftersom de hänvisar till myndighetsinformation och inte till kommersiell verksamhet.
Sotningsföretag får inte heller gå och utföra sotning utan beställning. Kunden ska alltid bekräfta den sotningstidpunkt som eventuellt föreslås vid marknadsföringen.
-
Inrikesministeriet tillsatte en uppföljningsgrupp för att utvärdera konsekvenserna av sotningsreformen. Gruppen främjade verkställigheten av lagstiftningsändringarna samt följde och utvärderade vilka effekter förändringarna hade på byggnadernas brandsäkerhet och sotningstjänsterna. Uppföljningsgruppens mandatperiod löpte ut vid utgången av 2021. I uppföljningsgruppen fanns företrädare för centrala myndigheter, aktörer inom sotningsbranschen och fastighetsbranschen samt organisationer.
Inrikesministeriet beställde av Östra Finlands universitet en utredning om vilka konsekvenser ändringarna i sotningsbestämmelserna har haft för sotningsmarknaden och konsumentpriserna samt för hur fastigheterna fullgör sin sotningsskyldighet. Utredningsprojekt gick ut på att analysera sotningsföretags webbplatser och utvecklingen i fråga om byggnadsbränder samt att genomföra en enkät med både sotningsföretag och räddningsverk som målgrupp.
I samband med ändringarna av bestämmelserna om sotning förutsatte riksdagen att reformens konsekvenser ska följas särskilt för brandsäkerheten och tillgången till samt kvaliteten och priset på sotningstjänster. Inrikesministeriet lämnade den 22 december 2021 en skriftlig utredning om genomförandet av sotningsreformen till riksdagens förvaltningsutskott. Enligt utredningen har arbetet med att genomföra reformen gått enligt planerna och inga överraskande konsekvenser har uppstått. Sotningsreformens långsiktiga konsekvenser syns inte ännu.
Den utredning som lämnats till riksdagen finns tillgänglig i statsrådets gemensamma publikationsarkiv.
Östra Finlands universitetets utredning
-
Det allmänna målet för sotningsreformen var att förtydliga och uppdatera bestämmelserna om sotning.
Genom lagändringarna ville man stärka fastigheternas ansvar för sin egen brandsäkerhet. Genomförandet av ansvaret har ett nära samband med att byggnadens ägare eller innehavare själv kan bestämma av vem och när han eller hon beställer sotningstjänsten, detta till skillnad från vad som var fallet i distriktssotningssystemet. Att byggnadens ägare eller innehavare har ansvaret för sotning av eldstäder och rökkanaler har varit inskriven i lag sedan 1999. En allmän uppfattning var att det var distriktssotaren och inte fastigheten som ansvarade för att sotningen utförs regelbundet.
Ett ytterligare mål för lagändringarna var att göra det lättare för nya företagare att komma in i branschen, när det i samband med förstudien kring ändringarna i sotningsbestämmelserna uttrycktes oro över hur sotarna räcker till i framtiden. Distriktssotningssystemet exkluderade inte bara kundens valfrihet, utan också nya företagares etablering i branschen.