Usein kysytyt kysymykset
-
Nuohousta koskeva sääntely uudistui vuoden 2019 alussa. Pelastuslaitoksilla ei enää ole velvoitetta huolehtia nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan. Käytännössä muutos tarkoittaa elinkeinonharjoittamista rajoittavan piirinuohousjärjestelmän ja nuohouspalvelujen hintasääntelyn loppumista. Koko maassa on siirrytty nuohouspalvelujen vapaaseen tarjontaan kuuden kuukauden siirtymäajan jälkeen. Alueelliset piirinuohoussopimukset lakkasivat viimeistään 30.6.2019.
Uudistuksen odotetaan lisäävän nuohousyritysten lukumäärää, kun yritystoiminnan aloittaminen ja markkinoille pääsy on mahdollista ilman nuohouspiirin kilpailutuksen voittamista.
Kuluttajien valinnanvapaus hankkia nuohouspalvelut haluamaltaan nuohousyritykseltä on jatkossa mahdollista kaikkialla. Nuohouksen ajankohdasta sopiminen tulee joustavaksi ja palvelun hinnat määrittyvät markkinaehtoisesti.
-
Nuohouspalvelujen järjestämisen sääntelyä lukuun ottamatta nuohoussääntely on säilynyt entisen kaltaisena. Kiinteistöjen velvoite huolehtia tulisijojen ja savuhormien säännöllisestä nuohouksesta sekä tikkaiden ja katon turvavarusteiden kunnosta säilyivät entisinä. Jatkossakin asuinrakennuksissa nuohous on tehtävä vuosittain ja vapaa-ajan asunnoissa vähintään kolmen vuoden välein, muissa rakennuksissa tarpeen mukaan.
Nuohoojalla säilytetään nykyinen ammattitutkintovaatimus. Kaikki entiset nuohoojat voivat jatkaa ammatinharjoittamista. Nuohoustyön sisältö säilyy entisenä.
Pelastuslaitoksen tehtävät neuvoa ja ohjata kiinteistöjä nuohoukseen liittyvissä asioissa sekä valvoa kiinteistöjen nuohousvelvoitteen toteutumista säilyivät ennallaan.
-
Paloturvallisuuden kannalta tärkeintä on nuohouspalvelujen säännöllinen käyttäminen. Nuohouspalvelujen tarjonnan vapautuessa kotitaloudet hyötyvät mahdollisesti parantuvasta palvelujen saatavuudesta ja nuohoojien joustavammista aikatauluista. Nuohouspalvelujen markkinoinnin lisääntyessä on mahdollista, että myös palvelujen käyttö lisääntyy.
Nuohouspalvelut on järjestetty ilman piirinuohousta osissa Etelä-Karjalaa jo 15 vuoden ajan. Nuohouspalvelujen järjestämistavalla ei ole havaittu olleen vaikutusta nokipalojen tai tulisijoista ja savuhormeista alkaneiden tulipalojen lukumääriin.
Nuohoojalla säilyi velvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan tulipalon vaaraa aiheuttavista vakavista puutteista ja vioista kiinteistön lisäksi myös pelastusviranomaiselle. Kiinteistöjen nuohousvelvoitetta täsmennettiin erillisellä tulisijojen ja savuhormien kunnossapitovaatimuksella.
-
Piirinuohousjärjestelmässä pelastuslaitos päätti nuohoustaksan, joka on ollut sama kaikille alueen kiinteistöille etäisyyksistä riippumatta. Jatkossa nuohousyritykset määrittävät itse palvelunsa hinnan. Nuohoojan tulee antaa asiakkaalle hintatieto selkeästi ja ymmärrettävästi.
Jatkossa nuohouksen hinnat voivat olla esimerkiksi kokonaishintoja tai kiinteitä tulisijatyypin perusteella määrittyviä hintoja.. Hinnat voivat olla esimerkiksi kokonaishintoja tai kiinteitä tulisijatyypin perusteella määrittyviä hintoja. Palvelun hinnoittelu voi myös riippua ajankohdasta, esimerkiksi iltaisin, viikonloppuisin tai sesonkiaikoina nuohouksen hinta voi olla eri kuin perushinta. Erityisesti harvaan asutuilla alueilla kiinteistöjen omistajien voi olla aiheellista kilpailuttaa nuohouspalvelut kerralla koko naapurustolle, jopa koko kylälle.
Säätämällä nuohoustyön sisällöstä pyritään vaikuttamaan nuohouksen hinnan määräytymiseen ja palvelun laatuun.
-
Nuohous on tarpeen, jotta tulisija ja hormi toimisivat kunnolla. Nuohous on myös osa nokipalojen ehkäisyä. Samalla nuohoojalla on mahdollisuus havaita tulipalon vaaraa aiheuttavat viat.
-
Nuohoojalla eli nuohoustöitä tekevällä tulee olla nuohoojan ammattitutkinto kuten aikaisemminkin. Kaikki entiset nuohoojat voivat jatkaa nuohoojina. Ammatillisen koulutuksen uudistuksesta johtuen nuohoojat suorittavat jatkossa talotekniikan ammattitutkinnon nuohouksen osaamisalalta.
Nuohousyritykselle ja nuohousyrityksenä toimimiselle ei säädetä pelastuslainsäädännössä muita vaatimuksia. Nuohouspalvelujen tarjontaa koskee sama yleissääntely kuin kaikkia muitakin palveluja.
-
Tulisijan ja hormin nuohoustarpeeseen vaikuttaa tulisijan rakenteen ja käytetyn polttoaineen lisäksi kuinka paljon tulisijaa käytetään. Hormin nokeentumiseen on suuri merkitys myös käyttötottumuksilla kuten poltetaanko paljon roskia tai märkää puuta. Kaikissa rakennuksissa on arvioita, mikä on riittävä nuohousväli.
Asuinrakennusten tulisijojen nuohoukselle on säädetty vähimmäismäärävälit. Vakituiseen asumiseen käytetyissä rakennuksissa nuohous on tehtävä vähintään kerran vuodessa ja vapaa-ajan asumiseen käytetyissä rakennuksissa vähintään kolmen vuoden välein. Jako vakituisen ja vapaa-ajan asumisen välillä ei tässä tarkoita rakentamisen sääntelyyn liittyvää rakennuksen käyttötarkoitusta, vaan asumisen määrää. Nuohous tulee tehdä asuinrakennuksissa säädettyä useammin, jos sille on tarve. Nuohousvälien sääntelyssä ei oteta enää kantaa tulisijassa käytettyyn polttoaineeseen.
Käyttämätöntä tulisijaa ja savuhormia ei tarvitse nuohota. Kuitenkin kolme vuotta käyttämättömänä ollut tulisija on nuohottava ennen sen ottamista takaisin käyttöön. Nuohousvelvoite ei koske kaasukäyttöistä tulisijaa eikä sen hormia.
-
Nuohouspalvelujen käyttäjä voi tilata nuohouksen haluamaltaan ammattitaitoiselta nuohoojalta. Nuohoojan valinta voidaan tehdä monilla eri perusteilla: joku valitsee halvimman, toinen lähimmän, kolmas parhaan, neljäs mukavimman ja viides sellaisen, jolta saa samalla muitakin kiinteistönhuoltopalveluja.
Nuohousyrittäjät ovat sijoittuneet eri puolille maata eli ovat siellä missä nuohottavat kiinteistötkin. Vanhoilla piirinuohoojilla on erityisesti haja-asutusalueilla jo vakiintunut asiakaskunta, joten välttämättä nuohouspalvelun järjestämistavan muutokset eivät aiheuta suuria muutoksia. Nuohooja voi tarjota ja markkinoida palveluaan esimerkiksi postilaatikkoon jaettavalla ilmoituksella kuten ennen.
Erityisesti taajamissa nuohousyritysten kilpailu voi näkyä lisääntyvänä markkinointina. Kaikkialle ei välttämättä kuitenkaan synny todellista usean nuohousyrityksen välistä kilpailua.
-
Nuohouksen hintasääntely loppuminen tarkoittaa sitä, että jokainen nuohousyrittäjä hinnoittelee itse palvelunsa. Nuohouspalvelun hintaperusteet on hyvä kysyä tai pyytää hinta-arvio jo nuohousta tilatessa.
Tikkaat, kattokulkutien osat ja katon turvavarusteet tulee pitää sellaisessa kunnossa, että nuohoustyö voidaan suorittaa turvallisesti. Tällä pyritään osaltaan turvaamaan nuohoojien työturvallisuutta. Jos turvallista pääsyä savupiipulle ei ole, nuohoustyö jää suorittamatta. Siksi nuohooja voi tiedustella tikkaiden kunnosta nuohouksen ajankohdasta sovittaessa.
-
Nuohoustyön sisältöön kuuluu tulisijan ja savuhormin puhdistustyön lisäksi tulisijan ja hormin kunnon tarkastaminen paloturvallisuuden näkökulmasta. Tarkastamisella tässä yhteydessä tarkoitetaan tulisijan ja hormin kunnon havainnointia, joka ei edellytä nuohoojalta erikoistyövälineiden käyttämistä.
Käyttämättömän tulisijan tai savuhormin ottaminen takaisin käyttöön edellyttää nuohousta. Tällöin nuohoustyön painopisteenä on tulisijan ja hormin kunnon tarkastaminen, jotta tulisijan ja hormin käyttöönotto ei vaaranna rakennuksen paloturvallisuutta.
-
Nuohoojalla on velvollisuus antaa asiakkaalle todistus suoritetusta nuohoustyöstä. Nuohoustodistuksen tietojen avulla asiakas tietää, mistä toimenpiteistä nuohoustyön hinta koostuu. Nuohoustodistuksen perusteessa voidaan myös arvioida, että nuohoustyön sisältö vastaa vaatimuksia.
Lisäksi nuohooja kirjaa nuohoustodistukseen kaikki tulisijoihin, savuhormeihin ja tikkaisiin liittyivät havaitsemansa viat ja puutteet. Tulipalon vaaraa aiheuttavat viat ja puutteet on yksilöitävä niin selkeästi, että tarvittaviin korjaustoimenpiteisiin voidaan ryhtyä.
Nuohoustodistuksella voi tarvittaessa osoittaa valvontaa tekevälle pelastusviranomaiselle, että nuohouksesta on huolehdittu asianmukaisesti. Nuohoustodistus on hyvä säilyttää seuraavaa nuohouskertaa varten, jotta nuohoojalla olisi mahdollisuus arvioida tulisijan ja hormin kunnon kehittymistä.
-
Nuohoustyössä nuohoojan on noudatettava hyvää nuohoustapaa. Nuohousalan Keskusliiton laatimien nuohoustyöohjeiden mukaan nuohoustyön tulee vastata asiakkaan tarpeita ja täyttää säädetyt nuohoustyön sisällön vähimmäisvaatimukset.
Jos rakennuksen omistaja tai haltija on tyytymätön saamaansa nuohouspalveluun, valituksen tekemiseksi tulee ensimmäisenä ottaa yhteyttä nuohousyritykseen, joka on ensisijaisesti vastuussa palvelun virheestä. Jos valitus yritykselle ei tuota toivottua tulosta, voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
-
Sisäministeriö on asettanut uudistuksen toimeenpanon edistämistä ja muutosten vaikutusten seurantaa varten seurantaryhmän. Seurantaryhmän tehtävänä on tuottaa ja arvioida tietoa muutosten toteutumisesta ja vaikutuksista sekä tuoda esiin hyviä käytäntöjä ja ratkaisuja esille tulleisiin ongelmiin.