Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Finland behöver civil underrättelseinhämtning för att skydda den nationella säkerheten

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 19.4.2017 9.29 | Publicerad på svenska 19.4.2017 kl. 10.23
Typ:Pressmeddelande 32/2017
LK / Vesa Moilanen

I Finland föreslås underrättelselagstiftning som syftar till att förbättra det finländska samhällets möjligheter att skydda sig mot allvarliga hot som riktas mot den nationella säkerheten. Sådana hot är t.ex. terrorism, främmande staters spionage mot Finland eller lamslagning av den kritiska infrastrukturen. Syftet med lagstiftningen är att möjliggöra effektiv tillgång till information om hoten i fråga och på så sätt stödja den högsta statsledningens beslutsfattande samt att säkerställa att beslutsfattandet baserar sig på riktig, aktuell och tillförlitlig information.

Finlands säkerhetspolitiska omgivning förändras snabbt. De nya hoten kräver beredskap och förberedelser av ett helt nytt slag. Inrikesministeriets, försvarsministeriets och justitieministeriets arbetsgrupper överlämnade i dag sina betänkanden till inrikesminister Paula Risikko, försvarsminister Jussi Niinistö och justitie- och arbetsminister Jari Lindström. Inrikesministeriet har berett det betänkande som gäller civil underrättelseinhämtning. För skyddspolisen föreslås nya befogenheter med hjälp av vilka skyddspolisen bättre än hittills kan upptäcka hoten mot Finland och också reagera på dem.

Hoten mot den nationella säkerheten kommer vanligtvis från utlandet. De uppgifter som fås från och som gäller utlandet har därför en avgörande betydelse i att förhindra och bekämpa hoten. Genom de nuvarande befogenheterna vid brottsbekämpning kan man inte i ett tillräckligt tidigt skede upptäcka hoten mot den nationella säkerheten och inte heller vidta de åtgärder som dessa hot kräver. Finland är en av de få västdemokratierna utan lagstiftning om underrättelseinhämtning.

Med hjälp av befogenheter till underrättelseinhämtning upptäcks allvarliga hot i tid

I inrikesministeriets betänkande föreslås det att ett nytt kapitel om civil underrättelseinhämtning ska fogas till polislagen och att en ny lag om civil underrättelseinhämtning avseende datatrafik ska stiftas. För skyddspolisen föreslås befogenheter till underrättelseinhämtning både i Finland och i utlandet. Befogenheterna ska metodmässigt basera sig på befogenheterna vid brottsbekämpning.

En av de nya befogenheterna som föreslås för skyddspolisen är underrättelseinhämtning som avser datatrafik. Med den avses teknisk informationsinhämtning riktad mot datatrafik i kommunikationsnät som överskrider Finlands gräns, vilken baserar sig på automatiserad avskiljning av datatrafiken samt behandling av den inhämtade informationen.

Beslut om användning av underrättelseinhämtning som avser datatrafik fattas av domstolen. Den ska inriktas på en begränsad del av ett kommunikationsnät, och information får inhämtas endast genom att använda sådana detaljerade sökkriterier som domstolen har godkänt. Underrättelseinhämtning som avser datatrafik ska alltid basera sig på sådan verksamhet som allvarligt hotar den nationella säkerheten. Vid underrättelseinhämtning som avser datatrafik får underrättelsemyndigheten också sådan information som inte har betydelse med tanke på den nationella säkerheten. I dessa fall ska informationen utplånas.

Vid beredningen av lagförslagen har man haft som strävan att begränsa ingripandet i skyddet för medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter så att det sker i så liten utsträckning som möjligt med beaktande av de krav som ställs på underrättelseverksamhetens effektivitet och resultat.

Skyddspolisen ska inte längre vara en förundersökningsmyndighet

I och med att skyddspolisens befogenheter i fråga om underrättelseinhämtning ökar, är avsikten att dess befogenheter att göra förundersökningar och använda tvångsmedel slopas för att garantera en rättvis rättegång. Skyddspolisen kan ändå i egenskap av expertmyndighet delta i en förundersökning som görs av en förundersökningsmyndighet.

I och med de ökade befogenheterna för underrättelseinhämtning framhävs betydelsen av den laglighetskontroll som skyddspolisen omfattas av. Skyddspolisens interna och externa laglighetskontroll kommer att effektiviseras. Justitieministeriet har berett det betänkande som gäller övervakning av underrättelseverksamheten.

Inrikesministeriets arbete är en del av den pågående beredningen av underrättelselagstiftningen som baserar sig på regeringsprogrammet. Nu när betänkandena i anslutning till projektet har blivit färdiga, inleds remissbehandlingen. Målet är att propositionerna ska överlämnas till riksdagen för behandling under den kommande höstsessionen.

Lagstiftning om civil underrättelseinhämtning Arbetsgruppsbetänkande http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-129-9

Beredning av lagstiftningen om civil underrättelse

Ytterligare information:

Kauko Aaltomaa, överdirektör, tfn 0295 418 850, [email protected]
Marko Meriniemi, lagstiftningsråd, tfn 0295 488 561, [email protected]
Heli Heikkola, specialsakkunnig, tfn 0295 488 224, [email protected]

grundlagar lagberedning planer polisväsen spaning varseblivning och förnimmande

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback