Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Arbetsgrupp föreslår att tiggeri förbjuds i ordningslagen, målet är att bekämpa organiserat tiggeri

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 6.10.2010 8.55
Typ:Pressmeddelande -

En arbetsgrupp som utrett ett förbud mot tiggeri föreslår att ordningslagen ändras genom att man inför bestämmelser om tiggeri och olagligt upprättade läger. Arbetsgruppen föreslår också för justitieministeriet att organisering av tiggeri ska förbjudas i strafflagen. Målet med lagändringarna och de andra åtgärderna som arbetsgruppen föreslår är att förhindra organiserat tiggeri och det utnyttjande av tiggare som förekommer i samband med det.

Genom att förbjuda upprepat professionellt tiggeri på allmän plats för att förtjäna regelbunden inkomst, förbjuda organisering av tiggeri samt upprättande av olagliga läger kan man enligt arbetsgruppen försvåra organiserat tiggeri och förebygga negativa fenomen som är förknippade med det.

Arbetsgruppen överlämnade sin slutrapport till inrikesminister Anne Holmlund idag onsdagen den 6 oktober.

Tiggeri på allmän plats och olagliga läger föreslås förbjudas i ordningslagen

Arbetsgruppen har utvärderat ett förbud mot tiggeri utgående från Finlands ordningslag. Finland kan besluta att förbjuda tiggeri med beaktande av de grundläggande fri- och rättigheterna genom ett nationellt beslut, eftersom frågan inte regleras av EU-rätten eller genom internationella fördrag. Av EU-länderna finns lagstiftning som förbjuder tiggeri i t.ex. Danmark, Österrike, Storbritannien, Luxemburg och Spanien. I Irland behandlas ett lagförslag om frågan som bäst av parlamentet. Arbetsgruppens förslag inskränker inte EU-medborgarnas fria rörlighet.

Arbetsgruppen föreslår att s.k. professionellt tiggeri på allmän plats ska förbjudas i ordningslagen. Tiggeriet har ökat märkbart under de två senaste åren i synnerhet i huvudstadsregionen. Tiggeriet har också blivit mer störande och aggressivt än tidigare.

Arbetsgruppen konstaterar att man genom att förbjuda tiggeri kan förebygga sådan verksamhet där man utnyttjar människors utsatta ställning. Om man inte tar tag i olika störningar och brottslighet kan man enligt arbetsgruppen skapa en grund för mer omfattande och allvarligare brottslig verksamhet. Arbetsgruppen anser att ett förbud mot tiggeri skulle minska antalet tiggare som kommer till Finland och att organisering, tvång eller i extrema fall verksamhet som är jämförlig med människohandel förknippad med tiggare riktar sig mot Finland.

Arbetsgruppen föreslår även att ett särskilt förbud mot olagligt upprättade läger ska införas i ordningslagen. Ett sådant förbud skulle förhindra att det uppstod olagliga lägerområden med bristfällig konstruktion och brandsäkerhet och innebära förbud mot läger i alla situationer på vissa specificerade allmänna platser. I nuläget bor det även barn i olagliga läger med tiotals personer. De olagliga lägren orsakar rädsla och störningar i närheten av lägren.

Organisering av tiggeri bör förbjudas i strafflagen

Arbetsgruppen föreslår för justitieministeriet att organisering av tiggeri ska kriminaliseras i strafflagen. Organisering av tiggeri (att främja tiggeri, utnyttja att någon utför tiggeri eller att förleda någon eller genom påtryckning förmå någon till tiggeri) bör föreskrivas som en straffbar handling i 17 kap. i strafflagen.

En grov form av organisering av tiggeri innebär att eftersträva avsevärd ekonomisk vinning, att begå brottet särskilt planmässigt, att orsaka synnerligen kännbart lidande samt att föremålet för brottetär ett barn under aderton år.

Kriminella organisationer utnyttjar tiggande människors utsatta ställning. Genom att kriminalisera organisering av tiggeri kan man påverka dem som organiserar tiggeri och drar ekonomisk nytta av det. På så sätt kan man förbättra ställningen för tiggarna. Genom att ändra strafflagen, vilket är en del av de föreslagna åtgärderna, kan man förhindra organiserat tiggeri som grundar sig på utnyttjande och ge myndigheterna bättre möjligheter att ingripa i fenomenet.

Ett eventuellt förbud mot organisering av tiggeri skulle förbättra tiggarnas ställning, eftersom åtminstone en del av tiggeriet är förknippat med ekonomiskt utnyttjande av tiggarna. Tiggare förs delvis på ett organiserat sätt till Finland.

Offer för människohandel bör kunna identifieras bättre än i nuläget

Enligt arbetsgruppen bör myndigheterna bättre än i nuläget kunna identifiera offer för människohandel. År 2009 gick endast fyra fall till domstolen som misstänkta människohandelsbrott. Det beror enligt arbetsgruppen på att bestämmelserna om människohandel är svåra att tyda och att de överlappar andra brottsrekvisit. I Finland har polisen inte haft anledning att utreda misstänkta brott som är förknippade med tiggeri som människohandelsbrott.

Arbetsgruppen föreslår också att man ska samarbeta med tiggarnas ursprungsländer så att de får tillgång till riktig information om läget i Finland.

Ordförande för arbetsgruppen som utrett ett förbud mot tiggeri var statssekreterare Antti Pelttari. I gruppen fanns representanter för justitieministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, inrikesministeriets polis- och migrationsavdelningar, Helsingfors stad och Helsingfors polisinrättning. Representanterna för justitieministeriet och social- och hälsovårdsministeriet har anmält avvikande mening om arbetsgruppens slutrapport.

Slutrapporten av arbetsgruppen som utrett ett förbud mot tiggeri finns på www.intermin.fi/publikation/312010

Närmareinformation: statssekreterare Antti Pelttari, 071 878 8202

Anne Holmlund
lagstiftning

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
[email protected]

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • National objectives for wellbeing services counties
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Removal and departure from the country
        • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
    • International and EU cooperation
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
    • Request for information
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback