Arbetsgrupp föreslår att tiggeri förbjuds i ordningslagen, målet är att bekämpa organiserat tiggeri
En arbetsgrupp som utrett ett förbud mot tiggeri föreslår att ordningslagen ändras genom att man inför bestämmelser om tiggeri och olagligt upprättade läger. Arbetsgruppen föreslår också för justitieministeriet att organisering av tiggeri ska förbjudas i strafflagen. Målet med lagändringarna och de andra åtgärderna som arbetsgruppen föreslår är att förhindra organiserat tiggeri och det utnyttjande av tiggare som förekommer i samband med det.
Genom att förbjuda upprepat professionellt tiggeri på allmän plats för att förtjäna regelbunden inkomst, förbjuda organisering av tiggeri samt upprättande av olagliga läger kan man enligt arbetsgruppen försvåra organiserat tiggeri och förebygga negativa fenomen som är förknippade med det.
Arbetsgruppen överlämnade sin slutrapport till inrikesminister Anne Holmlund idag onsdagen den 6 oktober.
Tiggeri på allmän plats och olagliga läger föreslås förbjudas i ordningslagen
Arbetsgruppen har utvärderat ett förbud mot tiggeri utgående från Finlands ordningslag. Finland kan besluta att förbjuda tiggeri med beaktande av de grundläggande fri- och rättigheterna genom ett nationellt beslut, eftersom frågan inte regleras av EU-rätten eller genom internationella fördrag. Av EU-länderna finns lagstiftning som förbjuder tiggeri i t.ex. Danmark, Österrike, Storbritannien, Luxemburg och Spanien. I Irland behandlas ett lagförslag om frågan som bäst av parlamentet. Arbetsgruppens förslag inskränker inte EU-medborgarnas fria rörlighet.
Arbetsgruppen föreslår att s.k. professionellt tiggeri på allmän plats ska förbjudas i ordningslagen. Tiggeriet har ökat märkbart under de två senaste åren i synnerhet i huvudstadsregionen. Tiggeriet har också blivit mer störande och aggressivt än tidigare.
Arbetsgruppen konstaterar att man genom att förbjuda tiggeri kan förebygga sådan verksamhet där man utnyttjar människors utsatta ställning. Om man inte tar tag i olika störningar och brottslighet kan man enligt arbetsgruppen skapa en grund för mer omfattande och allvarligare brottslig verksamhet. Arbetsgruppen anser att ett förbud mot tiggeri skulle minska antalet tiggare som kommer till Finland och att organisering, tvång eller i extrema fall verksamhet som är jämförlig med människohandel förknippad med tiggare riktar sig mot Finland.
Arbetsgruppen föreslår även att ett särskilt förbud mot olagligt upprättade läger ska införas i ordningslagen. Ett sådant förbud skulle förhindra att det uppstod olagliga lägerområden med bristfällig konstruktion och brandsäkerhet och innebära förbud mot läger i alla situationer på vissa specificerade allmänna platser. I nuläget bor det även barn i olagliga läger med tiotals personer. De olagliga lägren orsakar rädsla och störningar i närheten av lägren.
Organisering av tiggeri bör förbjudas i strafflagen
Arbetsgruppen föreslår för justitieministeriet att organisering av tiggeri ska kriminaliseras i strafflagen. Organisering av tiggeri (att främja tiggeri, utnyttja att någon utför tiggeri eller att förleda någon eller genom påtryckning förmå någon till tiggeri) bör föreskrivas som en straffbar handling i 17 kap. i strafflagen.
En grov form av organisering av tiggeri innebär att eftersträva avsevärd ekonomisk vinning, att begå brottet särskilt planmässigt, att orsaka synnerligen kännbart lidande samt att föremålet för brottetär ett barn under aderton år.
Kriminella organisationer utnyttjar tiggande människors utsatta ställning. Genom att kriminalisera organisering av tiggeri kan man påverka dem som organiserar tiggeri och drar ekonomisk nytta av det. På så sätt kan man förbättra ställningen för tiggarna. Genom att ändra strafflagen, vilket är en del av de föreslagna åtgärderna, kan man förhindra organiserat tiggeri som grundar sig på utnyttjande och ge myndigheterna bättre möjligheter att ingripa i fenomenet.
Ett eventuellt förbud mot organisering av tiggeri skulle förbättra tiggarnas ställning, eftersom åtminstone en del av tiggeriet är förknippat med ekonomiskt utnyttjande av tiggarna. Tiggare förs delvis på ett organiserat sätt till Finland.
Offer för människohandel bör kunna identifieras bättre än i nuläget
Enligt arbetsgruppen bör myndigheterna bättre än i nuläget kunna identifiera offer för människohandel. År 2009 gick endast fyra fall till domstolen som misstänkta människohandelsbrott. Det beror enligt arbetsgruppen på att bestämmelserna om människohandel är svåra att tyda och att de överlappar andra brottsrekvisit. I Finland har polisen inte haft anledning att utreda misstänkta brott som är förknippade med tiggeri som människohandelsbrott.
Arbetsgruppen föreslår också att man ska samarbeta med tiggarnas ursprungsländer så att de får tillgång till riktig information om läget i Finland.
Ordförande för arbetsgruppen som utrett ett förbud mot tiggeri var statssekreterare Antti Pelttari. I gruppen fanns representanter för justitieministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, inrikesministeriets polis- och migrationsavdelningar, Helsingfors stad och Helsingfors polisinrättning. Representanterna för justitieministeriet och social- och hälsovårdsministeriet har anmält avvikande mening om arbetsgruppens slutrapport.
Slutrapporten av arbetsgruppen som utrett ett förbud mot tiggeri finns på www.intermin.fi/publikation/312010
Närmareinformation: statssekreterare Antti Pelttari, 071 878 8202