Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Go to Sisäministeriö site frontpage
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
    • Rescue services
    • Emergency response
    • Border management
    • Migration
    • National security
    • Civilian crisis management
    • Flag and arms of Finland
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • News
  • Sign up for news
  • Ukraine
  • Situation at the eastern border
  • Work Help Finland
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Työryhmä ehdottaa enimmäistoimintavalmiusaikoja poliisille

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 9.7.2020 10.01
Tyyppi:Tiedote 77/2020
Poliisi autossa.

Poliisihallituksen asettama työryhmä on selvittänyt, millaisia tavoitteita poliisin toimintavalmiusajoille voitaisiin asettaa ja miten ne pystyttäisiin saavuttamaan. Työ liittyy hallitusohjelman tavoitteeseen määritellä poliisille enimmäisvasteajat eli enimmäistoimintavalmiusajat koko Suomeen ja lisätä viranomaisten läsnäoloa ja näkyvyyttä etenkin alueilla, joissa on heikompi palvelutaso. Työryhmän esitys luovutettiin sisäministeri Maria Ohisalolle 9.7.

Työryhmä ehdottaa, että poliisin toimintavalmiusaika laskettaisiin jatkossa vain kiireellisille hälytystehtäville (A-kiireellisyysluokka), koska näissä tilanteissa korostuu tarve nopeasti aloitettaville poliisin toimenpiteille. B-kiireellisyysluokan tehtävien osalta puhuttaisiin jatkossa poliisin palvelukykyajasta.

Toimintavalmiusaikaa tarkasteltaisiin viisiportaisella mallilla, jossa kunnat jaettaisiin riskialueisiin ja niille määriteltäisiin enimmäistoimintavalmiusajat.

Nykyisten toimintavalmiusaikojen keskiarvioihin perustuvien tavoitteiden sijaan enimmäistoimintavalmiusaikojen määrittelyssä käytettäisiin jatkossa laskentatapana niin sanottua 80-persentiiliä. Tämä tarkoittaa, että 80 prosentissa A-kiireellisyysluokan hälytystehtävistä poliisi olisi kohteessa riskialuekohtaisen enimmäisajan puitteissa.

Mikä on toimintavalmiusaika?

Poliisin toimintavalmiusajalla tarkoitetaan sitä aikaa, joka tehtävän vastaanottamisesta kestää siihen, kun poliisi on hälytyskohteessa valmiina toimimaan. Poliisin toimintavalmiusaikaa on jo vuosikausia mitattu keskimääräisellä tavoite- ja toteuma-ajalla sekä A- että A- ja B-kiireellisyysluokan tehtävissä. Toimintavalmiusaika lasketaan keskiarvona ja ilmaistaan minuutteina kiireellisyysluokittain.

Tavoitteena kansalaisten yhdenvertainen asema

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen mukaan alueiden riskiluokitukseen perustuvassa mallissa toteutuisi sisäministeriön kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen tavoitteet. 

– Toimenpidesitoumuksen mukaan väestön turvallisuus alueellisesti koostuu toisaalta siitä, miten paljon ihmiset kokevat rikoksia ja häiriöitä ja toisaalta siitä, miten nopeasti apua on saatavilla näiden sattuessa. Koko väestön yhdenvertainen asema hälytyspalveluissa tarkoittaa sitä, että nämä ovat hyväksyttävässä tasapainossa eri puolilla maata, Kolehmainen sanoo.

Työryhmän toimenpidesuosituksia tavoitteiden saavuttamiseksi ovat muun muassa erillisen viranomaisten yhteisen kuljetustoiminnon perustaminen vankien ja muiden kiinniotettujen kuljetuksiin sekä käräjävartiointiin sekä mahdollisuuksien selvittäminen yhteistyöstä ambulanssihelikopterioperaattoreiden kanssa tietyissä kiireellisiin hälytystehtäviin liittyvissä poliisipartion kuljetuksissa harva-alueilla.

Mitä pitkä toimintavalmiusaika merkitsee omalla asuinalueella?

Työryhmän puheenjohtaja Mika Heinilä kertoo, että työryhmän näkemyksen mukaan valtakunnallinen ja poliisiyksikkökohtainen keskimääräinen toimintavalmiusaika ei kuvaa parhaalla mahdollisella tavalla poliisin toimintavalmiusaikaa maantieteellisesti eri alueilla. 

– Jatkossa toimintavalmiusajan tulisi olla informatiivisempi siten, että kansalainen ymmärtää paremmin, kuinka pitkä poliisin toimintavalmiusaika on esimerkiksi hänen omalla asuinalueellaan, Heinilä sanoo.

Tyypillisesti harvaan asutuilla alueilla tapahtuu vähemmän poliisitoimenpiteitä edellyttäviä rikoksia ja häiriöitä, mutta avun saanti kestää kauemmin. Tiheään asutuilla alueilla tilanne on päinvastainen. Esitetyllä mallilla ja siihen perustuvilla enimmäistoimintavalmiusajoilla varmistettaisiin, että eri alueilla asuvat ihmiset saisivat hälytyspalveluita yhdenvertaisesti suhteessa niiden tarpeeseen ja samankaltaisia alueita kohdeltaisiin samalla tavalla.

Toimintavalmiusajoissa suuria vaihteluja kaupungeittain ja kunnittain

Riskialueiden sisällä kaupunkien ja kuntien välillä on isoja vaihteluja toteutuneessa toimintavalmiusajassa johtuen alueiden erilaisuudesta ja erilaisista toimintaympäristöistä. Määritellyt enimmäistoimintavalmiusajat on kuitenkin mahdollista saavuttaa useimmissa kaupungeissa ja kunnissa jo nykyisillä resursseilla.

– Toimintaa tehostamalla ja toteuttamalla raportin toimenpidesuosituksia asetetut enimmäistoimintavalmiusajat saavutetaan kaikissa kunnissa vuoden 2023 loppuun mennessä. Harva-alueiden esitettyjen enimmäistoimintavalmiusaikojen parantaminen edellyttää lisäresursointia, Heinilä sanoo.

Lisätietoja:
poliisiylitarkastaja Mika Heinilä, Poliisihallitus, p. 0295 481614 (työryhmän pj)
poliisitarkastaja Marko Savolainen, Poliisihallitus, p. 0295 481762

Työryhmän esitys poliisin enimmäistoimintavalmiusajoiksi (Poliisihallituksen julkaisu)Link to an external website
Taulukko: ehdotus poliisin enimmäistoimintavalmiusajoiksi (pdf)File opens in a new tab pdf 131kB
Maria Ohisalo
julkaisut muut ajanjaksot poliisitoimi vasteaika

MINISTRY OF THE INTERIOR
Sisäministeriö | Inrikesministeriet

Kirkkokatu 12, Helsinki
PO Box 26, FI-00023 Government
Tel. 0295 480 171 (switchboard)
registry.sm@gov.fi

About the site
Accessibility statement
Data protection
Sitemap
Questions and feedback

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Police
      • Government Programme measures in the police sector
      • Crime in Finland
      • Organised crime
        • Fight against organised crime
      • Counter-terrorism
        • Counter-terrorism measures in Finland
      • Violent radicalisation
        • Action plan monitoring
      • Hate crime
        • Online targeting and shaming
      • Human trafficking
      • Economic crime and the shadow economy
      • Cybercrime
        • Tackling cybercrime
      • Firearms
        • Firearms legislation
      • Gambling
      • Fundraising
      • Public order and security
      • Private security sector
      • Agencies and responsibilities
    • Rescue services
      • Government Programme measures in rescue services
      • Rescue operations
        • Maritime search and rescue
        • Emergency warnings
      • Accident prevention
        • Chimney sweeping
        • Smoke alarms and other fire safety equipment
          • Smoke alarm
          • Responsibility for smoke alarms to change in 2026
          • Carbon monoxide and heat detectors
          • First-aid extinguishing equipment
          • Fire safety systems of buildings
          • Systems connected to the ERC
          • Supervision of fire safety equipment
          • Frequently asked questions about smoke alarms
        • Emergency plan
        • Fire safety
      • Preparedness
        • National risk assessment
        • Civil defence
        • Civil defence shelters
        • Preparedness guide
      • International assistance
        • International cooperation in civil preparedness
        • Civil Protection Mechanism
      • Rescue Services Strategy
      • Rescue service agencies and responsibilities
    • Emergency response
      • Emergency response centres
      • Services
    • Border management
      • Government Programme measures to reform border security
      • Border surveillance
      • Maritime search and rescue
      • Fight against environmental damage in sea areas
      • Smart Borders
      • Frontex cooperation
      • Agencies and responsibilities
    • Migration
      • Government Programme measures to reform migration policy
        • Stricter conditions for permanent residence permits
      • Agencies and responsibilities
        • Preparing for large-scale influxes of migrants
      • Migration and asylum policy
        • Family reunification
      • Refugees and asylum seekers
        • Quota refugees
      • EU migration and asylum system
      • Voluntary and forced return
        • Readmission agreements
      • Nationality
        • Preconditions for and effects of acquiring Finnish citizenship
        • Expatriate Finns
      • Combating irregular entry and stay
    • National security
      • Government Programme measures to reform national security
      • What is national security?
        • Critical Infrastructure Protection and Crisis Resilience Act
      • Civilian intelligence
        • Questions and answers about civilian intelligence legislation
      • Hybrid threats
      • Cyber security
    • Civilian crisis management
      • Finland's objectives
      • Finnish experts serving in operations
      • Recruitment and training
      • Agencies and responsibilities
      • Legislation
    • Flag and arms of Finland
      • Flag days
        • Flagdays 2025
        • Proposals for flag days
      • Flying the flag at half mast
      • Flying the EU flag
      • Order of precedence
      • About the flag
        • History of the flag
      • Arms of Finland
      • The flag and coat of arms in commercial activities
  • Current issues
    • News
      • News archive
    • Sign up for news
    • Ukraine
      • Civilian material assistance to Ukraine
        • Laptops for Ukraine
        • Civilian assistance sent from Finland
      • Helping Ukrainians
      • Temporary protection
      • Frequently asked questions
    • Situation at the eastern border
    • Work Help Finland
      • Accessibility statement
      • Privacy policy
  • Projects and legislation
    • Reform of legislation on civilian intelligence
    • Passport project
    • Strengthening crime prevention
      • Answers to questions about biometric data regulation
    • Reform of the gambling system
      • Questions and answers on gambling system reform
    • Shooting ranges project
    • Reform of the Citizenship Act
      • Frequently asked questions
    • Interoperability of data within EU information systems for security
    • Secure satellite communication services
  • Publications
  • Ministry
    • Tasks and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of the Interior
      • Permanent Secretary
      • Departments and units
    • Branch of government
    • Joint strategy for the Ministry's administrative branch
    • Operations and finances
    • Government Report on Internal Security
      • Government Report on Internal Security 2021
        • Abstract of the Report in easy-to-read language
    • International and EU cooperation
      • Priorities in EU and international affairs
      • Sub-committees on EU affairs
      • Finland and Nato
    • Oversight of legality
      • Oversight of legality at agencies within the Ministry’s branch of government
    • Research
      • Sentimentti data tool
      • Strategic foresight
    • Funds
    • Ministry as workplace
      • Personnel
      • Responsibility
      • Ministry’s pay system
      • Applying for a job
      • Traineeships
    • Whistleblower protection
    • History of the ministry
  • Contact
    • Submissions for consideration
      • Submission form
    • Request for information
      • Information request form
    • Contact information of the management, departments and units
    • Communications Unit
    • Data protection
      • Information on cookies
    • Accessibility statement
    • Feedback